3902
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

610 Inlägg
30 oktober 2013
SEpaket skrev:
Är lite nyfiken på en sak. Har två hatthyllehögtalare Volvo Original till min 850 (HT-259). Har inte sett speciellt många exemplar. Av ren nyfikenhet, vad skulle sådana betinga på andrahandsmarknaden? Tänkte om någon går sönder eller så. Gamla originaldelar är ju värda sin vikt i guld numera.

Orginal delar när det gäller högtalare är de då verkligen inget värde då de finns bättre än orginal för bara ett par hundra kronor. smile

199 Inlägg
30 oktober 2013
Ljud-fan skrev:
SEpaket skrev:
Är lite nyfiken på en sak. Har två hatthyllehögtalare Volvo Original till min 850 (HT-259). Har inte sett speciellt många exemplar. Av ren nyfikenhet, vad skulle sådana betinga på andrahandsmarknaden? Tänkte om någon går sönder eller så. Gamla originaldelar är ju värda sin vikt i guld numera.

Orginal delar när det gäller högtalare är de då verkligen inget värde då de finns bättre än orginal för bara ett par hundra kronor. smile

Ja, nu är det ju inte fråga om dörrhötalare som satt i alla bilar som lämnade fabriken, det är fråga om någonting jag sett i 3 bilar någonsin, men okej. Förklara då för mig hur plastlister med trämönster till Volvo 940 kostar 6-700 kronor på blocket när man kan köpa flera meter plast för några tior.

Det finns ingen anledning till att inte göra någonting ordentligt bara för att ingen har vett att uppskatta det.

21 761 Inlägg
30 oktober 2013
Ice-ice skrev:
Tjena har en b2 as12 i min avant i en sluten låda på 30 liter sluten men tycker den spelar för mycket djupbas så skulle behöva hjälp av någon med program att räkna på baslåda , som villken HZ den är avstämd på
Tacksam för svar

Om du har möjlighet så kan du stoppa in en eller flera träklossar för att minska ner innervolymen några liter, då spelar den inte lika djup bas. smile

När det gäller sluten låda så pratar man inte om en viss avstämning, istället utgår man ifrån ett visst Q-värde (Qtc, förkortning av "total Q of closure") på kombinationen av bas+låda.

1 426 Inlägg
30 oktober 2013
amoreex skrev:
Ljud-fan skrev:
Jockk3 skrev:

antingen standardspacklet elr metallspackel

Dom flesta använder väll glasfiber spackel? :S

Har ju själv iaf sett en del som använder glasfiber spackel :s

Vad tipsar du om ljud-fan?

vart ska ni ha glasfiber spacklet nånstans ? polyester --> glasfiber spackel --> tyg ?
glasfiber spackel ska man väl bara ha för hål elr djupare bucklor

kör med lättspackel från plastic padding lätt och slippa också

2 712 Inlägg
30 oktober 2013
Jockk3 skrev:
amoreex skrev:
Ljud-fan skrev:

Dom flesta använder väll glasfiber spackel? :S

vart ska ni ha glasfiber spacklet nånstans ? polyester --> glasfiber spackel --> tyg ?

Det blir Polyester sen något spackel ja för en jämnare yta sen tyg ja. kan du länka bra spackel från biltema ?
Som passar till det.. skall nog inhandla allt imorgon.

Plötsliga stoppet är det som dödar..

1 426 Inlägg
30 oktober 2013
amoreex skrev:
Jockk3 skrev:
amoreex skrev:

Det blir Polyester sen något spackel ja för en jämnare yta sen tyg ja. kan du länka bra spackel från biltema ?

http://biltema.se/sv/Bilvard/Spackel/St … kel-36051/

2 712 Inlägg
30 oktober 2013
Jockk3 skrev:
amoreex skrev:
Jockk3 skrev:

http://biltema.se/sv/Bilvard/Spackel/St … kel-36051/

Tack!

Plötsliga stoppet är det som dödar..

242 Inlägg
30 oktober 2013
Drönirettab skrev:
Ice-ice skrev:
Tjena har en b2 as12 i min avant i en sluten låda på 30 liter sluten men tycker den spelar för mycket djupbas så skulle behöva hjälp av någon med program att räkna på baslåda , som villken HZ den är avstämd på
Tacksam för svar

Om du har möjlighet så kan du stoppa in en eller flera träklossar för att minska ner innervolymen några liter, då spelar den inte lika djup bas. smile

När det gäller sluten låda så pratar man inte om en viss avstämning, istället utgår man ifrån ett visst Q-värde (Qtc, förkortning av "total Q of closure") på kombinationen av bas+låda.

Lite luddigt från mig , menar att den spelar bröligt
Kollade inställningarna på steget igen å såg att jag måste vart packade när jag gainade , ställde in den bättre så nu låter det mer som musik än som bröl smile

Lust att lära ut lite mer om slutna lådor ?smile

Creator of Baked|Society
A4 B6 avant Carbon edition!
Stor Ombyggnad av ljudet inom kort
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=280228

287 Inlägg
30 oktober 2013
Någon som vet vilken antenn adapter jag ska ha till min e46a? Den brl har passar inte, och det skulle tydligen endast vara den som fanns? ( http://www.brl.se/sv/artiklar/antennada … a-din.html )
Satt vanlig bmw business stereo i innan och nu sitter det en Alpine 178bt. bilen är det i min profil (320 -02a)
Tacksam för hjälp, måste ju lyssna på radio på morgonen påväg till jobbet!

403 Inlägg
30 oktober 2013
QuattroMartin skrev:
Någon som vet vilken antenn adapter jag ska ha till min e46a? Den brl har passar inte, och det skulle tydligen endast vara den som fanns? ( http://www.brl.se/sv/artiklar/antennada … a-din.html )
Satt vanlig bmw business stereo i innan och nu sitter det en Alpine 178bt. bilen är det i min profil (320 -02a)

har du möjlighet att lägga upp bild?

610 Inlägg
30 oktober 2013
SEpaket skrev:
Ljud-fan skrev:
SEpaket skrev:

Ja, nu är det ju inte fråga om dörrhötalare som satt i alla bilar som lämnade fabriken, det är fråga om någonting jag sett i 3 bilar någonsin, men okej. Förklara då för mig hur plastlister med trämönster till Volvo 940 kostar 6-700 kronor på blocket när man kan köpa flera meter plast för några tior.

bara för att ett par högtalare är ovanliga gör dom inte bra, antagligen riktigt jäkla dåliga då ingen verkar vilja ha dom??
att du jämför ett par skruttna original högtalare (och JA alla högtalare som satt orginal i 7/8/9 serien är riktigt värdelösa!!
Jag ska förklara varför lister med trämöster kostar mer för du verkar helt bakom flötet.

Trälister till 940 kostar för att det finns en EFTERFRÅGAN och dom görs INTE nya eller finns nya bättre eftermarknads lister. ett par skruttiga original högtalare från en 850 finns INGEN efterfrågan på och därför har inget värde!!
Det gör inga nya original högtalare men det görs MYCKET bättre eftermarknads högtalare för en billigare peng för att teknologin går fruktansvärt fort.

att du ens jämför ett par gamla trälister mot ett par gamla original högtalare är för mig helt ofattbart dumt!
Hoppas du har lärt dig något nytt.........

610 Inlägg
30 oktober 2013
evilaudio skrev:
https://www.facebook.com/pages/Evilaudio/166907540121885

Gillat och kommer följas!

16 197 Inlägg
31 oktober 2013
Ljud-fan skrev:
evilaudio skrev:
https://www.facebook.com/pages/Evilaudio/166907540121885

Gillat och kommer följas!

kommer nog inte fortsätta min projekttråd här utan allt som byggs kommer läggas upp på FB.. smile

"Testar man inte så får man aldrig veta"

287 Inlägg
31 oktober 2013
Carl7 skrev:
QuattroMartin skrev:

har du möjlighet att lägga upp bild?

Ska gräva ur stereon och ta en bild när jag kommer hem, den på brl såg ut att passa men själva kontakten i bilen var för stor för att passa i adaptern. original in i stereon är en liiten rund kontakt bara(kan ta kort på den med)

65 Inlägg
31 oktober 2013
Har kopplat in en bas i min v70 -98, men har nog dragit någon kable till slutsteget längs med antennsladden, vilket resulterar i brus i radion... Kan jag köpa en antennförstärkare för att avhjälpa detta eller bör jag dra om hela kablaget? Och om det funkar med antennförstärkare, finns det någon som rekommenderas? smile

1 426 Inlägg
31 oktober 2013
Kajzeeer skrev:
Har kopplat in en bas i min v70 -98, men har nog dragit någon kable till slutsteget längs med antennsladden, vilket resulterar i brus i radion... Kan jag köpa en antennförstärkare för att avhjälpa detta eller bör jag dra om hela kablaget? Och om det funkar med antennförstärkare, finns det någon som rekommenderas? smile

tror det är jorden till steget eller bränd signaljord

i många signalkablar ligger det redan en remote kabel

65 Inlägg
31 oktober 2013
Jockk3 skrev:
Kajzeeer skrev:

Okej ska kolla upp jordpunkten och se om jag få bättre jordning smile Lyckades kanske inte skrapa helt rent från färg sist...

610 Inlägg
31 oktober 2013
Kajzeeer skrev:
Jockk3 skrev:
Kajzeeer skrev:

Okej ska kolla upp jordpunkten och se om jag få bättre jordning smile Lyckades kanske inte skrapa helt rent från färg sist...

Är inte lågnivå kabeln bra avskärmat kan det ge störningar ifall den ligger nära plus(+) kabeln

403 Inlägg
31 oktober 2013
Kajzeeer skrev:
Jockk3 skrev:
Kajzeeer skrev:

Fungerar det med som det ska med cd/aux så är det inte något av dessa.

Sök