2183
Sök

Projekt tråd: Ford Probe GT-T; Plasta dörrsidor + annat runt om kring!

Gasglad
3 244 Inlägg
3 januari 2009
Trådstartare
Lonefox skrev:
MrCarfreak skrev:
Lonefox skrev:

Jag brukar använda mig av papperstape. BRED maskeringstape och använda den mot ytan jag vill ha avgjuten. Brukar maskera upp en bit utanför så att det finns lite extraytrymme att kladda på *host*

Eh nej....din enhet stödjer INTE tidskomp...
P88:an är den billigaste Pioneer har idag med tidskomp.
Auto time alignment  kallar Pioneer sin tidskomp....

Okej okej!! Ska försöka få in bafflarna.. Blir lite trixande men ska gå! Ingenting är omöjligt..

Blir nog faktiskt svårt.. Låt oss säga att jag spelar så ljudet studsar mot rutan?! Lite vinkat mot resp. lyssnare.. Dem är dem inte direkt vinklade mot lyssnaren utan spelar rakt upp mot rutan med lite vinkel mot lyssnarens sida så att säga..

Funkar i en del bilar, i en del bilar funkar det tom. med elementet monterat rakt ner i brädan.
Beror helt på rutans lutning.
I en del bilar funkar det inte alls och ger upphov till andra problem, som tex. höjning i övre mellanregistret och diskanten. (Blir så i 240 tex.) Andra problem är reflektioner som skapar andra fenomen.
SÅ det enda du KAN göra är att testa...
Låt mig gissa.....dina bafflar är BRL:s med en extra kant på utsidan? (De tar ju plats som en normal 5"-högtalare)

Okej okej!
Snackade lite med stoffe som just testat JR 4" comp kitet.. De är inte så väldigt placeringskänsliga så får testa köra dem spelandes mot rutan men endå lite snett på lyssnaren..

Aa det är dem bafflarna jag, ska dock slipa ned dem! smile Håller med dig om att dem är väldigt stoora!

//Carfreak

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
3 januari 2009
MrCarfreak skrev:
Lonefox skrev:
MrCarfreak skrev:

Okej okej!! Ska försöka få in bafflarna.. Blir lite trixande men ska gå! Ingenting är omöjligt..

Blir nog faktiskt svårt.. Låt oss säga att jag spelar så ljudet studsar mot rutan?! Lite vinkat mot resp. lyssnare.. Dem är dem inte direkt vinklade mot lyssnaren utan spelar rakt upp mot rutan med lite vinkel mot lyssnarens sida så att säga..

Funkar i en del bilar, i en del bilar funkar det tom. med elementet monterat rakt ner i brädan.
I en del bilar funkar det inte alls och ger upphov till andra problem, som tex. höjning i övre mellanregistret och diskanten. (Blir så i 240 tex.) Andra problem är reflektioner som skapar andra fenomen.
Låt mig gissa.....dina bafflar är BRL:s med en extra kant på utsidan? (De tar ju plats som en normal 5"-högtalare)

Okej okej!
Snackade lite med stoffe som just testat JR 4" comp kitet.. De är inte så väldigt placeringskänsliga så får testa köra dem spelandes mot rutan men endå lite snett på lyssnaren..

Aa det är dem bafflarna jag, ska dock slipa ned dem! smile Håller med dig om att dem är väldigt stoora!

En anledning att varför jag gör mina egna bafflar wink
Man kan få dem som man vill big_smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Gasglad
3 244 Inlägg
3 januari 2009
Trådstartare
Lonefox skrev:
MrCarfreak skrev:
Lonefox skrev:

Okej okej!

Mjo.. Sågade till mina precis, nu är dem väldigt små! Dock kan jag endå inte få till placeringen riktigt ute vid kanten av instrumentbrädan.. Isåfall får det vara riktade mer mot vänster örat på förarsidan och till höger örat på höger sida...

//Carfreak

7 241 Inlägg
3 januari 2009
MrCarfreak skrev:
Lonefox skrev:
MrCarfreak skrev:

Okej okej!

Mjo.. Sågade till mina precis, nu är dem väldigt små! Dock kan jag endå inte få till placeringen riktigt ute vid kanten av instrumentbrädan.. Isåfall får det vara riktade mer mot vänster örat på förarsidan och till höger örat på höger sida...

Och då hamnar sweetspot (brytpunkten där högtalarnas linje möts) ungefär bakom huvudet vilket inte är helt optimalt.
Om du bara kan försöka vinkla in dem LITE LITE mer......vi snackar kanske 5mm per högtalare här så får du sweetspot (brytpunkten för linjen högtalarna riktas in i) ungefär mitt mellan ögonen. smile

Gasglad
3 244 Inlägg
3 januari 2009
Trådstartare
Lonefox skrev:
MrCarfreak skrev:
Lonefox skrev:

Och då hamnar sweetspot (brytpunkten där högtalarnas linje möts) ungefär bakom huvudet vilket inte är helt optimalt.
Om du bara kan försöka vinkla in dem LITE LITE mer......vi snackar kanske 5mm per högtalare här så får du sweetspot (brytpunkten för linjen högtalarna riktas in i) ungefär mitt mellan ögonen. smile

Hmm, jag får packa upp 4 tummarna och gå ner och måtta lite.. Men tror jag börjar med att bygga 4orna där i mitten av panelen och låta ljudet studsa mot rutan, ganska brant lutning på min ruta så kan nog bibehålla ljudet i främre delen av bilen även om inte brytpunkten blir riktigt optimal.
Blir det hel kass så gör jag om!!

//Carfreak

7 241 Inlägg
3 januari 2009
MrCarfreak skrev:
Lonefox skrev:
MrCarfreak skrev:

Hmm, jag får packa upp 4 tummarna och gå ner och måtta lite.. Men tror jag börjar med att bygga 4orna där i mitten av panelen och låta ljudet studsa mot rutan, ganska brant lutning på min ruta så kan nog bibehålla ljudet i främre delen av bilen även om inte brytpunkten blir riktigt optimal.

Du vill INTE ha dem där......tro mig.
Du får helt fel stereobild.

Att ha dem där i mitten skapar mer eller mindre en monokanal där.
Du MÅSTE ha dem på varsin sida ute på brädan.....dessvärre har du inget val i den frågan wink

Gasglad
3 244 Inlägg
3 januari 2009
Trådstartare
Lonefox skrev:
MrCarfreak skrev:
Lonefox skrev:

Du vill INTE ha dem där......tro mig.
Du får helt fel stereobild.

Att ha dem där i mitten skapar mer eller mindre en monokanal där.
Du MÅSTE ha dem på varsin sida ute på brädan.....dessvärre har du inget val i den frågan wink

Hehe, då får jag lösa det då :p Ta nya tag och måtta in dem ute vid varje sida med bafflarna inriktade mot ögon på varje lyssnare på var sida om jag förstod dig rätt?!

//Carfreak

Team Autohifi!
865 Inlägg
3 januari 2009
Jr 4orna är inte så känsliga för att sitta off axis.
Jag måste dock hålla med om att plasera dem i mitten kanske inte är den bästa lösningen, de kommer agera center kanal på en sådan placering.
Du kan lösa mera om µ-Dimension Jr kitten i nya "Hi-Fi & Musik" Det finns ett test på dem där.

Lycka till!

Hamster
817 Inlägg
3 januari 2009
Hej, ett tips.
Lägg aluminiumfolie eller plastfolie först och sen tejp. Brädan blir lätt missfärgad i Probarna. Tro mig.

Gasglad
3 244 Inlägg
3 januari 2009
Trådstartare
Lagt på glasfiber samt polyester nu! Får se hur avghutningen blir.. skit svårt ställe att gjuta av :p

https://www1.garaget.org/gallery/archive/45871/534129_ta402m.jpg

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
4 januari 2009
Trådstartare
Idag fortsätter bygget!! Ska plasta klart instrumentpanelen smile

//Carfreak

Fritidsforskare
344 Inlägg
4 januari 2009
Tycker detta blir en bra tråd. Blir bara bättre och bättre.
fortsätt jobba nu big_smile
Senast redigerat av Zajpner (4 januari 2009)

Dom kallar mig Danino

7 241 Inlägg
4 januari 2009
MrCarfreak skrev:
Idag fortsätter bygget!! Ska plasta klart instrumentpanelen smile

Jag med...... smile

Gasglad
3 244 Inlägg
4 januari 2009
Trådstartare
Börjat gjuta av instrumentpanelen igen :p
Blev inte bra innan! Skit svårt att gjuta trånga utrymmen..

//Carfreak

7 241 Inlägg
4 januari 2009
MrCarfreak skrev:
Börjat gjuta av instrumentpanelen igen :p
Blev inte bra innan! Skit svårt att gjuta trånga utrymmen..

Ett tips....använda små bitar glasfiber, ca 1dm2. Lättare att forma till det hela då smile

1 634 Inlägg
4 januari 2009
Jag undrar om jag inte skall börja gjuta i glasfiberväv istället för mattan. Hatar verkligen dessa spretande fibrer, undrar om hållfastheten verkligen försämras om man kör med väv... Såg på discovery igår när dom gjöt en ny front, de använde glasfiberväv.. Om dom använder det så.... Eller? Någon som testat?

Numera Saab 9-5 Aero -00

Gasglad
3 244 Inlägg
4 januari 2009
Trådstartare
Blir tokig, går fan inte att gjuta av instrumentpanelen.. Någon som vill göra ett försök?!

//Carfreak

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
4 januari 2009
MrCarfreak skrev:
Haha, men fan, hjälper ju inte, rinner ju vitt istället, haha!

Ska ner och pula lite till nu, ätit en god lunch, kebab tallrik; muums wink

Efter mycket om och men blir det högtalartyg! Smälter in bättre i bilen!

Har även skaffat 4" bafflar idag! Får se hur jag placerar Jr kitet.
Någon som har erfarenhet av JR 4" Comp kit?!

Det funkar nog, även om dina midbasar är i en helt annan division på prestanda.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

7 241 Inlägg
4 januari 2009
andreas_gbg_ skrev:
Jag undrar om jag inte skall börja gjuta i glasfiberväv istället för mattan. Hatar verkligen dessa spretande fibrer, undrar om hållfastheten verkligen försämras om man kör med väv... Såg på discovery igår när dom gjöt en ny front, de använde glasfiberväv.. Om dom använder det så.... Eller? Någon som testat?

Matta jämfört med väv:
Mattan "smälter" ut mer och är lättare att använda vid jobbiga former.
Väven o andra sidan blir austomatiskt styvare iom att den är just vävd och lämpar sig mer för större "planere" ytor.

Iaf enligt mina erfarenheter.
Själv brukar jag kombinera de båda. Mattan vid skarpare vinklar och väven överallt annars.
Tar man Biltemas matta kontra väv så tror jag (om jag inte minns fel nu, orkar inte kolla) så har väven mer massa per cm2 med....

7 241 Inlägg
4 januari 2009
jonash skrev:
MrCarfreak skrev:
Haha, men fan, hjälper ju inte, rinner ju vitt istället, haha!

Ska ner och pula lite till nu, ätit en god lunch, kebab tallrik; muums wink

Efter mycket om och men blir det högtalartyg! Smälter in bättre i bilen!

Har även skaffat 4" bafflar idag! Får se hur jag placerar Jr kitet.
Någon som har erfarenhet av JR 4" Comp kit?!

Det funkar nog, även om dina midbasar är i en helt annan division på prestanda.

mvh Jonas

Hade helt klart verit bättre ihop med tex Genesis, Nero/Trius eller ngn annan TEC:are.
Men det här skall nog justeras in så det funkar:) (Lovat o hjälpa grabben)

Sök