Magsäcks operation för fettma, någon som genomgått en sådan ??

Ellertz Norrlänning
17 februari 2009 · 1 453 Inlägg

blackdragonlady skrev:

SweetBabyDoll skrev:

Evildream skrev:
Nu kände jag ett akut behov av att skriva ett svar angående det här. Har övertagit tangenterna av min man för att jag skriver fortare, så det här är den nyopererade frun. Det är så mkt prat om att den "nya magsäcken" töjs ut och folk går upp i vikt igen. Det kan kanske stämma för en Gastric Banding, alltså när man spänner ett band och delar av magsäcken - även om det kräver en hel del vilja. Den vanligaste operationen idag är Gastric Bypass (som jag gjort i onsdags) och där har man bara kvar en magsäcksficka i storleksordning 1,5-2 dl. Den går INTE att töja ut till några stora propotioner. Personligen upplever jag också att hungerkänslorna har gått bort, jag känner inget behov av en andra portion t ex.

Alla kan gå ner i vikt, självklart, men frågan är bara hur mkt. Mina läkare (experter inom sina områden - bara det bästa är gott nog) har själva sagt att vi är olika programmerade. Lider man av en övervikt överskridande en viss gräns (minns inte vilket) kan man ofta inte gå ner mer än en viss procent av sin kroppsvikt om man passerat puberteten. Är man som jag dessutom insulinbehandlad diabetiker med hormonrubbninbar blir det nära på omöjligt. Jag gick själv ner nästan 30 kilo på något år innan operationen men hade fortfarande närmare 50 kilo kvar och hur jag än gjorde kunde jag inte minska. Jag köpte hund, jag simmade nå't pass varje vecka, jag har gått till och från mina jobb de sista åren och åt så näringsriktigt jag kunde men efter mina första 30 sa det STOPP. För mig var operationen inte ett förstahandsval utan jag prövade allt jag kunde komma på (som inte var farligt för min diabetes) innan. Jag ångrar ingenting och jag vet att jag tog den långsiktiga vägen ut - men kom inte och kalla den lätt.

Grattis eller vad man ska säga smile
Hur känns det nu då?
Vad äter du? Äter du något alls förresten eftersom att du rätt så nyligen gjorde det?


Nej, någon lätt genväg är det verkligen inte, men alla förstår inte det.

Lycka till i fortsättningen smile

Tack så mycket...kom på att jag ju faktiskt har en alldeles egen användare jag kan skriva från.

Det känns bra, både psykiskt och fysiskt och jag längtar tills jag återfått full styrka så jag orkar börja träna igen. Inte så rekommenderat de första två månaderna, eftersom det tar ett tag att läka ihop invärtes.

Nu äter jag 6x1,5 dl flytande föda (massor av soppa och fil, med andra ord)...men på längre sikt kommer jag kunna äta vanlig mat som alla andra äter, dock inte mer än 1,5-2 dl.

Skulle du ätit samma sak innan operationen skulle du gått ner precis lika mycket som du gör nu... För operationen har inte påverkat ämnesomsättningen någonting, förutom den ytterst lilla mentala biten. 

Det är det jag har försökt fått fram här!

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
Phaetoon
20 februari 2009 · 8 156 Inlägg

Ellertz skrev:
Phaetoon:

Att de flesta överviktiga har problem med förbränningen är väl kanske inte helt sant. De flesta överviktiga har en våldigt dålig livsstil.

En människas kropp är designad för att röra på sig, det är det som de flesta gör för lite. De flesta som idrottar och rör sig mycket kan äta de mesta utan att gå upp i vikt.

Utan motion och träning är det väldigt svårt att hålla en stadig vikt och ändå äta normalt. 

I de flesta fallen är de inte för mycket mat och fel sorts mat. Det är för LITE motion och rörelse.

Fast om du har problem med för hög insulinproduktion så blir du väldigt lätt sockersugen vilket leder till en dålig livsstil. Man har ju inte med sig nyttigheter vart man än går? Dessutom är det väldigt svårt för någon som fått en stor övervikt att börja motionera. Ta på dig en overall och sätt fast 2st tiokilosvikter kring benen, sen går du ut och går en kilometer. Du blir inte bara helt slut, du svettas som ett djur också. Dvs det är en ond spiral.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Phaetoon
20 februari 2009 · 8 156 Inlägg

Evildream skrev:
Är man som jag dessutom insulinbehandlad diabetiker med hormonrubbninbar blir det nära på omöjligt.

Diabetes påverkar ju helt klart. Själv har jag problem med att mitt blodsocker svajar en hel del. Tvungen att ta stora doser för att inte få för högt blodsocker efter måltiderna. Men 2 timmar efter måltiden så går mitt blodsocker neråt ganska så snabbt.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Phaetoon
20 februari 2009 · 8 156 Inlägg

Ellertz skrev:
Skulle du ätit samma sak innan operationen skulle du gått ner precis lika mycket som du gör nu... För operationen har inte påverkat ämnesomsättningen någonting, förutom den ytterst lilla mentala biten. 

Det är det jag har försökt fått fram här!

Inte helt säkert. Jag har gått på diet, men att deffa ner dom 5 sista kilona för att hamna under 100kg tog mer än ett år. Då snackar vi diet på anorexia-nivå.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang