3756
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

565 Inlägg
6 maj 2013
horbybonnen skrev:
tenkom skrev:
http://i45.tinypic.com/11shwrr.png

hej ska koppla in 6x9or i min stereo har dom kablarna som finns på bilden hur ska ja koppla??

har du iso kontakt i bilen annars köp på biltema så slipper du klippa

Varför skulle han behöva klippa?

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

2 712 Inlägg
6 maj 2013
tenkom skrev:
horbybonnen skrev:
tenkom skrev:
http://i45.tinypic.com/11shwrr.png

hej ska koppla in 6x9or i min stereo har dom kablarna som finns på bilden hur ska ja koppla??

har du iso kontakt i bilen annars köp på biltema så slipper du klippa

japp ja har iso men finns inga högtalare bak nu

Montera dit dem och köp ett 2-kanal steg så drar du högtalar kablarna till steget och endast RCA kablar och remote till stereon, är enklare enligt mig ... och låter dessutom bättre också, då ett par 6x9 vill gärna ha lite mer kräm än vad din HU ger ut smile

Plötsliga stoppet är det som dödar..

21 761 Inlägg
6 maj 2013
Det beror iof på hur mycket ljud du är ute efter. Stereon ska kunna driva 6x9" utan större bekymmer, men för att utnyttja dem fullt ut så måste man ha separat slutsteg. smile

2 712 Inlägg
6 maj 2013
Ja det gör det säkert, jag körde mina på HU i ca 2 veckor sen tröttnade jag på det och satte in dem på ett 4-kanal steg tillsammans med mitt front system.

Blev sjukt mycket bättre ljud från dem, spelade mer snyggt, ändå har jag bara ett par billiga skit Mutant för 350 kr smile

Plötsliga stoppet är det som dödar..

148 Inlägg
6 maj 2013
Tja!

Tänkte uppdatera ljudet lite i min xc70.
Dvs i med en Enkel din stereo istället.

Vad jag behöver vad jag förstått,
Iso adapter.
Antenn adapter.
Enkel din ram.

Sen fick jag syn på detta.
Är det original slutsteg i bilen eller ?
Antar att jag då behöver denna adapter också ?

http://www.backesljud.se/bilspecifika-t … ar/volvo3/

http://i42.tinypic.com/2z6w2vp.jpg

Behövs alla 4 kontakter på den lågnivå adaptern ? Har bara 2lågnivå i stereon nämligen.
Och ska ju ha i ett externt steg till baslåda också. Eller behöver jag 3 lågnivå på stereon för att få detta att funka ?

Längesen jag höll på med ljud i en lite nyare bil nämligen! sad

Så med andra ord.
Antenn adapter.
Iso adapter.
http://www.backesljud.se/bilspecifika-t … ar/volvo3/
Sen är det bara tuta och köra med en vanlig stereo ?.

Tack på förhand //sleppy
Senast redigerat av sleppy (6 maj 2013)

Tut Tut

177 Inlägg
6 maj 2013
Drönirettab skrev:
Om dina basar är på 4 Ohm vardera så kommer steget att belastas med 2 Ohm (eftersom högtalarutgångarna är parallellkopplade inuti steget) och kan alltså ge ut 300 W. Kika gärna igenom stereons inställningar en extra gång för att se om någonting behöver ändras.

Jag har inte testat Mutant Black 4, men det bör fungera bra för dina behov tycker jag. smile

Ah okey, trodde det var separata, men då bör ju isåfall steget belastas med rätt motstånd, alltså borde det spela betydligt mer än vad det gör.
Får en ny stereo i veckan så ska se om det löser sig, kommer hursomhelst kasta ut baslådan då jag kopplar högtalarna på steget, orkar inte dra dubbla kablar då jag ändå inte får in någon märkvärd bas genom tanken smile

2 Inlägg
8 maj 2013
Tjena!
Ska sätta i baslåda(2-12or) i min audi 80.

Hur ska jag bygga lådan för att få så mycket tryck i kupen som möjligt? Tanken sitter monterad mot baksätet..

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
8 maj 2013
Puttelfb skrev:
Tjena!

Hur ska jag bygga lådan för att få så mycket tryck i kupen som möjligt? Tanken sitter monterad mot baksätet..

Först och främst så skulle det inte skada med lite mer information om vilken bil du har. Visst Audi 80 men års mod? Coupe/sedan/cab/kombi?

För att vara till någon nytta ialla fall så, bandpass  tror ja skulle behövas i detta fall med portarna upp genom hatthyllan om du inte har en skidlucka elr så.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

2 Inlägg
8 maj 2013
Streethawk skrev:
Puttelfb skrev:
Tjena!

Först och främst så skulle det inte skada med lite mer information om vilken bil du har. Visst Audi 80 men års mod? Coupe/sedan/cab/kombi?

För att vara till någon nytta ialla fall så, bandpass  tror ja skulle behövas i detta fall med portarna upp genom hatthyllan om du inte har en skidlucka elr så.

Har en Sedan, finns skitlucka men den är täckt av tanken så den gör ingen nytta.

21 761 Inlägg
8 maj 2013
Bandpasslåda (främst 4:e ordningens) är ett alternativ i sedanbilar, speciellt när de har tanken mot ryggstödet. Frågan är vilka basar det gäller, skriv märke och modellnamnet. Det är inte alla basar som passar så bra i den typen av låda. smile

1 679 Inlägg
8 maj 2013
Orkar inte bläddra igenom alla sidor efter en liknande fråga.
Men kopplade nyss in lite ljud i tjejens bil.
Köptes lite saker av billigt märke, lät dock mycket bättre än vad jag hade gissat, men nu till saken.
Allt låter bra hela tiden tills man ska stänga av stereon? :S

Då uppstår ett litet dunk/knäpp hur basen.
Allt är rätt kopplat, gick även igenom kablarna en gång till, det jag kan tänka mig kan vara strulet är huvudenheten vilket är en biltema stereo för 399kr tongue Ska man spela med aux ingången så låter bara ena sidan av högtalarna och ingen bas heller :S men via usb eller radio så låter det bra.
Så jag gissar att det är det är den dåliga kvaliten på stereon som gör det, eller har nån nån annan teori? smile

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
9 maj 2013
JimmyAndersson skrev:
Köptes lite saker av billigt märke, lät dock mycket bättre än vad jag hade gissat, men nu till saken.

Allt är rätt kopplat, gick även igenom kablarna en gång till, det jag kan tänka mig kan vara strulet är huvudenheten vilket är en biltema stereo för 399kr tongue Ska man spela med aux ingången så låter bara ena sidan av högtalarna och ingen bas heller :S men via usb eller radio så låter det bra.
Så jag gissar att det är det är den dåliga kvaliten på stereon som gör det, eller har nån nån annan teori? smile

Att du har fel auxkabel. Finns ju 2 modeller, den ena är för "smartphones" och den andra är en helt vanliga telefoner/mp3spelare osv.

Jag tror det är så att du förlorar jord och ena sidan. Då låter ljudet alldeless "burkigt" och blir skitkasst.
Prova dra ur kabeln en liten bit ur hålet.. Om du har satt i ett par "smart"lurar (med inbyggd mikrofon) i en vanlig mp3spelare förstår du vad jag menar! smile

Kan vara att du behöver en övergång från vanlig till "smart" också.. Hur som helst, beror inte på stereon, förutsatt att den inte är trasig då..
Senast redigerat av Nitromast (9 maj 2013)

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
9 maj 2013
En fråga..

HAr lite högtalare i skuffluckan som när den stängs sitter ungefär 10-15 cm från basarna/porten på bakre baslådan enliget bilden nedan. hur känsligt är det att spela på högt för att basarna inte ska mosa sönder 6,5orna?

skulle nog behöva bygga en liten avtagbar skiljevägg mellan basarna och högtalarna om man stänger och tex ska db mäta.

antar att man inte kan stänga som det är & kräma på fullt då det blir rätt bra med lufttryck mot luckan?
eller är det endast från porten det blir tryck? isåfall är väll diskanterna i risk sonen tongue

https://www1.garaget.org/archive/74/73108/172206/172206-3103701.jpg
Senast redigerat av Piratstikin (9 maj 2013)

21 761 Inlägg
9 maj 2013
Med tanke på att bagageutrymmet ser tätt ut så borde det vara stor risk att alla högtalarna i bagageluckan styrs av lufttrycket från basarna+porten, jag tycker inte att du bör spela högt med stängd lucka. Men folk som har byggt på det där sättet får väl ge bättre råd, har själv inte gjort en sån installation. smile

1 679 Inlägg
9 maj 2013
Nitromast skrev:
JimmyAndersson skrev:

Att du har fel auxkabel. Finns ju 2 modeller, den ena är för "smartphones" och den andra är en helt vanliga telefoner/mp3spelare osv.

Jag tror det är så att du förlorar jord och ena sidan. Då låter ljudet alldeless "burkigt" och blir skitkasst.
Prova dra ur kabeln en liten bit ur hålet.. Om du har satt i ett par "smart"lurar (med inbyggd mikrofon) i en vanlig mp3spelare förstår du vad jag menar! smile

Kan vara att du behöver en övergång från vanlig till "smart" också.. Hur som helst, beror inte på stereon, förutsatt att den inte är trasig då..

Både jag och tjejen har en iPhone, och med exakt samma aux kabel så låter den bra i min bil med min JVC stereo smile
Men jag får pröva ändra läget på aux kabeln smile

1 808 Inlägg
9 maj 2013
Va kan man få för 4st 10" Hertz ES 250 basar med ett Sinus live 1500 Steg?

MOTÖRHEAD <3
Alla band är kass jämfört med Motörhead.

517 Inlägg
9 maj 2013
hej har en fråga hur kopplar man in högtalarkablarna på ett zachy k1200d??Jag får det och lysa men inget ljud?? mina basar är mds x-bas fanatic serie och pioneer båda 10" smile

517 Inlägg
9 maj 2013
http://www.ljudia.se/images/products/si … p10533.jpg en bild säg vars högtalar kablarna ska in nånstans jag vet dom ska på vänster kopplinsgsplint men sen??

386 Inlägg
9 maj 2013
volvoraggaren80 skrev:
http://www.ljudia.se/images/products/size-10/padding-00/02/zachry-k1200d-p10533.jpg en bild säg vars högtalar kablarna ska in nånstans jag vet dom ska på vänster kopplinsgsplint men sen??

Har du två basar? Koppla - på basen till - längst till vänster på slutsteget och + ifrån basen till den vänstra + på steget. sen med den andra basen kan du inte ta fel

517 Inlägg
9 maj 2013
behöver man koppla hur batteriet när man kopplar in slutsteget?Gjorde det när jag byte mot ett tillfälligt slutsteg men då tappar jag inställningarna på bilstereon

Sök