"Renovatio" - Audi Coupe Gt ´86 - I trafik och helt godkänd för första gången sedan ´98! // Update med vinterbilder!

LeafBox Lat Perfektionist
8 juni 2009 · 6 359 Inlägg

Kitty skrev:

LeafBox skrev:
Det kommer bli bra dethär! Vad ska du ha för färg på fälgarna då? Vita? smile

Tack, tack! smile
Självklart vita, ngt annat har jag aldrig ens funderat på.. roll

haha, bra det! tongue

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Nomad a.k.a. lemonhead
9 juni 2009 · 22 Inlägg

Kitty skrev:
Mr Lemonhead, nu äntligen kommer dom utlovade bilderna!

Strålande! Ser ut att gå bra! Tråkigt att du hade inneboende dock. Fast o andra sidan ska ju dom små stackarna med ha det varmt ibland! smile

Kitty Audifrälst
10 juni 2009 · 173 Inlägg

Nomad skrev:

Kitty skrev:
Mr Lemonhead, nu äntligen kommer dom utlovade bilderna!

Strålande! Ser ut att gå bra! Tråkigt att du hade inneboende dock. Fast o andra sidan ska ju dom små stackarna med ha det varmt ibland! smile

Jag uppskattade iaf inte att dom var döda, annars gjorde det mig inte så fruktansvärt mkt, lite möss har ju aldrig dödat ngn. tongue

Förhoppningsvis hämtar jag min bromskraftsfördelare innan helgen redan, tillsammans med mera grejer, så efter helgen borde det väl finnas lite bilder uppe.. smile

Nomad a.k.a. lemonhead
10 juni 2009 · 22 Inlägg

Kitty skrev:
så efter helgen borde det väl finnas lite bilder uppe.. smile

Fan va bra! Har man något att se fram emot igen! smile

LeafBox Lat Perfektionist
10 juni 2009 · 6 359 Inlägg

Nomad skrev:

Kitty skrev:
så efter helgen borde det väl finnas lite bilder uppe.. smile

Fan va bra! Har man något att se fram emot igen! smile

+1
Gillar att se någon tar hand om dom smile
Fick nyss veta att min morbror köpt en likadan yikes tongue

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Mäki Långsam Perfektionist
10 juni 2009 · 4 800 Inlägg

Kul projekt! Går bra för dig, kommer titta in ibland wink

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
Frenzy
10 juni 2009 · 121 Inlägg

Kära nå'n vad mycket jobb du tagit på dig! Lycka till iaf. Ser ju bra ut hittills.

Non omnia possumus omne
Kitty Audifrälst
10 juni 2009 · 173 Inlägg

Tack för alla kommentarer! En dag som den här uppskattas dom verkligen; då man börjar undra när man egentligen tappade förståndet o hur det kunde bli såhär.. tongue
Mkt krångel o ännu mera jobb framför oss, men jag har inte gett upp riktigt än..

Mäki Långsam Perfektionist
11 juni 2009 · 4 800 Inlägg

Ska du inte göra heller wink

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
Nomad a.k.a. lemonhead
11 juni 2009 · 22 Inlägg

Nej, det ska du verkligen inte! smile Jag håller tummarna för dig! smile

philleHBG
24 juni 2009 · 69 Inlägg

trevligt projekt! ska bli kul att följa!

personligen så tycker jag att 35mm sänknings-sats är för lite för den bilen, speciellt om du kör med 15"-fälgar (eller om det är 14"..?), fast då är jag en person som är sjukt svag för gamla VAG-bilar som ligger och slickar marken wink eller som det så fint kallas "tyskstuk" smile
jag har själv en Audi 90 (B2, Typ 81/85 vad du nu vill kalla karossen), d.v.s. samma bil som du har fast sedan-version och troligtvis 40mm sänkning (har själv inte sänkt den utan köpte den såhär, så jag är inte helt hundra på vad för prylar som sitter på) och jag tycker den är ganska hög nu när man kör 15" hjul och 55-profil på däcken. men det är ju en smaksak. tyskstuk är ju inte riktigt orginal som du verkar sträva efter smile

men fortsätt uppdatera med ditt bygge!

förresten, när du plockade av tomgångsmotorn och gummi-rören till insuget, såg du möjligtvis någon konformad sak i insuget då? den kan man plocka ut (ibland lätt och ibland sitter dom som f*n). det ger nån hästkraft till, men framförallt en annan respons. ställer man samtidigt fram tändningen några grader så kan man också plocka ut några fler hästar. du kan också ställa upp soppa-trycket lite via någon skruv på bränsle-huvudet (om jag inte minns fel). dessa små modifikationer brukar ge några fler hästar och lite rappare motor eftersom man tar bort "strypningarna" som dom satte dit i europa-bilarna tack vare miljö-kraven.
extraktor-grenrör brukar göra en hel del på dessa motorer också. jag antar att du har HY eller KV-motorn i din också (tror den heter KV..?), och dom brukar vara rätt så lätta att plocka ut några enkla ponnys genom lite små-fix.

förresten, funderar du på turbo så bör du byta motorn till en turbo-motor eftersom dom är betydligt lättare och bättre för just turbo med sina oljekylda kolvar, mm, mm.

jag hoppas att du hänger med i mitt babbel, men jag blir lätt upphetsad när jag ser en äldre VAG-bil som någon verkligen tar hand om! tongue

MVH

Kitty Audifrälst
25 juni 2009 · 173 Inlägg

philleHBG skrev:
trevligt projekt! ska bli kul att följa!

personligen så tycker jag att 35mm sänknings-sats är för lite för den bilen, speciellt om du kör med 15"-fälgar (eller om det är 14"..?), fast då är jag en person som är sjukt svag för gamla VAG-bilar som ligger och slickar marken ;) eller som det så fint kallas "tyskstuk" :)
jag har själv en Audi 90 (B2, Typ 81/85 vad du nu vill kalla karossen), d.v.s. samma bil som du har fast sedan-version och troligtvis 40mm sänkning (har själv inte sänkt den utan köpte den såhär, så jag är inte helt hundra på vad för prylar som sitter på) och jag tycker den är ganska hög nu när man kör 15" hjul och 55-profil på däcken. men det är ju en smaksak. tyskstuk är ju inte riktigt orginal som du verkar sträva efter :)

men fortsätt uppdatera med ditt bygge!

förresten, när du plockade av tomgångsmotorn och gummi-rören till insuget, såg du möjligtvis någon konformad sak i insuget då? den kan man plocka ut (ibland lätt och ibland sitter dom som f*n). det ger nån hästkraft till, men framförallt en annan respons. ställer man samtidigt fram tändningen några grader så kan man också plocka ut några fler hästar. du kan också ställa upp soppa-trycket lite via någon skruv på bränsle-huvudet (om jag inte minns fel). dessa små modifikationer brukar ge några fler hästar och lite rappare motor eftersom man tar bort "strypningarna" som dom satte dit i europa-bilarna tack vare miljö-kraven.
extraktor-grenrör brukar göra en hel del på dessa motorer också. jag antar att du har HY eller KV-motorn i din också (tror den heter KV..?), och dom brukar vara rätt så lätta att plocka ut några enkla ponnys genom lite små-fix.

förresten, funderar du på turbo så bör du byta motorn till en turbo-motor eftersom dom är betydligt lättare och bättre för just turbo med sina oljekylda kolvar, mm, mm.

jag hoppas att du hänger med i mitt babbel, men jag blir lätt upphetsad när jag ser en äldre VAG-bil som någon verkligen tar hand om! :P

MVH

Tack! :)
Det var en del där ja.. men kul också att se responsen på det man gör..! :D

Sänkning, tyskstuk tänkte jag undvika, det kommer snarare bli en mera rallyinspirerad look, den har ju ändå en väldigt lik storebror som får bli lite förebild i mitt fall.. Det betyder INTE att det blir några breddade skärmar eller ngt åt det hållet, det är en vanlig gt coupe o så ska den se ut!
Vet inte om jag kommer bli nöjd med 35mm sänkning, men det var en billig lösning då jag köpte ett gäng grejor av en bekant. Bättre än original blir det i vilket fall, sen får vi se. :)

Den konformade saken i insuget du pratar om är borta på min, troligtvis ngn tidigare ägare som redan tänkt på det. :) Några ingrepp motormässigt blir det nog inte riktigt tills jag tycker att motorn känns helt hundra. Dessutom hoppas jag på att bygget kommer igång ordentligt i vinter nu.. :cool:

Turbomotor blir det ja, när dom planerna nu ska bli av, tankarna går mer o mer åt 3B/ABY hållet.. Tanken är att få den laglig med en sån motor, o då vet vi väl alla att det krävs bra mkt mera jobb än bara motorbyte.. ;)

---

Senaste nytt, kära läsare, är väl att bilen blir kvar trots allt. Det blev lite tyst här o det var nära att den åkte ut på annons för några dagar sen.. men jag klarade visst inte av att släppa taget än. Nu börjar det bli spännande iaf, blir bilen ngnsin klar eller hamnar Maja på psyket innan dess? :P

philleHBG
25 juni 2009 · 69 Inlägg

skönt att du inte gör dig av med bilen! smile

jaha, så du tänkte köra på rally-looken? men jag kommer inte ihåg riktigt hur det var, men om jag inte minns fel så körde bl.a. 2 svenskar med en coupe-version (utan några breda skärmar och liknande), så bilen finns i rally-version även utan alla breda saker på smile

3B, ABY och AAN-motorerna är trevliga, men om du inte tänkte klämma ut en helsikes massa hästar ur den så kanske Audi 100 turbo-motorn (kod MC) kan funka för dig och kanske är lättare att få tag i..? dom ska vara trevliga också när man laddar på lite vad jag har läst mig till.

men ja, det är bara tips. smile

som sagt, skönt att du behåller bilen!


P.S: jag hittade "prenumerera på denna tråden" precis tongue tack för hjälpen! smile

MVH

Kitty Audifrälst
25 juni 2009 · 173 Inlägg

Ang motor så vill jag ju välja en motor med lite mera möjligheter. Tanken är att bilen ska bli fyrhjulsdriven då jag ändå skulle behöva byta så mkt mera på den för att få den laglig med en turbomotor, så varför inte löpa linan ut? smile
Resonemanget med exempelvis en 3b motor är ju att en chippad sådan kanske kommer räcka, tack vare bilens relativt låga vikt. Men mkt vill ofta ha mera.. wink O då är det kanske bra att redan i förebyggande syfte ha en motor som ger möjlighet att plocka ut lite extra vid behov.. tongue

Men det ligger en bit fram alltihop, jag hinner nog ändra mig fram o tillbaka ett par gånger tills det är dags att bestämma sig. tongue

Kitty Audifrälst
29 juni 2009 · 173 Inlägg

Kort update, det mesta tiden har gått till att få bilen klar för efterkontrollen, så det är inte mkt att visa i bilder.. Färdbromsen bak funkar kanon numera, tack Jimmen för en bra deal på bromskraftsfördelaren och allt annat! smile

Lite mera inredning har hittat hem, hatthyllan är numera klädd i svart mocka och ett par 6*9or har också hittat dit. Nöjd med dom, en hel del över förväntan.. Bild kommer!

Nya däck är också beställda och fälgarna ska göras iordning snart, med lite tur kan dom kanske vara klara till helgen.

Allra senaste nytt är att efterkontroll inte riktigt gick som väntat, handbromsen visste jag dock om, men fortfarande strul med för hög co-halt.

To be continued..

Baloo79
29 juni 2009 · 148 Inlägg

Kör bara smile

quattro crew come to rape you
Smärta är feghet som lämnar kroppen
Audi 90 10v quattro "MEBA Racing" (1988)
DANNNNE
29 juni 2009 · 95 Inlägg

Blir skit bra detta keep on working!! wink

philleHBG
30 juni 2009 · 69 Inlägg

ajdå! ja, det där K-Jetronic kan vara lite problem ibland. men om jag inte minns helt fel så finns det en justerskruv på bränslehuvudet där man kan justera bränslet en aning (co-halten). vet inte om du hade tillgång till sbp's mätinstrument eller inte, men har du det så testa att skruva lite när motorn är varm så att du kommer ner till lagom nivå. borde räcka såvida resten av insprutningssystemet är i gott skick.
har du däremot inte tillgång till det så bör du be människan som besiktigar bilen att justera blandningen till dig när du är på besiktningen.

jag hoppas på en trevlig uppdatering snart med fina bilder på en nybesiktigad och godkänd bil! smile

MVH Phille

Nomad a.k.a. lemonhead
30 juni 2009 · 22 Inlägg

philleHBG skrev:
jag hoppas på en trevlig uppdatering snart med fina bilder på en nybesiktigad och godkänd bil! smile

MVH Phille

Precis! Hoppas verkligen att det går bra vid nästa besiktning! Och en massa nya fina bilder! smile

Kitty Audifrälst
5 juli 2009 · 173 Inlägg

Inget relaterat till bilen i sig kanske, men igår var vi iväg på vår första Gt-träff som var en riktigt bra o mysig upplevelse som vi vill dela med oss här! tongue
Hela 16 Gt:s var på plats till slut! smile


Inför konbanan

https://www1.garaget.org/gallery/archive/11639/701115_7pnxaz.jpg



Ett par bilder från konbanekörningen..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/11639/701116_lzp4s0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/11639/701119_bpkuxn.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/11639/701120_fylr02.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/11639/701121_vpkijn.jpg



Vi hade även tävling i högsta co-halt.. wink

https://www1.garaget.org/gallery/archive/11639/701118_b4s7ci.jpg


Vilken syn..!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/11639/701123_3w3ols.jpg


Mäktigt o härligt att se 16 Gt:s samlade på rad.. big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/11639/701124_918u7w.jpg

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang