Hassman skrev:
Okej

Men om jag förstått ordningarna rätt så är 6:e ordningen en portad låda som spelar in i en portad låda istället för en sluten låda som spelar in i en portad låda?
Om så är fallet, hur vet jag hur lång port osv det ska vara? För såvitt jag förstått så är båda portarna isåfall avstämda till olika frekvenser?
Detta känns genast lite överkurs för mig egentligen...
P.S Jag är allätare i musikvärlden, det är allt från hardstyle till country som det lyssnas på.
6:e ordningens bandpass (båda kammarna portade) är ännu knepigare att få till jämfört med 4:e ordningens bandpass (ena kammaren portad), sedan spelar den generellt inte lika tajt heller. Det är nog säkrast att bygga 4:e ordningens bandpass istället.
När det gäller "ordningar" hos baslådor så finns det olika sätt att se på saken. En del delar upp alla lådvarianter (dvs oändlig baffel, slutet, basreflex,bandpass) i olika ordningar, tex den bandpasslåda som har en sluten och en portad kammare benämns "5:e ordningens låda".
Bandpasslådor har däremot egna benämningar på "ordning" och det har inget att göra med det jag nyss har skrivit, istället har det att göra med den sammanlagda brantheten i frekvensåtergivningen. Det är ungefär som när man anger brantheten hos ett delningsfilter, tex 12 dB/oktav är "2:a ordningens filter" och 24 dB/oktav är "4:e ordningens filter".
Den bandpasslåda som har en sluten och en portad kammare ger en generell frekvenskurva där frekvensen faller med ca 12 dB/oktav både uppåt och nedåt i frekvens, slår man ihop både övre och nedre brantheten så blir det 24 dB/oktav (alltså 4:e ordningen). Därför benämns den lådan 4:e ordningens bandpasslåda (4th order bandpass).
Hos bandpasslådan som har båda kammarna portade faller den nedre frekvenskurvan betydligt brantare, ca 24 dB/oktav, men den övre kurvan faller ca 12 dB/oktav. Slår man ihop dessa så blir det 36 dB/oktav och då heter det 6:e ordningen, vilket ger namnet 6:e ordningens bandpasslåda (6th order bandpass).
Här finns dock ett par olika designer av 6:e ordningens bandpasslåda, dels den med port upp ur vardera kammare och dels den där porten från "baskammaren" spelar in i den andra kammaren och sedan sticker det upp en port ur den andra kammaren.
Till slut vill jag gärna poängtera skillnaden på "6:e ordningens låda" och "6:e ordningens bandpasslåda", det är alltså inte samma sak.
Kanske förvirrande, men det finns en del att läsa om på nätet. Någon av bandpasstyperna är även patenterad.