Problem med kamrems-köp Volvo 740 GLT -89

Jigsaw_90
20 januari 2009 · 7 Inlägg

Vart är de bästa och billigaste stället att köpa kamremsats till en volvo 744 glt , 16 ventilare? Ska byta på min bil nemligen och jag har inte pengarna för o byta på en verkstad och när jag endå kan göra de själv så är ju de bättre. Och jag har inte pengar till o lägga ut tusen lappar heller..

Men jag funderar även på om de är en manuell lr automatisk spännrulle jag ska ha till den..
Hjälp? big_smiletongue

Senast redigerat av Jigsaw_90 (20 januari 2009)

Rspeter Audi A5 quattro driver.
20 januari 2009 · 2 203 Inlägg

Biltema? det är ju volvos reservdelslager.

steifan DR!FTT3KN!K3R
20 januari 2009 · 10 427 Inlägg

Rspeter skrev:
Biltema? det är ju volvos reservdelslager.

Finns inte till B234F där wink

Jigsaw_90, Meca säljer kamremssatser för 3.351,25 kr respektive 3.646,25 kr
beroende på vilka spännare man har (även inklusive balansaxelrem).

Ingen koll på vad Volvohandlarna tar, men det lär ju hamna därikring för 'allt'.

Edit: Har för mig att ett byte inklusive alla delar kostar runt 5000-6000kr
på Volvoverkstad. Har för mig att det står nåt sånt på kvittot från när det
byttes sist på min.

Senast redigerat av steifan (20 januari 2009)

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
Fire-Fox
20 januari 2009 · 632 Inlägg

Jag bytte nyss kamrem på min Volvo 740 GLT 16V. Jag köpte kamrem, generatorrem och AC rem på samma gång. Gick på runt 800kr. Bytte allt själv och passade givetvis på att kapa av balansaxelremmen samtidigt smile. Något jag verkligen rekommenderar. Angående manuell eller automatiskt spännare så är GLT -90 års eller nyare automatiskt spännare och -89 eller äldre manuell spännare. Mvh/Tobias. PS jag köper alltid mina saker på mekonomen eller Volvo verkstäder.

Kärlek växer inte på träd, den är gul och stavas T-5R :).
Volvo 945 Turbo "Classic" (1998)
Volvo V70N (2003)
dbjanoz
20 januari 2009 · 1 785 Inlägg

Jigsaw_90 skrev:
Vart är de bästa och billigaste stället att köpa kamremsats till en volvo 744 glt , 16 ventilare? Ska byta på min bil nemligen och jag har inte pengarna för o byta på en verkstad och när jag endå kan göra de själv så är ju de bättre. Och jag har inte pengar till o lägga ut tusen lappar heller..

Men jag funderar även på om de är en manuell lr automatisk spännrulle jag ska ha till den..
Hjälp? big_smiletongue

Jag rekomenderar att du satsar på en orginal delar. I detta fallet är det inte något att tjäna på delar från meckonomen det handlar om några få kronor.

Jag antar att du har den mekaniska spännaren på din 16V. De vet dem på volvo.

Klippa balansaxel remmen säger många och det är ju klart billigare än att byta den så visst det kan ju vara ett budget alternativ.

Jag tycker personligen det är lättare att byta remmen på B234F än B230* serien. Anledningen är att man behöver inte ta bort remskivan på vevaxeln när man gör rem bytet på B234F motorn.

På original remmen finns även markeringar som gör det lättare att få nollpunkterna på rätt plats. Börja med att lossa - polen på batteriet. Ta sedan och vrid motorn förhand tills du har markeringarna på kamaxlarna och veven på rätt plats. Fixera gärna kamaxlarna med ett special verktyg om du har möjligheten, det går utan men det är lite svårare. Tag bort den gamla remen och sätt dit den nya. Dubbelkolla att du verkligen har alla markeringar på rätt plats 1 kugge fel kan vara lika med haveri. När du har allt på plats och remmen är spänd så dra runt motorn förhand 2varv. Kolla att markeringarna stämmer än en gång på de tandade hjulen denna gången.

Hur långt har motorn gått? Brytrullarnas skick får du kolla också, är någon av dem dåliga i lagret så bör du byta även dessa.

När jag bytte sist på min volvo kostade allt 4200kr men då bytte Kamrem, balansaxelrem, samtliga brytrullar, vattenpump, servo- och generator -rem.

Skulle man betalat för arbetet också hade jag inte kommit under 10 000kr

Senast redigerat av dbjanoz (20 januari 2009)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
mrbuggy Entreprenör
20 januari 2009 · 1 784 Inlägg

dbjanoz skrev:

Jigsaw_90 skrev:
Vart är de bästa och billigaste stället att köpa kamremsats till en volvo 744 glt , 16 ventilare? Ska byta på min bil nemligen och jag har inte pengarna för o byta på en verkstad och när jag endå kan göra de själv så är ju de bättre. Och jag har inte pengar till o lägga ut tusen lappar heller..

Men jag funderar även på om de är en manuell lr automatisk spännrulle jag ska ha till den..
Hjälp? big_smiletongue

Jag rekomenderar att du satsar på en orginal delar. I detta fallet är det inte något att tjäna på delar från meckonomen det handlar om några få kronor.

Jag antar att du har den mekaniska spännaren på din 16V. De vet dem på volvo.

Klippa balansaxel remmen säger många och det är ju klart billigare än att byta den så visst det kan ju vara ett budget alternativ.

Jag tycker personligen det är lättare att byta remmen på B234F än B230* serien. Anledningen är att man behöver inte ta bort remskivan på vevaxeln när man gör rem bytet på B234F motorn.

På original remmen finns även markeringar som gör det lättare att få nollpunkterna på rätt plats. Börja med att lossa - polen på batteriet. Ta sedan och vrid motorn förhand tills du har markeringarna på kamaxlarna och veven på rätt plats. Fixera gärna kamaxlarna med ett special verktyg om du har möjligheten, det går utan men det är lite svårare. Tag bort den gamla remen och sätt dit den nya. Dubbelkolla att du verkligen har alla markeringar på rätt plats 1 kugge fel kan vara lika med haveri. När du har allt på plats och remmen är spänd så dra runt motorn förhand 2varv. Kolla att markeringarna stämmer än en gång på de tandade hjulen denna gången.

Hur långt har motorn gått? Brytrullarnas skick får du kolla också, är någon av dem dåliga i lagret så bör du byta även dessa.

När jag bytte sist på min volvo kostade allt 4200kr men då bytte Kamrem, balansaxelrem, samtliga brytrullar, vattenpump, servo- och generator -rem.

Skulle man betalat för arbetet också hade jag inte kommit under 10 000kr

Finns markeringar på mekonomenremmarna också... ;-) "dayco"

dbjanoz
20 januari 2009 · 1 785 Inlägg

steifan skrev:

Rspeter skrev:
Biltema? det är ju volvos reservdelslager.

Finns inte till B234F där wink

Jigsaw_90, Meca säljer kamremssatser för 3.351,25 kr respektive 3.646,25 kr
beroende på vilka spännare man har (även inklusive balansaxelrem).

Ingen koll på vad Volvohandlarna tar, men det lär ju hamna därikring för 'allt'.

Edit: Har för mig att ett byte inklusive alla delar kostar runt 5000-6000kr
på Volvoverkstad. Har för mig att det står nåt sånt på kvittot från när det
byttes sist på min.

Då bytte de väl enbart kamremmen som kostar ca 500kr. Det är ju de andra delarna som drar upp priset på bytet. Skulle inte tro att man kommer undan med 1500kr i arbetskostnad. Det motsvarar 1 1/2 timme på volvo verkstad

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
steifan DR!FTT3KN!K3R
20 januari 2009 · 10 427 Inlägg

dbjanoz skrev:

steifan skrev:

Rspeter skrev:
Biltema? det är ju volvos reservdelslager.

Finns inte till B234F där wink

Jigsaw_90, Meca säljer kamremssatser för 3.351,25 kr respektive 3.646,25 kr
beroende på vilka spännare man har (även inklusive balansaxelrem).

Ingen koll på vad Volvohandlarna tar, men det lär ju hamna därikring för 'allt'.

Edit: Har för mig att ett byte inklusive alla delar kostar runt 5000-6000kr
på Volvoverkstad. Har för mig att det står nåt sånt på kvittot från när det
byttes sist på min.

Då bytte de väl enbart kamremmen som kostar ca 500kr. Det är ju de andra delarna som drar upp priset på bytet. Skulle inte tro att man kommer undan med 1500kr i arbetskostnad. Det motsvarar 1 1/2 timme på volvo verkstad

Jo men jag tyckte han nämnde att dom fick rabatt på arbetet eller nåt sånt.
Bilen hade alltid varit servad på samma verkstad osv osv. Framgår inte på
kvittot heller om det är betalt för arbetet, kanske bara är grejerna.

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang