2949
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

21 761 Inlägg
9 maj 2013
Batteriet behöver inte kopplas bort, istället väntar man med att sätta i säkringen på stegets pluskabel tills allting annat är inkopplat. Sedan när alla övriga kablar sitter på plats så stoppar man i säkringen. smile

517 Inlägg
9 maj 2013
okej tack för svaret då ska jag prova imorrn eller på lördag smile

7 Inlägg
9 maj 2013
Har ett par GAS Alpha 10" liggandes, denna produkt:
http://www.brl.se/sv/artiklar/gas-paket … -lada.html

Nu har jag letat efter ett passande slutsteg till dem, bl.a. kollat på MDS T3 och T5.

Hur är det med RMS värderna? Kan det bli för mycket effekt som ligger på, om man förstör någonting pågrund utav för mycket effekt?

Har läst att dessa basar behöver 200W RMS styck, vilket innebär att de behöver 400W tillsammans.

Genom att T5 stegen levererar 1000W vid 2 OHM och 600W vid 4 OHM - Så blir det ganska mycket över vad basarna egentligen behöver.

--

Jag kan vara helt ute och cykla, så förklara gärna hur jag ska tänka vid val utav slutsteg istället smile

Så, jag har följande frågor:
Kan det bli för mycket med "för stort" slutsteg?
Och ett slutsteg ni skulle rekommendera till dessa basar, helst billiga varianter med!

Mvh.
Senast redigerat av Schten (9 maj 2013)

3 Inlägg
9 maj 2013
Någon som har en bra ide om VARS genom torpedväggen i en 945 jag enklast kan dra igenom strömkabeln??? så pass duktig e jag på koppla att jag inte hittar något vettigt ställe...
Tacksam för svar smile

767 Inlägg
9 maj 2013
Pitpalten skrev:
Någon som har en bra ide om VARS genom torpedväggen i en 945 jag enklast kan dra igenom strömkabeln??? så pass duktig e jag på koppla att jag inte hittar något vettigt ställe...
Tacksam för svar smile

Jag drog in min genom det hålet som sitter bredvid rattstången smile

3 Inlägg
9 maj 2013
ok ska försöka hitta det stället  tongue
tack tack för snabbt svar smile

21 761 Inlägg
9 maj 2013
Schten skrev:
Har ett par GAS Alpha 10" liggandes, denna produkt:
http://www.brl.se/sv/artiklar/gas-paket … -lada.html

Nu har jag letat efter ett passande slutsteg till dem, bl.a. kollat på MDS T3 och T5.

Hur är det med RMS värderna? Kan det bli för mycket effekt som ligger på, om man förstör någonting pågrund utav för mycket effekt?

Har läst att dessa basar behöver 200W RMS styck, vilket innebär att de behöver 400W tillsammans.

Genom att T5 stegen levererar 1000W vid 2 OHM och 600W vid 4 OHM - Så blir det ganska mycket över vad basarna egentligen behöver.

--

Jag kan vara helt ute och cykla, så förklara gärna hur jag ska tänka vid val utav slutsteg istället smile

Så, jag har följande frågor:
Kan det bli för mycket med "för stort" slutsteg?
Och ett slutsteg ni skulle rekommendera till dessa basar, helst billiga varianter med!

Mvh.

Ett slutsteg kan vara "för stort" om det ger ut betydligt mer RMS-effekt än vad basarna är specade till, men det har ju även med injusteringen av steget att göra. Om steget kan ge ut exempelvis 50% mer än basarnas RMS-effekt (vid den aktuella impedansen) så är det normalt sett inga problem, steget borde kunna driva basarna fullt ut och inte vara "stressad".

Jag håller med om att ett MDS T5 är i största laget, ett bättre val är nog i så fall MDS T3 eller kanske GAS Pro600 om du vill ha samma märke som baslådan. Har inte testat dessa steg själv, jag utgår bara ifrån effektspecarna. smile
Senast redigerat av Drönirettab (9 maj 2013)

7 Inlägg
9 maj 2013
Drönirettab skrev:
Ett slutsteg kan vara "för stort" om det ger ut betydligt mer RMS-effekt än vad basarna är specade till, men det har ju även med injusteringen av steget att göra. Om steget kan ge ut exempelvis 50% mer än basarnas RMS-effekt (vid den aktuella impedansen) så är det normalt sett inga problem, steget borde kunna driva basarna fullt ut och inte vara "stressad".

Jag håller med om att ett MDS T5 är i största laget, ett bättre val är nog i så fall MDS T3 eller kanske GAS Pro600 om du vill ha samma märke som baslådan. Har inte testat dessa steg själv, jag utgår bara ifrån effektspecarna. smile

Tack för svar!
Tänker jag ens rätt vid valet utav slutsteg? Alltså, att varje bas vill ha 200W RMS = 400W RMS?

Men hur pass "overkill" är T5 gentemot T3 eller Pro600?

Genom, om jag tänker rätt, basarna vill ha 400W RMS
Och t5 ger 600W RMS vid 4 Ohm?

Mvh smile
Senast redigerat av Schten (9 maj 2013)

1 808 Inlägg
9 maj 2013
Inte någon som vet vad basar och slutsteget kan vara värt? smile

MOTÖRHEAD <3
Alla band är kass jämfört med Motörhead.

Gladen Audio
2 388 Inlägg
9 maj 2013
Schten skrev:
Drönirettab skrev:

Tack för svar!
Tänker jag ens rätt vid valet utav slutsteg? Alltså, att varje bas vill ha 200W RMS = 400W RMS?

Mvh smile

Jag brukar iaf sikta in mig på att slutsteget ska i Wrms kunna lämna så mkt som basarna är specade till Max, detta för att slippa stressa slutsteget så fort man vill höja volymen.
Basarna mår bättre av det med då de slipper den mesta distortionen som brukar uppstå när man försöker spela högre än vad slutsteget vill lämna i effektväg.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

21 761 Inlägg
9 maj 2013
Schten skrev:
Tack för svar!

Mvh smile

Det är egentligen fel när man säger att basar "vill ha" en viss RMS-effekt, det effektvärdet är ju vad basarna tål i kontinuerlig drift.

Man kan däremot säga att om slutstegets RMS-effekt är minst lika hög, eller aningen högre, än basarnas RMS-effekt så finns förutsättning att man kan driva basarna fullt ut och fortfarande ha bra musiksignal. Är slutsteget betydligt "klenare" så ökar risken att man försöker maxa steget för att driva ut basarna ordentligt. :

Detta är bara en generell förklaring, riktig bra kvalitetsslutsteg kan ibland ha lägre RMS-effekt och ändå orka driva ut basarna rejält. smile

T5 ger väl i princip ut det dubbla jämfört med T3 och Pro600 om jag inte har fel, har dock inte effektsiffrorna i huvudet.

Gladen Audio
2 388 Inlägg
9 maj 2013
Gronwalls skrev:

Kanske 2500-3000kr ihopa om det är i vettigt skick.

Team-leader för Team1

3 Inlägg
9 maj 2013
Jiimpa skrev:
Pitpalten skrev:
Tacksam för svar smile

Jag drog in min genom det hålet som sitter bredvid rattstången smile

Vad har du i dörrarna för högtalare?
jag funderar på att ha 6.5" runt om
men samtidigt sugen på ha 6*9 i hemmabygda lådor där bak,vet du nån bra sida man kan få tips om för sådana lådor?

1 808 Inlägg
9 maj 2013
Frippe_L skrev:
Gronwalls skrev:

Kanske 2500-3000kr ihopa om det är i vettigt skick.

Väldig bra skick.. inte möe spelat med det

MOTÖRHEAD <3
Alla band är kass jämfört med Motörhead.

7 Inlägg
9 maj 2013
Så, för att få en översikt..
Om jag ska leta vilket slutsteg som helst, vad ska jag kolla på?

Mina basar:
http://www.sumo.se/sv/artiklar/gas-alpha-2x10-.html

Maxeffekt:    2X400W max
Effekt (RMS): 2X200W RMS
Impedans: 4 OHM per element

Om jag har fattat allting rätt, så ska alltså två basar "vilja ha" 400W RMS via steget? Men vad betyder då Maxeffekten? Och ska jag kolla på effekten man får ut i steget genom 4 ohm genom att jag har basar som har impedansen 4?

Sorry om det är mycket och dumma frågor..

Mvh

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
9 maj 2013
Drönirettab skrev:
Med tanke på att bagageutrymmet ser tätt ut så borde det vara stor risk att alla högtalarna i bagageluckan styrs av lufttrycket från basarna+porten, jag tycker inte att du bör spela högt med stängd lucka. Men folk som har byggt på det där sättet får väl ge bättre råd, har själv inte gjort en sån installation. smile

jo det är inte så mycket utrymme, men borde en mdf skiva mellan tex basar & högtalarna "skydda" mot det direkta trycket som kanske kan skada dom små? tänkte om det fungerar med en portabel vägg just för tex db mätning eller är trycket detsamma fast man har en skiva mellan tro?

21 761 Inlägg
10 maj 2013
Schten skrev:

Mina basar:

Om jag har fattat allting rätt, så ska alltså två basar "vilja ha" 400W RMS via steget? Men vad betyder då Maxeffekten? Och ska jag kolla på effekten man får ut i steget genom 4 ohm genom att jag har basar som har impedansen 4?

Mvh

Maxeffekten visar i princip hur mycket högtalaren tål under väldigt kort tid innan talspolen brinner sönder, dvs det värdet är inget att bry sig om när man ska spela musik.

De där basarna har alltså 4 Ohms impedans per styck, när man kopplar ihop dem parallellt med varandra så blir totala impedansen 2 Ohm och det är i ditt fall den impedansen man får utgå ifrån när man söker ett lämpligt steg. Steget måste nödvändigtvis inte kunna ge ut 400 WRMS eller högre, men som sagt ökar förutsättningen att kunna driva på basarna rejält utan att steget blir överansträngt och därmed ger ut dålig musiksignal. smile

Både MDS T3 och GAS Pro600 kan ge ut mer än 400 WRMS vid 2 Ohm, utan att för den skull vara "overkill", och bör passa till dessa basar. De stegen är några exempel, naturligtvis finns andra alternativ.

7 Inlägg
10 maj 2013
Drönirettab skrev:
Schten skrev:

Mina basar:

Mvh

Maxeffekten visar i princip hur mycket högtalaren tål under väldigt kort tid innan talspolen brinner sönder, dvs det värdet är inget att bry sig om när man ska spela musik.

De där basarna har alltså 4 Ohms impedans per styck, när man kopplar ihop dem parallellt med varandra så blir totala impedansen 2 Ohm och det är i ditt fall den impedansen man får utgå ifrån när man söker ett lämpligt steg. Steget måste nödvändigtvis inte kunna ge ut 400 WRMS eller högre, men som sagt ökar förutsättningen att kunna driva på basarna rejält utan att steget blir överansträngt och därmed ger ut dålig musiksignal. smile

Både MDS T3 och GAS Pro600 kan ge ut mer än 400 WRMS vid 2 Ohm, utan att för den skull vara "overkill", och bör passa till dessa basar. De stegen är några exempel, naturligtvis finns andra alternativ.

Tack för alla svar! Lärorikt som vanligt!
Tack åter igen smile

100 Inlägg
10 maj 2013
Jag har 2 stycken 05 12" från digital designs, jag driver dom för tillfället med ett zachry r1500d steg.
Jag tycker dock inte att detta låter så snyggt, dock spelar det relativt högt däremot.
Den enda musiken som spelar fint är typ dubstep och liknande.
Kan jag få ett snyggare ljud med basarna tror ni? Kan jag bygga en ny baslåda? Eller byta ut steget mot något bättre kanske?
Tips/förslag är välkomna! tack smile

Gladen Audio
2 388 Inlägg
10 maj 2013
snuttefjun skrev:
Jag har 2 stycken 05 12" från digital designs, jag driver dom för tillfället med ett zachry r1500d steg.
Jag tycker dock inte att detta låter så snyggt, dock spelar det relativt högt däremot.
Den enda musiken som spelar fint är typ dubstep och liknande.
Kan jag få ett snyggare ljud med basarna tror ni? Kan jag bygga en ny baslåda? Eller byta ut steget mot något bättre kanske?
Tips/förslag är välkomna! tack smile

Bättre steg är första du bör testa, om inte lådan är åt h-e felbyggd? Hurdan låda har du idag och i vilken bil?

Team-leader för Team1

Sök