4569
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

2 712 Inlägg
5 juli 2013
Beeck skrev:
Har för mig att detta blir 2ohm? yikes men det blir 4ohm...     (2x2ohms spolar)
http://www1.garaget.org/gallery/images/167/166244/166244-64e8660e1c58f0e7f9f402da826f5b05.jpg

Som jag har lärt mig iaf..

Om du kör så som du satt där. + till + och - till - så kommer den att gå ner, med andra ord min bas som är 2x4 ohm blir på 2 ohm, och då borde din bli på 1 ohm helt enkelt ?

Plötsliga stoppet är det som dödar..

1 829 Inlägg
5 juli 2013
amoreex skrev:
Beeck skrev:
Har för mig att detta blir 2ohm? yikes men det blir 4ohm...     (2x2ohms spolar)
http://www1.garaget.org/gallery/images/167/166244/166244-64e8660e1c58f0e7f9f402da826f5b05.jpg

Om du kör så som du satt där. + till + och - till - så kommer den att gå ner, med andra ord min bas som är 2x4 ohm blir på 2 ohm, och då borde din bli på 1 ohm helt enkelt ?

haha ja men när jag mäter så blir det 4ohm yikes hahah
Har bara - till + och sedan högtalarkablarna ifrån slutsteget till + -
Senast redigerat av Beeck (5 juli 2013)

Bilstereo: 148.64dB i 43hz med 1878w

2 712 Inlägg
5 juli 2013
Beeck skrev:
amoreex skrev:
Beeck skrev:

Så jag har lärt mig så blir de om man tar , + till + och - till minus med en egen liten kabel, sen på ena spolen så sätter du dubbla kablar där ena går till steget ?

Så har jag gjort iaf... :o

21 761 Inlägg
5 juli 2013
xLas skrev:
56x35x38cm mätt utanpå och det är 25mm material.
Porten är drygt 29.5 cm hög och 2cm bred, slotport.

Hur mycket av porten sitter inuti lådan?

21 761 Inlägg
5 juli 2013
Beeck skrev:

Ja, det blir 4 Ohm. Du seriekopplar talspolarna och då blir det 4 Ohm totalt. smile

1 829 Inlägg
5 juli 2013
amoreex skrev:
Beeck skrev:
amoreex skrev:

Så jag har lärt mig så blir de om man tar , + till + och - till minus med en egen liten kabel, sen på ena spolen så sätter du dubbla kablar där ena går till steget ?

Så har jag gjort iaf... :o

Jo jag vet om man sätter - till - och sedan + till + och sedan högtalarkablar på en utav talspolen + och - så blir det 1ohm, men hur faaan får man 2ohm? yikes blir fan förvirrad
Senast redigerat av Beeck (5 juli 2013)

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
5 juli 2013
Beeck skrev:
amoreex skrev:
Beeck skrev:

1 bas med 2x2 ohm kan kopplas i 1/4 ohm. 2 basar kan kopplas i 0.5/2/8 ohm

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

2 712 Inlägg
5 juli 2013
Streethawk skrev:
Beeck skrev:
amoreex skrev:

Skall du ha 2 ohm från den en bas behöver du ha en t ex 2x4 ohm eller en med bara 1 talspole på 2 ohm.

81 Inlägg
5 juli 2013
Drönirettab skrev:
xLas skrev:
56x35x38cm mätt utanpå och det är 25mm material.
Porten är drygt 29.5 cm hög och 2cm bred, slotport.

Hur mycket av porten sitter inuti lådan?

Drygt 24 cm från innerkant låda till inre kant port.

1 829 Inlägg
5 juli 2013
Streethawk skrev:
Beeck skrev:
amoreex skrev:

Har två basar, hur ska jag koppla då för att få 2ohm? yikes

280 Inlägg
5 juli 2013
amoreex skrev:
Just nu har jag Audison SR1D. skall inhandla ett till då jag är nöjd med detta och ha ett till varje bas ..

Det steget jag tittade på. alltså SR4 har ju exakt samma Design, bara att det är lite längre wink

Men om man jämför just Audison SR4 och DLS CA41, vilket hade spelat bäst ?

Förresten vad är detta ni prata om distorsion ?
Hört de massa men inte fattat vad de betyder..

Och förresten har hört att en del snackat massa om att om man t ex köper DLS högtalare ska man ha DLS slutsteg då det låter bäst om det är samma märke?

Tycker jag låter konstigt ?
Men isf borde man ju i detta fallet välja DLS steget om jag skall köra på DLS högtalare ?

Jag tror att de stegen är så pass jämnbra att du får olika svar beroende på vem du frågar. Köp Audison när redan har ett sånt.

Distorsion är kort förklarat skillnaden mellan in- och utsignal. Hur mycket slutsteget förvränger signalen. Hög distorsion ger sämre ljud och är en vanlig orsak till att högtalare går sönder.

Nej, du behöver inte ha samma märke på högtalare och slutsteg men vissa kombinationer kan passa bättre än andra.

Jag har aldrig förstått meningen med att ha flera subbasar. Nästan alla subbasar kan med lätthet spela högre än vad som är bra för hörseln därför ser jag inte meningen med flera. Ska du dessutom lägga ut pengar på ett till steg till basarna så ska du ha en i övrigt riktigt bra anläggning innan det är det bästa stället att spendera mer pengar.

2 712 Inlägg
5 juli 2013
BengtK skrev:
amoreex skrev:
Just nu har jag Audison SR1D. skall inhandla ett till då jag är nöjd med detta och ha ett till varje bas ..

Det steget jag tittade på. alltså SR4 har ju exakt samma Design, bara att det är lite längre wink

Men om man jämför just Audison SR4 och DLS CA41, vilket hade spelat bäst ?

Förresten vad är detta ni prata om distorsion ?
Hört de massa men inte fattat vad de betyder..

Och förresten har hört att en del snackat massa om att om man t ex köper DLS högtalare ska man ha DLS slutsteg då det låter bäst om det är samma märke?

Tycker jag låter konstigt ?
Men isf borde man ju i detta fallet välja DLS steget om jag skall köra på DLS högtalare ?

Jag tror att de stegen är så pass jämnbra att du får olika svar beroende på vem du frågar. Köp Audison när redan har ett sånt.

Distorsion är kort förklarat skillnaden mellan in- och utsignal. Hur mycket slutsteget förvränger signalen. Hög distorsion ger sämre ljud och är en vanlig orsak till att högtalare går sönder.

Nej, du behöver inte ha samma märke på högtalare och slutsteg men vissa kombinationer kan passa bättre än andra.

Jag har aldrig förstått meningen med att ha flera subbasar. Nästan alla subbasar kan med lätthet spela högre än vad som är bra för hörseln därför ser jag inte meningen med flera. Ska du dessutom lägga ut pengar på ett till steg till basarna så ska du ha en i övrigt riktigt bra anläggning innan det är det bästa stället att spendera mer pengar.

Anledningen till att det blir ett slutsteg till är för att jag kände att de kändes lite tungt för steget att driva 2 basar på 800 watt max, är ett par Zachry bx-p12r. Och när jag körde dem i 1 ohm gav steget endast ca 320 watt st..

Nu när jag endast kör i 2 ohm med 1 bas så ska det ge 460 watt. och det gav ett mycket mer "cleant" och mer exakt ljud och den klarade helt andra saker.. smile

Och förresten.. vad hade du rekommenderas ?

Om vi nu tar som ett exempel.. jag ska köpa 2 såna DLS Kit som du länkat tidigare.. till ett Audison steg eller DLS steget..

Vad hade du rekommenderat då ?
Sätta båda kitten i framdörrarna. eller ett kit fram och ett bak?

Vad hade blivit bäst ljud ?

Skulle båda sitta fram hade endast en diskant använts.
Senast redigerat av amoreex (5 juli 2013)

280 Inlägg
5 juli 2013
amoreex skrev:
Anledningen till att det blir ett slutsteg till är för att jag kände att de kändes lite tungt för steget att driva 2 basar på 800 watt max, är ett par Zachry bx-p12r. Och när jag körde dem i 1 ohm gav steget endast ca 320 watt st..

Nu när jag endast kör i 2 ohm med 1 bas så ska det ge 460 watt. och det gav ett mycket mer "cleant" och mer exakt ljud och den klarade helt andra saker.. smile

Om vi nu tar som ett exempel.. jag ska köpa 2 såna DLS Kit som du länkat tidigare.. till ett Audison steg eller DLS steget..

Men om basen är bra som den är nu så varför ändra? Jag är helt övertygad om att du får mycket större total förbättring av ljudet om du lägger de pengarna på andra saker istället.

Ett par diskanter på instrumentbrädan eller i a-stolparna. Båda 6,5" i framdörrarna. Driv diskanterna på två kanaler och 6,5" på de två andra kanalerna.

Vad har du för huvudenhet?

2 712 Inlägg
5 juli 2013
BengtK skrev:
amoreex skrev:

Men om basen är bra som den är nu så varför ändra? Jag är helt övertygad om att du får mycket större total förbättring av ljudet om du lägger de pengarna på andra saker istället.

Ett par diskanter på instrumentbrädan eller i a-stolparna. Båda 6,5" i framdörrarna. Driv diskanterna på två kanaler och 6,5" på de två andra kanalerna.

Vad har du för huvudenhet?

Okej.. hur gör jag då med delningsfilterna och allt ifall inte diskant och 6,5 ska vara i samma filter ?

Blir de då typ att jag använder en kanal till diskanterna och har ett av filterna till dem, och sätter bara in diskanterna i filterna och sen till 6,5 så har jag de andra 2 filterna och använder då 2 st högtalare på ett filter ?

Eftersom jag har dubbla basar, och vill ha nytta av den andra så den inte bara ligger och tar plats, vill kunna använda den och väljer då hellre ett steg till..

Har en JVC KW-R600BTE som jag är rätt så nöjd med smile
Köptes i höstas så är inte så värst intresserad av att behöva byta igen.. är väl en rätt ok HU ?
Senast redigerat av amoreex (5 juli 2013)

280 Inlägg
5 juli 2013
amoreex skrev:
Okej.. hur gör jag då med delningsfilterna och allt ifall inte diskant och 6,5 ska vara i samma filter ?

Blir de då typ att jag använder en kanal till diskanterna och har ett av filterna till dem, och sätter bara in diskanterna i filterna och sen till 6,5 så har jag de andra 2 filterna och använder då 2 st högtalare på ett filter ?

Eftersom jag har dubbla basar, och vill ha nytta av den andra så den inte bara ligger och tar plats, vill kunna använda den och väljer då hellre ett steg till..

Köptes i höstas så är inte så värst intresserad av att behöva byta igen.. är väl en rätt ok HU ?

Jag undrade om huvudenheten för att veta vilka filtermöjligheter du har. Den huvudenheten är väldigt begränsad. Håller betydligt lägre klass än resten av anläggningen. Jag hade utan tvekan köpt ny huvudenhet innan jag ens funderade över ett till steg till basarna. Ett till steg till basarna gör att du kommer att behöva se över strömförsörjningen också. Du hamnar väldigt nära gränsen för vad ett batteri klarar.

Med så begränsad huvudenhet så blir det nog lättast för dig att använda originalfiltren och koppla ett filter till varje kanal på steget, midbasar i alla filter men bara använda två diskanter.

2 712 Inlägg
5 juli 2013
BengtK skrev:
amoreex skrev:

Jag undrade om huvudenheten för att veta vilka filtermöjligheter du har. Den huvudenheten är väldigt begränsad. Håller betydligt lägre klass än resten av anläggningen. Jag hade utan tvekan köpt ny huvudenhet innan jag ens funderade över ett till steg till basarna. Ett till steg till basarna gör att du kommer att behöva se över strömförsörjningen också. Du hamnar väldigt nära gränsen för vad ett batteri klarar.

Med så begränsad huvudenhet så blir det nog lättast för dig att använda originalfiltren och koppla ett filter till varje kanal på steget, midbasar i alla filter men bara använda två diskanter.

Strömmen tror jag ej skall vara några problem.. kommer slänga i 2 st extra batterier i bagaget.. har 2 stycken ståendes.. ett år 90 ah och ett på 70 ah, borde inte det räcka att ha i bagaget som extra ?

Just det sista med originalfiltren var nästan exakt så jag hade tänkt mig.. känner för min del att det blir enklast då man fortfarande ligger under Amatör ligan i ljudbygge... och helt enkelt försöker jobba mig sakta men säkert uppåt smile

21 761 Inlägg
5 juli 2013
xLas skrev:

Jag får det till omkring 36 Hz avstämning och nettovolymen ligger runt 45 liter. Använder du samma låda till V-300D4 så kommer det i teorin att spela väldigt jämnt, däremot blir lufthastigheten vid tex 350 W ordentligt hög och risken för flåsljud är ganska stor. Jag rekommenderar i så fall ny låda med större portarea och även gärna större volym. smile

Beeck skrev:

Du seriekopplar talspolarna på båda basarna så att det blir 4 Ohm på varje bas, sedan parallellkopplar du båda basarna till steget. Då belastas steget med totalt 2 Ohm. smile

1 829 Inlägg
5 juli 2013
Drönirettab skrev:
xLas skrev:

Jag får det till omkring 36 Hz avstämning och nettovolymen ligger runt 45 liter. Använder du samma låda till V-300D4 så kommer det i teorin att spela väldigt jämnt, däremot blir lufthastigheten vid tex 350 W ordentligt hög och risken för flåsljud är ganska stor. Jag rekommenderar i så fall ny låda med större portarea och även gärna större volym. smile

Beeck skrev:

Du seriekopplar talspolarna på båda basarna så att det blir 4 Ohm på varje bas, sedan parallellkopplar du båda basarna till steget. Då belastas steget med totalt 2 Ohm. smile

så jag sätter ihop kablarna så att det blir 2st kablar i + & - ? eller är jag trögfattad? wink

2 024 Inlägg
5 juli 2013
Beeck skrev:
Drönirettab skrev:
xLas skrev:

Beeck skrev:

så jag sätter ihop kablarna så att det blir 2st kablar i + & - ? eller är jag trögfattad? wink

http://www.rockfordfosgate.com/rftech/images/woofer_wizard/2_2ohmDVC_2ohm.png

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

Streetracer
66 Inlägg
6 juli 2013
Någon som har bra tips på 8" bas som trivs i små slutna lådor och låter riktigt bra?
Ska uppdatera ljudet i familjebilen och tänkte bygga om ena sidoförvaringen i bakluckan till baslåda. Tanken är också att ett DLS 5-ch steg ska driva samtliga högtalare och baslådan (Originalhögtalarna spelar riktigt rent och klart) men känner att jag vill kunna komma ner i lägre frekvenser också.
Har lite planer på att köpa BOSE-högtalare till dörrarna från USA i höst smile

Sök