4211
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

1 494 Inlägg
12 juli 2013
BengtK skrev:
Fjong skrev:
Tjena! Planerar att köpa ett större ljudsystem så fort pengar finns och slänga in det i en V70 men är inte riktigt säker på hur jag ska få det ljudet jag vill ha :s

Vad gäller ljud så vill jag ha ett kraftigt system som spelar högt som fan med både bas, midbas och diskant men som ändå låter och inte ''pissigt'' pga dålig ljudkvalité

Men problemet är att jag inte är riktigt säker på vilken sorts högtalare jag ska ha eller vad som krävs för att driva dom. Min uppfattning är ljudet bäst med en 8" och en 6,5" i varje dörr (4 dörrar) samt 4 diskanter som placeras på rimligt ställe och en baslåda med 2st 750-1000w (RMS) 12" basar

Tänkte lägga runt 15000-20000 sammanlagt om det räcker. Vad tror ni? Hur ska man göra för att få ut det bästa ljudet?

Din uppfattning är helt fel. Blandar du olika storlekar i dörrarna så måste du bygga separata lådor. Varför du ska ha både 8" och 6,5" i dörrarna förstår jag inte alls. Varför du ska ha högtalare i alla fyra dörrarna är ett lika stort frågetecken. 4 diskanter blir sämre än 2. 2 basar är helt onödigt. Ju fler högtalare du har desto sämre blir det. Håll det så enkelt som möjligt speciellt med tanke på att du verkar vara nybörjare och har en begränsad budget.

Bästa möjliga ljudet får du genom att skaffa en bra huvudenhet. Eventuellt även en processor. Ett trevägs framsystem bestående av 6,5" eller 8" i framdörrarna, 3,5"-4" mellanregister på brädan och diskanter på brädan eller i a-stolparna. Komplettera detta med en subbas. Framsystemet driver du med två till sex kanaler och basen med en. Håll ner effekten så slipper du extra batterier. Förslagsvis 400-600 wrms till framsystemet och 400-600 wrms till basen. Skaffar du ett extra batteri så kan du höja effekten lite även om det egentligen inte behövs.

Min tanke bakom att blanda 8" och 6,5" är för att få en bra midbas men ändå hålla ner effekten och anledningen till att jag vill ha högtalare i alla fyra dörrar är för att jag vill att det ska spela bra i hela bilen smile Jag kör också med 2 st 400w rms basar nu (dåliga som fan men ändå) och det tycker jag är aningen för lite eftersom att jag som sagt inte bara vill ha bra ljud utan högt med wink (Jag är medveten om att det skadar hörsel)

Vad gäller märken så vinglar jag lite fram å tillbaks har kollat både på SPL, GZ, GAS, B2 och Rockford m.m. Men du tycker alltså att det är bättre att köpa 4 riktigt bra 6,5" och tex ett B2 Quattro steg än att köpa två SPL Ice150.4 och köra fler högtalare med mer effekt?

Jag skulle också mer än gärna prata med dig BengtK eller någon annan som kan det här med ljud riktigt bra i en privat chatt helt enkelt för att det är lättare att diskutera saken då smile

16 197 Inlägg
12 juli 2013
https://www1.garaget.org/archive/47/46283/277446/277446-2861720.jpg

8" på brädan.. inga som helst konstigheter att få dit, ALLT handlar om hur mycke man vill bygga om..

BengtK skrev:
Lillalilja skrev:
Håller med här, men vill lägga till lite. Jag tycker inte att han har så tajt budget. Jag hade tittat efter något i den här stilen http://www.dbakuten.se/bilstereo/hogtal … d8msPkvWO0 (utan att ha provlyssnat, bara ett exempel). Finns även kit med dubbla 6,5:or.

Till att börja med hade jag kört på 2-vägskit, överlag enklare att få att låta bra. Ett fint 4-kanalssteg, stereo med tidskomp och en bas med lämpligt monosteg + ett paket dämpmatta. Sen går det pengar till kablar och byggmaterial, för ska det kunna spela måste dörrar byggas om. Processor hade jag skippat i första taget.

Tvåvägs är ju också ett alternativ. Då är budgeten inte så tajt längre. Med färre kanaler så försvinner ju behovet av processorn.

Det kitet du länkar till skulle jag dock aldrig ens tänka på att skaffa. Inte ens om det varit gratis. Horndiskanter är hemskt i bil och det som kallas midbasar är mer mellanregister. Ett frekvensomfång mellan 100 och 22000 Hz hade varit bra om det rört sig om 3,5" och diskant men nu är det 8" och diskant. Ska det låta vettigt så får man montera dem uppe på brädan och komplettera med riktiga midbasar och vem får plats med det?

Det bästa skulle kanske vara att titta på 6,5" midbasar och 3,5"-4" koaxialer eller bredbandshögtalare. Då räcker det med ett fyrkanalssteg eller två tvåkanalssteg till framsystemet. En bas och ett monoblock till den. Bra huvudenhet, dämpmatta och kablar. Då kan man hålla sig inom budget och få ganska bra produkter.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

2 712 Inlägg
12 juli 2013
Måste bara ställa en fråga om nån kan förklara några saker för mig..

På de flesta hemsidor står det t ex nu 100 Watt RMS sen även 200 Watt Musik.

På samma högtalare..

Vad menas med detta?
sen på vissa står endast RMS och MAX?

Och vissa finns PEAK?
Nån förklaring på allt detta?

Plötsliga stoppet är det som dödar..

21 761 Inlägg
12 juli 2013
volvoraggaren80 skrev:
http://www.sumo.se/sv/artiklar/bilstereo/hogtalare-3/4/losa-hogtalarelement/dayton-audio-4-neodymium.html är dom här nå och ha??

Det är inget man spelar högt med, dels är känsligheten låg och dels tål de inte så mycket effekt. Konstruktionen omkring talspolen verkar dock vara lite annorlunda (underhängd spole) jämfört med många andra högtalare, kan hända att ljudkvaliteten är ganska bra i så fall.

Fast jag kan inte så mycket om underhängda spolar och deras för/nackdelar. smile
Senast redigerat av Drönirettab (12 juli 2013)

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
12 juli 2013
BengtK skrev:
Ljud-fan skrev:
Du är verkligen så mycket anti SPL dynamics som det bara går eller hur? Enligt dig verkar det inte finnas en ända SPL dynamics produkt som är värt att äns få gratis...
Konstigt att det är väldigt många andra (inte bara nybörjare) som är nöjda med det spl 8" kittet som länkats ovanför samt många andra SPL dynamics produkter.

Jag hade ett SPL DIG-1450 förut och det var jag nöjd med. Ett av de bästa klass D stegen jag provat. Så det är inte märket i sig jag har något emot men deras nya saker är konstigt konstruerade.

Stegen verkar alldeles för många få värmeproblem med och de är gjorda för att lämna massor med effekt till ett lågt pris. Kanske det är just därför de har problemen med värmen. Det är precis tvärt emot vad jag föredrar. För att driva ett framsystem köper jag hellre ett steg som lämnar 4*75 wrms, låter bra och inte blir överhettat än ett steg som lämnar 4*150 wrms, låter sådär och ofta blir för varmt för att fungera. Jag ser helt enkelt inte varför jag skulle behöva så mycket effekt och vill absolut inte betala priset med sämre kvalitet för att få den extra effekten inom samma budget. Detsamma gäller basstegen. Jag betalar hellre 6000 kr för 500 wrms som låter riktigt bra än samma pris för 3500 wrms som låter långt ifrån likadant. 500 wrms räcker ju ändå mer än väl för att spela mycket högre än vad som är bra för hörseln. Jag har däremot full förståelse för att någon som tävlar och vill kunna spela så högt som möjligt när de inte sitter i bilen hellre köper 3500 wrms för samma pris. Många nybörjare här tror att de kan använda så mycket effekt till vardags och det kan man inte. Det tycker jag att försäljarna borde vara extremt mycket mer tydliga med när de säljer den typen av steg och det gäller långt ifrån bara SPL.

Det framsystemet det gällde nu är så konstigt konstruerat så jag förstår verkligen inte vad det har för användningsområde i en bil. En midbas som har ett frekvensområde som börjar vid 100 Hz är ju helt oanvändbar i en bil. Förutsatt att man bygger för att det ska låta rätt inne i bilen. Som mellanregister är 8" oanvändbart för 99,9% av alla användare för att det inte får plats rent fysiskt i en bil. Det kitet är säkert hur bra som helst till att spela högt med öppna dörrar på en parkeringsplats med men hur många promille av de potentiella köparna har det som mål?

Jag sa för övrigt ungefär samma sak om Sinus Livestegen när de var extremt populära för några år sedan. De är helt enkelt inte konstruerade de vanliga användare.

Ice stegen som är spl dynamics instegs slutsteg är mycket effekt för pengarna.
Jag har försökt gå på djupet med värmeproblem på just ice 150.4 och kan inte få de att bli överhettat har provat 50+ med olika steg. Har provat kunder slutsteg som påpekar detta men ej lyckats få problemet. Så länge man inte överstyr signalen och har mycket ström så är det några påtagliga problem.

8" kittet är ett kit som är för den som vill spela galet högt med dörrarna öppna inte den som lyssnar på Mozart med stängda dörrar och det är uppenbart för de som köper paketet. Att dela de från 80hz och uppåt får man mycket trevlig midbas. I PA så är det mycket sällan man kliver på med toppar under100hz

Benkt K det vore intressant veta vem du är om jag känner dig. smile Har du testat de senaste av SPL produkterna eller bara gissar du hur det funkar/låter?

Med vänlig hälsning, Björn

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
12 juli 2013
amoreex skrev:

På samma högtalare..

Vad menas med detta?

Och vissa finns PEAK?

Det finns lika många olika förklaringar på denna fråga som tillverkare på produkter.

Man ska aldrig gämföra watt mellan olika tillverkare utifrån det göra valet om man ska handla eller inte.

Med vänlig hälsning, Björn
Senast redigerat av dbakuten (12 juli 2013)

1 727 Inlägg
12 juli 2013
amoreex skrev:

På samma högtalare..

Vad menas med detta?

Och vissa finns PEAK?

Wattsiffror(höga) säljer.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

1 829 Inlägg
12 juli 2013
Någon som kan rekommendera ett 2/3-vägs kit som är ruskigt bra inom "fina toner" tex om man lyssnar på en låt med mycket ljud i så ska man höra "klinget" i bakrunden osv...svårt att förklara menmen..

Bilstereo: 148.64dB i 43hz med 1878w

2 712 Inlägg
12 juli 2013
Horsyhorse skrev:
amoreex skrev:

På samma högtalare..

Vad menas med detta?

Och vissa finns PEAK?

Wattsiffror(höga) säljer.

Pierre

Det tycker jag känns lite dumt egentligen..

Jag kollar hellre på något som har lämplig RMS för steg i lämpligt pris..

Ska man t ex ha ett 4 kanal steg på 100 watt RMS så behöver man ju hosta upp en jäkla massa, ändå så kan ju ett steg på 50-75 watt låta minst lika bra för några 100 lappar mindre.

Plötsliga stoppet är det som dödar..

2 024 Inlägg
12 juli 2013
Beeck skrev:
Någon som kan rekommendera ett 2/3-vägs kit som är ruskigt bra inom "fina toner" tex om man lyssnar på en låt med mycket ljud i så ska man höra "klinget" i bakrunden osv...svårt att förklara menmen..

Vilken prisklass?
I detta segmentet är valet av slutsteg minst lika viktigt.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

1 727 Inlägg
12 juli 2013
Beeck skrev:

För att få "klinget i bakgrunden" krävs det en hel del.
1. En bra HU är ett måste.
2. Ett slutsteg som kan leverera.
3. MKT bra montage av....
4. ....ett bra högtalarkit.

Förslag:
1. Alpine 117, 137, jaa och gammeln 9887. wink
2. Genesis, Mosconi AS, beroende på smak(lite olika karaktärer)
3. MKT bra montage av...
4. ...ett Dynaudiokit!

Pierre

1 829 Inlägg
12 juli 2013
Expoze skrev:
Beeck skrev:

Vilken prisklass?
I detta segmentet är valet av slutsteg minst lika viktigt.

Vet faktiskt inte..3000kr max?
Slutstegs rekommendation skulle vara uppskattande det också smile

1 829 Inlägg
12 juli 2013
Horsyhorse skrev:
Beeck skrev:

För att få "klinget i bakgrunden" krävs det en hel del.
1. En bra HU är ett måste.
2. Ett slutsteg som kan leverera.
3. MKT bra montage av....
4. ....ett bra högtalarkit.

Förslag:
1. Alpine 117, 137, jaa och gammeln 9887. wink
2. Genesis, Mosconi AS, beroende på smak(lite olika karaktärer)
3. MKT bra montage av...
4. ...ett Dynaudiokit!

Pierre

Kan få tag på ett par gamla Klass A Genesis steg faktiskt smile

1 727 Inlägg
12 juli 2013
För 3k?
KÖP!

Pierre
Senast redigerat av Horsyhorse (12 juli 2013)

1 829 Inlägg
12 juli 2013
Horsyhorse skrev:
För 3k?
KÖP!

Pierre

Nejnej..svarade på vilken prisklass jag vill ge för ett 3-vägskit

Men Genesis stegen vet jag inte priset på, men dom blir nog inte dyra (vad jag vet) då han som har dom är en kompis till familjen sen en lång tid tillbaka.

1 727 Inlägg
13 juli 2013
Beeck skrev:
Horsyhorse skrev:
För 3k?
KÖP!

Pierre

Nejnej..svarade på vilken prisklass jag vill ge för ett 3-vägskit

Då kommer det inte "klinga" som jag tänker.

Pierre

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
13 juli 2013
Drönirettab skrev:
volvoraggaren80 skrev:
http://www.sumo.se/sv/artiklar/bilstereo/hogtalare-3/4/losa-hogtalarelement/dayton-audio-4-neodymium.html är dom här nå och ha??

Det är inget man spelar högt med, dels är känsligheten låg och dels tål de inte så mycket effekt. Konstruktionen omkring talspolen verkar dock vara lite annorlunda (underhängd spole) jämfört med många andra högtalare, kan hända att ljudkvaliteten är ganska bra i så fall.

Fast jag kan inte så mycket om underhängda spolar och deras för/nackdelar. smile

Skogis gillar att leka med dem.......
Är själv nyfiken på att lyssna på dem..återkommer med intryck efter lyssning.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

68 Inlägg
13 juli 2013
Tänkte nästan beställa ett sånthär paket. http://www.conrad.se/?websale7=conrad-s … debox=box1

Vill ha ett paket med lite stöt i, tror ni det är ett bra paket då? Har någon erfarenhet av några sådana högtalare?

Och kom gärna med förslag på liknande ljudpaket!

Jag ska ha det i min Saab 9-3 med Saab audio stereo paketet som original.

15 Inlägg
13 juli 2013
tja!
för att gå runt canbus systemt vad kan man då göra ?? plus passar den här skoda Rs 2 -06A

http://www.zenec.com/se/products/ego/vo … e-nc2011d/

hade tänkt koppla baslåda och lite sånt..

Sök