Mystiskt fel på min volvo 850

DavidMartin
23 januari 2009 · 250 Inlägg

Tjena,
Min 850 e sönder, igen. Den kommer inte upp över 2500 varv, när detta händer så dör bilen. Går endast på två cylindrar. 0 - 50 på 60 sek wink ... hade problem med varvtalsgivaren, har fortfarande felkod att den inte fungerar. Kan det vara den? Den e jävlig att byta så jag tänkte fråga er först.

Senast redigerat av DavidMartin (17 februari 2009)

BMW E53 X5 (2002)
joliba_01
23 januari 2009 · 424 Inlägg

DavidMartin skrev:
Tjena,
Min 850 e sönder, igen. Den kommer inte upp över 2500 varv, när detta händer så dör bilen. Går endast på två cylindrar. 0 - 50 på 60 sek wink ... hade problem med varvtalsgivaren, har fortfarande felkod att den inte fungerar. Kan det vara den? Den e jävlig att byta så jag tänkte fråga er först.

Har du nollställt felkoderna ?

årsmodell ?
motor?

kunde vara bra att veta

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !
Ford Mondeo "Berta" (2002)
Frosted
23 januari 2009 · 1 878 Inlägg

tändstift, rotor, fördelare. kolla felkoderna!

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
DavidMartin
26 januari 2009 · 250 Inlägg

Det är en SE/GL 10v 5 cylindrar från -94 manuell.

Ja, jag har gjort det mesta med den. Den får gnista i alla cylindrar men tre av spridarna sprutar inte in bensin. Det är inget fel på spridarna. Inget fel på databoxen heller. Den enda felkoden jag fått är fel motortempgivare och fel på varvtalsgivare.

Har kört runt med bilen såhär ett tag, har kännts lite dåligt, men det är väll inte jättefarligt att köra runt med bara två cylindrar?

BMW E53 X5 (2002)
DavidMartin
27 januari 2009 · 250 Inlägg

Ingen snille som vet?

BMW E53 X5 (2002)
Marlboroman
28 januari 2009 · 8 233 Inlägg

Provat att plats på spridarna och kolla om det funkar då? Känns förvisso osannolikt att flera spridare skulle lagt av samtidigt, men värt att kolla. Annars så får du börja kika närmare på kabelhärvan skulle jag tro.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Mickius
28 januari 2009 · 4 670 Inlägg

Vad är ett tag? ja skulle nog inte köra runt med en bil som går på 2 av 5 cylindrar allt för länge!

DavidMartin
28 januari 2009 · 250 Inlägg

Jag har bytt plats på spridarna och det har visat sig vara felfria. Kabelhärvan? kollat på sladdarna som gått från spridaran, inte hittat något direkt fel på dem. Tänkte att det kunde vara något fel på varvtalsgivaren som endas ger signal till två cylindrar att spruta in bensin? Är jag helt ute o cyklar eller? smile

Kört runt ganska mycket med bara två cylindrar, en månad... typ 50 mil kanske

BMW E53 X5 (2002)
tal0n Mekaniker/Däckmontör
28 januari 2009 · 1 140 Inlägg

visst att den ger felkod på motortempen och varvtalsgivarn, men är det något fel på dessa då? man ska aldrig lita på vad den ger för felkoder.. kan vara något helt annat om du har otur.
min bil läkte i avgassystemet förut, och felkoden var att luftmassämataren inte hade kontakt, fixade läkaget, och felkoden slocknade, så lite inte på vad bilen säger..


Mvh

DavidMartin
30 januari 2009 · 250 Inlägg

"Man ska inte lita på felkoderna" okej, nu blev jag ännu mer osäker smile  Hur kan jag kontrollera om det är något fel på dem? :S

Fungerade bra idag, kom upp i 100 km/h utan problem. Fast nu blev den lika dålig som innan. Den dör vid 2500 varv och hostar ut massa avgaser. Är desperat för o få igång de tre cylindrarna, men har inte mycket stålar. Please help?

Senast redigerat av DavidMartin (30 januari 2009)

BMW E53 X5 (2002)
tal0n Mekaniker/Däckmontör
30 januari 2009 · 1 140 Inlägg

DavidMartin skrev:
"Man ska inte lita på felkoderna" okej, nu blev jag ännu mer osäker smile  Hur kan jag kontrollera om det är något fel på dem? :S

Fungerade bra idag, kom upp i 100 km/h utan problem. Fast nu blev den lika dålig som innan. Den dör vid 2500 varv och hostar ut massa avgaser. Är desperat för o få igång de tre cylindrarna, men har inte mycket stålar. Please help?

är du säker på att den är 3st som inte går, för har svårt att tro att motorn går av sej själv på 2 av 5 cylindrar..? och absolut inte att du den orkar med upp till 2500varv heller.. när motorn är igång, prova rycka bort en tändkabel åt gången, då märker du vilka som den inte går på.. eller ta bort en spridarkontakt..

ajka
30 januari 2009 · 194 Inlägg

i mina ögon (öron) låter de osannolikt att du verkligen kunnat köra 50 mil med 2 av 5 cylindrar  yikes

Senast redigerat av ajka (30 januari 2009)

XtremeStreetR
30 januari 2009 · 167 Inlägg

tal0n skrev:

DavidMartin skrev:
"Man ska inte lita på felkoderna" okej, nu blev jag ännu mer osäker smile  Hur kan jag kontrollera om det är något fel på dem? :S

Fungerade bra idag, kom upp i 100 km/h utan problem. Fast nu blev den lika dålig som innan. Den dör vid 2500 varv och hostar ut massa avgaser. Är desperat för o få igång de tre cylindrarna, men har inte mycket stålar. Please help?

är du säker på att den är 3st som inte går, för har svårt att tro att motorn går av sej själv på 2 av 5 cylindrar..? och absolut inte att du den orkar med upp till 2500varv heller.. när motorn är igång, prova rycka bort en tändkabel åt gången, då märker du vilka som den inte går på.. eller ta bort en spridarkontakt..

Tror inte att bilen orkar komma upp i 100km/h elr äns starta på två cylindrar, min T5a hade liknande problem fast då gick den ibland på 3 cylindrar och ibland 4, men jag körde aldrig med den. fast då var det styrenheten... skaffade en ny, och jävlar vad den gick:D

Senast redigerat av XtremeStreetR (30 januari 2009)

Överladd<3
Volvo v70R awd "Ghetto Sledge 2" (1998)
tal0n Mekaniker/Däckmontör
30 januari 2009 · 1 140 Inlägg

näe tror inte den har gått på 2 av 5,
jag bytte själv oljefällan på bilen och rev bort insuget, råkade få ett bläck mellan insugspackningen och insuget, drog tjuvluft på 3 cylindrar och den fick jag bogsera till jobbet och knappt att jag kom upp på lyften..
så tror inte riktigt att den går på 2 bara...

Mvh

DavidMartin
30 januari 2009 · 250 Inlägg

Kollade lite närmre idag. Kände att avgasrören från tre cylindrar va varma. Så en rättelse; 3/5 fungerar! Tror min 850 är som XtremeStreetR s för den fungerar lite bättre ibland men oftast så går den på tre.

Felkoderna är fortfarande likadana. Får väll prova med att byta varvtalsräknare o hoppas på det bästa. Blir galen om det inte är felet sad

BMW E53 X5 (2002)
XtremeStreetR
30 januari 2009 · 167 Inlägg

Är det nåt du har gjort med bilen inom nån tidsram där felet inträffade som gör att man kan koppla ihop det med felet? t.e.x att nån har pillat på boxen?

Överladd<3
Volvo v70R awd "Ghetto Sledge 2" (1998)
DavidMartin
30 januari 2009 · 250 Inlägg

XtremeStreetR skrev:
Är det nåt du har gjort med bilen inom nån tidsram där felet inträffade som gör att man kan koppla ihop det med felet? t.e.x att nån har pillat på boxen?

Pillar ganska mycket med den. Den fungerade bra tills en dag då jag parkerade den i kylan och åkte iväg i några dagar. Sen startade den inte i flera veckor. Sen så spottade jag i kontakten till varvtalsgivaren och bilen startade smile fast bara tre cylindrar. Mycket profissionell reperation wink

BMW E53 X5 (2002)
dr-aero
30 januari 2009 · 290 Inlägg

kamaxellägesgivaren pajar ju i bland på dom där. brukar iof ge en felkod men inte alltid.

XtremeStreetR
31 januari 2009 · 167 Inlägg

Hmm det kan ju vara så om det har vart såpass kallt ute att styrenheten har tagit stryk, om du kunde låna en från nån verkstad elr ta en tur till nån skrot och kolla om dom har en 850 inne så kan du bara låna boxen från dom och prova, (det gjorde jag) fast då visste jag redan att det var den som var felet:P annars gör såhär nollställ den, dra bort polerna från batteriet i en kvart... om det inte funkar ta en titt på tändkablar, rotorn och fördelarlocket. Men när min höll på att gå såpass dåligt var det kallödning på "chippet" och så åtgärda man det, och då gick han bättre och bättre ju mer ja körde också ibland så bara hackade den till och så stod man där på motorvägen, men ja tog upp huven å drog ur och i boxen och så hade jag fyra cylindar igen och kom hem. Men pga av värme från lödningen avled min förra styrenhet haha:P så när jag böt kom alla fem cyllar in och jag bodde i bilen och på motorvägen i några dar:D

Senast redigerat av XtremeStreetR (31 januari 2009)

Överladd<3
Volvo v70R awd "Ghetto Sledge 2" (1998)
DavidMartin
3 februari 2009 · 250 Inlägg

Hela tändsystemet fungerar korrekt. Det är spridarna som inte öppnar sig. Köpte en ny fungerande Varvtalsgivare idag och det hjälpte inte... nu startar inte bilen alls. sad Jag får fortfarande felkoden Varvtalsgivarens signal saknas. Blir galen! Kan ju inte köra bilen till skroten för att testa boxen heller och den e ganska dyr att köpa sad

BMW E53 X5 (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang