4298
Sök

Dämppapp/folie (bitumen) eller asfaltsmatta?

685 Inlägg
23 december 2008
Trådstartare
Vilket är bäst att dämpa bilen med? Dämppapp/folie (bitumen) från mekonomen eller asfaltsmatta som finns på tex carbonize?

ska dämpa dörrar baklucka etc på bilen.

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
23 december 2008
Snoogiloo skrev:
Vilket är bäst att dämpa bilen med? Dämppapp/folie (bitumen) från mekonomen eller asfaltsmatta som finns på tex carbonize?

Det bästa är constrained layer, dvs Dynamat Extreme, våra B2Audio eller Stinger.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

tokfrans
982 Inlägg
23 december 2008
jag har faktiskt 5 förpackningar dämpmatta som mds har sålt wink

stinger mattan är grym.
har känt lite på B2 mattan med... "same shit" big_smile

629 Inlägg
23 december 2008
DLS matta då? den på rulle.. 100cmx60cm

Någon som har provat? : )

Skogsbo
209 Inlägg
23 december 2008
använd Gumma istället 24liter gummi liknande måla för drygt 1000 lappen som du penslar dit.
räcker långt, å fungerar jävligt bra big_smile

Fuktspärr Hidroflex (36-826)
på biltema ^^

Kenwood Listen to the Future
I reject your reality and substitute my own
kvalificerad som en idiot, men fullt kvalificerad.
läs även min projekt tråd.http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=104618/

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
23 december 2008
jonash skrev:
Snoogiloo skrev:

Det bästa är constrained layer, dvs Dynamat Extreme, våra B2Audio eller Stinger.

mvh Jonas

Du glömde lite där Jonas.....

Bland andra wink Finns ju fler som har den konstruktionen....
Men att den lösningen är överlägsen håller många med om smile
Senast redigerat av Lonefox (23 december 2008)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

1 727 Inlägg
23 december 2008
Håller med JonasH där, dvs våran Dynamat, nå'n B2 och säkert Stinger wink

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

Amega!
245 Inlägg
23 december 2008
Jag har dämpat mina framdörrar med DLS max damper mattan, och den gör garanterat det den ska göra. Relativt enkel att lägga dit men värmepistol är ett måste dock, jag dämpade i runt 10 gradigt garage.

Men sen använder jag också Dynamat speaker kittet precis vid högtalaren och runt där. Ta en titt i mitt projekt i galleri så ser du hur jag gjort.
Kan säga som så att det blev ett ganska rejält lyft efter att jag dämpat dörrarna (och detta med originalhögtalarna), bättre bas helt klart, helt annat djup (kan bero på annat, bla kapning av högtalarhålet till större) samt att det spelas i hela dörren nu.

Värt vartenda krona & skärsår man fick på händerna, innerplåten i dörren är vass!

Lycka till & GOD JUL smile

/Andreas

Min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=144716
Volvo 940 | JL Audio / Amega

110 Inlägg
23 december 2008
hej lånar lite luktar asfalts mattor mkt när de blir varmt?? och är de förfärligt så man stör sig på det???

1 727 Inlägg
24 december 2008
Men jag har svårt att tro att det finns dämpmatrial som man bara klistrar på och att det sedan blir kanonbra.  av polomonoononoo...vafaa....big_smile

Jo det finns det, dom riktigt bra lägger sig nästan av sig själv "självhäft", även i tak, ingen värme krävs, och inga problem vid kyla, luktar inte.
T.ex dom ovan 3 nämnda, där jag har erf av Dynamat, men inte dom andra två.

Pierre
Senast redigerat av Horsyhorse (24 december 2008)

685 Inlägg
24 december 2008
Trådstartare
ooh dynamat. vill ni sponsra med de eller? wink tongue hehe skämt o sido.
men jag har inte direkt en jätte budget över så jag behöver så billigt som möjligt just nu. därför jag undrar var man kan få tag på billig men hyffsat bra dämpning smile ska inte vara världsklass dämpning eftersom det bara e i brukisen smile
Senast redigerat av Snoogiloo (24 december 2008)

2 123 Inlägg
24 december 2008
koka skrev:
DLS matta då? den på rulle.. 100cmx60cm

Någon som har provat? : )

Om det är asfaltsmattan du menar så är den rätt så värdelöst, svårjobbad och dämpar dåligt i förhållande till priset.
Mekonomen har bra asfaltsmatta men dynamat, M1, Stinger eller liknande är säkert bättre men 5 gånger så dyrt.
Säljer biltema asfaltsmatta så är den säkert "most bang for the buck"
MVH Fredrik

1 727 Inlägg
24 december 2008
polomononen skrev:
Jag tror på dig... Men rent spontant så känns det konstigt. Är det extremt bra klister på dem?

BTW: Polomononen, stavas precis som det låter wink

Det ÄR bra klister

Pierre

1 727 Inlägg
24 december 2008
Klart det råder delade meningar, men jag hinner klistra ett par kvadrat medans du lindar ut skarvkabel o hämtar varmluftspickan, det där med "ordentligt arbete" finns inte.
Man får det man betalar för.
Men försök ha riktigt bra matta i dörrar fram(där middarna sitter)
Andra ytor är bättre att "spara" på.
Bara ATT dämpa är en bit på väg.

Pierre

1 058 Inlägg
24 december 2008
det som gör dynamaten mer lätthanterlig är att den är mjukare än bitumen vid samma temperatur. den håller sig mjuk även när det är ganska kallt. den är mer som tuggummi menas bitumen/asfaltsmattan är som plast när det är kallt. men värmer man bara tillräckligt och har RENT så fäster den kanonbra. har aldrig varit med om att det lossnat.

PoLoud =D

Team Autohifi!
865 Inlägg
24 december 2008
Om man kollar på priset så är asfalltsmattor det som är helt klart billigast, dock ställer det lite mera krav på dig som användare och att du får lägga ner lite mera jobb.
Det som är viktigt med asfalltsmatta är det att du MÅSTE göra riktigt rent samt använda värme för att få det 100% annars är processen den samma.

Ta bort skyddspappen. kleta på. pressa ut luften som är imellan dämp matriel samt plåt.

Av de lite dyrare fabrikaten är nog M1 & Stinger Roadkill de som är billigast, man ser ingen större skilnad på dessa och de fungerar lika bra. Dynamate är ett större varumärke men det är nästan dubbelt så dyrt.
Själv har jag både Dynamate & Roadkill i min bil och det som jag kan se med ögat är trycket på alu sidan som skiljer.
De beter sig på samma sett ser lika dan ut och känns exakt lika.
M1 Mattan har jag bara sett och mina kollegor som har jobbat med båda säger att det är i stort sett samma som de övriga 2.

Så frågan är hur mycket du vill lägga ut i pengar samt hur mycket arbete du vill lägga ner.

God jul på er!

Utbildad hobbymekare
1 125 Inlägg
24 december 2008
ja la in ca 24-26 ark asfalltsmattor i min gamla CRX, märkte en stor skillnad, men man måste värma som satan för att få de å sitta som det ska, värmer man för lite så kan de bli luft kvar mellan mattan och plåten å det slutar med att mattan låsnar, de hände mig på bakluckan å de e vart bara att göra om.

har ingen erfarenhet av dom andra men har kompisar som har testat å inte märkt någon direct skillnad förutom att det är mer lättarbetat

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
24 december 2008
I min gamla BMW skulle jag dämpa/isolera för högtalare i taket för att allt annat raslade till takten så har jag använd http://www.biltema.se/products/product. … emId=83277 o det blev väldigt bra!
Lätt att använda o gör sitt jobb! Inget raslade o blev lite bättre ljud oxå!

Sök