Sportratt!? går det igenom besiktningen?

diforce
27 mars 2006 · 279 Inlägg

vet inte vad besiktningen säger.. vad jag tänkte på var vissa inlägg- airbag=rädda liv. skitsnack enligt mej.. vad händer om du råkar glömma bältet? risken för viplash ökar defenetivt... om man vill köra säkert sätt i störtbåge o 4 punktsbälten, gämför krockresultaten med dessa nya "krockskydd" .................. samt med krockkuddar kke du överlever om du har bälten osv, men ev följande skador efter det.. leva i rullstol, som ett kolli.. eller dö? för mej är det sistnämda defenetivt........... detsamma gäller alla dessa nya system(antisladd,abs osv) du har ju fan ingen koll på bilen då om nått händer

two lies don´t cancel each other out
MilleN
27 mars 2006 · 9 108 Inlägg

diforce skrev:
vet inte vad besiktningen säger.. vad jag tänkte på var vissa inlägg- airbag=rädda liv. skitsnack enligt mej.. vad händer om du råkar glömma bältet? risken för viplash ökar defenetivt... om man vill köra säkert sätt i störtbåge o 4 punktsbälten, gämför krockresultaten med dessa nya "krockskydd" .................. samt med krockkuddar kke du överlever om du har bälten osv, men ev följande skador efter det.. leva i rullstol, som ett kolli.. eller dö? för mej är det sistnämda defenetivt........... detsamma gäller alla dessa nya system(antisladd,abs osv) du har ju fan ingen koll på bilen då om nått händer

skitsnack?? Du är rolig du, ge fan i att glömma bältet istället.. Vad tror du händer utan bälte? Du flyger ut genom framrutan en sisådär 30-40 meter. Då skiter man i lite whiplash-skador vill jag lova dig.

Det är ju även utan bälte som sportratten är som farligast för då är det inget som fångar upp en.. Så då får man ju också tänka extra noga på det.

ludde__mannen draminbil.nu
27 mars 2006 · 1 382 Inlägg

Muz skrev:
airbag kan va farligt också..
det känns inge vidare att ha en sån framför sig..
statisk elektrisitet(hur det nu stavas) kan utlösa den..
även många andra saker kan utlösa den när man är ute å åker..
så det är nog minst lika farligt att ha airbag, som att inte ha det!
Den KAN va bra när det väl händer.. men den kan va farlig, eftersom den kan flyga upp vilken sekund som helst!
sätt i sportratt och kör lugnt:)

Jag hoppas inte att du seriöst tror att det är vanligt att något sådant händer?
Det är nog betydligt vanligare tex. att hjulet lossnar och man skadar sig så än att kudden utlöses.. Visst det kan hända men det är ju inte precis VANLIGT som det låter på dig!?

diforce skrev:
vet inte vad besiktningen säger.. vad jag tänkte på var vissa inlägg- airbag=rädda liv. skitsnack enligt mej.. vad händer om du råkar glömma bältet? risken för viplash ökar defenetivt... om man vill köra säkert sätt i störtbåge o 4 punktsbälten, gämför krockresultaten med dessa nya "krockskydd" .................. samt med krockkuddar kke du överlever om du har bälten osv, men ev följande skador efter det.. leva i rullstol, som ett kolli.. eller dö? för mej är det sistnämda defenetivt........... detsamma gäller alla dessa nya system(antisladd,abs osv) du har ju fan ingen koll på bilen då om nått händer

Ärligt talat elleR? Man blir ju helt skakis i bena av att läsa det inlägget! Du menar alltså att någon skulle skita i att använda bältet baraför att man har airbag!?
Jag skiter inte i att stänga husdörren bara för att jag har larm!
Istället för att bli ett kolli utan kudde kanske du klarar dig med blåmärken MED kudde!


Jag hoppas både för eran och andras säkerhet att ni inte skrev det där och var det minsta seriösa!

TireSlayer Tvivlare
13 december 2007 · 2 266 Inlägg

de e rätt, känns snart som denna diskussionen kommer rinna över och nån kommer att bli förbannad. Så låt den som vill ha sportratt i sin bil ha de, o den som vill ha airbag att ha de. Jag ska ha sportratt i min, +bur och 5-punktsbälten. så jag kommer nog sitta säkert. Tja!

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
Phaetoon
13 december 2007 · 8 156 Inlägg

Airbagen är ju inte bara till för att skydda ansikten från en smäll i instrumentbrädan/ratten, utan även för att minska risken för whiplash.

Saxat från bilprovningen:
http://bilprovningen.se/externt/bpweb.n … enDocument

Airbaglampan lyser
Fordonet underkänns inte om airbaglampan lyser eftersom detta inte ingår i vår kontroll.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Phaetoon
13 december 2007 · 8 156 Inlägg

Glömde en sak. Airbag krävs bara om bilen är helbilsgodkänd,
vilket dom flesta bilar med airbag är.
Men det är inte så ofta dom kollar det.

Jag själv skulle inte vilja byta ut en airbag-ratt mot en ratt utan.
Antingen vill jag åka så säkert som möjligt eller så vill jag åka i en så pass osäker bil så att jag vet att jag inte blir en grönsak ifall att det händer en olycka...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
_Spawned_ Maskinförare
14 december 2007 · 1 163 Inlägg

JohnnyN skrev:
För man ska ju också tänka på att det är inte alltid ens eget fel om man krockar!

Det gör väl lika ont att krocka, oavsett om det är ens eget eller nån annans fel ?!

Sen tycker jag det är helt upp till var och en hur man vill åka i sin bil.
Jag själv åker i sportstolar, och ska beställa 4punkts bälten, samt montera bur. nog fan åker jag heldre så än nå handgranater liggandes i bilen.. :S

"Fungerar nått, ta genast isär och kolla varför"
Malm3n Fotograf @ Team Insane Racing
14 december 2007 · 1 781 Inlägg

har haft mina funderingar på att köpa en sport ratt.. dock en med Airbag.. tänkte då nya R32ans ratt men när jag såg priset på 5500kr exkl frakt från tyskland så behåller jag nog min egen ratt!smile

Team Insane Racing
TTTTT
14 december 2007 · 945 Inlägg

vet inte riktigt hur det är d där me airbag...jag kanske är ute och cyklar nu men, är det inte så att man inte får ha passagerarairbagen urkopplad om man inte har barnstol fram?
Och i så fall så borde man ju inte få ha den urkopplad/borttagen på förarsidan heller.
Men jag bara spånar vet inte alls, men det går säkert att kolla på vägverkerts hemsida smile

blinka blått om du vill rejsa!
weser bil intreserad anläggare
14 december 2007 · 467 Inlägg

väldigt intresant denna diskution. om det nu finns snygga sportrattar med airbag så kanska man ska föredra det i stället. bara i fall att om det händer nått. man vill ju leva hela sitt liv inte halva eller jag har inte änns hunir börja leva det än.

//mackan

vild
22 maj 2008 · 208 Inlägg

Airbag är en direkt livsfara om den används utan säkerhetsbälta (alltså om den löses ut) Farten och vikten ditt huvud har när den träffar airbagen kan få huvudet att hänga löst, bokstavligt talat.

Se även till att om ni märker ni är påväg att krocka, tryck huvudet mot nackstödet och håll INTE händerna uppe på ratten utan typ kl 4/kl 8 på ratten.

(nacken för att minska risken för whiplash, och håller ni händerna ovanpå ratten och airbagen löses ut så kommer den slå upp händerna i taket så ni bryter dem!)

If you can't convince them, confuse them!
roxe Jesus didn´† Tap
22 maj 2008 · 1 146 Inlägg

Köp en sportratt smile

Pain is temporary, glory is forever. I don´t fuckin´ Tap..
Team-Adolfsson Gödseldräng
22 maj 2008 · 4 529 Inlägg

jag är liv rädd när jag åker i föräldrarnas merca som har 8st kuddar yikes
har även åkt med i en bil då kudden smällt av när vi körde på en fågel i 110-120 det resulterade i en armbrytning
men är nog skapligt ovanligt

Oskar_ Avstängd
22 maj 2008 · 124 Inlägg

Muz skrev:
airbag kan va farligt också..
det känns inge vidare att ha en sån framför sig..
statisk elektrisitet(hur det nu stavas) kan utlösa den..
även många andra saker kan utlösa den när man är ute å åker..
så det är nog minst lika farligt att ha airbag, som att inte ha det!
Den KAN va bra när det väl händer.. men den kan va farlig, eftersom den kan flyga upp vilken sekund som helst!
sätt i sportratt och kör lugnt:)

Hahahahaha, tack för ett gott skratt!

Sen säger jag bara en sak, naturens urval...

Jag är en tramsare.
Pikey
22 maj 2008 · 2 283 Inlägg

vild skrev:
Airbag är en direkt livsfara om den används utan säkerhetsbälta (alltså om den löses ut) Farten och vikten ditt huvud har när den träffar airbagen kan få huvudet att hänga löst, bokstavligt talat.

Se även till att om ni märker ni är påväg att krocka, tryck huvudet mot nackstödet och håll INTE händerna uppe på ratten utan typ kl 4/kl 8 på ratten.

(nacken för att minska risken för whiplash, och håller ni händerna ovanpå ratten och airbagen löses ut så kommer den slå upp händerna i taket så ni bryter dem!)

HAHAHAHAHA!!!!!!!!!

Shit... lol

R.I.P. Michael Jackson!
Pikey
22 maj 2008 · 2 283 Inlägg

wiikman skrev:
Tror ni man känner mycket av smällen om huvudet krossas till köttfärs på nåra sekunder?
Klart man känner av det men om huvudet krossas så lär man inte bry sig så mycket om smärtan sen..

.........

R.I.P. Michael Jackson!
Pikey
22 maj 2008 · 2 283 Inlägg

Muz skrev:
airbag kan va farligt också..
det känns inge vidare att ha en sån framför sig..
statisk elektrisitet(hur det nu stavas) kan utlösa den..
även många andra saker kan utlösa den när man är ute å åker..
så det är nog minst lika farligt att ha airbag, som att inte ha det!
Den KAN va bra när det väl händer.. men den kan va farlig, eftersom den kan flyga upp vilken sekund som helst!
sätt i sportratt och kör lugnt:)

Ja kanske om Airbagen fanns under 1800-talet så kan det hända eller någon kasst monterad bil, tror de testar dem såpass mycket att någon statisk puls ska utlösa dem...

R.I.P. Michael Jackson!
myran Foto/Bilnörd
22 maj 2008 · 1 541 Inlägg

Ren fakta är att Airbagen gör ofta mera skada än nytta.

I krockar i lägre hastighet så får personerna i bilen oftast alvarligare skador av airbagen än av själva krocken.

Endas i högre hastigheter där airbagen gör riktig nytta. och sånna olyckor ser som tur är inte lika ofta.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
Thunis
22 maj 2008 · 362 Inlägg

En air bag fungerar bara om du har bältet på dig annars kommer den slunga dig ut ur rutan eller bak i stolen sen får inte stolen stå hur som helst heller för att air bagen ska skydda föraren på bästa sätt, sen kan det bli att föraren råkar ut för "diving" att han/hon dyker under bältet och helt enkelt mossar huvudet med air bagen. Så bältet måste vara "hårt" spänt och sitta rätt på kroppen och stolen i någorlunda upp rätt läge (Nu har vissa bilar självreglerande stolar).

Sen om du blir på körd bak ifrån är det inte alltid ratt air bagen löses ut det beror helt på hur sensorerna har fångat upp träffen och SRS styrdonet tycker är nödvändigt.

Sen det med statisk elektricitet visst kan det hända men det är ytterst sällan. Sen om man ska sätta dit ett motstånd i stället för air bagen var riktigt noga med att det blir samma resistans som air bagen annars kan det bli riktigt knas i systemet och lossa batteri polen och vänta innan du börjar mecka med det annars finns risken att du löser ut något i SRS systemet. Vänta tills kondensatorn är helt tömd har du en gammal bil kan det ta 30 minuter.

MVH Fredde

Senast redigerat av Thunis (22 maj 2008)

BMW 750 "V12" (1991)
BMW E30 "Thunis" (1988)
Lindahl-
23 maj 2008 · 151 Inlägg

744tic skrev:
Nu vet jag inte vad du har för bil. Men på volvo iaf om du plockar bort airbagen så börjar srs lampan lysa om man inte kopplar in nån form av motstånd så att bilens srs system tror att airbagen sitter där. För om srs systemet lägger av på volvo så försvinner även bältessträckar grejjen och inte så kul att krocka utan den. Systemet kan säker funka lika på andra bilar. Plus om srs/airbag lampan lyser vid besiktning så går den inte igenom.

Jävla skitsnack att den inte går igenom. Besikningen anmärker inte på airbags

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang