3738
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

81 Inlägg
4 juli 2013
tujbo skrev:
Ja det löser vi går iväg imorgon.

Igår kom grejerna, snabb leverans smile Det gillar vi!
Idag blir det att krypa på alla fyra genom bilen och börja dra kablar.

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
4 juli 2013
amoreex skrev:
Snabb fråga..

Vilket hade varit bäst ljud ?

Dessa.
http://nardik.se/produkt/DLS-Reference-R5A

Eller dessa http://www.dbakuten.se/ovriga/audison/v … dRcV_nxobF

Konstruktions messigt så ligger Voce par steg över. Men vilken högtalare du gillar kan bara du själv svara på.

Med vänlig hälsning, Björn

2 712 Inlägg
4 juli 2013
dbakuten skrev:
amoreex skrev:
Snabb fråga..

Vilket hade varit bäst ljud ?

Dessa.
http://nardik.se/produkt/DLS-Reference-R5A

Eller dessa http://www.dbakuten.se/ovriga/audison/v … dRcV_nxobF

Konstruktions messigt så ligger Voce par steg över. Men vilken högtalare du gillar kan bara du själv svara på.

Med vänlig hälsning, Björn

Okej, som jag trodde då,
Jag gillar audison, men har aldrig lyssnat på ett par DLS,

Så Audison är värt den extra slanten för bättre ljud och midbas?

Högtalarna kommer tillfälligt drivas av ett zachry k475,
Inte det bästa steget men det kan väl spela ok?

Blir nog att uppgradera steget med.
Ska ha dubbla midbasar i varje dörr samt en diskant till detta,

Så funderar på något Audison steg till detta sen?
2 eller 4 kanaler?

Plötsliga stoppet är det som dödar..

280 Inlägg
4 juli 2013
amoreex skrev:

2 eller 4 kanaler?

Om du ska ha två högtalare i varje dörr så förstår jag inte varför du tittar på 5,25". Hade du haft 5,25" original och inte velat ändra originalutseendet så hade jag kunnat förstå det men nu måste du ju bygga om dörrarna då är det bättre att använda mist 6,5". Eller har du någon annan anledning till att välja 5,25"?

2 712 Inlägg
4 juli 2013
BengtK skrev:
amoreex skrev:

2 eller 4 kanaler?

Om du ska ha två högtalare i varje dörr så förstår jag inte varför du tittar på 5,25". Hade du haft 5,25" original och inte velat ändra originalutseendet så hade jag kunnat förstå det men nu måste du ju bygga om dörrarna då är det bättre att använda mist 6,5". Eller har du någon annan anledning till att välja 5,25"?

Ingen redig anledning, bara att om man t ex kollar på just 5.25, och jämför, samt vilka låter bäst?
6.5 DLS eller 5.25 Audison?

Ända är att jag hittat snygga LED galler som dessvärre inte finns till 6.5, är ju dock ingen anledning,

Men hur blir ljudskillnaden mellan DLS 6.5 och Audison 5.25?
Vilka låter bäst?

Pfffft
906 Inlägg
4 juli 2013
Lite osäker om detta är rätt tråd, men jag ska våga att fråga big_smile
I bagaget i min passat har jag på varsin sida av luckan små fickor in där man kan förvara diverse småskit som man samlar på sig. I dessa typ insjunkningar kan man i sin tur öppna ännu en liten lucka så de är rätt djupa.
Jag har sett många exempel då man i dessa insjunkningar (ja, det är nog ett påhittat ord) så har man placerat sina basar vilket jag oxå är sugen på.

Jag vet inte hur detta ska gå till, vad för material jag kan tänkas behöva och några tips vad man ska tänka på har jag inte heller. Men det är där ALLA NI kommer in. För ni kanske har svar på frågorna?
Skriva här, pm, gb! Är nyfiken och ivrig att sätta igång med byggandet.

Tack och tack.
Mvh Cecilia "Cizla"

Umadbro?

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
4 juli 2013
Cizla skrev:
I bagaget i min passat har jag på varsin sida av luckan små fickor in där man kan förvara diverse småskit som man samlar på sig. I dessa typ insjunkningar kan man i sin tur öppna ännu en liten lucka så de är rätt djupa.
Jag har sett många exempel då man i dessa insjunkningar (ja, det är nog ett påhittat ord) så har man placerat sina basar vilket jag oxå är sugen på.

Jag vet inte hur detta ska gå till, vad för material jag kan tänkas behöva och några tips vad man ska tänka på har jag inte heller. Men det är där ALLA NI kommer in. För ni kanske har svar på frågorna?

Tack och tack.
Mvh Cecilia "Cizla"

Ta en liten koll här wink
Kanske hjälper dig en hel del på traven!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=119726

280 Inlägg
4 juli 2013
amoreex skrev:
Ingen redig anledning, bara att om man t ex kollar på just 5.25, och jämför, samt vilka låter bäst?
6.5 DLS eller 5.25 Audison?

Ända är att jag hittat snygga LED galler som dessvärre inte finns till 6.5, är ju dock ingen anledning,

Men hur blir ljudskillnaden mellan DLS 6.5 och Audison 5.25?
Vilka låter bäst?

När du har möjlighet att välja mellan 5,25" och 6,5" så är 6,5" självklart. Större konarea gör att de potentiellt kan delas lägre vilket låter bättre. De kommer också att kunna spela högre om det spelar någon roll.

Hitta andra galler. Det är ett lågt pris att betala för att få större midbasar/mellanregister.

Det är inte rättvist att jämföra 6,5" med 5,25". Jämför du just de serier du tittat på och samma storlekar så skulle jag nog säga att Audison är något bättre men så kostar de mer också. Jämför man DLS och Audison i motsvarande prisklasser så skulle jag hålla DLS som något bättre men båda är väldigt bra märken.

2 712 Inlägg
4 juli 2013
Finns det ett par bra Audison 6.5or då?
Hade tänkt hålla mig till ett märke och har redan Audison steg till basarna .

280 Inlägg
4 juli 2013
amoreex skrev:

http://www.ljudstudion.se/audison-av-k6 … n=prisjakt

Pfffft
906 Inlägg
4 juli 2013
Nitromast skrev:
Cizla skrev:

Tack och tack.
Mvh Cecilia "Cizla"

Ta en liten koll här wink
Kanske hjälper dig en hel del på traven!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=119726

Tack för länken men hade hoppats på att kunna använda lite av det materialet jag redan har till lådorna.
Men jag ska kolla igenom tråden du länkade lite noggrannare smile

Umadbro?

81 Inlägg
4 juli 2013
Varför slår inte min bas? Har ett helt nytt Ground Zero Titanium GZTA1.800DX steg och en Lanzar Max Pro 12".
Vrider jag upp så hör man väääldigt svag bas(alltså obefintlig) tills steget sedan klipper och går i protection mode.

Sen en till sak, på steget så finns det en ratt där det står "Level" och 0.2V på ena sidan, 6V på andra sidan.
Vrider jag till 0.2V så låter basen väldigt lite, men vrider jag till 6V så slår den inte alls, borde det inte vara tvärtom?

2 712 Inlägg
4 juli 2013
xLas skrev:
Varför slår inte min bas? Har ett helt nytt Ground Zero Titanium GZTA1.800DX steg och en Lanzar Max Pro 12".
Vrider jag upp så hör man väääldigt svag bas(alltså obefintlig) tills steget sedan klipper och går i protection mode.

Sen en till sak, på steget så finns det en ratt där det står "Level" och 0.2V på ena sidan, 6V på andra sidan.
Vrider jag till 0.2V så låter basen väldigt lite, men vrider jag till 6V så slår den inte alls, borde det inte vara tvärtom?

Nej det är så,
Det är den så kallade gainen.
Runt 80% bruka vara lagom men för att ställa in 100% i grund,
Ha volymen på ca 80%
Vrid stegvis upp basen precis till de börja låta illa. Då vrider du ner igen,

Tänk att alla inställningar ska vara av, så ingen bass Boost eller så,

Rätta mig gärna någon om jag är helt ute och cyklar smile

21 761 Inlägg
4 juli 2013
Om basen har dubbla talspolar så kan du testa att koppla ur kablarna till ena spolen, sedan lyssna om det låter mer. Mät även spänningen på stegets plint där strömkablarna sitter när du har steget igång och spelar musik. smile

2 712 Inlägg
4 juli 2013
BengtK skrev:
amoreex skrev:

Hade dessa spelat mycket bättre än DLS ?
Med tanke på typ dubbla priset?

280 Inlägg
4 juli 2013
amoreex skrev:
BengtK skrev:
amoreex skrev:

Förmodligen något bättre men jag tror att skillnaden i pris är betydligt större än skillnaden i prestation. Jag hade valt DLS.

2 712 Inlägg
4 juli 2013
BengtK skrev:
amoreex skrev:

Förmodligen något bättre men jag tror att skillnaden i pris är betydligt större än skillnaden i prestation. Jag hade valt DLS.

Okej!

Skulle de även vara märkbar skillnad mellan detta steg

http://www.dbakuten.se/ovriga/audison/sr/audison-sr4/

Och mitt zachry k475?
Även om k475 har 10 watt mer i 4ohm, men watten har väl ändå inget att göra med hur bra det låter?

Eller finns det något bättre steg i samma prisklass?

Tänkte med att de varit snyggt med ett tredje Audison steg då det hade blivit 3 steg från Audison i bagaget isf.

81 Inlägg
4 juli 2013
Drönirettab skrev:
Om basen har dubbla talspolar så kan du testa att koppla ur kablarna till ena spolen, sedan lyssna om det låter mer. Mät även spänningen på stegets plint där strömkablarna sitter när du har steget igång och spelar musik. smile

13.7 - 14v på stegets plint när bilen är igång och det spelar musik.
Kopplade ur alla kablar jag hade i högtalaren och satte + samt - på ena talspolen, då började den spela "normalt" men började ryka och stinka. Misstänker att högtalaren är körd eftersom förra sommaren så var jag lite ljudkåt och inte särskilt nykter så brände förra slutsteget och antar att högtalaren rök med i samma veva..

Letar nu bas som passar till mitt slutsteg(Ground Zero Titanium GZTA1.800DX)
Funkar det med SPL Dynamics V-300D4 ?
Senast redigerat av xLas (4 juli 2013)

21 761 Inlägg
4 juli 2013
Det du verkar ha gjort när du kopplade in nya slutsteget (med tanke på att basen har funkat förut) är att du troligen råkade koppla ena talspolen i fel fas, då står konen still hur högt man än spelar eftersom talspolarna motverkar varandra.

Testar man då att koppla ur ena spolen så märks det direkt att konen börjar röra sig tydligt och det kommer basljud. Men en sak som kan hända när man kopplar spolarna fel är att de blir ruskigt varma när man matar på med effekt och att inte konen rör sig, spolarna får nämligen ingen kylning då och kan pajja snabbt.

Kan vara därför som det nu började ryka och stinka. Går talspolarna sönder så kan det dessutom bli kortslutning och där har du en inte helt orimlig orsak till att steget gick i protect. smile

V-300D4 ska kunna drivas fullt ut med det där steget.
Senast redigerat av Drönirettab (4 juli 2013)

81 Inlägg
4 juli 2013
Drönirettab skrev:
Det du verkar ha gjort när du kopplade in nya slutsteget (med tanke på att basen har funkat förut) är att du troligen råkade koppla ena talspolen i fel fas, då står konen still hur högt man än spelar eftersom talspolarna motverkar varandra.

Testar man då att koppla ur ena spolen så märks det direkt att konen börjar röra sig tydligt och det kommer basljud. Men en sak som kan hända när man kopplar spolarna fel är att de blir ruskigt varma när man matar på med effekt och att inte konen rör sig, spolarna får nämligen ingen kylning då och kan pajja snabbt.

Kan vara därför som det nu började ryka och stinka. Går talspolarna sönder så kan det dessutom bli kortslutning och där har du en inte helt orimlig orsak till att steget gick i protect. smile

Så då måste jag ha kopplat ena talspolen fel då? Kan nämligen stämma, spelade inte alls högt och vred av direkt det började ryka så talspolen kan ha överlevt då det inte skrapar eller så när man trycker in konen försiktigt.
Men då till frågan, hur ska jag koppla för att få 2 ohm på 2x4 ohm talspolar?
Kopplingsplintarna har 2 st pluspoler och 2 st minuspoler på varje plint och det är 2 plintar på vardera sida.
Eller är det bara att köpa ny bas direkt?
Senast redigerat av xLas (4 juli 2013)

Sök