BengtK skrev:
amoreex skrev:
Just nu har jag Audison SR1D. skall inhandla ett till då jag är nöjd med detta och ha ett till varje bas ..
Det steget jag tittade på. alltså SR4 har ju exakt samma Design, bara att det är lite längre
Men om man jämför just Audison SR4 och DLS CA41, vilket hade spelat bäst ?
Förresten vad är detta ni prata om distorsion ?
Hört de massa men inte fattat vad de betyder..
Och förresten har hört att en del snackat massa om att om man t ex köper DLS högtalare ska man ha DLS slutsteg då det låter bäst om det är samma märke?
Tycker jag låter konstigt ?
Men isf borde man ju i detta fallet välja DLS steget om jag skall köra på DLS högtalare ?
Jag tror att de stegen är så pass jämnbra att du får olika svar beroende på vem du frågar. Köp Audison när redan har ett sånt.
Distorsion är kort förklarat skillnaden mellan in- och utsignal. Hur mycket slutsteget förvränger signalen. Hög distorsion ger sämre ljud och är en vanlig orsak till att högtalare går sönder.
Nej, du behöver inte ha samma märke på högtalare och slutsteg men vissa kombinationer kan passa bättre än andra.
Jag har aldrig förstått meningen med att ha flera subbasar. Nästan alla subbasar kan med lätthet spela högre än vad som är bra för hörseln därför ser jag inte meningen med flera. Ska du dessutom lägga ut pengar på ett till steg till basarna så ska du ha en i övrigt riktigt bra anläggning innan det är det bästa stället att spendera mer pengar.
Anledningen till att det blir ett slutsteg till är för att jag kände att de kändes lite tungt för steget att driva 2 basar på 800 watt max, är ett par Zachry bx-p12r. Och när jag körde dem i 1 ohm gav steget endast ca 320 watt st..
Nu när jag endast kör i 2 ohm med 1 bas så ska det ge 460 watt. och det gav ett mycket mer "cleant" och mer exakt ljud och den klarade helt andra saker..

Och förresten.. vad hade du rekommenderas ?
Om vi nu tar som ett exempel.. jag ska köpa 2 såna DLS Kit som du länkat tidigare.. till ett Audison steg eller DLS steget..
Vad hade du rekommenderat då ?
Sätta båda kitten i framdörrarna. eller ett kit fram och ett bak?
Vad hade blivit bäst ljud ?
Skulle båda sitta fram hade endast en diskant använts.
Senast redigerat av amoreex (5 juli 2013)
Plötsliga stoppet är det som dödar..