6604
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

16 197 Inlägg
10 april 2012
Nitromast skrev:
evilaudio skrev:
Nitromast skrev:

Men det finns definitivt bättre smile

jo de gör de säkert..   men då kostar de där efter.

körde STP silver i den mattsvarta jettan å de e samma "skit".

Yes, jag själv kör med STP gold, tycker den funkar suveränt. För mig iaf.
Man får ju alltid vad man betalar för, för det mesta.

Köper jag en matta som kostar det dubbla som SC
så räknar jag med att den ska vara dubbelt så effektiv också

Att dynamat är rolls royce är det ju dock inget snack om!

fast dynamats pris är enligt mig inte försvarbart.   

vill man ha de STUMMT så limmar man 12mm mdf direkt på plåten å sen plastar man över de..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
10 april 2012
evilaudio skrev:
Nitromast skrev:
evilaudio skrev:

jo de gör de säkert..   men då kostar de där efter.

körde STP silver i den mattsvarta jettan å de e samma "skit".

vill man ha de STUMMT så limmar man 12mm mdf direkt på plåten å sen plastar man över de..

Nej jag håller med, har bara använt dynamat en gång, tycker den är skapligt svårarbetad och dyr som fan. Visst kan man limma MDF, förutom på dörrar då det blir på tok för tungt för gångjärnen!

3 466 Inlägg
10 april 2012
andre_Oopel skrev:
M_icke_ skrev:
andre_Oopel skrev:
tjena är till snabb fråga,
vad menas när det står   THD ............................  0,5% (10 W/100 Hz) och ibland typ 0,1% villken ger kleanast ljud, eller hur man ska säga.

// André

Det anger vid vilken distorsion steget är mätt. Du kan mäta ett steg vid 0,1% och då har du så pass ren effekt så du kan använda den. Om du däremot mäter steget vid 1% så har du så pass oren effekt att den kommer bränna basarna och det låter skit men du har samtidigt mer effekt.

så jag ska kolla efter ett steg som är mätt med så låg siffra som möjligt?

vi säger B2 audio steget så står det           <5%
sen på ett zachry1200D steg står det         <0,3
Zachry R1500D                                        <0,02
och mds t5 står det                                     0,5%

villket av dessa steg distar minst?
eller skulle du/ni valt
//André

Alla steg KAN dista ordentligt mycke. Dessa siffror anger enbart vid vilken dist effekten är mätt. Sen kan du kolla lite på dämpfaktor med. Desto högre dämpfaktor desto bättre kontroll har steget på basarna.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

16 197 Inlägg
10 april 2012
Nitromast skrev:
evilaudio skrev:
Nitromast skrev:

Nej jag håller med, har bara använt dynamat en gång, tycker den är skapligt svårarbetad och dyr som fan. Visst kan man limma MDF, förutom på dörrar då det blir på tok för tungt för gångjärnen!

har aldrig haft problem på nån av mina bilar nog vikten på dörrarna..   dörrarna på den mattsvarta jettan väger säkert 60kg st UTAN dörridor.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
10 april 2012
evilaudio skrev:
Nitromast skrev:
evilaudio skrev:

har aldrig haft problem på nån av mina bilar nog vikten på dörrarna..   dörrarna på den mattsvarta jettan väger säkert 60kg st UTAN dörridor.

Okej! Utan förstärkta gångjärn och allt? Tycker det låter extremt mycket, visst när dörren är stängd är det ju en sak. Men öppna utan något som håller upp dem tycker jag att de borde slita nå fruktansvärt.

3 466 Inlägg
10 april 2012
Nitromast skrev:
evilaudio skrev:
Nitromast skrev:

Tycker Dynamaten är extremt lättarbetad! Hur underbar matta som helst! Enda nackdelen är priset, men den är heeelt underbar!

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
10 april 2012
PatrikAyoub skrev:
Hejsan. Om jag ska bygga en portad låda som jag har antalet liter på redan, hur kan man då räkna ut själv vilken längd och storlek på porten man ska ha? Har testat lite och räknat här http://www.linearteam.dk/default.aspx?p … calculator  .. Man ska skriva i FB, är det avstämningsfrekvensen? Hur vet man vad man ska ha för "FB"?  Är det beroende av vad man lyssnar på kanske? Har försökt läst lite om det men har inte riktigt förstått.
mvh

30-40hz brukar vara ganska generellt bra. Lägre avstämning ger högre djupbas men lägre snärt.

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
10 april 2012
HeavyBass skrev:
TurtleRace skrev:
HeavyBass skrev:

Är det JÄTTE stor skillnad på de jag köpte och tex silent coat? smile

Jag köpte 80ark silent coat av samma monter och då fråga dom om ja ville ha en sämre billigare matta att lägga imellan lagren..  Då den inte va lika bra men dög att ha imellan silent coaten. Så isåfall verkar de som han sa lite som de passade kunden tongue

Där ser man smile
Hittade aldrig någon silent coat där hos dem.. kanske var slutsålt. Vad fick du ett paket för? smile

Jag köpte STP silver 4m2 för 800kr på Elmia. Tyckte det var ett schysst pris smile Var inte lika kul att bära det paketet till parkeringen samtidigt som man stångades med övriga besökare på mässan dock lol

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
10 april 2012
M_icke_ skrev:
Nitromast skrev:
evilaudio skrev:

Tycker Dynamaten är extremt lättarbetad! Hur underbar matta som helst! Enda nackdelen är priset, men den är heeelt underbar!

Vi alla har olika uppfattningar, att den dämpar bra tror jag dock alla håller med om!

536 Inlägg
10 april 2012
Skoppet skrev:
Kalle_Finnen skrev:
Skoppet skrev:
Tjenare vet inte riktigt om de är här ja ska lägga in detta men ska köpa ny stereo te bilen och har hittat 3 st ja tkr verkar vara bra.
http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … 6051u.html
http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … 400bt.html
http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … 400bt.html

Någon som har erfarenhet av dessa ? Behöver en stereo som ha bra med ljud inställningar samt minst 3 lågnivå utgångar.

Tacksam för svar
Mvh

Inte funderat på en alpine CDA-117Ri? Eller vill du ha nån som ligger ca runt 2000 kr? Tycker iaf att 117Ri var ett utmärkt val! smile

Jag vill ha nån i 2000kr riktningen hmm har inge jobb än så inte nån super tillgång te pengar än så länge hmm/

Aaah okeey, jo jag vet hur de känns! hmm Vart arbetslös nu i 14 månader och 11 dagar så smile

536 Inlägg
10 april 2012
Nitromast skrev:
M_icke_ skrev:
Nitromast skrev:

Vi alla har olika uppfattningar, att den dämpar bra tror jag dock alla håller med om!

Håller med Micke där, Dynamat är ganska så lättarbetad, knappt hållt på med såna material innan, men det blev snygg och knappt ett enda väck nånstans, använde mig endast av händerna med, men värsta med det är de vassa kanterna...

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
10 april 2012
Nitromast skrev:
PatrikAyoub skrev:
Hejsan. Om jag ska bygga en portad låda som jag har antalet liter på redan, hur kan man då räkna ut själv vilken längd och storlek på porten man ska ha? Har testat lite och räknat här http://www.linearteam.dk/default.aspx?p … calculator  .. Man ska skriva i FB, är det avstämningsfrekvensen? Hur vet man vad man ska ha för "FB"?  Är det beroende av vad man lyssnar på kanske? Har försökt läst lite om det men har inte riktigt förstått.
mvh

30-40hz brukar vara ganska generellt bra. Lägre avstämning ger högre djupbas men lägre snärt.

Vad är det för bas du har? Och kommer du köra med uppgraderat framsystem?

Hade min gamla låda stämd vid runt 42-44Hz och det spelade på bra till all sorts musik. Det varierar ju såklart mellan olika basar osv smile

Vad inte meningen att citera dig Nitro, hittade inte originalposten wink
Senast redigerat av F4S4N (10 april 2012)

152 Inlägg
10 april 2012
Nitromast skrev:
PatrikAyoub skrev:
mvh

Okej schysst! så jag kan köra på runt 30-40hz? så jag skriver tillexempel in 35hz i FB rutan där på hemsidan jag länkade? om jag tar ett exempel och skriver in 156 liter och 38HZ i (FB) rutan och väljer att ha 3stycken portar på 4". Då får jag svaret " lenght of each vent: 29,9 cm. är det rimligt isåfall?

3 187 Inlägg
10 april 2012
PatrikAyoub skrev:
Nitromast skrev:
PatrikAyoub skrev:
mvh

Okej schysst! så jag kan köra på runt 30-40hz? så jag skriver tillexempel in 35hz i FB rutan där på hemsidan jag länkade? om jag tar ett exempel och skriver in 156 liter och 38HZ i (FB) rutan och väljer att ha 3stycken portar på 4". Då får jag svaret " lenght of each vent: 29,9 cm. är det rimligt isåfall?

är inte så enkelt.. är väldigt svårt att få ut en korrekt låda till en bil om man aldrig gjort det för... ta hjälp här på forumet istället.

152 Inlägg
10 april 2012
F4S4N skrev:
Nitromast skrev:
PatrikAyoub skrev:
mvh

Vad är det för bas du har? Och kommer du köra med uppgraderat framsystem?

Hade min gamla låda stämd vid runt 42-44Hz och det spelade på bra till all sorts musik. Det varierar ju såklart mellan olika basar osv smile

Vad inte meningen att citera dig Nitro, hittade inte originalposten wink

Ah okej, det är gas alpha 1226.. ska ha 3 såna. Jag postade mitt första inlägg om dethär men det hamnade på sidan innan så trodde ingen skulle märka det som ett nytt inlägg så jag raderade och tänkte lägga in det på nytt vilket man kanske inte får. ursäkta mitt fel smile

3 466 Inlägg
10 april 2012
Kalle_Finnen skrev:
Nitromast skrev:
M_icke_ skrev:

Håller med Micke där, Dynamat är ganska så lättarbetad, knappt hållt på med såna material innan, men det blev snygg och knappt ett enda väck nånstans, använde mig endast av händerna med, men värsta med det är de vassa kanterna...

Då investerar man i en sån här roller wink Lätt värd dom pengarna om man ska dämpa lite, blir sjukt mycke bättre o dämpa med roller med! smile
http://www.autohifi.se/?category_id=189 … id=HE-5065

152 Inlägg
10 april 2012
big-jepp skrev:
PatrikAyoub skrev:
Nitromast skrev:

är inte så enkelt.. är väldigt svårt att få ut en korrekt låda till en bil om man aldrig gjort det för... ta hjälp här på forumet istället.

okej, verkar väldigt komplicerat men kan man börja med portarna på en viss längd för att sedan testa sig fram lite och kapa av dom lite eftersom?

138 Inlägg
10 april 2012
M_icke_ skrev:
andre_Oopel skrev:
M_icke_ skrev:

Det anger vid vilken distorsion steget är mätt. Du kan mäta ett steg vid 0,1% och då har du så pass ren effekt så du kan använda den. Om du däremot mäter steget vid 1% så har du så pass oren effekt att den kommer bränna basarna och det låter skit men du har samtidigt mer effekt.

så jag ska kolla efter ett steg som är mätt med så låg siffra som möjligt?

vi säger B2 audio steget så står det           <5%
sen på ett zachry1200D steg står det         <0,3
Zachry R1500D                                        <0,02
och mds t5 står det                                     0,5%

villket av dessa steg distar minst?
eller skulle du/ni valt
//André

Alla steg KAN dista ordentligt mycke. Dessa siffror anger enbart vid vilken dist effekten är mätt. Sen kan du kolla lite på dämpfaktor med. Desto högre dämpfaktor desto bättre kontroll har steget på basarna.

det är ju typ inga säljare som skriver ut dämpfaktorn, finns det något annat att gå på,?

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
10 april 2012
PatrikAyoub skrev:
big-jepp skrev:
PatrikAyoub skrev:

okej, verkar väldigt komplicerat men kan man börja med portarna på en viss längd för att sedan testa sig fram lite och kapa av dom lite eftersom?

Ja det kan du göra. Enklare är om du har en större port istället för flera små. Om du ska justera osv så slipper du göra allt 3 gånger smile

152 Inlägg
10 april 2012
F4S4N skrev:
PatrikAyoub skrev:
big-jepp skrev:

Ja det kan du göra. Enklare är om du har en större port istället för flera små. Om du ska justera osv så slipper du göra allt 3 gånger smile

Det har du rätt i men jag var och köpte plaströr på 4" idag som jag tänkte ha så jag kan testa mig fram lite men ska jag börja på typ 30cm/port för att sedan kapa av eller ska jag gå efter programmets rekommendationer om jag räknar ut där? smile

Sök