4866
Sök

Mystiskt fel med avgasreningen

781 Inlägg
15 mars 2006
Trådstartare
Har ägt min Zafira OPC i ca.6 veckor nu o den har gått som en dröm.Men häromdagen när jag var ute o körde så tändes plötsligt lampan för avgasreningen o bilen började gå orent.Sen gick den rent/orent omvartannat.

Till saken hör att jag precis hade tankat fullt innan men inte vet jag om det inverkar.Bilen har gått in o ut i garage dom sista 2 veckorna pga av att jag pulat med den.ca.3-4C+ i garaget o kallt som fan ute.Körde 3mil igår utan problem ingen lampa lysande,startade o stoppade 3gg vid olika affärer,alla 3gg så gick den illa o sen 3mil hem så lös lampan hela tiden o den gick inte 100.

Kan det vara:

Vatten eller fukt i tanken?
Dålig bensin?
Ngt som pajat i avgasreningen bara sådär..?
Ngt annat jävla mysko..?

Ska köra till Opel på Fredag o kolla felkoderna(vips,250:- bara..).
Ngn som har ngt tips!??
Senast redigerat av marbling (15 mars 2006)

5 710 Inlägg
15 mars 2006
Jag tror på.....
marbling skrev:
Ngt annat jävla mysko..?

..och att du kommer får reda på felet när Opel läser av felkoderna.
Lampan är väldigt allmänn i ett komplext system och att gissa orsaken till varför den tänds är vanskligt....

MVH Jonas
..............

781 Inlägg
15 mars 2006
Trådstartare
Ok..misstänkte det.Dom hade kanske tid morgon o kolla det.Opelnissen sa att det är ett 50-tal olika saker den lampan kan lysa för..

Körde en liten sväng idag.Direkt när jag startade lyste lampan o bilen gick väl ok.När jag kom ut från affären så lyste inte lampan på hemvägen o bilen gick ok utan när jag stampade till på gasen,då gick den orent.

781 Inlägg
16 mars 2006
Trådstartare
Vatt på Opel idag..Felkoderna sa ingenting utan att tändfel på 1&2 cylinder.Mekanikern sa att han tror att det är tändspolemodulen.Det är kåpan som sitter ovanpå tändstiften med spolar.

Dom beställde upp en modul(fanns bara i Tyskland)kommer nästa vecka.Kostar 1600:- +montering.Jättekul..

Först vek domkraften sig=rep+omlack sidokjol minst 800:- + denna modul+alla soppapengar.Så ca.3-3500:- rakt ner i sjön...Pengar som jag skulle lagt på roliga prylar till bilen.Just nu har jag tappat sugen rejält..

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
16 mars 2006
det är synd at du tappar sugen, men förstår dig! jag skulle behöva ny airbag men 5000 för en sidokudde känns inte motiverat just nu! om ett tag kommer du att känna suget igen (förhoppningsvis)

man lever bara en gång så lev väl!

781 Inlägg
21 mars 2006
Trådstartare
Såg i ett nyare inlägg här att ngn hade problem med ryckig gång på sin 850 vid gaspådrag.Min har liknande problem,Opel tror det är tändspolemodulen som tidigare skrivet,men kanske det är samma fel på min??

Ngn slang som är lös eller trasig...Skulle spara ca.2000:- till mig isåfall..Måste kolla det imorgon.Ngn som har ngt tips om hur man kollar det förutom rent visuellt??Är ingen expert på motorer..
Senast redigerat av marbling (21 mars 2006)

225 Inlägg
21 mars 2006
marbling skrev:
Såg i ett nyare inlägg här att ngn hade problem med ryckig gång på sin 850 vid gaspådrag.Min har liknande problem,Opel tror det är tändspolemodulen som tidigare skrivet,men kanske det är samma fel på min??

Ngn slang som är lös eller trasig...Skulle spara ca.2000:- till mig isåfall..Måste kolla det imorgon.Ngn som har ngt tips om hur man kollar det förutom rent visuellt??Är ingen expert på motorer..

svårt o säga faktist...men brorsans saab gick ryckigt vid gaspådrag som fan och check engine lampan lös o jag kollade i motorrummet då var det en vakuumslang som låg vid sidan om så jag satte fast den o lampan slocknade o bilen gick hur fint som helst:) det vill säga kolla slangar och sånt ochså

To Feel Or Not To Feel Cosworth....

781 Inlägg
21 mars 2006
Trådstartare
Kollade idag men ser inget.Men felet har ändrat sig.Från början förra helgen så gick den ojämnt på tomgång osså(ibland)o avgasreningslampan lyste(ibland).Nu går han jämnt hela tiden på tomgång,o lampan lyser inte längre.

Den går bra utom när jag stampar till på gasen ,då är det som han misständer eller går ojämnt.Stannar jag o går in typ i ngn affär o sen kommer ut så vill den gå illa första biten sen verkar den gå ok igen.

Aaahhh.......man tycker att skulle det vara t-s-modulen så skulle den misstända lite varstans under gång/färd men det gör den inte,bara vid hårdare acc som sagt..

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
21 mars 2006
jag hade lag dom där 250 kr på felsökningen. jobbigt att leta själv i blindo på en sån ny bil.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

1 453 Inlägg
21 mars 2006
marbling skrev:
Först vek domkraften sig=rep+omlack sidokjol minst 800:- + denna modul+alla soppapengar.Så ca.3-3500:- rakt ner i sjön...Pengar som jag skulle lagt på roliga prylar till bilen.Just nu har jag tappat sugen rejält..

Ja det är dyrt o ha bil. Bara att pynta. Men vad menar du med att du ska betala för att reparera skadorna för att domkraften vek sig om det hände på Opel?

781 Inlägg
21 mars 2006
Trådstartare
Domkraften vek sig hemma i garaget när jag luftade bromsarna...Felsökningen på Opel är redan gjord i förra veckan.Det enda som dom kunde se var att 1&2ans cylinder att feltänt ngn gång.Mekanikern var osäker men gissade att det är t-s-modulen.

Dom fick beställa upp en från Tyskland(dom har ingenting till min OPC).Dom får inte lämna tillbaka den men jag sa att jag pröjsar inte den om det visar sig att det inte är den o det gick dom med på.Jag ska köra ner till dom i slutet på veckan när den kommer så ska dom byta o prova.

Men jag tycker som tidigare skrivet att hade det varit fel på den så hade väl bilen misstänt lite närsom...?När felet började så gjorde bilen det(tror jag)men inte nu längre...

781 Inlägg
29 mars 2006
Trådstartare
Vart på Opel i Fredags o bytte tändkassett-modul.O visst fanken gick den bättre!O varför hade den gått sönder dåra???Jo,puckot som äger bilen(jag..)hade motortvättat bilen några veckor tidigare,vatten hade kommit ner runt tändstiften trots tätningar och troligtvis pajat kassetten...

Känns jävligt surt därför att jag frågade på verkstan innan jag tvättade om det var ngt särskilt jag borde skydda/tänka på vid en motortvätt.
-Inget särskilt,sa mekanikern,lite tejp eller plast på en del anslutningar,sen ska det tåla hyggligt..bara starta bilen direkt efteråt o låt den gå varm,vilket jag gjorde.

Visst....2000:- kostade den motortvätten mig...............

5 710 Inlägg
29 mars 2006
marbling skrev:
Visst....2000:- kostade den motortvätten mig...............

Du är inte den första i världshistorien som gör det misstaget (om det är någon tröst)

9-5 kasett....död efter en motortvätt.
http://www.geting.se/image.php/28518AkesDIkasett2.jpg

MVH Jonas
..............

781 Inlägg
29 mars 2006
Trådstartare
Tack..ska visa ditt inlägg för min sambo så kanske hon slutar kalla mig inkompetent pucko....hehe..

Sök