Opel corsa GSI 4x4 turbo

MattiasH
8 maj 2009 · 1 291 Inlägg

Xcenzer skrev:
riktigt nice bygge  ..     var e luftintaget på sidoruterna bak  köpte ?? .tänkte ha sånna på min crx. .    lycka till me bilen smile

Letar efter såna fortfarande, så hittar du får du säga till.
Är ute efter en lite större modell som jag tänkt ha i bakskärmarna.

UhrJr skrev:
Det kommer aldrig att bli styvt om du tejpar ihop rören...... Vilket pucko!!! lol

Vadå?? I min värld går silvertejp använda till ALLT, svets är ju både tungt och fult wink

UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
8 maj 2009 · 839 Inlägg

MattiasH skrev:

Xcenzer skrev:
riktigt nice bygge  ..     var e luftintaget på sidoruterna bak  köpte ?? .tänkte ha sånna på min crx. .    lycka till me bilen smile

Letar efter såna fortfarande, så hittar du får du säga till.
Är ute efter en lite större modell som jag tänkt ha i bakskärmarna.

UhrJr skrev:
Det kommer aldrig att bli styvt om du tejpar ihop rören...... Vilket pucko!!! lol

Vadå?? I min värld går silvertejp använda till ALLT, svets är ju både tungt och fult wink

Det är sånna som du som inte ska bygga bilar... släpp verktygen och börja rita eller nått..roll
lol

KRogen nu, peace out big_smile

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
sik
9 maj 2009 · 1 072 Inlägg

Köpte 2st scoop genom Ebay, dock begagnade Nascar scoop av modell Naca duct med 2 3" i varje. Transparanta och såg i princip nya ut.

MattiasH
9 maj 2009 · 1 291 Inlägg

UhrJr skrev:

MattiasH skrev:

Xcenzer skrev:
riktigt nice bygge  ..     var e luftintaget på sidoruterna bak  köpte ?? .tänkte ha sånna på min crx. .    lycka till me bilen smile

Letar efter såna fortfarande, så hittar du får du säga till.
Är ute efter en lite större modell som jag tänkt ha i bakskärmarna.

UhrJr skrev:
Det kommer aldrig att bli styvt om du tejpar ihop rören...... Vilket pucko!!! lol

Vadå?? I min värld går silvertejp använda till ALLT, svets är ju både tungt och fult wink

Det är sånna som du som inte ska bygga bilar... släpp verktygen och börja rita eller nått..roll
lol

KRogen nu, peace out big_smile

Dom är faktiskt punktade nu, får nog ringa morbror och fråga när han har tid att TIG:a resten av buren roll


sik skrev:
Köpte 2st scoop genom Ebay, dock begagnade Nascar scoop av modell Naca duct med 2 3" i varje. Transparanta och såg i princip nya ut.

Verkar svårt att hitta luftintag med större anslutningar än 3" dessutom verkar dom man hittar inte vara så bra som "riktiga" NACA duscts tyvärr.

sik
9 maj 2009 · 1 072 Inlägg

Att hitta större än 3" blir nog svårt. Men de kopiorna som jag hade först duger säkert gott för att kyla men jag har ist valt att lägga min kylarer unde bilen.

MattiasH
9 maj 2009 · 1 291 Inlägg

sik skrev:
Att hitta större än 3" blir nog svårt. Men de kopiorna som jag hade först duger säkert gott för att kyla men jag har ist valt att lägga min kylarer unde bilen.

Jag tror 2x3" får det tufft att hålla fläktarna med luft för att hålla motortempen på en bra nivå. Alternativet är ju att ta sig tid och sätta sig in i uträkningarna och forkningen som är gjord kring detta luftintag för att få fram lämpliga mått, nu är det dock fullt upp medd rallycross mek wink

UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
10 maj 2009 · 839 Inlägg

MattiasH skrev:

UhrJr skrev:

MattiasH skrev:

Letar efter såna fortfarande, så hittar du får du säga till.
Är ute efter en lite större modell som jag tänkt ha i bakskärmarna.


Vadå?? I min värld går silvertejp använda till ALLT, svets är ju både tungt och fult wink

Det är sånna som du som inte ska bygga bilar... släpp verktygen och börja rita eller nått..roll
lol

KRogen nu, peace out big_smile

Dom är faktiskt punktade nu, får nog ringa morbror och fråga när han har tid att TIG:a resten av buren roll

Drog jag ner ditt självförtroende såpass alltså? wink

Svetsa kan väl alla, frågan är ju bara hur snyggt det blir.. (Riktat till mig själv) lol

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
sik
10 maj 2009 · 1 072 Inlägg

MattiasH skrev:

sik skrev:
Att hitta större än 3" blir nog svårt. Men de kopiorna som jag hade först duger säkert gott för att kyla men jag har ist valt att lägga min kylarer unde bilen.

Jag tror 2x3" får det tufft att hålla fläktarna med luft för att hålla motortempen på en bra nivå. Alternativet är ju att ta sig tid och sätta sig in i uträkningarna och forkningen som är gjord kring detta luftintag för att få fram lämpliga mått, nu är det dock fullt upp medd rallycross mek wink

Blir ju 4*76mm + Ev sugande fläktar som tvingar genomströmningen.

MattiasH
10 maj 2009 · 1 291 Inlägg

UhrJr skrev:

MattiasH skrev:

UhrJr skrev:

Det är sånna som du som inte ska bygga bilar... släpp verktygen och börja rita eller nått..roll
lol

KRogen nu, peace out big_smile

Dom är faktiskt punktade nu, får nog ringa morbror och fråga när han har tid att TIG:a resten av buren roll

Drog jag ner ditt självförtroende såpass alltså? wink

Svetsa kan väl alla, frågan är ju bara hur snyggt det blir.. (Riktat till mig själv) lol

Klart vi kan spinna vidare på ironi-prylen hur länge som helst, frågan är ju bara om det ska göras här? (projekttrådar som är chatrum är ju tråkiga att läsa lol )
Sätta munstycket mot plåten och trycka av med en MIG klarar dom flesta, TIG:en får man väl lära sig sen nån gång roll


sik skrev:

MattiasH skrev:

sik skrev:
Att hitta större än 3" blir nog svårt. Men de kopiorna som jag hade först duger säkert gott för att kyla men jag har ist valt att lägga min kylarer unde bilen.

Jag tror 2x3" får det tufft att hålla fläktarna med luft för att hålla motortempen på en bra nivå. Alternativet är ju att ta sig tid och sätta sig in i uträkningarna och forkningen som är gjord kring detta luftintag för att få fram lämpliga mått, nu är det dock fullt upp medd rallycross mek wink

Blir ju 4*76mm + Ev sugande fläktar som tvingar genomströmningen.

Just ja finns ju med dubbla anslutningar men fortfarande vore ett scoop med en 5-6" anslutning bättre.
Och det verkar ju som sagt vara omöjligt att hitta.
Att ta luft under bilen blir inte heller bra då bakaxel, avgasning, krängare mm ska trängas under golvet så att hitta ställen att ta luft är svårt.

UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
10 maj 2009 · 839 Inlägg

MattiasH skrev:

UhrJr skrev:

MattiasH skrev:

Dom är faktiskt punktade nu, får nog ringa morbror och fråga när han har tid att TIG:a resten av buren roll

Drog jag ner ditt självförtroende såpass alltså? wink

Svetsa kan väl alla, frågan är ju bara hur snyggt det blir.. (Riktat till mig själv) lol

Klart vi kan spinna vidare på ironi-prylen hur länge som helst, frågan är ju bara om det ska göras här? (projekttrådar som är chatrum är ju tråkiga att läsa lol )
Sätta munstycket mot plåten och trycka av med en MIG klarar dom flesta, TIG:en får man väl lära sig sen nån gång roll

Ja du har så rätt, så rätt. Lycka till varje fall.

Kikar in lite då och då wink

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
MattiasH
15 maj 2009 · 1 291 Inlägg

Det står riktigt stilla nu men min morbror var iaf och TIG:ade lite på buren ikväll.
Riktigt grymma svetsar smile
själv har jag gjort rallycross corsan klar för konbana imorgon wink

https://www1.garaget.org/gallery/archive/55773/657074_1ui0jo.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/55773/657076_0btqfs.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/55773/657077_gn756q.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/55773/657080_aq734d.jpg

Senast redigerat av MattiasH (16 maj 2009)

x6rs
16 maj 2009 · 258 Inlägg

tycker ditt projekt är skitfränt!

No brain-No pain
Projekttråd om urisen: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=227832
Audi Urquattro "Retard Racing" (1983)
saabgutten
16 maj 2009 · 756 Inlägg

bra det går framåt tongue

kimsern
saab 90 aero t16 "kruttvogna"
projekt tråd
Saab 90 t16 aero "webtangen.com" (1987)
Moparboy440
16 maj 2009 · 4 682 Inlägg

jävligt snyggt svetsat!

Astramarkus
16 maj 2009 · 455 Inlägg

Så sjukt bra det blev... Det är inte bara snyggt svetsat, notchningen är inte att leka med!

Bygger Opel Corsa B Turbo, åker Opel Vectra OPC samt tyskstukad Opel Combo, sladdar Toyota Soarer JZZ30
http://www.realcar.se/
Årets företag på GreenlightGalan 2012!
Opel Vectra OPC "Black n chrome" (2008)
MattiasH
16 maj 2009 · 1 291 Inlägg

Det är Mange som ska ha all beröm för att krypa runt i bilen och svetsa med toppbetyg.
Det ligger en del tid bakom inpassningen av rören också för att få det så bra, notchningen är gjord med rondell och tryckluftslip smile

MattiasH
20 maj 2009 · 1 291 Inlägg

Hoppsan, slant lite med kapen så det blev ett stort hål i golvet roll lika bra att bygga avgastunnel då så man slipper ha nånting som hänger under bilen sen wink

https://www1.garaget.org/gallery/archive/55773/662939_g8k2v3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/55773/662940_lapihr.jpg

Onlyrobin
21 maj 2009 · 434 Inlägg

Tjena! det ser rikttigt bra ut, men den kanten du/han fått då han svetsat är inte så bra, det är en rejäl försvagning,

alltså kanten som blir för att han använt för lite tillsatsmaterial under svetsning,
men som sagt är alltid svårt att se på bilder,

Det ser väldigt bra ut, men ifall du rullar så spricker lätt sådanna svetsar och du kan få ett rör genom kroppen.


Annars mkt bra projekt, så jag vill inte klaga bara "anmärka"

Jobbar som svetsare så jag e inget hobbyproffs;)

MattiasH
21 maj 2009 · 1 291 Inlägg

Onlyrobin skrev:
Tjena! det ser rikttigt bra ut, men den kanten du/han fått då han svetsat är inte så bra, det är en rejäl försvagning,

alltså kanten som blir för att han använt för lite tillsatsmaterial under svetsning,
men som sagt är alltid svårt att se på bilder,

Det ser väldigt bra ut, men ifall du rullar så spricker lätt sådanna svetsar och du kan få ett rör genom kroppen.


Annars mkt bra projekt, så jag vill inte klaga bara "anmärka"

Jobbar som svetsare så jag e inget hobbyproffs;)

Bra att du påpekar något som ser skumt ut! smile
Kan hålla med om att det ser ut som att svetsen "ligger för djup" på bilderna, jag kan däremot inte känna eller se några svetsdiken runt fogarna så jag hoppas det är bra så.
Min morbros som svetsat buren är f.ö också licens-svetsare och jobbar med det så jag litar på hans kunskap för jag däremot är bara glad amatör cool

MattiasH
21 maj 2009 · 1 291 Inlägg

Svetsade klart avgastunneln och började med stolsfästet till passagerarstolen. Att stolsfästena ska ta sån tid att bygga roll Tog ju hela dan i princip..
Helsvetsade också en hel den annat på bilen så nu är gastuben tom så blir lagom att byta den imorgon.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/55773/663972_2q7opt.jpg

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang