4069
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

21 761 Inlägg
23 april 2013
Nu hänger jag inte riktigt med hur du menar med portmåtten. hmm

61 Inlägg
23 april 2013
har måtten för en Rund port , 8" port längd och diameter på den är 4" smile eller det är vad som rekommenderas till de basar jag använder smile
Drönirettab skrev:
Nu hänger jag inte riktigt med hur du menar med portmåtten. hmm
Senast redigerat av Pilz900 (23 april 2013)

21 761 Inlägg
24 april 2013
Okej, det borde jag ju ha förstått. Jag får skylla på trötthet. wink

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
24 april 2013
BengtK skrev:
LeijonxP skrev:
Då tror jag att jag lägger en beställning på det här. Tack för hjälpen!

Jag hade inte köpt det steget. Det har extrema överhettningsproblem som gör det mer eller mindre oanvändbart. Jag hjälpte en kompis att installera ett sånt och det gick inte att få det att fungera acceptabelt. Jag hade inte sagt något om det om jag inte hört att flera haft samma problem.

Hur är slutsteget monterat och hur används det är frågan?

Steget lämnar i 2om ca 800W rms och är ett budget klass A/B slutsteg och de drar mer eller mindre lika mycket ström som ett 1500W klass D steg.
Folk kopplar in steget med kanske 10-16mm2 kabel och och öser på. Av strömdippar så blir slutsteg väldigt varma. Det kan vara en orsak.
Folk spelar väldigt högt så slutsteg klipper är också en orsak att slutsteg blir varma och slå av.

Har själv provat slutstegen i olika installationer och har inte stött på något påtagligt problem med stegen?

Hade varit intressant att se och höra de installationer som har problem med just värmen slutstegen så man kan hjälpa till och få rätt på problemet. Finns det problem så finns det lösning

Alla slutsteg kan slå av på grund av olika anledningar så enkelt är det och det är ju bra det istället för att de går sönder.

MVH//Björn

17 Inlägg
24 april 2013
Hallå!

Började bygga en ny baslåda igår. Den blev dock ca 7 liter större än vad basarna tycker om. Det ska bli en portad låda.
Nu undrar jag om det funkar bra att lägga in frigolitskivor för att fylla upp de sista literna?
Och kan man limma dessa med vanligt trälim direkt i lådan?

61 Inlägg
24 april 2013
Haha wink Men jag håller på och pular med en låda just för stunden och ska jag fylla eller täcka insidorna med något dämpningsmaterial ? för att få klarare ljud? Som ett slags filter
Drönirettab skrev:
Okej, det borde jag ju ha förstått. Jag får skylla på trötthet. wink

Team dBakuten
3 453 Inlägg
24 april 2013
nllsson skrev:
Hallå!

Började bygga en ny baslåda igår. Den blev dock ca 7 liter större än vad basarna tycker om. Det ska bli en portad låda.
Nu undrar jag om det funkar bra att lägga in frigolitskivor för att fylla upp de sista literna?

7 liter gör varken till eller från i en portad låda kan jag lova.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

21 761 Inlägg
24 april 2013
Pilz900 skrev:
Haha wink Men jag håller på och pular med en låda just för stunden och ska jag fylla eller täcka insidorna med något dämpningsmaterial ? för att få klarare ljud? Som ett slags filter

När man sätter dämpmatta på lådans innerväggar så kan ljudet upplevas som "mjukare", en del tycker dock att ljudet blir lite "segare" och inte spelar lika tajt. En smaksak med andra ord. smile

Om lådan är tänkt att spela väldigt högt så ska man inte sätta dämpmaterial, det motverkar ett sånt användningssätt.

17 Inlägg
24 april 2013
Tokken skrev:
nllsson skrev:
Hallå!

7 liter gör varken till eller från i en portad låda kan jag lova.

Så det spelar ingen roll?
Har trott att basreflex är jäkligt känsliga? yikes
Vore ju kanon att slippa frigoliten eller en ytterligare träskiva i lådan.

214 Inlägg
24 april 2013
jag tänkte fråga om någon kan tipsa om något passande slutsteg till att driva en "MDS Dynamic Limited ZR15V2 15 tum 1600W (800W-RMS)" i sluten låda , ska ha den i en nissan primera och vill ha lagom dunk på låga volymer men även kunna pumpa på när man vill "styla" lite , har ganska begränsad ekonomi så har ej råd till 5-10000kr steg , tack på förhand ( obs är även intresserad av att köpa begagnat steg och konding om någon har )
Senast redigerat av jolle-volvo (24 april 2013)

610 Inlägg
25 april 2013
jolle-volvo skrev:
jag tänkte fråga om någon kan tipsa om något passande slutsteg till att driva en "MDS Dynamic Limited ZR15V2 15 tum 1600W (800W-RMS)" i sluten låda , ska ha den i en nissan primera och vill ha lagom dunk på låga volymer men även kunna pumpa på när man vill "styla" lite , har ganska begränsad ekonomi så har ej råd till 5-10000kr steg , tack på förhand ( obs är även intresserad av att köpa begagnat steg och konding om någon har )

http://www.dbakuten.se/ovriga/audison/s … XjU2KNuvJs
Borde funka fint.

Team dBakuten
3 453 Inlägg
25 april 2013
jolle-volvo skrev:

Skulle snarare rekommendera detta..

http://dbakuten.se/ovriga/spl-dynamics/ … XjW5UpnWqM

Kondensator kan du ju slå i spik i väggen hemma med om du ska hänga upp någon tavla nån gång.
Sätt dit ett batteri till istället, EFTER att du gjort THE BIG THREE.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

61 Inlägg
25 april 2013
Okej smile tackar så jätte mycket för svaret Drönirettab! 
Drönirettab skrev:
Pilz900 skrev:

När man sätter dämpmatta på lådans innerväggar så kan ljudet upplevas som "mjukare", en del tycker dock att ljudet blir lite "segare" och inte spelar lika tajt. En smaksak med andra ord. smile

Om lådan är tänkt att spela väldigt högt så ska man inte sätta dämpmaterial, det motverkar ett sånt användningssätt.

280 Inlägg
25 april 2013
dbakuten skrev:
Hur är slutsteget monterat och hur används det är frågan?

Steget lämnar i 2om ca 800W rms och är ett budget klass A/B slutsteg och de drar mer eller mindre lika mycket ström som ett 1500W klass D steg.
Folk kopplar in steget med kanske 10-16mm2 kabel och och öser på. Av strömdippar så blir slutsteg väldigt varma. Det kan vara en orsak.
Folk spelar väldigt högt så slutsteg klipper är också en orsak att slutsteg blir varma och slå av.

Har själv provat slutstegen i olika installationer och har inte stött på något påtagligt problem med stegen?

Hade varit intressant att se och höra de installationer som har problem med just värmen slutstegen så man kan hjälpa till och få rätt på problemet. Finns det problem så finns det lösning

Alla slutsteg kan slå av på grund av olika anledningar så enkelt är det och det är ju bra det istället för att de går sönder.

MVH//Björn

Jag kan ju bara svara på hur vi gjorde och strömmen var inte ett problem. Två stycken Biltema fritidsbatterier med Skyllermarks 50 mm2 kabel mellan. Skyllermarks polplintar och rörkabelskor klämda med deras egen tång. Inget skiljerelä. Det bakre batteriet var jordat i bältesbulten och steget jordat i batteriet. Exakt likadan strömförsörjning som jag använder i min egen bil och där räcker den till betydligt mer effekt. Vad vi hade för kablar mellan steget och det bakre batteriet minns jag inte men också det var samma som jag använder och det fungerar utan problem för mig. Vill du veta exakt så kan jag se efter senare.

Steget monterade vi på lådan i bagaget i en 206:a med distansbrickor mellan steget och lådan. Två kanaler drev ett framsystem i 4 ohm och två kanaler var bryggade på en bas på 4 ohm. Bagaget i 206:an är inte stort men det fanns ändå helt klart rimligt med luft runt omkring steget. Minst 20 cm i alla riktningar. Jag tror att lådan var på 40 liter så kan du föreställa dig ungefär. I bagaget hade vi också en låda till extrabatteriet.

När vi bytte steg till ett Rockford Power 551x, tror jag modellen hette, så fungerade det helt utan värmeproblem. I ett senare skede kom även ett Rockford BD 1500 eller något liknande in i bilen. Även då utan problem.

138 Inlägg
26 april 2013
svampen92 skrev:
andre_Oopel skrev:
Blir det problem med bakström i lågnivån fall man kopplar 2st stereos till samma slutsteg
Med hjälp utav en lågnivåsplitt
//André

Har ingen aning om detta men varför vill man ha 2 stereos till samma steg? yikes

Jo de är för att original i v50 så finns det ingen aux så man kan få in ljudet till högtalarna från div mp3/telefon
Pluss att det sitter gps  och allt i bilen är fiberoptik så det är lite meckigt .
Därför 2 stereos en för ösandet på helgen och en för radiolyssning till å från jobbet samt gps ljudt smile
Som man kan styra med multiratten smile

16 197 Inlägg
26 april 2013
andre_Oopel skrev:
svampen92 skrev:
andre_Oopel skrev:
Blir det problem med bakström i lågnivån fall man kopplar 2st stereos till samma slutsteg
Med hjälp utav en lågnivåsplitt
//André

Har ingen aning om detta men varför vill man ha 2 stereos till samma steg? yikes

Jo de är för att original i v50 så finns det ingen aux så man kan få in ljudet till högtalarna från div mp3/telefon
Pluss att det sitter gps  och allt i bilen är fiberoptik så det är lite meckigt .
Därför 2 stereos en för ösandet på helgen och en för radiolyssning till å från jobbet samt gps ljudt smile
Som man kan styra med multiratten smile

varför inte köpa en "fiber-box" men aux??

"Testar man inte så får man aldrig veta"

den smarige
102 Inlägg
26 april 2013
Hej ursäkta om ja hoppar in så här. Ja har försökt få igång mitt slutsteg . Min frågar när ja kopplar in remoten med svart/blå kabel då går basen av sig själv BOOOM hela tiden va är fel

21 761 Inlägg
26 april 2013
Remotekabeln ut från stereon brukar vara blå/vit i de flesta fall, inte svart/blå. hmm

Är det stereons eget kablage eller bilens eget kablage som har en sån kabel?

den smarige
102 Inlägg
26 april 2013
En blå går in i en svart . Remoten är blå gul spelar ingen roll var man sätter den . Den slår av sig själv ändå

21 761 Inlägg
26 april 2013
Dra ur lågnivåkablarna och remotekabeln ur steget, bygla sedan från stegets plusingång till remoteingången så att det startar. Kolla om basen fortfarande beter sig likadant. smile

Sök