3539
Sök

e46a som skurit ihop på tomgången. lite hjälp om orsak tack!

72 Inlägg
2 januari 2009
Trådstartare
#1
Som sagt min e46a gav upp efter 5minuters körning på nyårsafton

Efter jag kört ca 5 min parkerade jag på stan med motorn igång, sen dog den bara
inget ljud vad jag hörde när den la av utan den bara gick ner snabbt i varv och dog!
startmotorn klickar och går ett halft varv när man försöker starta men de är rätt jävla stumt i motorn
den har gått snällt i min ägo, mycket sällan jag är upp över 5000/rpm

bilen är en 03a med 11ooo mil på mätaren

skulle vara mycket tacksam om någon som varit med om samma sak kunde ge några ideér så man inte river ner allt för mycke i onödan

Tacksam för svar mvh -sod61berg-

Avstängd
653 Inlägg
2 januari 2009
#3
FLindgren skrev:
kamremmen som har hoppat\pajjat?

Min första tanke också, men har dem inte kedja ?

Jag har rätt i vad jag än säger.

72 Inlägg
2 januari 2009
Trådstartare
#4
FLindgren skrev:
kamremmen som har hoppat\pajjat?

som sagt de är kedja och vad jag vet ska dom väll hålla ett bra tag lägre:/
Senast redigerat av -sod61berg- (2 januari 2009)

Avstängd
653 Inlägg
2 januari 2009
#5
-sod61berg- skrev:
FLindgren skrev:
kamremmen som har hoppat\pajjat?

som sagt de är kedja och vad jag vet ska dom väll hålla ett bra tag lägre:/

dessutom hör man i förväg om kamkedjan är dålig hmm

Jag har rätt i vad jag än säger.

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
2 januari 2009
#6
lever det inte om satan om en kamkejda sticker...

2slow

72 Inlägg
2 januari 2009
Trådstartare
#7
azid skrev:
lever det inte om satan om en kamkejda sticker...

jo de borde de göra! men som sagt inte ett ljud den la bara av och nått i motorn blev väldigt stumt!

173 Inlägg
2 januari 2009
#8
olje pump som lossnat? rätt vanligt på bmw 8or i alla fall.

//Patrik

72 Inlägg
2 januari 2009
Trådstartare
#9
_Patrik skrev:
olje pump som lossnat? rätt vanligt på bmw 8or i alla fall.

men då borde väll oljetryckslampan lyst efter som bilen gick?
annars är de helt klart ett bra förslag

Med.lem
3 759 Inlägg
2 januari 2009
#10
Kört hål på nån kylslang och inte märkt att den gick tokvarm?

Annars gissar jag på otillräcklig smörjning..

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Med.lem
3 759 Inlägg
2 januari 2009
#11
-sod61berg- skrev:
_Patrik skrev:
olje pump som lossnat? rätt vanligt på bmw 8or i alla fall.

men då borde väll oljetryckslampan lyst efter som bilen gick?
annars är de helt klart ett bra förslag

Ja den skulle lysit, så du satt i bilen?

Då kan vi ju styka min första fundering..

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

72 Inlägg
2 januari 2009
Trådstartare
#12
Mr_EmCom skrev:
-sod61berg- skrev:
_Patrik skrev:
olje pump som lossnat? rätt vanligt på bmw 8or i alla fall.

men då borde väll oljetryckslampan lyst efter som bilen gick?
annars är de helt klart ett bra förslag

Ja den skulle lysit, så du satt i bilen?

Då kan vi ju styka min första fundering..

jag har ioförsig inte kollat kylvätskan men den va långt ifrån varm när den skar.
och ja jag satt i bilen när de hände... mitt i en taxi-zon (förbjudet att stanna)
ett par taxibilar som va lite sur på mig!

587 Inlägg
2 januari 2009
#13
hur hade du det med kylarvatten & dess fryspunkt vid tillfället?

(kanske var fruset så den stått å varmnupit )


Teknik Informatör
371 Inlägg
2 januari 2009
#14
prova att mäta upp både vevaxel samt kamaxel givare...kamaxel givarn brukar vara en svaghets på dem vill jag minnas...

kostar inget att prova i alla fall...

sen har du provat att dra runt motorn för hand med tanke på att startmotorn inte vill göra det?

BMW E3 it takes one to catch one :)

72 Inlägg
2 januari 2009
Trådstartare
#15
E3_Henrik skrev:
prova att mäta upp både vevaxel samt kamaxel givare...kamaxel givarn brukar vara en svaghets på dem vill jag minnas...

kostar inget att prova i alla fall...

sen har du provat att dra runt motorn för hand med tanke på att startmotorn inte vill göra det?

motorn är stum

72 Inlägg
2 januari 2009
Trådstartare
#16
einherjer skrev:
hur hade du det med kylarvatten & dess fryspunkt vid tillfället?

(kanske var fruset så den stått å varmnupit )

motorn va inte uppe i 70grader när de hände
kallstart ca-10 grader och körd nån kilomerter bara

72 Inlägg
2 januari 2009
Trådstartare
#17
det är de som är så jäkla svårt!
finns inget som tyder på att den ska ha skurit men endå så är motorn stum!
den va inte uppe i arbets temp
inga lampor lös innan den la av utan den bara nöp
dvs olja + olje tryck fanns
den stod på tomgång och är snällt körd

kan de altså vara så att jag helt enkelt inte ska ha bil?

Teknik Informatör
371 Inlägg
2 januari 2009
#18
det verkar ju rätt otroligt detta...

prova och lägg i växel och dra runt motorn med transmissionen bara för att se om den släpper eller om det är helt kört...

BMW E3 it takes one to catch one :)

72 Inlägg
2 januari 2009
Trådstartare
#19
E3_Henrik skrev:
det verkar ju rätt otroligt detta...

prova och lägg i växel och dra runt motorn med transmissionen bara för att se om den släpper eller om det är helt kört...

isf är de nog kört för den är stum på alla växlar... tom backen! ;(

827 Inlägg
2 januari 2009
#20
vill verkligen veta vad felet va när detta är löst! helt otroligt

Ingen dör oskuld för livet f*ckar oss alla!


Sök