5447
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

33 Inlägg
18 januari 2010
Fråga 1:
Eftersom att jag ständigt läser hur överflödig en kondensator är i de fall frågan ställs eller kommer på tal vore det intressant att få reda på i vilket fall den faktiskt behövs?

Fråga 2:
Jag har en 1.0F Kondensator liggandes. Avsikten är att montera ett JL Audio 1000 samt DLS RA40 i min touareg som har 190A generator och 95Ah batteri. Detta säger antagligen ingenting då jag inte känner till bilens "standardförbrukning". Mina 2 voltmätare ligger på 13,6 samt ~14. Finns det någon anledning att tro att en kondensator skulle göra någon skillnad? Om så inte är fallet, skulle den göra något sämre?

Fråga 3:
Om man endast spelar då bilen är under drift antar jag att den viktigaste komponenten i leken är generatorn?
Senast redigerat av d1ce (18 januari 2010)

2 914 Inlägg
18 januari 2010
d1ce skrev:
Fråga 1:
Eftersom att jag ständigt läser hur överflödig en kondensator är i de fall frågan ställs eller kommer på tal vore det intressant att få reda på i vilket fall den faktiskt behövs?

Fråga 2:
Jag har en 1.0F Kondensator liggandes. Avsikten är att montera ett JL Audio 1000 samt DLS RA40 i min touareg som har 190A generator och 95Ah batteri. Detta säger antagligen ingenting då jag inte känner till bilens "standardförbrukning". Mina 2 voltmätare ligger på 13,6 samt ~14. Finns det någon anledning att tro att en kondensator skulle göra någon skillnad? Om så inte är fallet, skulle den göra något sämre?

Fråga 3:
Om man endast spelar då bilen är under drift antar jag att den viktigaste komponenten i leken är generatorn?

försök till ett vettigt svar på fråga 1:
en kondesator kan ibland vara bra i det fallet att det "färgar" ljudet lite för att den släpper iväg strömmen lite snabbare än ett batteri. den är inte överflödig men ABSOLUT inte värd dom kronorna den kostar, steget har ofta små kondensatorer inbyggt just för detta. men köp hellre ett batteri istället för en konding. mer bang for the buck.

försök på svar på fråga 2:
nej inte så stor skillnad, möjligtvis som i förra svaret, färga ljudet. men inte "hålla uppe spänningen" 13.6V är mycket bra V i bilen smile inte alls dumt smile

svar på fråga 3:
jo, tillsammans med batteri, kablar, kabelskorna är ordentligt åtdragna / pressade osv osv osv allt är viktigt wink

33 Inlägg
18 januari 2010
kalle_kalle skrev:
försök till ett vettigt svar på fråga 1:
en kondesator kan ibland vara bra i det fallet att det "färgar" ljudet lite för att den släpper iväg strömmen lite snabbare än ett batteri. den är inte överflödig men ABSOLUT inte värd dom kronorna den kostar, steget har ofta små kondensatorer inbyggt just för detta. men köp hellre ett batteri istället för en konding. mer bang for the buck.

försök på svar på fråga 2:
nej inte så stor skillnad, möjligtvis som i förra svaret, färga ljudet. men inte "hålla uppe spänningen" 13.6V är mycket bra V i bilen smile inte alls dumt smile

svar på fråga 3:
jo, tillsammans med batteri, kablar, kabelskorna är ordentligt åtdragna / pressade osv osv osv allt är viktigt wink

cool, tack! smile

Och att montera den "for show" gör ingen skada?

Tidigare har jag läst att det ska monteras separat jord till kondensatorn men i de senare trådarna står det att jord ska gå via kondensatorn precis som +?
Senast redigerat av d1ce (18 januari 2010)

538 Inlägg
19 januari 2010
Vad är egentligen viktigt att tänka på när man köper slutsteg?!

Alltså att watten ska ligga någotsånär närma de är jag fullt med på! men sen då?smile

16 197 Inlägg
19 januari 2010
Golf2freak skrev:
Vad är egentligen viktigt att tänka på när man köper slutsteg?!

Alltså att watten ska ligga någotsånär närma de är jag fullt med på! men sen då?smile

att inte stirra dig blind på bara effekten..

bra steg kostar mycke pengar så e de bara.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

538 Inlägg
19 januari 2010
Okej, men vad får man ge för ett någolunda bra steg då?

isf vad heter steget?
vart kan jag köpa?

i jämförelse med sinus live sla-1500?

538 Inlägg
19 januari 2010
Någon som tror att SLA-3000 till mina groundzero gzhw25x är för mycket?

Just nu har jag sla1500 och de känns lite klent eftersom jag inte kan köra i 1 ohm med dom basarna:)

134 Inlägg
20 januari 2010
Har en kicker L5 hemma som jag inte vet hur jag ska koppla in. I boken man fick med står det att man antingen kan serie-koppla spolarna i högtalaren eller paralell-koppla dom. Vad är det för skillnad? ska bara ha 1 högtalare.

3 466 Inlägg
20 januari 2010
Audion skrev:
Har en kicker L5 hemma som jag inte vet hur jag ska koppla in. I boken man fick med står det att man antingen kan serie-koppla spolarna i högtalaren eller paralell-koppla dom. Vad är det för skillnad? ska bara ha 1 högtalare.

Vad för steg ska du driva den på?
Är det dubbla 2ohm eller dubbla 4ohm spolar?

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

Livet upplevs bäst på vägen
213 Inlägg
20 januari 2010
Satt och läste pain/evilaudios tråd och såg där att evil lägger fleece tyg över sina bafflar o dränker med polyester sen bara förstärker från innsidan med glasfiberväv och endast puttsar upp utsidan med spackel, funkar de lika bra som att lägga väv på utsidan oxå eller kan man lägga dubbla ladger fleece för  få de stabilare.. vill slippa spackla så mycket..

Lev ditt liv i full fart, för du vet aldrig när det tar slut.

538 Inlägg
20 januari 2010
Kan ljudet bli bättre om man fasvänder basarna?

Läste på nardik.se att man kan prova fasvända basarna om man upplever att basljudet är för dåligt!

MEn lika bra att fråga först, så att man inte har sönder något:)

Och när man fasvänder, måste man gör något annat också? alltsåp inte bara skifta plats på kablarna i terminalen?

3 466 Inlägg
20 januari 2010
Golf2freak skrev:

Läste på nardik.se att man kan prova fasvända basarna om man upplever att basljudet är för dåligt!

Och när man fasvänder, måste man gör något annat också? alltsåp inte bara skifta plats på kablarna i terminalen?

Man brukar kunna fasvända på steget.

538 Inlägg
20 januari 2010
Jo de har jag också hört, men såhär står de på nardiks hemsida

Prova först med att fasvända basen (byt plats på + och - på högtalarkabel till basen) och hör efter om det hjälper.

Och de borde ju vara samma sak som att skifta vid terminalen?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
20 januari 2010
Golf2freak skrev:

Testa på du, ingen fara med det. smile Mina basar är fasvända nu då det låter bättre så, det enda som händer är att vid ett basslag går konen in-ut-noll istället för ut-in-noll. Om du upplever att basen släpar efter framsystemet så kan det hjälpa att fasvända den, lika så om diskanterna låter vasst så kan även dom fasvändas.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

62 Inlägg
20 januari 2010
Någon som har en DLS MW12D och kan berätta lite om den? Har en RW10 nu som är för sluten låda men vill prova en portad!

16 197 Inlägg
20 januari 2010
Mr_Kb skrev:
Någon som har en DLS MW12D och kan berätta lite om den? Har en RW10 nu som är för sluten låda men vill prova en portad!

RW 10 låter ju riktigt jävla trevligt.. mw12 spelar både högre å mer djupbas.

själv föredrar ja RW10 smile

3 466 Inlägg
20 januari 2010
Mr_Kb skrev:

Jag hade tidigare 2st MW12or. Var mycket nöjd med ljudet i dessa basar då dom var både lättdrivna och spelade grymt rent och fint! Jag drev dom på ett CAD15, funkade grymt bra tillsammans!
Senast redigerat av M_icke_ (20 januari 2010)

62 Inlägg
21 januari 2010
M_icke_ skrev:
Mr_Kb skrev:

Jag hade tidigare 2st MW12or. Var mycket nöjd med ljudet i dessa basar då dom var både lättdrivna och spelade grymt rent och fint! Jag drev dom på ett CAD15, funkade grymt bra tillsammans!

Ok, jag kommer driva den med ett DLS RA10.

evilaudio skrev:
Mr_Kb skrev:

Visst låter den fint men måste pröva någonting nytt nu haha! wink

16 197 Inlägg
21 januari 2010
Mr_Kb skrev:
M_icke_ skrev:
Mr_Kb skrev:

Ok, jag kommer driva den med ett DLS RA10.

evilaudio skrev:
Mr_Kb skrev:

Visst låter den fint men måste pröva någonting nytt nu haha! wink

kom till BRL i kurvan då så kan ja ge dig ett ritikgt bra pris på en MW12D.. big_smile

Gotlänning på drift.. Konstant!
1 325 Inlägg
21 januari 2010
Hej!

Dags att köpa nya högtalare till 200an.

Det som är tänkt att köpas är ett par 6*9or, priset är MAX 1000:-

Rekommendera ett par bra, behöver bara 1par.

Och gärna ett billigt slutsteg som orkar driva en baslåda på 500W och dessa 6*9or.

Tack på förhand! ^^

Sök