3275
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

21 761 Inlägg
19 maj 2013
Jag har faktiskt aldrig sett 45 A flatstiftsäkringar, är det verkligen den storleken?
Vilken färg och vilka mått har den?

535 Inlägg
19 maj 2013
Tänkte höra om någon har tips på en bra bashögtalare. En 8" hade sett bäst ut, men vet inte om den når upp till mina krav? Annars 10" eller 12"... Budgeten är väl på runt 1000-2000kr för enbart basen. Slutsteget jag ska använda är ett Mutant MT1500.1 XXX 1500Wrms 1ohm, 960Wrms 2ohm, 540Wrms 4ohm.

Tanken med basen är inte att spela högst.... Vill kunna spela väldigt låga frekvenser där originalsystemet inte hänger med, men hade även varit bra om basen hjälpt till vid högre frekvenser så jag får ett ganska brett frekvensomfång. Om detta ens är möjligt.
Lyssnar på all sorts musik, men mest rap, dubstep, house. Där klarar inte originalsystemet att uppfylla mina krav.

Motorer utan turbo.....suger!

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
19 maj 2013
M_Back skrev:
Tänkte höra om någon har tips på en bra bashögtalare. En 8" hade sett bäst ut, men vet inte om den når upp till mina krav? Annars 10" eller 12"... Budgeten är väl på runt 1000-2000kr för enbart basen. Slutsteget jag ska använda är ett Mutant MT1500.1 XXX 1500Wrms 1ohm, 960Wrms 2ohm, 540Wrms 4ohm.

Tanken med basen är inte att spela högst.... Vill kunna spela väldigt låga frekvenser där originalsystemet inte hänger med, men hade även varit bra om basen hjälpt till vid högre frekvenser så jag får ett ganska brett frekvensomfång. Om detta ens är möjligt.
Lyssnar på all sorts musik, men mest rap, dubstep, house. Där klarar inte originalsystemet att uppfylla mina krav.

Jag skulle kikat på en av Gladens SQX, jag har själv 4st 8" och i bandpasslådan spelar dom väldigt fint till de Musikgenre du nämner. Nu behöver ju inte du vara låst till just en 8a utan kan ju kika på ev 10-12.
Anledningen till att jag själv  valde 8 var placeringsmässigt!

535 Inlägg
19 maj 2013
Tackar för tipset!

Anledningen att jag vill ha en 8" är att det ser bäst ut då den får "plats" i skidluckan, såhär:
http://www.zatzy.com/attachments/bilstereo/27873d1148826244-mtx-tp-840-skidluckan-sub6.jpg

Hur blir det med ljudet om man vinklar basarna lite mot varandra? Finns det risk att vissa frekvenser släcks av varandra?
Senast redigerat av M_Back (19 maj 2013)

280 Inlägg
19 maj 2013
M_Back skrev:
Tackar för tipset!

Anledningen att jag vill ha en 8" är att det ser bäst ut då den får "plats" i skidluckan, såhär:
http://www.zatzy.com/attachments/bilste … n-sub6.jpg

Hur blir det med ljudet om man vinklar basarna lite mot varandra? Finns det risk att vissa frekvenser släcks av varandra?

En tia borde få plats hyfsat där. I din prisklass hade jag valt DLS Reference RW10i. Kan du gå upp lite i pris så är DLS Nordica ännu bättre.

Gladen Audio
2 388 Inlägg
19 maj 2013
M_Back skrev:

Har använt B2 ES8 och GZ hydrogen 8", de två spelar riktigt djupt utan att gnälla även med 1kw på basen, senaste ja använde var GZan i min passat kombi o då spelade det 140dB+.

SPL Dynamics har med en grov 8" numera som säkert kan fläska på bra.
http://www.keepup.se/billjud/Ground-Zer … hydrogen-8
http://www.dbakuten.se/bilstereo/basar/ … Zi5U7VM_y0
http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … mk3-2.html

För mer välljud än flås och fläsk funkar DLS basarna BengtK nämnde bra, fast då i sluten låda.
http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … ca-10.html
http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … rw10i.html

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

2 712 Inlägg
19 maj 2013
Säkert skit dum fråga..

Men hur skulle det låta ifall jag byggde en baslåda där varje bas har ett eget uttrymme ?
Och att t ex 1 bas är 12tum, de 2 andra är 10 tum ?

Skulle detta kunna låta bra ?
Eller skulle det bli helt fel ?

Isåfall på vilket sätt kan det låta fel ?

Plötsliga stoppet är det som dödar..

grön aktivist
846 Inlägg
19 maj 2013
Om alla basarna är helt avskilda så blir det ju i praktiken som 3 baslådor.

2 712 Inlägg
19 maj 2013
Confide skrev:
Om alla basarna är helt avskilda så blir det ju i praktiken som 3 baslådor.

Dem kommer vara helt avskiljda med en skiljevägg mellan varje bas smile
hade isf tänkt mig 12an i mitten och 1 10a på varje sida ?

21 761 Inlägg
19 maj 2013
Om samtliga basar ska spela samma frekvensområde så är chansen minimal att ljudet blir bra, däremot om tex 12" bara spelar den riktigt djupa basen och 10" spelar någon form av lowmid så kan det går att få till. Men generellt rekommenderas inte att ha olika storlekar på baselementen eftersom det är svårt att få bra. smile

535 Inlägg
19 maj 2013
Frippe_L skrev:
Har använt B2 ES8 och GZ hydrogen 8", de två spelar riktigt djupt utan att gnälla även med 1kw på basen, senaste ja använde var GZan i min passat kombi o då spelade det 140dB+.

Tack för svaret!
Hur många GZ hade du för att nå 140db?
Jag kommer troligen bara att ha en 8", men är lite fundersam om det blir tryck nog. Du som har haft några 8", tänker jag fel med att "störst är bäst"?
SPL basen blev jag riktigt sugen på måste jag säga. Om ändå konan varit svart...

2 712 Inlägg
19 maj 2013
Drönirettab skrev:
Om samtliga basar ska spela samma frekvensområde så är chansen minimal att ljudet blir bra, däremot om tex 12" bara spelar den riktigt djupa basen och 10" spelar någon form av lowmid så kan det går att få till. Men generellt rekommenderas inte att ha olika storlekar på baselementen eftersom det är svårt att få bra. smile

Okej.. Så om vi säger t ex vi bygger 12an i portad och stämmer av för låga frekvenser, och sen tiorna avstämda för mer slag och högre hz?

Gladen Audio
2 388 Inlägg
19 maj 2013
M_Back skrev:
Frippe_L skrev:

Tack för svaret!
Hur många GZ hade du för att nå 140db?
Jag kommer troligen bara att ha en 8", men är lite fundersam om det blir tryck nog. Du som har haft några 8", tänker jag fel med att "störst är bäst"?
SPL basen blev jag riktigt sugen på måste jag säga. Om ändå konan varit svart...

En 8" hade jag. Går säkert att spela ännu högre men ville inte riskera att sabba den då jag bara haft den i bilen nån dag innan jag åkte på tävling.
En bra 8" spelar på rejält mkt mer än man kan tro sålänge du kör portad låda.

Team-leader för Team1

535 Inlägg
19 maj 2013
Frippe_L skrev:

Låter riktigt bra i så fall! Är det inget problem med att lådorna blir för peakade? Går det att få ett skapligt brett omfång?

21 761 Inlägg
19 maj 2013
amoreex skrev:
Okej.. Så om vi säger t ex vi bygger 12an i portad och stämmer av för låga frekvenser, och sen tiorna avstämda för mer slag och högre hz?

Kan som sagt funka, men jag har inte byggt på det sättet själv och vet inte hur mycket man får "bråka" innan det blir bra. 10" basarna sätts nog lämpligast i slutna lådor. smile

2 712 Inlägg
19 maj 2013
Drönirettab skrev:
amoreex skrev:

Kan som sagt funka, men jag har inte byggt på det sättet själv och vet inte hur mycket man får "bråka" innan det blir bra. 10" basarna sätts nog lämpligast i slutna lådor. smile

Ja, glömde skriva det. 12an hade isf blivit portad, helst med t ex 4 tums port istället för slotport,

och 10orna i slutna smile

Gladen Audio
2 388 Inlägg
19 maj 2013
M_Back skrev:
Frippe_L skrev:

Låter riktigt bra i så fall! Är det inget problem med att lådorna blir för peakade? Går det att få ett skapligt brett omfång?

Jo om man bara ska spela högt så kan det bli rätt peakat men i vanlig låda brukar det gå att få till det bra.

Team-leader för Team1

535 Inlägg
19 maj 2013
Frippe_L skrev:
Jo om man bara ska spela högt så kan det bli rätt peakat men i vanlig låda brukar det gå att få till det bra.

Låter kanon isf. Ska höra lite med dbakuten imorgon tror jag.

däcksparkare
1 046 Inlägg
21 maj 2013
någon som har tips på bra budget 12or som spelar på?
gärna med slutsteg också smile

Motor utan turbo suger >.>

Sök