14495
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

18 Inlägg
5 december 2012
Frippe_L skrev:
tujbo skrev:
2st Hertz ES300 hade ju varit ett klockrent val i ditt fall. Riktigt bra basar som spelar högt och låter riktigt bra.

Lättdrivna, spelar högt och bra så det är mkt bra bas för pengen.

Finns där något annat alternativ för mindre pengar?
Jag har hört talas om re audio, är det något att spela högt med?

16 197 Inlägg
5 december 2012
Tetsuya skrev:
Frippe_L skrev:
tujbo skrev:
2st Hertz ES300 hade ju varit ett klockrent val i ditt fall. Riktigt bra basar som spelar högt och låter riktigt bra.

hur mycke effekt har du å hur mycke för de kosta?

"Testar man inte så får man aldrig veta"

16 197 Inlägg
5 december 2012
siiimooon skrev:
siiimooon skrev:
Testar igen!

Har en Volvo 944 som jag vill ha lite bättre ljud i, helst mera bas men klarare ljud är ju också kul.
Sitter nu en Kenwood KDC-W5641U i, annars är allt original. Har ingen lust att kapa hatthyllan och sätta i 6x9, så jag tänkte börja med att skaffa några 5,25" till dörrarna.

Vad ska jag köra på för högtalare? Har ju inte så mycket att lägga ut, men ge mig lite förslag.. smile
Och hur är det med slutsteg och allt möjligt, behövs det sånt eller orkar stereon pumpa på ändå?

vill du kunna spela på hyffast högt å låta bra så är ett slutsteg ett måste.

18 Inlägg
5 december 2012
Det ska va 700wrms i 2ohm och 500wrms i 4 ohm.
Det får kosta helst kring 1500kr men helst inte mer än 2000kr.

16 197 Inlägg
5 december 2012
Tetsuya skrev:
Det ska va 700wrms i 2ohm och 500wrms i 4 ohm.
Det får kosta helst kring 1500kr men helst inte mer än 2000kr.

http://dbakuten.se/detail-item_id-318841  2st såna.. men sen måste du ju ha byggamaterial oxå.

18 Inlägg
5 december 2012
då blir det 500wrms i 4 ohm, eller?
Jag trodde man skulle ha hög ljudkänslighet om man ville spela högt, men det stämmer kanske inte?
Steget jag har är ett monoblock från biltema och jag hade två tior och två tolvor från jula i fyra ohm, och jag skulle vilja spela minst lika högt som då, men det är ju svårt att veta.
Jag har testat med en jbl gto1014 och den spelade mycket finare men inte tillräckligt högt.
Tror du dessa du länkade gör det?

16 197 Inlägg
5 december 2012
Tetsuya skrev:
då blir det 500wrms i 4 ohm, eller?
Jag trodde man skulle ha hög ljudkänslighet om man ville spela högt, men det stämmer kanske inte?
Steget jag har är ett monoblock från biltema och jag hade två tior och två tolvor från jula i fyra ohm, och jag skulle vilja spela minst lika högt som då, men det är ju svårt att veta.
Jag har testat med en jbl gto1014 och den spelade mycket finare men inte tillräckligt högt.
Tror du dessa du länkade gör det?

basarna har ju en spole per bas på 4 ohm så då blir de 2ohm när parallelkopplar.

jag VET att dessa basar presterar riktigt om man bygger rätt.   drev 2st såna med ca 380wrms per bas å de spela på duktigt med RÄTT låda.

18 Inlägg
5 december 2012
Basen har 2x4ohm talspole med kraftiga fjäderbelastade terminaler som garanterar en säker och bra anslutning av högtalarkablarna.
Basen passar från små slutna till portade lådor.

Är det någon annan bas de skrev om då?
för längre ner står det som du säger att det är 4ohm och då borde det vara en spole

16 197 Inlägg
5 december 2012
Tetsuya skrev:
Basen har 2x4ohm talspole med kraftiga fjäderbelastade terminaler som garanterar en säker och bra anslutning av högtalarkablarna.
Basen passar från små slutna till portade lådor.

Är det någon annan bas de skrev om då?
för längre ner står det som du säger att det är 4ohm och då borde det vara en spole

S4 modellen har bara EN spole så de är felskrivet..

slutet är inget val om man ska spela högt.

http://www.garaget.org/?car=103723&image=2586992

lådan i min bil va på ca 140 liter å en st 6" port som va ca 20cm lång-.

18 Inlägg
5 december 2012
Tack för all hjälp!

Påstängd
1 198 Inlägg
5 december 2012
evilaudio skrev:
siiimooon skrev:
siiimooon skrev:
Testar igen!

Har en Volvo 944 som jag vill ha lite bättre ljud i, helst mera bas men klarare ljud är ju också kul.
Sitter nu en Kenwood KDC-W5641U i, annars är allt original. Har ingen lust att kapa hatthyllan och sätta i 6x9, så jag tänkte börja med att skaffa några 5,25" till dörrarna.

Vad ska jag köra på för högtalare? Har ju inte så mycket att lägga ut, men ge mig lite förslag.. smile
Och hur är det med slutsteg och allt möjligt, behövs det sånt eller orkar stereon pumpa på ändå?

vill du kunna spela på hyffast högt å låta bra så är ett slutsteg ett måste.

Ok, som jag trodde då..
Men hur som helst lär det låta bättre med nya högtalare?

3 466 Inlägg
5 december 2012
Tetsuya skrev:
Frippe_L skrev:
tujbo skrev:

RE Audio är riktigt grymma om man ska spela högt kan jag intyga, kolla på SR-serien så har du en extremt lättdriven bas som tål massor med effekt! Har matat min SR15 med mer än 1500Wrms utan problem wink

Det du ska kolla på är VAS-värdet som säger hur pass mjuk upphängning basen har och BL-faktorn som är den koncentrerade magnetstyrkan. Det ger en bra uppfattning om hur pass lättdriven basen är.
Höga värden = Lättdriven. Ska du spela högt är dessutom den effektiva slaglängden intressant, Xmax. För att få den totala effektiva slaglängden får du gånga Xmax med 2 då den enbart är åt ena hållet.
Känsligheten är egentligen helt ointressant.

http://www.autohifi.se/?category_id=252 … _id=RE-231

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

1 525 Inlägg
5 december 2012
M_icke_ skrev:
Tetsuya skrev:
Frippe_L skrev:

RE Audio är riktigt grymma om man ska spela högt kan jag intyga, kolla på SR-serien så har du en extremt lättdriven bas som tål massor med effekt! Har matat min SR15 med mer än 1500Wrms utan problem wink

Det du ska kolla på är VAS-värdet som säger hur pass mjuk upphängning basen har och BL-faktorn som är den koncentrerade magnetstyrkan. Det ger en bra uppfattning om hur pass lättdriven basen är.
Höga värden = Lättdriven. Ska du spela högt är dessutom den effektiva slaglängden intressant, Xmax. För att få den totala effektiva slaglängden får du gånga Xmax med 2 då den enbart är åt ena hållet.

XMAX är väll +/-?!
Den totala slaglängden...

3 466 Inlägg
5 december 2012
Noiseprojekt skrev:
M_icke_ skrev:
Tetsuya skrev:

XMAX är väll +/-?!

Xmax är den maximala linjära slaglängden, alltså åt ett håll.
Senast redigerat av M_icke_ (5 december 2012)

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

21 761 Inlägg
5 december 2012
M_icke_ skrev:
Noiseprojekt skrev:
XMAX är väll +/-?!

Xmax är den maximala linjära slaglängden, alltså åt ett håll.

Håller med M_icke, Xmax är linjär konrörelse åt ett håll. Det finns tydligen åtminstone två sätt att ange Xmax, men det sätt som jag har lärt mig i diverse högtalarlitteratur är "talspolens överhäng åt ena hållet". Den linjära konrörelsen är alltså så långt talspolen kan röra sig åt ett håll och ha kvar samma antal spolvarv i magnetgapet. smile

Tyvärr anges Xmax på flera olika sätt på diverse hemsidor, det uppstår lätt missförstånd om vad man egentligen menar och angivelsen är ibland rena glädjesiffror.

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
5 december 2012
i mitt ljudsystem så har jag en mobil som ljudkälla , kopplad till en "liten svart låda som agerar cb växlare", kopplad till huvudenheten, kopplad till förstärkarna..

och nu på senaste tiden så har det hänt lite då och då att när man spelar upp musik ifrån mobilen så försvinner hela hög-ton-registret .., ( musiken blir helt konstig )..,

men när man växlar till radio so funkar ljudet klockrent igen.., och efter en liten stund så kan man växla tillbaks till mobilen och då fungerar den igen med..,

vad kan orsaka detta ?!
( verkar ha en samband med temperaturen, kallt = funkar sämre )

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
5 december 2012
offfroad skrev:
i mitt ljudsystem så har jag en mobil som ljudkälla , kopplad till en "liten svart låda som agerar cb växlare", kopplad till huvudenheten, kopplad till förstärkarna..

och nu på senaste tiden så har det hänt lite då och då att när man spelar upp musik ifrån mobilen så försvinner hela hög-ton-registret .., ( musiken blir helt konstig )..,

men när man växlar till radio so funkar ljudet klockrent igen.., och efter en liten stund så kan man växla tillbaks till mobilen och då fungerar den igen med..,

vad kan orsaka detta ?!

använder du vanlig 3,5mm anslutning? Kan vara den isåfall.

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
5 december 2012
Nitromast skrev:
offfroad skrev:

vad kan orsaka detta ?!

använder du vanlig 3,5mm anslutning? Kan vara den isåfall.

yep jag använder 3,5mm ,mellan mobilen och "den svarta lådan"
, men jag har petat och testat glapp kring den och har inte hittat något.., ( ska ta noggrannare titt imon.. )

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
5 december 2012
M_icke_ skrev:
Tetsuya skrev:
Frippe_L skrev:

Måste bara få fråga en sak; varför rekommenderar du prylar till folk, där man inte ens kan få reda på vad företaget egentligen heter?

Eller bättre; vad heter EGENTLIGEN bolaget bakom autohifi.se??! Söker man på telefonnumret på hemsidan får man ingen träff nånstans.

Så, fram med lite ljus i mörkret!

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Sök