10804
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
8 november 2012
lkpgc skrev:
Nitromast skrev:
lkpgc skrev:

Varför inte lika gärna då köra med midbasar?

Sorry för korkade frågor! wink

Klart du kan göra det, men dem brukar oftast inte kunna spela lika djupt.
Men se till att få till en låda.. gör grymt mycket skillnad.

Tänkte mest för att någon skrev i ett tidigare inlägg att det kan bli helt pannkaka av den setupen..
Behöver inget superdrag i bilen.. vill bara få ett ljud man kan lyssna på utan att det skär i öronen på en när man skruvar upp volymen lite, vilket det gör nu..

Det kan bli helt pannkaka av den setupen. Tanken var ju enligt mig att få till lite bas också. Det kan vara knepigt med 4"arna. Då borde du ju satsa på ett slutsteg och ett vettigt 4" kit.

462 Inlägg
8 november 2012
Joo, självklart vill jag ju få bas.. det är ju därför jag inte kan lyssna på hög musik nu utan att krevera för att det bara skriker i högtalarna och det är ingen bas alls nästan..

Får se om jag hittar ett 4" kit för en vettig peng.. är studerande med studielån och hyra på 5300 så rik är man ju inte tongue

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
8 november 2012
lkpgc skrev:
Joo, självklart vill jag ju få bas.. det är ju därför jag inte kan lyssna på hög musik nu utan att krevera för att det bara skriker i högtalarna och det är ingen bas alls nästan..

Får se om jag hittar ett 4" kit för en vettig peng.. är studerande med studielån och hyra på 5300 så rik är man ju inte tongue

haha, motorvärmarplats och kupevärmare framöver så har du 5,3 i månaden wink

462 Inlägg
8 november 2012
Haha! Blir nog ett 5,25" kit så fräser jag till typ distanser från orginalskruvhålen smile Lönar sig att utbilda sig till cnc-operatör

2 Inlägg
8 november 2012
Tja forat
Jag har en 850 95a med en kenwood stereo och ett spl dynamatics 800 slutsteg men en kenwood 12 tums bas
Problemet är att det inte kommer något ljud på något sätt. Jag har remoten och jorden rätt lågnivå kablarna är rätt men när jag kopplar ur lågnivå kablarna försvinner "run" lyset och steget är avstängt.
Då jag dragit strömmen direkt från batteriet så ska slutsteget ha tillräckligt med kraft och om man kopplar in slutsteget med en telefon så kommer det ljud ut. Har försökt hitta inställningar i stereon och nu står allt som det ska men det kommer endå inget ljud alls, har också kopplat de vanliga högtalarna till steget Derför är det tyst, skulle vara trevligt med ett svar eller 2 då jag verkligen behöver hjälp och är en nybörjare inom bil ljud ! smile

16 197 Inlägg
8 november 2012
Pataok skrev:
Tja forat
Jag har en 850 95a med en kenwood stereo och ett spl dynamatics 800 slutsteg men en kenwood 12 tums bas
Problemet är att det inte kommer något ljud på något sätt. Jag har remoten och jorden rätt lågnivå kablarna är rätt men när jag kopplar ur lågnivå kablarna försvinner "run" lyset och steget är avstängt.
Då jag dragit strömmen direkt från batteriet så ska slutsteget ha tillräckligt med kraft och om man kopplar in slutsteget med en telefon så kommer det ljud ut. Har försökt hitta inställningar i stereon och nu står allt som det ska men det kommer endå inget ljud alls, har också kopplat de vanliga högtalarna till steget Derför är det tyst, skulle vara trevligt med ett svar eller 2 då jag verkligen behöver hjälp och är en nybörjare inom bil ljud ! smile

om du kopplar ur lågnivån å steget slocknar så har du garanterat DÅLIG jord..  då jordar steget via lågnivån.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

2 Inlägg
8 november 2012
Jag får pröva att jorda på ett annat ställe, annars återkommer jag. Haha smile

16 197 Inlägg
8 november 2012
Pataok skrev:

tur att du inte har en Pioneer för den hade pajjat direkt..   mät va du har för spänning vid steget UTAN rca inkopplad.

1 525 Inlägg
8 november 2012
evilaudio skrev:
Pataok skrev:

tur att du inte har en Pioneer för den hade pajjat direkt..

Been there, done that..

16 197 Inlägg
8 november 2012
Noiseprojekt skrev:
evilaudio skrev:
Pataok skrev:

Been there, done that..

jag oxå..  ett flertal ggr,

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
8 november 2012
evilaudio skrev:
Noiseprojekt skrev:
evilaudio skrev:

Been there, done that..

Pajjat o pajjat.....det är ju skyddskretsen (motstånden) som ger sig.....de skall liksom gör adet för att skydda resten wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

16 197 Inlägg
8 november 2012
Lonefox skrev:
evilaudio skrev:
Noiseprojekt skrev:

Been there, done that..

Pajjat o pajjat.....det är ju skyddskretsen (motstånden) som ger sig.....de skall liksom gör adet för att skydda resten wink

fast de är bara pioneer som har de problemet..tongue

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
9 november 2012
evilaudio skrev:
Lonefox skrev:
evilaudio skrev:

fast de är bara pioneer som har de problemet..tongue

Mja......de andra går ju banorna sönder på istället. Vilket är bäst och enklast att fixa? Just saying wink
Andra märken har med motstånd ja, men oftare är det för att dämpa signalstyrkan så man kan trimma upp dem om inte annat med att bytta ut dessa motstånd till klenare big_smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

73 Inlägg
9 november 2012
Hallå

Har ett problem vet inte vad jag ska ha för slutsteg till en 12" Mds på 1500 W. Ska man ha ett slut steg på 1500W eller hur funkar det? Vill gärna lära mig. så gärna tips

MVh

1 525 Inlägg
9 november 2012
bjornebrygg skrev:
liten dum fråga kanske men tjänar man någonting på att skippa anslutningspanel och borra ett hål å dra igenom högtalarkabeln ist . tänkte om "KAN" tappa nå tryck med en panel eller att det "läcker lite " .tongue

tjänar gör du inte, men du slipper att förlora nån ynka procent effekt om du tar skippar kontaktplattan.

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
9 november 2012
Niklaz_86 skrev:
Hallå

Har ett problem vet inte vad jag ska ha för slutsteg till en 12" Mds på 1500 W. Ska man ha ett slut steg på 1500W eller hur funkar det? Vill gärna lära mig. så gärna tips

MVh

vad är det för bas och i vilken låda?

73 Inlägg
9 november 2012
Nitromast skrev:
Niklaz_86 skrev:
Hallå

MVh

Dynamic Power mds 12" har två st i en låda kolla under mina bilder på audi.. ett steg e sönder. det jag vill veta är hur man tar reda på vad man ska ha.. ska man gå efter watt eller hur funkar det? vad menas med två ohm 4 ohm
hoppas det hjälpte nått svårt att förklar hur jag menar, :S

ohshit
1 285 Inlägg
9 november 2012
Niklaz_86 skrev:
Nitromast skrev:
Niklaz_86 skrev:
Hallå

MVh

Dynamic Power mds 12" har två st i en låda kolla under mina bilder på audi.. ett steg e sönder. det jag vill veta är hur man tar reda på vad man ska ha.. ska man gå efter watt eller hur funkar det? vad menas med två ohm 4 ohm

rms är väl det du ska gå efter, alltså så mycket effekt som basen SKA klara kontinuerligt innan den brinner upp, Och samma på steg. Du får även tänka på att på dom flesta steg så är rms-effekten specad i 14.4v, vilket är högst osannolikt att du har när du spelar, bra att tänka på! det du pratar på om är talspolarna på basen, det berättar hur du ska koppla så du vet vilken last du får på steget. T.ex om du har en bas på 2x4 ohm & ett slutsteg som är stabilt i 2 ohm. Så parallelkopplar du den basen, alltså halverar impedansen till 2 ohm.

Dåligt förklarat antaligen men då har du ett lite mer info om det hela. smile

The löwer class.

682 Inlägg
9 november 2012
Hur ska man dra slutstegskablar i min bil? Subaru imprezan <-

73 Inlägg
9 november 2012
Cgee skrev:
Niklaz_86 skrev:
Nitromast skrev:

rms är väl det du ska gå efter, alltså så mycket effekt som basen SKA klara kontinuerligt innan den brinner upp, Och samma på steg. Du får även tänka på att på dom flesta steg så är rms-effekten specad i 14.4v, vilket är högst osannolikt att du har när du spelar, bra att tänka på! det du pratar på om är talspolarna på basen, det berättar hur du ska koppla så du vet vilken last du får på steget. T.ex om du har en bas på 2x4 ohm & ett slutsteg som är stabilt i 2 ohm. Så parallelkopplar du den basen, alltså halverar impedansen till 2 ohm.

Dåligt förklarat antaligen men då har du ett lite mer info om det hela. smile

12" Dynamic Power. Exklusiva material och ingenjörskonst i samklang. Gjuten aluminium, kolfiber och dubbla 2 ohms talspolar.
Specifikationer
Tillverkare: MDS
Maxeffekt: 1500 Watt
Effekt (RMS): 800 Watt

Ska steget klara 800 RMS i mitt fall? Ska jag ha 2 kanals el 4 kanals steg spelar det nån roll? Då jag inte har överdivet med cash för stunden så tänkt jag kolla efter beg på blocket eller nått. Är värdelös på det här. men vill lära mig.

Sök