1786
Sök

Volvo 850 eller volvo 940?

Avstängd
512 Inlägg
7 januari 2009
Håller med dansken!! Köp en 940 med fyrhjulsdrift! Gillar inte riktigt 850, köp en S90..

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
7 januari 2009
kawiZz skrev:
TurbOla skrev:
steifan skrev:

Men den har ju inte 'fel' heller wink

Försök du köpa en Volvo 240 Turbo idag från Volvo så får vi se hur fel du har. wink

Försök att köpa en 850 från volvo idag då?
Vafan har det med saken att göra om inte bilarna går att köpa nya längre bara för att ett bilmärke har gått och blivit efterblivet? ops.. mena framhjulsdrivet.

Har ett par saker att säga om ämnet också.

Bakhjulsdrift måste ju vara bättre med tanke på att tex. BMW, merca, jaguar, porsche, koenigsegg osv osv bygger bilar med bakhjulsdrift.

Eller så vänder vi på steken och säger att framhjulsdrift måste vara bättre eftersom Audi, Toyota, VW, Volvo, Saab osv bygger bilar med fwd wink

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

huh?
10 427 Inlägg
7 januari 2009
Om inte annat så får man väl en schysst bakhjulsdriven cykel för samma pris som en 850 eller 940 wink

Volvoskadad
6 017 Inlägg
7 januari 2009
TurbOla skrev:
Jag köper hellre en 850 än en 940 alla dagar i veckan, oavsett om 850n har framhjulsdrift, bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift eller whatever.
940n fick ju 850ns instrumentbräda när den fick "face-liften".

Rätt sjukt, för att få vara en vettig bilägare här på garaget, så låter det på alla som om man måste ha RWD och leka och hålla på...

Nej 940ns instrumentbräda liknar knappast 850ns, däremot är 760 88- instrumentbrädan otroligt lik 850ns.

Sen så verkar det som du läser de inlägg du vill läsa, för jag tycker de är ganska 50/50 för "fwd" och "rwd". Och nej jag tycker inte man måste leka, men jag tycker det är alldeles för kul att leka för att åka fwd.

Jonas

1 062 Inlägg
7 januari 2009
Reser man ofta till fjällen för vintersemestrar så skulle jag iaf föredra en 850 alla dagar. Eller kanske en 4Wd sådan.

M.V.H.

Reservdansk
6 271 Inlägg
7 januari 2009
Volvo__Mannen skrev:
Nej 940ns instrumentbräda liknar knappast 850ns, däremot är 760 88- instrumentbrädan otroligt lik 850ns.

Sen så verkar det som du läser de inlägg du vill läsa, för jag tycker de är ganska 50/50 för "fwd" och "rwd". Och nej jag tycker inte man måste leka, men jag tycker det är alldeles för kul att leka för att åka fwd.

Haha, alla som gillar RWD säger ju att det är "rätthjulsdrift" (wtf?!) och att det är det enda rätta.
Jag läser alla inlägg, om du ursäktar.

http://195.149.144.149/images/45/4554181939.jpg
Volvo 960 -95a

http://195.149.144.149/images/50/5047525857.jpg
Volvo 850 T5 -95a

http://195.149.144.149/images/29/2918520983.jpg
Volvo 760 -88

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
7 januari 2009
nja, trodde jag skulle sakna RWD mer än vad jag faktiskt gör idag, nör snön kom lånade jag tjejjens RWD för att rasta av mig lite men va det super kul? ne, inte speciellt faktiskt...

940 är ju bara en gammal 740 (240 om vi kollar motorn) med facelift (ehh, tänker du trotsa så kan vi dra upp vadis å kolla hur många 1000 delar som har samma artnummer!)

850 va ju när den kom en helt ny bil, visst nästan lika fyrkantig som sin föregångare men allt va ju mer eller mindre nyutvecklat! (visst motorn hade sin debut i 960 dock som 6cyl men samma konstruktion)

Volvoskadad
6 017 Inlägg
7 januari 2009
TurbOla skrev:
Volvo__Mannen skrev:

Haha, alla som gillar RWD säger ju att det är "rätthjulsdrift" (wtf?!) och att det är det enda rätta.
Jag läser alla inlägg, om du ursäktar.

http://195.149.144.149/images/45/4554181939.jpg
Volvo 960 -95a

http://195.149.144.149/images/50/5047525857.jpg
Volvo 850 T5 -95a

http://195.149.144.149/images/29/2918520983.jpg
Volvo 760 -88

du skrev 940 wink 960 är en helt annan sak, som du ser så är 760ns bräda skapligt lik 850ns tongue

Jonas

396 Inlägg
7 januari 2009
köp 850in

Reservdansk
6 271 Inlägg
7 januari 2009
Volvo__Mannen skrev:
du skrev 940 wink 960 är en helt annan sak, som du ser så är 760ns bräda skapligt lik 850ns tongue

Nepp, 940n såg faktiskt ännu sämre ut inuti än jag mindes, så jag fick ta det som var mest likvärdigt, vilket blev 960. wink

http://195.149.144.149/images/80/8069308107.jpg
940 Turbo -95a

960ns bräda är mer lik 850ns än 760n.

Däremot är 760 och 960 syskon, det syns på två röda, där 760n är den äldre brodern och 960n den yngre snorvalpen. wink

338 Inlägg
7 januari 2009
Kör både 940-95 och 850-95 skulle aldrig tveka att ta 850in, känns som en mycket mordernare bil, bättre komfort, underbara stolar, finare inredningsmässigt och inget slår väl ljudet i en volvo 5a wink
Enda tillfället man saknar 940in är väl om man ska sladda och leka, och att 940in är en robustare bil inget som pajar i den nästan iaf :p om du ska ta en 940 så är ju en 940 turbo classic-98 rätt fin.

V8 de bästa som finns!
1 095 Inlägg
7 januari 2009
940 lågmilare, 95 och framåt, manuell med ecc. Köp!!  Efter 14 bakhjulsdrivna bilar i rad så är det svårt att rekommendera en 850 haha men ska man jämföra seriöst har 940 några fördelar, bakhjulsdriften, de håller bättre och de är billigt på alla sätt förutom att tanka, sen m90 lådan, inte Bmw-känsla men en bit påväg.  850 går bättre, ja det var väl de tongue

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

274 Inlägg
7 januari 2009
Men det var väl ett j**la tjat om fram-bak-fyrhjulsdrift  vilket som e bäst!

och vrf skulle bakhjulsdrift vara det ända rätta??  inte ett enda bra argument finns det i tråden om det

tror nog att hälften som säger att bakhjulsdrift är det enda rätta har nog aldrig änns fått sladd på bilen!!

väx upp 

vad står det som topic??  jo  850 eller 940  inte bak eller framhjulsdrift!..... 

är det här ett dagis eller?
--------------------------------------------
Till trådskaparen  satsa på en volvo 850

Allmänt envis
12 512 Inlägg
7 januari 2009
Tror väldigt få kör RWD bilar för att de leker hela tiden, utan snarare för den bättre känslan och kontrollen. Dessutom är de väl rädda för att ploga rätt in i hindret istället för att ha möjligheten att väja.

Det finns en anledning till att alla sportbilar, racing osv driver bak och i enstaka fall på alla fyra. Nu kommer väl nån fwd-entusiast dra fram nått enstaka tillfälle en FWD varit framgångsrik i racing. Men det spelar ingen roll för mig iaf, jag kan räkna upp de enstaka tillfällen hitler gjorde nått bra men i det stora hela var han ändå en ond skit...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

274 Inlägg
7 januari 2009
Rquired skrev:
Tror väldigt få kör RWD bilar för att de leker hela tiden, utan snarare för den bättre känslan och kontrollen. Dessutom är de väl rädda för att ploga rätt in i hindret istället för att ha möjligheten att väja.

Det finns en anledning till att alla sportbilar, racing osv driver bak och i enstaka fall på alla fyra. Nu kommer väl nån fwd-entusiast dra fram nått enstaka tillfälle en FWD varit framgångsrik i racing. Men det spelar ingen roll för mig iaf, jag kan räkna upp de enstaka tillfällen hitler gjorde nått bra men i det stora hela var han ändå en ond skit...

Om du klassar volvo 940  som racing bil så visst:lol:lol  görs så

men nu handlade  tråden om vilken bil som var bäst att köpa inte vilken bil som var bäst på nürberingen
  handlar inte alltid om vilken ände den driver i!

1 571 Inlägg
7 januari 2009
epic_mazur skrev:
är det här ett dagis eller?
--------------------------------------------

Nej men mer som en fritidsgård med mopederna parkerade utanför smile

Reservdansk
6 271 Inlägg
7 januari 2009
Rquired skrev:

Det är ju ungefär som att säga att man kan mjölka en hund, för att den har fyra ben precis som en ko... roll

Men det är ändå en jävla skillnad på en F1 och en 940, precis som det är en jävla skillnad på hunden och kossan. wink

Allmänt envis
12 512 Inlägg
7 januari 2009
epic_mazur skrev:
Rquired skrev:

Om du klassar volvo 940  som racing bil så visst lollol  görs så

men nu handlade  tråden om vilken bil som var bäst att köpa inte vilken bil som var bäst på nürberingen
handlar inte alltid om vilken ände den driver i!

Som känd Volvo-hatare tvivlar jag på att jag skulle klassa nån Volvo-modell som annat än traktor...
Och jag är rätt säker på att både orginal 940 som org 850 gör bort sig rätt bra på Nurnburgring, precis som de flesta orginalbilar. Mitt inlägg hade väl inte direkt med topic att göra. Men om jag med revolver mot huvet skulle tvingas köpa en valfri Volvo skulle det bli någon av de bakhjulsdrivna.
Senast redigerat av Rquired (7 januari 2009)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
7 januari 2009
TurbOla skrev:
Rquired skrev:

Det är ju ungefär som att säga att man kan mjölka en hund, för att den har fyra ben precis som en ko... roll

Men det är ändå en jävla skillnad på en F1 och en 940, precis som det är en jävla skillnad på hunden och kossan. wink

Haha jodå, rolig jämförelse lol

Finns en hel del bra framhjulsdrivna bilar och en hel del usla bakhjulsdrivna. Alfa 156 är ett utmärkt exempel på en fwd som är roligare än många rwd. Jag tänkte väl egentligen att rent teoretiskt( mina åsikter) att rwd är bättre, motivation finnes i citatet.

79 Inlägg
7 januari 2009
Har haft 2 855or och en 1 cross country, 1 xc70.... skitbilar allihop, tyvärr för det är rätt sköna bilar annars. har aldrig haft en 940, men det var sista volvo'n med RIKTIG volvo-kvalité, enligt mig.
shakka en 900-modell.

Do I really look like a guy with a plan? You know what I am? I'm a dog chasing cars. I wouldn't know what to do with one if I caught it. You know, I just do things...

Sök