4993
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

160 Inlägg
28 maj 2013
någon som kan räkna ut mått på en sånhär låda?

Djupbas Portad 65L 1x4' Port Längd 330mm

ska sitta i en 945 så får gärna vara bred smile

Varför hatar alla svenssons mig? :)

Team dBakuten
3 453 Inlägg
28 maj 2013
Daniieel skrev:
någon som kan räkna ut mått på en sånhär låda?

Djupbas Portad 65L 1x4' Port Längd 330mm

ska sitta i en 945 så får gärna vara bred smile

Nu känns du ovanligt slapp och slö.. wink

http://www.rockfordfosgate.com/Support/ … #boxwizard

LÄR dig att räkna själv så slipper du fråga någon annan och du har blivit mer självständig. Inte fel va! smile

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

596 Inlägg
28 maj 2013
Hej inte kan man ha för grova kablar till ett slutsteg?

Team dBakuten
3 453 Inlägg
28 maj 2013
sellstedt1 skrev:
Hej inte kan man ha för grova kablar till ett slutsteg?

Nej.. så länge dom passar i slutsteget bara.. Ser så fruktansvärt illa ut med klippta kardeler.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

596 Inlägg
28 maj 2013
Ok då är de bara å koppla in steget då smile

2 Inlägg
28 maj 2013
Tänkte kolla om någon kunde svara på mina frågor?

Har ett DD kitsystem (CSS 5.25) och ska byta diskanter till Digital Designs B2 diskanter.
frågan är hur kopplar jag det?
struntar jag helt i delningsfiltret som hör till dom små diskanterna? eller hur blir de?

För övrigt har jag en Alpine cde102ri stereo
och ett DD s4 steg

Överladdad gröngöling
1 302 Inlägg
29 maj 2013
Tjenare! Jag undrar om någon kan plocka fram ett slusteg och 2 st 12¨ basar (kan bygga låda själv)
Slutsteget ska även orka driva mina 2 st 6x9or!

Det ska sitta i en volvo 944.
Har kablar och allt som jag drog i helgen.
Mina 6x9or som jag har är http://www.dbakuten.se/ovriga/kicker/ko … aWyOUA2K0c

Mvh Erik!

35 Inlägg
29 maj 2013
Hade tänkt bygga portad låda till mina Hertz HX250D basar men vette tusan hur jag ska få plats med 25cm långa 3" portar inuti en låda på ca 22,5 liter per kammare som hertz rekommenderar. Får inte ihop det, vill inte ha utåtstickande portar.

Är det nån som vet nåt annat alternativ? Slitsad port?

Slutsteg spl ice 1500
Sluten låda har funkat perfekt men vill kunna spela högre.
Senast redigerat av jockejr (29 maj 2013)

28 Inlägg
29 maj 2013
hejsan igen, jag är en riktig newbie på detta med ljud!!
Fick min låda och steg från brl idag, GAS alpha 212 och GAS PRO350.
kopplade in allt rätt men bekymret är det att när jag startar huvudenheten (kenwood kmm157) så startar inte steget, får ett litet pytteljud från lådan när jag spelar musik men det är fel, det vet jag wink
Har lågnivå på stereo och kopplat på input på steg samt kopplat kablar till remote och plus o minus!!

Är 99% säker på att kablarna är rätt, det jag är osäker på är om det är tillräckligt med kontakt bara..

Kan det vara så enkelt att det är dålig jord för jag tror inte att den jordar tillräckligt(?) jag tog en befintlig skruv i golvet och satte jordkabeln i...

Skulle behövt ett svar så snabbt som möjligt smile

610 Inlägg
29 maj 2013
karamahatna123 skrev:
hejsan igen, jag är en riktig newbie på detta med ljud!!
Fick min låda och steg från brl idag, GAS alpha 212 och GAS PRO350.
kopplade in allt rätt men bekymret är det att när jag startar huvudenheten (kenwood kmm157) så startar inte steget, får ett litet pytteljud från lådan när jag spelar musik men det är fel, det vet jag wink
Har lågnivå på stereo och kopplat på input på steg samt kopplat kablar till remote och plus o minus!!

Är 99% säker på att kablarna är rätt, det jag är osäker på är om det är tillräckligt med kontakt bara..

Kan det vara så enkelt att det är dålig jord för jag tror inte att den jordar tillräckligt(?) jag tog en befintlig skruv i golvet och satte jordkabeln i...

Skulle behövt ett svar så snabbt som möjligt smile

skruv i golvet är verkligen inte tillräckligt jord, använd riktig kabel sko och sätt den på någon tjock metall yta.
Senast redigerat av Ljud-fan (29 maj 2013)

28 Inlägg
29 maj 2013
det satt en jordkabel till släpvagnsbelysning i samma skruv men jag misstänker att det är fel på den..
men det är ganska jättestor chans att det är felet va?

280 Inlägg
30 maj 2013
karamahatna123 skrev:

Det tror jag inte. Att lyckas få så dålig jord att steget inte startar alls skulle jag tro är väldigt svårt. Jag har i alla fall aldrig varit i närheten. Att hävda att allt är jordens fel är något som är populärt på diverse forum just nu. Nästa år är det något annat som är orsaken till alla fel.

Det är lite otydligt om steget inte startar alls eller om steget startar med du inte får något ljud. Startar inte steget så skulle jag tro att du kopplat in remoten fel. Prova att sätta en kort kabel mellan plus och remoten på steget så får du svar på om det är så. Startar steget men basen inte spelar så skulle jag börja med att se efter om subutgången på huvudenheten måste aktiveras, om huvudenhetens och stegets filter överlappar varandra och om ena basen är fasvänd om du har flera basar.

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
30 maj 2013
BengtK skrev:
karamahatna123 skrev:

Det tror jag inte. Att lyckas få så dålig jord att steget inte startar alls skulle jag tro är väldigt svårt. Jag har i alla fall aldrig varit i närheten. Att hävda att allt är jordens fel är något som är populärt på diverse forum just nu. Nästa år är det något annat som är orsaken till alla fel.

Det är lite otydligt om steget inte startar alls eller om steget startar med du inte får något ljud. Startar inte steget så skulle jag tro att du kopplat in remoten fel. Prova att sätta en kort kabel mellan plus och remoten på steget så får du svar på om det är så. Startar steget men basen inte spelar så skulle jag börja med att se efter om subutgången på huvudenheten måste aktiveras, om huvudenhetens och stegets filter överlappar varandra och om ena basen är fasvänd om du har flera basar.

Kan även vara bra att kolla över hur gain står, står den i botten är det inte konstigt att det inte kommer ljud menar jag.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

35 Inlägg
30 maj 2013
Hur smal kan en slotport vara utan att det blir problem med flåsljud?, Har skissat på en låda till mina 10" hertz hx250 basar. Porten hamnar i mitten av lådan och viker sedan av i varsin kammare.
Höjd: 27cm
Bredd: 2,85cm  tills den delar sig och blir hälften av det till varje bas.
portens längd: 25cm totalt. 
Area: 76,93 cm2
Portvolym: 1923,25 cm3
Sen en varsin kammare på 22,64liter exlusive basar.
Fb: 38hz   detta är avstämning va? Taget från Hertz hx250d manual

Så det jag försöker göra är att konvertera Hertz förslag med 2st 3" portar till en slotport då jag inte kommer få plats med portarna hur jag än gör. Kan jag göra så att porten får större area och leka med längden på den istället? Mycket frågor, detta är fan en hel vetenskap smile.

21 761 Inlägg
30 maj 2013
Vilka maximala yttermått kan lådan ha och vilken materialtjocklek tänker du använda?

Eftersom du vill ha mycket tryck från basen så skulle jag välja en större area till slotporten med tanke på att den inte har lika "stor och mjuk" radie i mynningarna som förhindrar flåsljud. smile
Senast redigerat av Drönirettab (30 maj 2013)

2 712 Inlägg
30 maj 2013
Liten snabb fråga bara..

Sitter och planerar sommarplanerna..

Skulle det låta bra med t ex 2 såna här kit i framdörrarna ? ( alltså 2 högtalare och diskant i varje dörr )

http://www.dbakuten.se/ovriga/kicker/ki … aeGhUDxobE

Och då parallell koppla så jag kör dem i 2 ohm ?
Så varje dörr är 1 kanal ?

Tänkte isåfall driva det med ett Zachry K475.

Som ger ut 4 x 75 watt 4 ohm eller 4 x 120 watt 2 ohm.

Skulle detta kunna låta bra ?

Kommer även vara såna i bakdörrarna !

Eller kan det vara värt att lägga till 3 st i framdörrarna ?

Kan det spela bra eller skall man fundera över att skaffa lite dyrare högtalare?
Senast redigerat av amoreex (30 maj 2013)

Plötsliga stoppet är det som dödar..

86 Inlägg
30 maj 2013
Hej alla

Nån som vet var man kan få tag på ett paket med bas, 2 st 5,25, 2 6X9, slutsteg , alla kablar mm .

Alltså så man slipper köpa extra grejor!

Tacksam för svar

1 727 Inlägg
30 maj 2013
Volvo1998 skrev:
Hej alla

Nån som vet var man kan få tag på ett paket med bas, 2 st 5,25, 2 6X9, slutsteg , alla kablar mm .

Alltså så man slipper köpa extra grejor!

Tacksam för svar

Åk till en shop i 08-området!

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

86 Inlägg
30 maj 2013
Om nån vill så länka produkter som passar till en volvo 740. baslåda.  Allt max 4000-5000

Sök