22958
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Påstängd
1 198 Inlägg
19 november 2012
evilaudio skrev:
M_icke_ skrev:
siiimooon skrev:
Tjena!

Har just nu en Kenwood KDC-W5641U som HU i 940in, allt annat är original.
Har aldrig sysslat med ljud för, så vad ska man satsa på?
En bas skulle vara trevlig men det kanske är viktigare att man byter ut högtalarna först?

Sitter såvitt jag vet 5,5" i dörrarna så där plockar man väl enklast i 5,25", men har läst att man behöver distans/adapter?

Så vad ska jag köpa? Behöver inte vara några värstinggrejer, är ju trots allt första ljudbygget och det lär inte bli sämre än vad det är nu (Hoppas jag).

Till att börja med skulle de va bra o veta vilken bil de gäller wink

skulle tro att de är en volvo 940 eftersom de står de typ högst upp..hehe

Du har helt rätt! big_smile

610 Inlägg
19 november 2012
siiimooon skrev:
Tjena!

En bas skulle vara trevlig men det kanske är viktigare att man byter ut högtalarna först?

Sitter såvitt jag vet 5,5" i dörrarna så där plockar man väl enklast i 5,25", men har läst att man behöver distans/adapter?

Så vad ska jag köpa? Behöver inte vara några värstinggrejer, är ju trots allt första ljudbygget och det lär inte bli sämre än vad det är nu (Hoppas jag).

Du behöver inte köra med adapter/distans ifall du bara skär bort lite av plåten som är ivägen i dörr sidan.

Ska du köra högtalarna med slutsteg eller HU?
ska du köra koaxial högtalare eller 5.25" kit med diskant?
Senast redigerat av Ljud-fan (19 november 2012)

Påstängd
1 198 Inlägg
19 november 2012
Ljud-fan skrev:
siiimooon skrev:
Tjena!

Du behöver inte köra med adapter/distans ifall du bara skär bort lite av plåten som är ivägen i dörr sidan.

Hade väl tänkt köra de utan nåt steg.
Ingen aning, det som ger bäst ljud antar jag..? big_smile
Vill ha så klart ljud som möjligt, och bra bas.

FOX Galning!
313 Inlägg
20 november 2012
Tja,
Har ett Mutant NW-480SP 4-kanals steg, problemet är att så fort man ger det ström så går det i protect..
Den får minst 12v mätt med multimeter..Kopplade in ett annat steg och det funkade perfa..

Har även provat byta säkring i det.

Har sökt runt om varför steg går i protect och provat lösningarna som har stått men utan resultat.

Kan det helt enkelt vara så att steget är "brännt"?

Tacksam för svar!

//Krille

596 Inlägg
20 november 2012
Tjena hur fingerar en slavbas låda och hur bygger man en å låter de bättre eller sämre än en portad låda?

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
20 november 2012
sellstedt1 skrev:
Tjena hur fingerar en slavbas låda och hur bygger man en å låter de bättre eller sämre än en portad låda?

Slavbasen ersätter porten. Ganska så avancerat att räkna ut konmassa och dylikt för att bygga en.
Låter väl snäppet bättre då flåsljud inte existerar.

3 466 Inlägg
20 november 2012
Nitromast skrev:
sellstedt1 skrev:

Slavbasen ersätter porten. Ganska så avancerat att räkna ut konmassa och dylikt för att bygga en.

Nja i de flesta fall används slavbasen faktiskt för att lura basen att den sitter i en större låda. Med hjälp av en slavbas kan man alltså få ner lådvolymen grymt mycket.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
20 november 2012
M_icke_ skrev:
Nitromast skrev:
sellstedt1 skrev:

Nja i de flesta fall används slavbasen faktiskt för att lura basen att den sitter i en större låda. Med hjälp av en slavbas kan man alltså få ner lådvolymen grymt mycket.

Ja tycker du det är en bra konstruktion så får väl det stå för dig. Blir som en liten portad låda.
En slavbas används för att ersätta en port.

596 Inlägg
20 november 2012
Ok kan man andvända vilken bas som helst om man ska bygga en å ska bara ena basen va kopplad till steget?

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
20 november 2012
sellstedt1 skrev:
Ok kan man andvända vilken bas som helst om man ska bygga en å ska bara ena basen va kopplad till steget?

En slavbas är ju bara en kona i princip. Du kan använda vilken bas som helst som passar i en basreflex.

3 466 Inlägg
20 november 2012
Nitromast skrev:
M_icke_ skrev:
Nitromast skrev:

Ja tycker du det är en bra konstruktion så får väl det stå för dig. Blir som en liten portad låda.
En slavbas används för att ersätta en port.

Jag bygger inte med slavbasar..
Däremot finns de ett antal aktiva smålådor som har slavbas för att få ner lådvolymen.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

1 525 Inlägg
20 november 2012
sellstedt1 skrev:

Slavbasen har ingen motor så det blir svårt att koppla den till steget!

596 Inlägg
20 november 2012
Noiseprojekt skrev:
sellstedt1 skrev:

Jaha så man kan inte ta vilken bas som helst till slavbas?

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
20 november 2012
sellstedt1 skrev:
Noiseprojekt skrev:
sellstedt1 skrev:

Jaha så man kan inte ta vilken bas som helst till slavbas?

Nej, det är ju trots allt en slavbas som ska ersätta en port. Konan behöver kunna flytta ~2ggr så mycket och stäms av med vikt, det är inte så svårt att räkna på men ändå inget som ändå är riktigt lätt.

Påstängd
1 198 Inlägg
20 november 2012
siiimooon skrev:
Ljud-fan skrev:
siiimooon skrev:
Tjena!

Såeeh, någon som har nåt förslag?

Kollade lite på BassFace som nämndes i någon tråd, dom hade en aktiv 12"baslåda och 5,25" till ganska bra pris, men skulle vara kul att veta hur det låter innan man köper.

2 712 Inlägg
21 november 2012
Tänkte ställa en snabb fråga..

Har dragit min strömkabel på förarsidan.. och sen är allt annat dragit på höger sidan av bilen.. men då är min fråga.. nu när jag ska montera andra högtalare i dörrarna och köra med steg så jag får dra kablarna till bagaget.. kan jag dra dem på samma sida som min strömkabel?

Eller är det en risk för något "vinande ljud" från generatorn då?

Mvh

Plötsliga stoppet är det som dödar..

1 525 Inlägg
21 november 2012
amoreex skrev:
Tänkte ställa en snabb fråga..

Har dragit min strömkabel på förarsidan.. och sen är allt annat dragit på höger sidan av bilen.. men då är min fråga.. nu när jag ska montera andra högtalare i dörrarna och köra med steg så jag får dra kablarna till bagaget.. kan jag dra dem på samma sida som min strömkabel?

Eller är det en risk för något "vinande ljud" från generatorn då?

Mvh

En högtalarkabel ska inte va någon fara.

76 Inlägg
21 november 2012
Appropå det med att dra kablar i listerna, jag drog både strömkabel och lågnivån till steget tillsammans, hur allvarligt är det?

409 Inlägg
21 november 2012
Har du dåligt skärmad lågnivå så kan den ta upp störningar men det borde inte vara något problem.

493 Inlägg
21 november 2012
siiimooon skrev:
siiimooon skrev:
Ljud-fan skrev:

Såeeh, någon som har nåt förslag?

Kollade lite på BassFace som nämndes i någon tråd, dom hade en aktiv 12"baslåda och 5,25" till ganska bra pris, men skulle vara kul att veta hur det låter innan man köper.

Min beställning på deras 8" och 5.25 koax ska komma idag så jag kan iaf säga hur koax låter senare smile Tror ju inte att man ska förvänta sig dunder och bråk från deras grejer iallafall tongue

Sponsor: www.12vled.se

Sök