7999
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

1 525 Inlägg
6 december 2012
jonash skrev:
M_icke_ skrev:
Tetsuya skrev:

Finns där något annat alternativ för mindre pengar?
Jag har hört talas om re audio, är det något att spela högt med?

RE Audio är riktigt grymma om man ska spela högt kan jag intyga, kolla på SR-serien så har du en extremt lättdriven bas som tål massor med effekt! Har matat min SR15 med mer än 1500Wrms utan problem wink

Det du ska kolla på är VAS-värdet som säger hur pass mjuk upphängning basen har och BL-faktorn som är den koncentrerade magnetstyrkan. Det ger en bra uppfattning om hur pass lättdriven basen är.
Höga värden = Lättdriven. Ska du spela högt är dessutom den effektiva slaglängden intressant, Xmax. För att få den totala effektiva slaglängden får du gånga Xmax med 2 då den enbart är åt ena hållet.
Känsligheten är egentligen helt ointressant.

http://www.autohifi.se/?category_id=252 … _id=RE-231

Måste bara få fråga en sak; varför rekommenderar du prylar till folk, där man inte ens kan få reda på vad företaget egentligen heter?

Eller bättre; vad heter EGENTLIGEN bolaget bakom autohifi.se??! Söker man på telefonnumret på hemsidan får man ingen träff nånstans.

Så, fram med lite ljus i mörkret!

Autohifi.se är en del av M.E.R.K. i Sverige AB
där även Audioexpress.se är en del
Men hittar ingen ägare bakom M.E.R.K. i Sverige AB

3 466 Inlägg
6 december 2012
jonash skrev:
M_icke_ skrev:
Tetsuya skrev:

Finns där något annat alternativ för mindre pengar?
Jag har hört talas om re audio, är det något att spela högt med?

RE Audio är riktigt grymma om man ska spela högt kan jag intyga, kolla på SR-serien så har du en extremt lättdriven bas som tål massor med effekt! Har matat min SR15 med mer än 1500Wrms utan problem wink

Det du ska kolla på är VAS-värdet som säger hur pass mjuk upphängning basen har och BL-faktorn som är den koncentrerade magnetstyrkan. Det ger en bra uppfattning om hur pass lättdriven basen är.
Höga värden = Lättdriven. Ska du spela högt är dessutom den effektiva slaglängden intressant, Xmax. För att få den totala effektiva slaglängden får du gånga Xmax med 2 då den enbart är åt ena hållet.

Måste bara få fråga en sak; varför rekommenderar du prylar till folk, där man inte ens kan få reda på vad företaget egentligen heter?

Eller bättre; vad heter EGENTLIGEN bolaget bakom autohifi.se??! Söker man på telefonnumret på hemsidan får man ingen träff nånstans.

AUtohifi.se drivs av MERK AB (Marknad, E-handel, Reklam & Konsultation i Sverige AB)

Som du vet är den som driver detta företag även en av dom som var mest aktiva inom tävlingsförbundet EASCA under tiden som han drev Carbonize. När han sedan sålde Carbonize och startade Autohifi drog de nya ägarna Carbonize in konkurs varpå Autohifi övertog importen på bla RE, U-dimension, Hollywood mfl. Trots en stundande konkurs från Carbonize så valde Bilstereoförbundet att förbjuda tävlanden med saker från dessa då man inte hade fått någon sponsringsavgift. Autohifi erbjöd sig redan under Elmia det året att sponsra BSF för att bilar med Autohifi's produkter och dekaler skulle få tävla, detta blev han nekad till då han hade "motarbetat förbundet" som det så fint hette.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

1 525 Inlägg
6 december 2012
Det är alltså Calle som driver MERK

3 466 Inlägg
6 december 2012
Noiseprojekt skrev:
jonash skrev:
M_icke_ skrev:

Autohifi.se är en del av M.E.R.K. i Sverige AB
där även Audioexpress.se är en del
Men hittar ingen ägare bakom M.E.R.K. i Sverige AB

Du hittar ingen ägare för att det är ett Aktiebolag........

3 466 Inlägg
6 december 2012
Noiseprojekt skrev:

Ja.

386 Inlägg
6 december 2012
Snabb fråga och hoppas på snabba svar. Vilken huvudenhet är bäst utav Pioneer 2400UB eller Pioneer 2300UB

Mvh, Oskar
Senast redigerat av Rohlin94 (6 december 2012)

232 Inlägg
6 december 2012
Rohlin94 skrev:
Snabb fråga och hoppas på snabba svar. Vilken huvudenhet är bäst utav Pioneer 2400UB eller Pioneer 2300UB

Mvh, Oskar

Jag skulle nog valt Pioneer 2300UB smile

Det kan aldrig vara för mycket Bas :)

18 Inlägg
6 december 2012

Hur högt spelar du med den 15´´?
Sen har ju inte jag den effekten:(
Jag tänkte ha de i en 240 så undrar hur man ska bygga in 2 12or, är det bästa att vinkla lådan mot ryggstödet?
Jag har funderat på att sätta en låda istället för ryggstödet också.
Har re audio några bra tior att spela högt med 700wrms i 2ohm?
Sen tänkte jag fråga om det funkar att bygga med 22mm spånskiva?
Är mdf mycket bättre får man väll bygga i det.

386 Inlägg
6 december 2012
kimwicktorsson skrev:
Rohlin94 skrev:

Mvh, Oskar

Okej varför? För och nackdelar? :-)

232 Inlägg
6 december 2012
Rohlin94 skrev:
kimwicktorsson skrev:
Rohlin94 skrev:

Mvh, Oskar

Okej varför? För och nackdelar? :-)

Jag är inte 100% men dom båda Huvudenheterna är väldigt lika varandra, men jag skulle tippa på att kvaliteten i pioneer 2300UB är lite bättre då den kostar runt 1000kr och den andra runt 500kr smile

Mvh Kim

Det kan aldrig vara för mycket Bas :)

DLS
1 147 Inlägg
6 december 2012
Har ett originalsteg i min bmw e60 där bak i kofferten. Någon som har en blekaste vilka färger man kan sno högnivån ifrån?
Dvs signalkablarna från stereon..

Kan ev bifoga bild strax

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
6 december 2012
Noiseprojekt skrev:

Okej, då vet vi. Jag kan inte svara för allt som Förbundet gjort, men jag vet en hel del som hänt under åren, med vissa personer. Ingen nämnd, ingen glömd......!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

3 466 Inlägg
6 december 2012
jonash skrev:
Noiseprojekt skrev:

Okej, då vet vi. Jag kan inte svara för allt som Förbundet gjort, men jag vet en hel del som hänt under åren, med vissa personer. Ingen nämnd, ingen glömd......!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Har inte sagt att du ska svara för förbundet, säger bara vad jag vet om allt ihop. Tycker det va jävligt synd att EASCA lades ner då det fick in en hel massa nytt folk som ville tävla, Easca är ju betydligt mer nybörjarvänligt och en bra start på tävlandet för dom som inte har så mycket erfarenhet. Tror att det hjälpte upp BSF mer än vad det motarbetade då många började inom Easca och sedan började tävla även för BSF. Men det är min sida av myntet.

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
6 december 2012
M_icke_ skrev:
jonash skrev:
Noiseprojekt skrev:

Har inte sagt att du ska svara för förbundet, säger bara vad jag vet om allt ihop. Tycker det va jävligt synd att EASCA lades ner då det fick in en hel massa nytt folk som ville tävla, Easca är ju betydligt mer nybörjarvänligt och en bra start på tävlandet för dom som inte har så mycket erfarenhet. Tror att det hjälpte upp BSF mer än vad det motarbetade då många började inom Easca och sedan började tävla även för BSF. Men det är min sida av myntet.

Det finns format som Förbundet har tillgång till men som ej nått ut till butikerna, dels på bristande intresse och eget engagemang från butiker, och dels på för dålig info från Förbundet.

Men det kommer det nog bli ändring på till 2013 tror jag.

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

18 Inlägg
7 december 2012
Evilaudio: Spelar dessa lika högt som dom du föreslog tror du?
http://www.dbakuten.se/detail-item_id-318872
För jag skulle väldigt gärna ha in dom under hatthyllan på min 240=)

596 Inlägg
7 december 2012
Tetsuya skrev:
Evilaudio: Spelar dessa lika högt som dom du föreslog tror du?
http://www.dbakuten.se/detail-item_id-318872
För jag skulle väldigt gärna ha in dom under hatthyllan på min 240=)

Varför sätter du inte in en 12" stället?

1 525 Inlägg
7 december 2012
Tetsuya skrev:

Hur högt spelar du med den 15´´?
Sen har ju inte jag den effekten:(
Jag tänkte ha de i en 240 så undrar hur man ska bygga in 2 12or, är det bästa att vinkla lådan mot ryggstödet?
Jag har funderat på att sätta en låda istället för ryggstödet också.
Har re audio några bra tior att spela högt med 700wrms i 2ohm?
Sen tänkte jag fråga om det funkar att bygga med 22mm spånskiva?
Är mdf mycket bättre får man väll bygga i det.

Skippa 12" i en 240.. blir inget kvar av baffeln på ovan- och undersidan.
Satsa hellre på 2-3 bättre 10"

18 Inlägg
7 december 2012
vilka 10´´ för ca max 2000kr på 700wrms i 2ohm kan man spela högst med?

1 525 Inlägg
7 december 2012
Tetsuya skrev:
vilka 10´´ för ca max 2000kr på 700wrms i 2ohm kan man spela högst med?

2000kr totalt?? kommer man inte direkt långt på tyvärr.

Snöa inte in dig på effekt och ohm!
Vad har du för steg?

18 Inlägg
7 december 2012
ett monoblock från biltema 500wrms i 4 ohm och 700wrms i 2 ohm.
Vill spela med så mycket tryck och ljud som möjligt=)

Sök