Schten skrev:
Drönirettab skrev:
Ett slutsteg kan vara "för stort" om det ger ut betydligt mer RMS-effekt än vad basarna är specade till, men det har ju även med injusteringen av steget att göra. Om steget kan ge ut exempelvis 50% mer än basarnas RMS-effekt (vid den aktuella impedansen) så är det normalt sett inga problem, steget borde kunna driva basarna fullt ut och inte vara "stressad".
Jag håller med om att ett MDS T5 är i största laget, ett bättre val är nog i så fall MDS T3 eller kanske GAS Pro600 om du vill ha samma märke som baslådan. Har inte testat dessa steg själv, jag utgår bara ifrån effektspecarna.

Tack för svar!
Tänker jag ens rätt vid valet utav slutsteg? Alltså, att varje bas vill ha 200W RMS = 400W RMS?
Men hur pass "overkill" är T5 gentemot T3 eller Pro600?
Genom, om jag tänker rätt, basarna vill ha 400W RMS
Och t5 ger 600W RMS vid 4 Ohm?
Mvh

Jag brukar iaf sikta in mig på att slutsteget ska i Wrms kunna lämna så mkt som basarna är specade till Max, detta för att slippa stressa slutsteget så fort man vill höja volymen.
Basarna mår bättre av det med då de slipper den mesta distortionen som brukar uppstå när man försöker spela högre än vad slutsteget vill lämna i effektväg.
Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1