2198
Sök

Projekt tråd: Ford Probe GT-T; Plasta dörrsidor + annat runt om kring!

Gasglad
3 244 Inlägg
12 januari 2009
Trådstartare
Idag har jag felsökt det jobbiga ljudet. Är som generator vin..

Det som uteslutits är följande:

*Lågnivåjorden
*Stegets jord - bytt till grövre kabel
*Att inga kablar ligger vid strömkablaget
*+ kabelns placering i motorrummet
*Stereons jord

Är det då generatorjorden? Generatorns jord går till batteriet va?!
Har även provat med en grov jordkabel mellan kaross och batteri

Ljudetsbeskrivning: Knastrande ljud, ibland viner det, inte ofta, brukar komma efter ett tag och följer motorvarvet.
Senast redigerat av MrCarfreak (12 januari 2009)

//Carfreak

1 634 Inlägg
12 januari 2009
Asså det kan va vad f-n som helst. Själv hade jag sånt jäkla generatorvin en gång som jag inte kunde bli av med. Det försvann när jag bytte bil wink Testade nog fasiken allt.

Så bytbil.se big_smile

Numera Saab 9-5 Aero -00

Gasglad
3 244 Inlägg
12 januari 2009
Trådstartare
Jo iofs. Hmm, byta bil, nej tack!
Ska kolla över generator kablarna. Blev mer nu när jag körde.

//Carfreak

243 Inlägg
12 januari 2009
Tycker början av tråden var enormt lik min start! kände verkligen igen mig big_smile
men det har gått bra har skum läst hela tråden

Gasglad
3 244 Inlägg
13 januari 2009
Trådstartare
Tack så mycket! Hehe, aa det stämmer :p

//Carfreak

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
14 januari 2009
jag läste nu att du hade problem med vinande ljud i högtalarna! skicka in stereon på garantin! är troligen en säkring där i som är bränd! har haft det felet på min stereo två gånger! beror på att du har haft för dålig jord till steget, så att det har jordat genom lågnivån! vilket har bränt den säkringen och då framstår det vinande ljudet! jag har som sagt haft det felet två gånger, så jag tror att så är det i ditt fall också!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

OpelFredrik
14 januari 2009
båge skrev:
jag läste nu att du hade problem med vinande ljud i högtalarna! skicka in stereon på garantin! är troligen en säkring där i som är bränd! har haft det felet på min stereo två gånger! beror på att du har haft för dålig jord till steget, så att det har jordat genom lågnivån! vilket har bränt den säkringen och då framstår det vinande ljudet! jag har som sagt haft det felet två gånger, så jag tror att så är det i ditt fall också!

Han menar att du har brännt signaljorden i Stereon.. Tyvärr så gäller inte garantin på sånna fel... Vi får hoppas att det är något annat! Tyvärr så låter det på dina beskrivningar som om att det är stereon som pajjat

Prova att byt stereo och fungerar den "nya" då är det signaljorden i den "gamla" som är trasig,

//Fredrik

Gasglad
3 244 Inlägg
14 januari 2009
Trådstartare
Har ju redan testat signaljorden genom att jorda rca höljet mot stereo höljet.

//Carfreak

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
14 januari 2009
jaja, jag skickade tillbaka min när jag brännt signaljorden till netonnet, och fick felet åtgärdat på garantin iaf!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

Gasglad
3 244 Inlägg
14 januari 2009
Trådstartare
tror inte det är signaljorden på min.. blir ingen skillnad om jag jordar rca mot hu´s hölje eller ej.

Har även testat sänka gain, visst då försvinner ljudet men då får jag ha volym 62 på Hu´n för att få den volym jag brukar ha vilket känns segt.

//Carfreak

1 634 Inlägg
14 januari 2009
MrCarfreak skrev:
tror inte det är signaljorden på min.. blir ingen skillnad om jag jordar rca mot hu´s hölje eller ej.

Har även testat sänka gain, visst då försvinner ljudet men då får jag ha volym 62 på Hu´n för att få den volym jag brukar ha vilket känns segt.

Hur högt står gainen på ditt slutsteg nu? räkna i fjärdedelar så blir det enkelt.

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00

Gasglad
3 244 Inlägg
14 januari 2009
Trådstartare
andreas_gbg_ skrev:
MrCarfreak skrev:

Hur högt står gainen på ditt slutsteg nu? räkna i fjärdedelar så blir det enkelt.

Mvh Andreas

typ 2/4 står den nu, då låter det ej i högtalarna.

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
14 januari 2009
Trådstartare
Har även tvättat bilen smile Blev riktigt fin nu!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/45871/543664_7tcyof.jpg

//Carfreak

1 634 Inlägg
14 januari 2009
MrCarfreak skrev:
andreas_gbg_ skrev:
MrCarfreak skrev:

Mvh Andreas

Okej, själv brukar jag ha runt 2-3/4. Låter det om du ställer den på 3/4?

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00

Gasglad
3 244 Inlägg
15 januari 2009
Trådstartare
andreas_gbg_ skrev:
MrCarfreak skrev:
andreas_gbg_ skrev:

Mvh Andreas

Okej, själv brukar jag ha runt 2-3/4. Låter det om du ställer den på 3/4?

Mvh Andreas

Okej.. aa då börjar det låta ja!

//Carfreak

1 634 Inlägg
15 januari 2009
Ok. Tror det är ditt slutsteg som spökar. Det är väl värt att satsa på lite högre kvalitet, du kan ju alltid prova något annat iaf och jämföra iaf, tar inte så lång tid om du känner någon som har ett steg liggandes.

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00

12 086 Inlägg
16 januari 2009
Hallå, jag håller på o plasta boxar till mina 6x9or nu. Jag har problem med luftbubblor runt ojämnheter hmm
Hur mkt jag än väter och trycker så sipprar bubblorna upp igen, finns de någe tips?

457 Inlägg
16 januari 2009
hur fan lyckas du med de? tongue fick inte nån bubbla på mina dörrsidor :S

12 086 Inlägg
16 januari 2009
ante_hedis skrev:
hur fan lyckas du med de? tongue fick inte nån bubbla på mina dörrsidor :S

Men de här är inga dörrsidor, det är en låda byggd av träpinnar tongue
Lite svårare former än en dörrsida. Iaf jag behöver tips på hur jag får bort luften, så jag slipper slipa ner dom till nästa plastning.

https://www1.garaget.org/archive/3/2637/128355/128355-1199797.jpg
Så ser de ut, därpå har jag lagt tyg och får luftbubblor runt pinnarna hmm
lr rättare sagt, när jag la glasfiber efteråt så vart de bubblor
Senast redigerat av JapMax (16 januari 2009)

Gasglad
3 244 Inlägg
16 januari 2009
Trådstartare
andreas_gbg_ skrev:
Ok. Tror det är ditt slutsteg som spökar. Det är väl värt att satsa på lite högre kvalitet, du kan ju alltid prova något annat iaf och jämföra iaf, tar inte så lång tid om du känner någon som har ett steg liggandes.

Mvh Andreas

Det är ju knappast steget som spökar. Har testat med ett annat redan! Samma sak med det steget. Har även bytt batteri jordkabeln utan resultat. Ska prova byta generator kabeln också!

//Carfreak

Sök