6772
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

69 Inlägg
10 februari 2014
oscar9699 skrev:
men hur ska jag koppla det ´´nya´´ batteriet ? jag måste väl ändå koppla det till generatorn sen till jord men att jag bara har det till slutsteget? (summering, ha ett extra batteri till slutsteget ??)

http://www.youtube.com/watch?v=dZzinsfI2Y0

Vw Up! 74 hk räcker långt ;)

2 712 Inlägg
10 februari 2014
oscar9699 skrev:
men hur ska jag koppla det ´´nya´´ batteriet ? jag måste väl ändå koppla det till generatorn sen till jord men att jag bara har det till slutsteget? (summering, ha ett extra batteri till slutsteget ??)

Ordinarie batteri -> Säkring ( max 30 cm från batteriet ) -> kabel till det andra batteriet -> Säkring ( 30 cm innan det andra batteriet )  -> jorda det "nya" batteriet på en bra punkt, t ex bältesinfästningen, se till att slipa plåtrent etc.

Sen tar du bara + från det nya batteriet som vanligt och jordar slutsteget i bältesinfästningen eller lämplig punkt.
Kom ihåg att även avsäkra + kablen från det nya batteriet med lämplig säkring, säkra av efter kabelarean och inte vad du gissar blir bäst smile

Plötsliga stoppet är det som dödar..

11 Inlägg
10 februari 2014
tack det ska testas och hoppas på funktion smile

2 712 Inlägg
10 februari 2014
oscar9699 skrev:

Kom bara ihåg som dem sa i filmen som Kramer skickade..

Eftersom du vill ha kapaciteten av dubbla batterier ska du sätta + till + och minus till minus..

Annars får du ett 24 volt system. och då kan jag garantera dig att du smäller nästan all elektronik i bilen.. det som ej går sönder bränner du bara säkringarna på smile

280 Inlägg
10 februari 2014
oscar9699 skrev:
Tjenare jag skulle vilja ha hjälp med mitt slutsteg som jag köpte för ca en månad sen men inte haft bil att sätta det i, nu när jag har fått tag i bil så ville jag testa det så klart men kommer ej upp i rätt volt tal som det står i bruksanvisningen (14,4v) vad ska/kan jag göra för att jag ska få ut tillräckligt med kräm till slutsteget??

slutsteget är ett auna 1400w 2 kanal

hjälp fort!!!

vad behöver jag köpa?? neutral

Du behöver med största sannolikhet inte köpa något alls. Kondensator är inte nödvändigt i ett bygge på din nivå och extra batteri klarar du dig också utan eftersom steget inte levererar så mycket effekt.

Vad du bör göra är att förklara exakt hur du kopplat in allt så är jag övertygad om att någon kan hjälpa dig att hitta felet.

559 Inlägg
10 februari 2014
Noiseprojekt skrev:
oscar9699 skrev:
Tjenare jag skulle vilja ha hjälp med mitt slutsteg som jag köpte för ca en månad sen men inte haft bil att sätta det i, nu när jag har fått tag i bil så ville jag testa det så klart men kommer ej upp i rätt volt tal som det står i bruksanvisningen (14,4v) vad ska/kan jag göra för att jag ska få ut tillräckligt med kräm till slutsteget??

slutsteget är ett auna 1400w 2 kanal

hjälp fort!!!

vad behöver jag köpa?? neutral

I ditt fall spelar det ingen roll om du har 13,5 eller 14,4v.
Dom kommer aldrig ens komma i närheten av vad det står i specen om du så fick ett blixtnedslag i strömkabeln.

smilesmile

www.pmshopen.se, webb samt butik i Solna på Johan Enbergsv. 2
Även på Facebook

1 525 Inlägg
10 februari 2014
YeahBitch skrev:
oscar9699 skrev:
sorry för det.. sad japp jag satte en switch så jag kan stänga på och av slutsteget funkar fin fint. men sen kommer det inget ljud, det är tillräckligt med ström för att alla lampor ska lysa, (kräver endast 12v). men jag läste i något inlägg att man kunde köpa något som hette 0.5F och det va upp till 500w och sen 1.0F och det va till 1000w men om det va en förstärkare till + polen vet jag inte... sad

Dedär Auna stegen är rent lurendrejeri! Skräp rent utsagt! Och strunta i kondensator, köp ett extra batteri istället!

amoreex skrev:
oscar9699 skrev:

Kom bara ihåg som dem sa i filmen som Kramer skickade..

Eftersom du vill ha kapaciteten av dubbla batterier ska du sätta + till + och minus till minus..

Annars får du ett 24 volt system. och då kan jag garantera dig att du smäller nästan all elektronik i bilen.. det som ej går sönder bränner du bara säkringarna på smile

Var vänliga att sluta att ge orelevanta tips!!
Oscar vill få sitt Auna steg att starta, det behövs INTE 2 batterier för att få ett steg på 2x100W att starta!

Han klarar sig mer än väl på ett batteri.

Oscar, om du lugnar ner dig 2 sek och tänker efter.
Hur har du kopplat?
Vad har du använt för kablage, dimensioner?
Säkringar?
Remote-kabel?

Kan du möjligen missat något?

Ta gärna bilder på alla dina punkter så vi får en idé om hur det ser ut.

//Danne

1 727 Inlägg
10 februari 2014
mercaa skrev:
Hur ska jag göra för att få bästa ljudbilden/ljudkvaliten?
Setup:
pioneer 80prs
5.25" framdörrar - drivs av 2 kanaligt steg
3.5" i brädan  - drivs av HU
Samt SW
Kör nu i NW mode med 3.5" som  HIGH och 5,25 som MID.
Om jag nu skulle tilläga ett nytt kitsystem så jag får tweeter med, så förmodar jag att ett till slutsteg behövs.
Men då känns det som att det blir svårt att tidskompensera hela paketet med bara HUn ? då tweeter+3.5" kommer ligga på samma "kanal" i HIGH? eller tänker jag fel

Man kan få till ett mkt bra ljud med 3.5"+midbasar, vad har du för högtalare?
(Köp inte nåt kit just nu iaf)

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

558 Inlägg
10 februari 2014
Horsyhorse skrev:
mercaa skrev:
Hur ska jag göra för att få bästa ljudbilden/ljudkvaliten?
Setup:
pioneer 80prs
5.25" framdörrar - drivs av 2 kanaligt steg
3.5" i brädan  - drivs av HU
Samt SW
Kör nu i NW mode med 3.5" som  HIGH och 5,25 som MID.
Om jag nu skulle tilläga ett nytt kitsystem så jag får tweeter med, så förmodar jag att ett till slutsteg behövs.
Men då känns det som att det blir svårt att tidskompensera hela paketet med bara HUn ? då tweeter+3.5" kommer ligga på samma "kanal" i HIGH? eller tänker jag fel

Man kan få till ett mkt bra ljud med 3.5"+midbasar, vad har du för högtalare?
(Köp inte nåt kit just nu iaf)

Pierre

Det jag har är DLS rs5a samt kicker KS35 i brädan. dock inga tweeters.

11 Inlägg
10 februari 2014
asso saken är att jag köpte allt som ett paket, förutom bashögtalarna. högtalarna ligger på 2x700w auna som har namngetts. Så kablarna är ''anpassade'' efter slutsteget. Men iallafall så har jag en 60A säkring. (ni kan kolla själva här om jag missar något http://www.electronic-star.se/Kabelset- … _i1152.htm )

jag har kopplat +kabeln till batteriet ovanpå generator kabeln så jag får ut 13.5v, minus kabeln har jag bara borrat hål i bagageutrymmet och gengat och slipat plåt rent sedan satt dit minus kabeln. remote kabeln har jag kopplat till en switch sen till den blå kabeln på stereon. sen kommer de kablarna som jag inte vet namnet på men jag tror de heter low input cabel eller så, och dom har jag kopplat till RCA kontakterna både på slutsteget och på stereon.

Nu har jag dock bara en bas inkopplad men den ligger på 700w och har även testat med diskanter som ligger på 150w men även dom låter inte något speciellt mycket.

men jag läste i ett  forum att man kunde köpa en kondensator men hur kopplar man in den och vart ??

Tack för all hjälp än så länge, uppskattar verkligen det. smile

2 712 Inlägg
10 februari 2014
Om du har de kittet på endast 10mm2 kabel så tycker jag iaf att det är på tok för klen kabel..
Men det är vad jag tycker, och har alltid gillat att ha mer än det egentligen behövs..

Iaf, har du som jag skrev tidigare testat att bara vrida på Gainen/level på slutsteget?
Så du testat att ställa in det?
För är Gain i botten så har jag inte på några av mina slutsteg varit med om att det kommit något ljud alls..

Bruka själv ligga mellan 60-80% ... men vad jag har ska du ej gå efter, testa vrid upp den tills de låter bra, sen får du göra en fininställning av det.

11 Inlägg
10 februari 2014
amoreex skrev:
Om du har de kittet på endast 10mm2 kabel så tycker jag iaf att det är på tok för klen kabel..
Men det är vad jag tycker, och har alltid gillat att ha mer än det egentligen behövs..

Iaf, har du som jag skrev tidigare testat att bara vrida på Gainen/level på slutsteget?
För är Gain i botten så har jag inte på några av mina slutsteg varit med om att det kommit något ljud alls..

Bruka själv ligga mellan 60-80% ... men vad jag har ska du ej gå efter, testa vrid upp den tills de låter bra, sen får du göra en fininställning av det.

det är just det att jag kan vrida på båda inställningarna utan någon framgång med ljud det jag kan ha gain/level på fult och inget händer. det ända jag lagt märke till är att det typ ''klickar'' när basen kommer.

2 712 Inlägg
10 februari 2014
oscar9699 skrev:
amoreex skrev:

det är just det att jag kan vrida på båda inställningarna utan någon framgång med ljud det jag kan ha gain/level på fult och inget händer. det ända jag lagt märke till är att det typ ''klickar'' när basen kommer.

Hmm ja då vet jag icke. är inte så insatt i det när det strular då den delen med slutsteg aldrig krånglat för mig..

11 Inlägg
10 februari 2014
amoreex skrev:
oscar9699 skrev:
amoreex skrev:

Hmm ja då vet jag icke. är inte så insatt i det när det strular då den delen med slutsteg aldrig krånglat för mig..

nä det förstår jag, första gången det strular för mej med slutsteg.....

Ubåtsingenjör
7 384 Inlägg
10 februari 2014
oscar9699 skrev:
asso saken är att jag köpte allt som ett paket, förutom bashögtalarna. högtalarna ligger på 2x700w auna som har namngetts. Så kablarna är ''anpassade'' efter slutsteget. Men iallafall så har jag en 60A säkring. (ni kan kolla själva här om jag missar något http://www.electronic-star.se/Kabelset- … _i1152.htm )

jag har kopplat +kabeln till batteriet ovanpå generator kabeln så jag får ut 13.5v, minus kabeln har jag bara borrat hål i bagageutrymmet och gengat och slipat plåt rent sedan satt dit minus kabeln. remote kabeln har jag kopplat till en switch sen till den blå kabeln på stereon. sen kommer de kablarna som jag inte vet namnet på men jag tror de heter low input cabel eller så, och dom har jag kopplat till RCA kontakterna både på slutsteget och på stereon.

Nu har jag dock bara en bas inkopplad men den ligger på 700w och har även testat med diskanter som ligger på 150w men även dom låter inte något speciellt mycket.

men jag läste i ett  forum att man kunde köpa en kondensator men hur kopplar man in den och vart ??

en högtalare har inga watt, effekten finns i slutsteget inte i högtalaren.
en kondensator kommer inte hjälpa dig ett dugg så det är bara slöseri med pengar. Skulle gissa på att slutsteget är sönder, du har inget annat du kan prova med ? är det sönder så kasta skiten och köp något annat  smile Auna är inga bra prylar direkt

280 Inlägg
10 februari 2014
oscar9699 skrev:

Det låter som att det är dåligt gjort rakt igenom men det borde trots det fungera. Glöm kondensator och extrabatteri det är inte det som är problemet. Ta bort switchen på remotekabeln. Den gör ingen nytta.

Jag hade börjat med att felsöka på följande vis:

1, Är subutgången på huvudenheten aktiverad?
2, Är lågnivåkablarna kopplade till rätt lågnivåutgång på stereon?
3, Om det finns lågnivåutgång på steget så kolla att det är ingången du använt och om det är ett fyrkanalssteg så kontrollera att använder rätt ingångar.
4, Om du har dubbla talspolar på basen så kontrollera att de är i fas.
5, Filter och övriga inställningar. Kolla så du inte har filter ställda så de filtrerar bort nästan allt ljud. Kan du ha andra inställningar på steget eller huvudenheten som gör att det inte fungerar?
6, Kan du ha något jordfel på någon högtalarkabel?

Låter detta för krångligt så tala om vad för huvudenhet och bas du har samt ta bilder på alla inställningar på steget och hur du kopplat in alla kablar.
Senast redigerat av BengtK (10 februari 2014)

Ubåtsingenjör
7 384 Inlägg
11 februari 2014
tänkte kolla vad det finns för lite olika huvudenheter i samma klass som kenwoods bt92 ? hur är pioneer deh-80prs ?
finns det något mellanting mellan tex bt92 och tex en pioneer p99 ?

2 024 Inlägg
11 februari 2014
oscar9699 skrev:

Ser att du finns i Silverdalen. Kanske kan kika förbi och ta en koll om du vill, jobbar i Hultsfred så inte så långt mellan.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

11 Inlägg
12 februari 2014
Expoze skrev:
oscar9699 skrev:

Ser att du finns i Silverdalen. Kanske kan kika förbi och ta en koll om du vill, jobbar i Hultsfred så inte så långt mellan.

det behövs inte, för jag öppnade upp slutsteget och kollade och hur mycket som helst hade släppt, tror knappast att jag har har orsakat det men jag får ett nytt från Tyskland, dom bad om ursäkt och skickade ett. smile

och Dupont
581 Inlägg
12 februari 2014
Vad tror ni om dessa ?

http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/ … 9242.3364/

Går det att köra dessa direkt på stereon eller bättre på slutsteg ?

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!

Sök