1824
Sök

Köpråd: mercedes 190 bra förstabil?

4 637 Inlägg
22 januari 2009
Rquired skrev:
EmilHammarlund skrev:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_W201
Hittade lite information här. Stämmer det att de tar de från 0,8l/mil? Trodde de var snålare. Men Wikipedia brukar visserligen inte alltid stämma...
Vad är skillnaden mellan 190 och 190E?
Jag är även sugen på att ta reda på lite mer om japanare men de har ett problem i de årsmodeller jag söker, drivningen fram...

(Det verkar som om tillverkningen av många "klassiker" upphörde 1993! Volvo 240, Saab 900 gamla, Ford Sierra, Mercedes 190. Finns det fler?)

Bmw E30, fanns som 316 touring-94 visserligen men blev inte långlivad.

0,8 är väl inte illa för en såpass gammal bil? Men förmodligen går det att köra snålare...

Nej, 0,8 låter normalt för storleken/åldern tror jag. Corolla t ex är väl snålare men som sagt, fwd är inget som passar mig tror jag.

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
23 januari 2009
Rquired skrev:
Varför inte 190 cossie eller vad den nu kallades? wink Det är en tuffing

Varför inte en 2,6a så får du en mysig motor, så mkt extra tar det inte.

Eller en 190 Evolution II, den är rätt kaxig wink

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

huh?
10 427 Inlägg
23 januari 2009
EmilHammarlund skrev:
(Det verkar som om tillverkningen av många "klassiker" upphörde 1993! Volvo 240, Saab 900 gamla, Ford Sierra, Mercedes 190. Finns det fler?)

Inte just 1993 kanske men BMW 3xx E30, Volvo 740, VW Golf II m.fl försvann ju där strax före 1993. tongue

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
23 januari 2009
Mina tankar, jag orkade inte läsa alla 5 sidorna men jag svarar med vad jag kan.

Bakhjulsdrift kommer bara vara kul på vintern oavsett vad alla säger! du får ha rätt mycket effekt för att kunna göra några "roliga manövrar" när det är torrt väglag även om du har bakhjulsdrift.

Bilarna då. dessa har jag viss erfarenhet av.

Volvo 240/740/940
Bra= stryktåliga, bra priser på delar och alla delar finns hos de flesta handlare, lätta och tacksamma att mecka med.
Dåligt= ganska slöa, lite trista att köra, komforten duger , dra mycket bensin! inte speciellt snygga bilar(men dem kan bli)

Volvo 850.
Bra= superskön att köra, bra komfort, bra säkerhet, bättre soppaförbrukning än äldre volvos, T5-modellen plockar du lätt ut 300hk ur.
Dåligt= Jobbiga att skruva med, tar en del soppa jämnfört med likvärdiga bilar, försäkringen hög?

VW. Golf 3, Polo
bra= bra motorer, bra bilar överlag(volvo kvalité nästan) går billigt, roliga att köra (speciellt GTi modellerna) billig försäkring(ej GTi) speciellt på polo, billiga delar. relativt lättmekade, inte så pass som gammla volvo dock.

Dåligt= rostar en del om man inte sköter dem, komfort är inte direkt prioriterat(duger), framhjulsft.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

1 571 Inlägg
23 januari 2009
Gäller för 190 med den vanliga förgasarmotorn. Hade samma motor i en 200 och den gick 55000mil och dessutom höll både låda och koppling hela vägen. Man ska sköta servicen noga annars blir det otrevliga tickljud från lyftare och kam men det är väl som med alla bilar.

Forbruk per 10 km     
-ved 90 km/t   4-tr. manuelt gir: 0,68 liter, med kat: 0,70 liter
5-tr. manuelt gir: 0,62 liter, med kat.: 0,64 liter
automatgir: 0,71 liter, med kat.: 0,74 liter
-ved 120 km/t   4-tr. manuelt gir: 0,86 liter, med kat.: 0,89 liter
5-tr. manuelt gir: 0,80 liter, med kat.: 0,83 liter
automatgir: 0,90 liter, med kat.: 0,93 liter
-ved bykjøring   4-tr. manuelt gir: 1,15 liter, med kat.: 1,15 liter
5-tr. manuelt gir: 1,15 liter, med kat.: 1,15 liter
automatgir: 1,13 liter, med kat.: 1,13 liter

Allmänt envis
12 512 Inlägg
23 januari 2009
EmilHammarlund skrev:
Rquired skrev:
EmilHammarlund skrev:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_W201
Hittade lite information här. Stämmer det att de tar de från 0,8l/mil? Trodde de var snålare. Men Wikipedia brukar visserligen inte alltid stämma...
Vad är skillnaden mellan 190 och 190E?
Jag är även sugen på att ta reda på lite mer om japanare men de har ett problem i de årsmodeller jag söker, drivningen fram...

Bmw E30, fanns som 316 touring-94 visserligen men blev inte långlivad.

0,8 är väl inte illa för en såpass gammal bil? Men förmodligen går det att köra snålare...

Nej, 0,8 låter normalt för storleken/åldern tror jag. Corolla t ex är väl snålare men som sagt, fwd är inget som passar mig tror jag.

Tror faktiskt inte en corolla från slutet 80/början 90 drar mindre än 0,8? Men oavsett så är mercan större starkare, säkrare och bekvämare så även en dl per mil extra är den värd...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

4 637 Inlägg
23 januari 2009
Tack för alla bra svar! Härligt med folk som vill dela med sig om sina kunskaper.
Körglädje och komfort är det nästan helt oviktigt för mig, däremot är allt annat desto viktigare som t ex kvalitet och säkerhet. Det enda jag tycker är viktigt på en bil som mestadels ska användas på vintern är att den är rwd men det är en smaksak.
Nu har jag nog bestämt mig för att köpa en 190 till vintern, en av de snyggaste 80-talarna! Såg en utanför fönsteret idag och blev ännu mer sugen, jag får se om jag har behov och ekonomi till en i höst.

De frågor jag har kvar är om trafikförsäkringskostnaden är mycket högre än en 740 GL?

Hur bra reservdelsortimentet är det hos Mercedes? Bra som Volvo, dåligt som Ford eller mitt emellan?
Senast redigerat av EmilHammarlund (23 januari 2009)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
23 januari 2009
EmilHammarlund skrev:
Tack för alla bra svar! Härligt med folk som vill dela med sig om sina kunskaper.
Körglädje och komfort är det nästan helt oviktigt för mig, däremot är allt annat desto viktigare som t ex kvalitet och säkerhet. Det enda jag tycker är viktigt på en bil som mestadels ska användas på vintern är att den är rwd men det är en smaksak.
Nu har jag nog bestämt mig för att köpa en 190 till vintern, en av de snyggaste 80-talarna! Såg en utanför fönsteret idag och blev ännu mer sugen, jag får se om jag har behov och ekonomi till en i höst.

De frågor jag har kvar är om trafikförsäkringskostnaden är mycket högre än en 740 GL?

Hur bra reservdelsortimentet är det hos Mercedes? Bra som Volvo, dåligt som Ford eller mitt emellan?

Försäkringen kollar du enklast på if.se eller vilket bolag du nu har,s hemsida
Mercedes har bra tillgång på delar, var man placerar dem på din skala vete fan.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

huh?
10 427 Inlägg
23 januari 2009
Pris för mig hos för trafikförsäkring hos TryggHansa (23 bast, liten stad, flerbilsgarage):

190 2,0E -87 0-1000mil, 1000kr självrisk: 3296kr (292kr/månaden)
740 GL -87, 0-1000mil, 1000kr självrisk: 3 344 kr (296kr/månaden)

Svårt att tänka mig att det är så stor skillnad mellan dom där bilarna hos andra bolag.
Mercan var ju 4kr billigare per månad för mig så där har du ännu en fördel Mercedes wink

4 637 Inlägg
23 januari 2009
Rquired skrev:
EmilHammarlund skrev:

Försäkringen kollar du enklast på if.se eller vilket bolag du nu har,s hemsida
Mercedes har bra tillgång på delar, var man placerar dem på din skala vete fan.

Okej! Oj, tänkte inte ens på att det går att räkna på deras hemsidor.

1 571 Inlägg
4 637 Inlägg
23 januari 2009
steifan skrev:
Pris för mig hos för trafikförsäkring hos TryggHansa (23 bast, liten stad, flerbilsgarage):

190 2,0E -87 0-1000mil, 1000kr självrisk: 3296kr (292kr/månaden)
740 GL -87, 0-1000mil, 1000kr självrisk: 3 344 kr (296kr/månaden)

Svårt att tänka mig att det är så stor skillnad mellan dom där bilarna hos andra bolag.
Mercan var ju 4kr billigare per månad för mig så där har du ännu en fördel Mercedes wink

Jag har Trygg Hansa och är snart 23 år. Dock kommer min att stå ute och jag bor i en större stad men kanske inte så länge till. Men skillnaden bör bli lika liten.
Dessutom kommer det nog bli 500 mil per år för varje bil istället för 1000 mil på en bil som jag har idag. Men på Volvon vill jag ha halvförsäkring.
Volvon är desutom snart veteran och Trygg Hansa ger veteranrabatt. Så det blir nästan bara fördelar med två bilar!

Tack så mycket ännu en gång för all hjälp från alla!smile Vissa tips om t ex vad man ska kolla efter extra vid provkörning är svårt att hitta på andra ställen. Garaget har även fördelar ibland trots vissa trådar som finns här. Jag har nog tänkt färdigt, 190 är rejäl, bakjulsdriven och något annat än Volvo, alltid kul att prova på något mer. Jag kommer inte på några bra alternativ till 190 så det blir nog en sådan när det blir en bruksbil! Och då en fin sådan som ska vårdas väl.
Senast redigerat av EmilHammarlund (25 januari 2009)

4 637 Inlägg
23 januari 2009
henrikh skrev:
http://www.carsurvey.org/reviews/mercedes-benz/190/

Läs recensioner smile

Det ska jag göra!
Senast redigerat av EmilHammarlund (23 januari 2009)

Gödseldräng
4 529 Inlägg
25 januari 2009
skaffa diesel big_smile
köpte mig en 190 2.0 D idag inga problem att snålköra och komma ner på 0.4a o då är det en 84a med gammla motorn me
men va noga med rosten
lyft på baksätet och kolla i främre hörnen lyft på centrallås "datorn" och kolla där under jag hade fina hål där tongue

4 637 Inlägg
25 januari 2009
Team-Adolfsson skrev:
skaffa diesel big_smile
köpte mig en 190 2.0 D idag inga problem att snålköra och komma ner på 0.4a o då är det en 84a med gammla motorn me
men va noga med rosten
lyft på baksätet och kolla i främre hörnen lyft på centrallås "datorn" och kolla där under jag hade fina hål där tongue

Okej! Jag vill nog ha bensin, vet inte varför men...
Jo, rost ska jag kolla efter noga, vill ha en så fin som möjligt framförallt eftersom jag inte kan svetsa själv.

Vad är skillnaden mellan 190 och 190 E?
Senast redigerat av EmilHammarlund (25 januari 2009)

Gödseldräng
4 529 Inlägg
25 januari 2009
EmilHammarlund skrev:
Team-Adolfsson skrev:
skaffa diesel big_smile
men va noga med rosten

Jo, rost ska jag kolla efter noga, vill ha en så fin som möjligt framförallt eftersom jag inte kan svetsa själv.

190 är förgasare och 190E är insprutare smile

4 637 Inlägg
25 januari 2009
Team-Adolfsson skrev:
EmilHammarlund skrev:
Team-Adolfsson skrev:
skaffa diesel big_smile
men va noga med rosten

190 är förgasare och 190E är insprutare smile

Okej!

3 Inlägg
28 december 2009
_Glenne_ skrev:
Hade en 190E förra vintern, och det var ingen höjdare, till och med en volvo var roligare att köra och då är det fan illa.... Men i övrigt var den ju skön och bra på alla sätt, förutom att den drog olja som fasen... Men en 190 med lite större motorn är säkert en bra bil, typ 2,6an kanske smile

Men av nån väldigt konstig anledning så saknar jag min gammla benz, så det måste ha varit en bra bil endå även fast den gick slött tongue

jag har en 190e 2.6 och tycker att den är bästa vinterbilen jag kört grymt rolig att sladda med. men jävligt törstig :S

1 339 Inlägg
28 december 2009
norsken89 skrev:
_Glenne_ skrev:
Hade en 190E förra vintern, och det var ingen höjdare, till och med en volvo var roligare att köra och då är det fan illa.... Men i övrigt var den ju skön och bra på alla sätt, förutom att den drog olja som fasen... Men en 190 med lite större motorn är säkert en bra bil, typ 2,6an kanske smile

Men av nån väldigt konstig anledning så saknar jag min gammla benz, så det måste ha varit en bra bil endå även fast den gick slött tongue

jag har en 190e 2.6 och tycker att den är bästa vinterbilen jag kört grymt rolig att sladda med. men jävligt törstig :S

Dagens lilla trådlyft ja wink Jag tror TS redan har köpt sin bil tongue

3 Inlägg
28 december 2009
Volvo740an skrev:
norsken89 skrev:
_Glenne_ skrev:

Dagens lilla trådlyft ja wink Jag tror TS redan har köpt sin bil tongue

det får man ju hoppas iaf tongue det jag ville få fram va att 190 är en grymt kul bil med rätt motor big_smile

Sök