1675
Sök

Torpis - S40 T4 Tuning, -=Lika snabb som Veyron=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
24 juli 2009
Trådstartare
#601
Idag har jag bland annat flyttat över min Quaife-diffbroms till en hel och fräsh låda. Börjar få klämm på det med även om det suger rätt fett... dreven är tunga som satan och rackans vassa sad   Nu är det fixat och klart iaf.

Fick även nya vevlager från Parner. Beställde ju de 2mm bredare lagren som visade sig vara precis lika breda som original. Tur man har huvudet på skaft och kontrollmäter. De nya är i alla fall bredare, så nu verkar det vara på rätt spår igen där med.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66521/717182_0beax8.jpg
M56 växellåda. Sitter i de flesta framhjulsdrivna volvosar med 5 växlar.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/66521/717183_1zqsm6.jpg
Förra årets äventyr... en 707tryckplatta och 850-R lamell skulle klara 600Nm, men den höll inte och jag gjorde en full raceväxling "utan att koppla ur" = obra


https://www1.garaget.org/gallery/archive/66521/717184_jly1pz.jpg
Tog en av mina reservlådor och skruvade isär... helt okej skick, knappt några spån alls på magneten, brukar annars ligga nån matsked eller två.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/66521/717185_7lnyxw.jpg
Lådan helt isär för att kunna byta ut original diffrential mot min Quaife diffbroms. 3:e lådan den får åka med i nu smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Rylander
24 juli 2009
#602
Att du orkar riva isär lådan tongue så mkt skit som ligger i dom wink jaja tur du lärt dig att få ihop dom med då smile

65 Inlägg
27 juli 2009
#603
Varför inte låta drevstockarna sitta kvar vid diffbyte?

M.v.h. Jonathan
Senast redigerat av TurboJonte81 (27 juli 2009)


769 Inlägg
27 juli 2009
#604
Jag slutar inte att imponeras av ditt ihärdiga meckande, geniala lösningar på saker och ting och din gedigna kunskap om x40 bilarna smile håller tummarna att du kommer få alla delar snart så att du kan bräcka Bugattin! Vore ballt å se din kärra mot en Veyron i typ Topgear tongue

Det löser sig ska du se.
Mitt projekt: https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=320590

Forummoderator
10 576 Inlägg
27 juli 2009
Trådstartare
#605
TurboJonte81 skrev:
Varför inte låta drevstockarna sitta kvar vid diffbyte?

M.v.h. Jonathan

Jag har alltid plockat isär allt för att kunna se skicket på grejorna  i lugn och ro och kunna tvätta kåporna etc, men lurar på att skita i det nästa gång och låta allt sitta kvar, för det är tråkigt att plocka loss allt.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
27 juli 2009
Trådstartare
#606
Muninet skrev:
Jag slutar inte att imponeras av ditt ihärdiga meckande, geniala lösningar på saker och ting och din gedigna kunskap om x40 bilarna smile håller tummarna att du kommer få alla delar snart så att du kan bräcka Bugattin! Vore ballt å se din kärra mot en Veyron i typ Topgear tongue

Det vore rackans kul att dra mot en riktig Veyron och inte bara ett spöke(läs tidtagaren)

Men vet i tusan om jag hade filmat ett sådant rejs, blir ju ett himmla liv om hurvida han släppte av för att slippa stenskott osv...  det räcker att veta själv smile

Med varvstopp på 9000rpm gör bilen 396km/h, hoppas vid gud att den inte drar ända dit wink

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Reservdansk
6 271 Inlägg
27 juli 2009
#607
torpis skrev:
Med varvstopp på 9000rpm gör bilen 396km/h, hoppas vid gud att den inte drar ända dit wink

Nytt hastighetsrekord med S40? lol

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Hur tänkte du nu?!
423 Inlägg
27 juli 2009
#608
Får vi se monstret på Kinnekulle på måndag?

RMR-Crew
478 Inlägg
28 juli 2009
#609
torpis skrev:
Muninet skrev:
Jag slutar inte att imponeras av ditt ihärdiga meckande, geniala lösningar på saker och ting och din gedigna kunskap om x40 bilarna smile håller tummarna att du kommer få alla delar snart så att du kan bräcka Bugattin! Vore ballt å se din kärra mot en Veyron i typ Topgear tongue

Det vore rackans kul att dra mot en riktig Veyron och inte bara ett spöke(läs tidtagaren)

Men vet i tusan om jag hade filmat ett sådant rejs, blir ju ett himmla liv om hurvida han släppte av för att slippa stenskott osv...  det räcker att veta själv smile

Med varvstopp på 9000rpm gör bilen 396km/h, hoppas vid gud att den inte drar ända dit wink

Hmm, intressant.
Skulle vara kul och veta hur mkt luftmotstånd du har i den hastigheten om du nu når den med en S40.

Forummoderator
10 576 Inlägg
28 juli 2009
Trådstartare
#610
MrErlandsson skrev:
Får vi se monstret på Kinnekulle på måndag?

Hjälper du till att knuffa så visst...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
28 juli 2009
Trådstartare
#611
kawiZz skrev:
Skulle vara kul och veta hur mkt luftmotstånd du har i den hastigheten om du nu når den med en S40.

Man borde kunna räkna fram det där.  Om man vet att det går åt X antal hk för att åka exempelvis 315km/h i toppfart, så borde man kunna räkna ut effektbehovet vid andra punkter med.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

151 Inlägg
28 juli 2009
#612
Såg en artikel angående det där, där Koenigsegg visade hur extremt mycket effekt det gick åt att få ur dom där sista km/h

Lita aldrig på bilar, och kärringar som är hårt spacklade...

Avstängd
424 Inlägg
28 juli 2009
#613
Imponerande bygge. Jag förstår dock inte hur man monterar en quaife-diff, nån som kan förklara? Funktionen har jag dock koll på. Som sagt, Imponerande.

team Svineri. Volvos under construction.

Fotograf
114 Inlägg
28 juli 2009
#614
torpis skrev:
kawiZz skrev:
Skulle vara kul och veta hur mkt luftmotstånd du har i den hastigheten om du nu når den med en S40.

Man borde kunna räkna fram det där.  Om man vet att det går åt X antal hk för att åka exempelvis 315km/h i toppfart, så borde man kunna räkna ut effektbehovet vid andra punkter med.

Om man bara tänker på luftmotståndet så är det ju ungefär fyra gånger större vid 300km/h än vid 150km/h, hade det inte varit för att jag varit vaken sen tre imorse(bageri) så hade jag försökt rita ut en graf till dig wink

Vet inte om man kan göra nån slags exponential funktion för det där med antal hk per km/h, hade varit intressant att se, men om du relaterar det till hur pass mycket luftmotståndet ökar med hastigheten så inser man rätt snabbt att kurvan kommer gå ganska så bra uppåt tongue

Grymt projekt iaf smile
Mvh Henke


Forummoderator
10 576 Inlägg
28 juli 2009
Trådstartare
#615
Henkezd skrev:
torpis skrev:
kawiZz skrev:
Skulle vara kul och veta hur mkt luftmotstånd du har i den hastigheten om du nu når den med en S40.

Man borde kunna räkna fram det där.  Om man vet att det går åt X antal hk för att åka exempelvis 315km/h i toppfart, så borde man kunna räkna ut effektbehovet vid andra punkter med.

Om man bara tänker på luftmotståndet så är det ju ungefär fyra gånger större vid 300km/h än vid 150km/h, hade det inte varit för att jag varit vaken sen tre imorse(bageri) så hade jag försökt rita ut en graf till dig wink

Vet inte om man kan göra nån slags exponential funktion för det där med antal hk per km/h, hade varit intressant att se, men om du relaterar det till hur pass mycket luftmotståndet ökar med hastigheten så inser man rätt snabbt att kurvan kommer gå ganska så bra uppåt tongue

Grymt projekt iaf smile
Mvh Henke

Jag får väl leta fram papper och penna och räkna lite.  Vet att bilen med 426hk toppar kring 320km/h, men det är inga 426hk vid det varvtalet som bilen har när den går 320km/h, så får leta upp bromspappret också.  utifrån det kan jag räkna ut hur stor drsagkraft man behöver för att åka 320km/h, sedan öka på kraften med kvadraten på farten smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
28 juli 2009
Trådstartare
#616
turbo5a skrev:
Imponerande bygge. Jag förstår dock inte hur man monterar en quaife-diff, nån som kan förklara? Funktionen har jag dock koll på. Som sagt, Imponerande.

Man byter ut original diffrential mot en Quaife LSD, en diffbroms som bromsar ca 40%. Kort sagt så matar den kraft till det hjulet som har grepp istället för det hjul som går lättast.

Gasar man så driver bilen på bägge hjulen istället för ena hjulet. kör du genom en rondell så spinner ytterhjulet innan innerhjulet drar loss...  i vanliga fall lyfter man ju upp innerhjulet som börjar spinna hej vilt.

bil med diffbroms ritar två streck smile


-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Evolution Garage
1 299 Inlägg
28 juli 2009
#617
torpis skrev:
Henkezd skrev:
torpis skrev:

Man borde kunna räkna fram det där.  Om man vet att det går åt X antal hk för att åka exempelvis 315km/h i toppfart, så borde man kunna räkna ut effektbehovet vid andra punkter med.

Om man bara tänker på luftmotståndet så är det ju ungefär fyra gånger större vid 300km/h än vid 150km/h, hade det inte varit för att jag varit vaken sen tre imorse(bageri) så hade jag försökt rita ut en graf till dig wink

Vet inte om man kan göra nån slags exponential funktion för det där med antal hk per km/h, hade varit intressant att se, men om du relaterar det till hur pass mycket luftmotståndet ökar med hastigheten så inser man rätt snabbt att kurvan kommer gå ganska så bra uppåt tongue

Grymt projekt iaf smile
Mvh Henke

Jag får väl leta fram papper och penna och räkna lite.  Vet att bilen med 426hk toppar kring 320km/h, men det är inga 426hk vid det varvtalet som bilen har när den går 320km/h, så får leta upp bromspappret också.  utifrån det kan jag räkna ut hur stor drsagkraft man behöver för att åka 320km/h, sedan öka på kraften med kvadraten på farten smile

Hör hört lite snabbt att bugattin behöver 300hk för xxx antal km/h (250 eller 300) å dom 700 resterande krävs för 407.5km/h eller va de nu e... men aerodynamiken måste vara väldigt avgörande i dessa hastigheter... Tycker det är brutalt om du tar honom upp till 300km/h är väl 14 sek har jag för mig big_smile
den gör ju 0-100km/h på 2.5 sek eller 60mph... utan monsterdäck blir de väl omöjligt å kommer under 4.5s eller nåt för dig?

Sky´s the limit...

Forummoderator
10 576 Inlägg
28 juli 2009
Trådstartare
#618
Rushman skrev:
Tycker det är brutalt om du tar honom upp till 300km/h är väl 14 sek har jag för mig big_smile
den gör ju 0-100km/h på 2.5 sek eller 60mph... utan monsterdäck blir de väl omöjligt å kommer under 4.5s eller nåt för dig?

Mig veterligen gör den 0-300 på ca 20sek enligt tidningsterterna och 320km/h på standing mile.

0-100 har jag kört på 5.4 som fortast med gatdäck.  kommer nog ner mot 4sek med lite värre däck. Sen får jag hoppas att Veyronens fyrhjulsdrift och feta däck bromsar tillräkligt mycket så jag hinner ikapp han smile

spännande om inte annat.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

67 Inlägg
29 juli 2009
#619
TurbOla skrev:
torpis skrev:
Med varvstopp på 9000rpm gör bilen 396km/h, hoppas vid gud att den inte drar ända dit wink

Nytt hastighetsrekord med S40? lol

Det blir det troligen... Jag har haft 7.410 rpm (enl. logg i sprutet) på 5:ans växel i min gamla S40 men det var ett antal år sedan så det har säkert körts fortare med S40 sedan dess... När väl Torpis maskin sitter ihop så lär dessa 7.410 rpm passeras med råge... minst sagt...

Forummoderator
10 576 Inlägg
3 augusti 2009
Trådstartare
#620
Vevstakarna har kommit till TM-racing nu smile  http://www.tmracing.it/eng/index2.php


...så när pizzabagarna skickat stakarna vidare till RÄTT tmracing så får jag dem...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök