s60r spridare 968:or o btr

Hogge_
28 januari 2009 · 186 Inlägg

Vet att dom flöder ca 470cc vid 3,8bar. som max. org 3,0 bar 450cc
Men hur mycket håller dom mest för i hk väg? ska använda i en T5 motor.
ska köra med en bosch 040 pump som pumar fram bensinen.
sen en linjär btr som pressar upp det lite.
Vet att folk kört 400hk på blå:a t5 spridare.
MvH// johan

Senast redigerat av Hogge_ (28 januari 2009)

torpis Forummoderator
28 januari 2009 · 10 572 Inlägg

Hur många cylindrar? Hur definierar du 100% DC? tillåter du att spridaren sprutar på ventiltalriken? hur mycket av totala DC vill du reservera för knackreglering etc?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Hogge_
28 januari 2009 · 186 Inlägg

torpis skrev:
Hur många cylindrar? Hur definierar du 100% DC? tillåter du att spridaren sprutar på ventiltalriken? hur mycket av totala DC vill du reservera för knackreglering etc?

Oj glömde skriva de, Det handlar om en t5:a, jag har ju inte tänkt att köra på 100% dc utan den ska vara driftsäkert ställt. ca 85-% vet ja att några kört med.

Senast redigerat av Hogge_ (28 januari 2009)

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
28 januari 2009 · 3 180 Inlägg

DC= DutyCykle smile

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
Hogge_
28 januari 2009 · 186 Inlägg

i och med att ja tänkt att ha ca 400-420 hk så betyder det att det går andvända dessa spridare med det är snudd på gränsen  ?

MrVain
28 januari 2009 · 904 Inlägg

Hogge_ skrev:
i och med att ja tänkt att ha ca 400-420 hk så betyder det att det går andvända dessa spridare med det är snudd på gränsen  ?

400 ska inte vara nått problem. Jag tror ju dock att dom flödar mer än 470cc vid 3,8 bar...
Ställ trycket på 4 bar å kör med en 044 i tanken som palalr trycket bättre. Sen låter du nån kunnig mappa bilen. Jag TROR att de kommer räcka upp mot 500hk.

De ska va gött å leva
Hogge_
28 januari 2009 · 186 Inlägg

MrVain skrev:

Hogge_ skrev:
i och med att ja tänkt att ha ca 400-420 hk så betyder det att det går andvända dessa spridare med det är snudd på gränsen  ?

400 ska inte vara nått problem. Jag tror ju dock att dom flödar mer än 470cc vid 3,8 bar...
Ställ trycket på 4 bar å kör med en 044 i tanken som palalr trycket bättre. Sen låter du nån kunnig mappa bilen. Jag TROR att de kommer räcka upp mot 500hk.

aha okej det lät ju bra de,får helt enkelt testa med dom spridarna.

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
28 januari 2009 · 3 180 Inlägg

MrVain skrev:

Hogge_ skrev:
i och med att ja tänkt att ha ca 400-420 hk så betyder det att det går andvända dessa spridare med det är snudd på gränsen  ?

400 ska inte vara nått problem. Jag tror ju dock att dom flödar mer än 470cc vid 3,8 bar...
Ställ trycket på 4 bar å kör med en 044 i tanken som palalr trycket bättre. Sen låter du nån kunnig mappa bilen. Jag TROR att de kommer räcka upp mot 500hk.

-968 spridare flödar 465cc vid 3.8 bars tryck så jag tror inte att dom kommer räcka till 500 häst

Senast redigerat av NITROUS (28 januari 2009)

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
torpis Forummoderator
28 januari 2009 · 10 572 Inlägg

tumregel:
Bensin 6cyl 1cc/hk, 5cyl 1.2cc/hk, 4cyl 1,5cc/hk.
E85  6cyl 1.35cc/hk, 5cyl 1.6cc/hk, 4cyl 2cc/hk

465cc/1.2= 387hk ungefär...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hogge_
28 januari 2009 · 186 Inlägg

hmmm det ser ut som man kanske iallfall borde köpa större spridare för att vara på säkra sidan, rekomendationer? vet att siemens deka 550cc borde kanske funka bättre ell

torpis Forummoderator
28 januari 2009 · 10 572 Inlägg

Hogge_ skrev:
hmmm det ser ut som man kanske iallfall borde köpa större spridare för att vara på säkra sidan, rekomendationer? vet att siemens deka 550cc borde kanske funka bättre ell

Bättre? du har ju fortfarande inte sagt vad du har för målsättning.

550cc/1.2= 458hk

varför väljer man för små spridare det är en gåta... begagnade R-spridare står dessutom högt i kurs jämfört med exempelvis www.racetronix.com

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Hogge_
28 januari 2009 · 186 Inlägg

torpis skrev:

Hogge_ skrev:
hmmm det ser ut som man kanske iallfall borde köpa större spridare för att vara på säkra sidan, rekomendationer? vet att siemens deka 550cc borde kanske funka bättre ell

Bättre? du har ju fortfarande inte sagt vad du har för målsättning.

550cc/1.2= 458hk

varför väljer man för små spridare det är en gåta... begagnade R-spridare står dessutom högt i kurs jämfört med exempelvis www.racetronix.com

Som målsättning denna sommar har ja som målsättning ca 400-420 hk i motorn.och det ska vara drift säkra hästar.bottendelen klara en bra bit över 500hk det enda som sätter stop för mer är toppen då den är minimalt portad. Men den ska lämnas in efter sommarn.

Senast redigerat av Hogge_ (28 januari 2009)

torpis Forummoderator
28 januari 2009 · 10 572 Inlägg

Hogge_ skrev:

torpis skrev:

Hogge_ skrev:
hmmm det ser ut som man kanske iallfall borde köpa större spridare för att vara på säkra sidan, rekomendationer? vet att siemens deka 550cc borde kanske funka bättre ell

Bättre? du har ju fortfarande inte sagt vad du har för målsättning.

550cc/1.2= 458hk

varför väljer man för små spridare det är en gåta... begagnade R-spridare står dessutom högt i kurs jämfört med exempelvis www.racetronix.com

Som målsättning denna sommar har ja som målsättning ca 400-420 hk i motorn.och det ska vara drift säkra hästar.bottendelen klara en bra bit över 500hk det enda som sätter stop för mer är toppen då den är minimalt portad. Men den ska lämnas in efter sommarn.

Då kan det ju vara smart att dimensionera för den kommande effekten? låt säga att du tycker att 550hk vore nog ungefär dig det kan braka, så välj spridare som är 550*1.2= ca 660cc  det är inte förrens du kliver över 1000cc spridare som låglasten börjar bli svårmappad.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Jimm
28 januari 2009 · 1 661 Inlägg

Jag har ett par 550cc liggandes. Hör av dig vid intresse

MrVain
28 januari 2009 · 904 Inlägg

torpis skrev:

Hogge_ skrev:
hmmm det ser ut som man kanske iallfall borde köpa större spridare för att vara på säkra sidan, rekomendationer? vet att siemens deka 550cc borde kanske funka bättre ell

Bättre? du har ju fortfarande inte sagt vad du har för målsättning.

550cc/1.2= 458hk

varför väljer man för små spridare det är en gåta... begagnade R-spridare står dessutom högt i kurs jämfört med exempelvis www.racetronix.com

jo men du vet lika väl som jag att folk plockar ut betydligt mer effekt per spridare än så.. helt utan problem

De ska va gött å leva
MrVain
28 januari 2009 · 904 Inlägg

Jag vet av S2or som plockar 470hk med RS2 spridare som flödar 444cc vid 3,8 bar. Utan att maxa dom.

Vilket soppa tryck har S60r orginal?

De ska va gött å leva
TurbOla Reservdansk
28 januari 2009 · 6 271 Inlägg

3,8bar som det står skrivet. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Heller_gbg
17 augusti 2010 · 144 Inlägg

TurbOla skrev:
3,8bar som det står skrivet. smile

FEL, s60r, v70r har en steglöspump. så den har ingen btr utan endast en blow over ventil på 6bar har jag för mig.

TurbOla Reservdansk
17 augusti 2010 · 6 271 Inlägg

Heller_gbg skrev:

TurbOla skrev:
3,8bar som det står skrivet. smile

FEL, s60r, v70r har en steglöspump. så den har ingen btr utan endast en blow over ventil på 6bar har jag för mig.

Ah det visste jag faktiskt inte, men de gröna spridarna mäts ju vid 3,8 bars tryck av någon anledning och därför utgick jag ifrån det.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Heller_gbg
17 augusti 2010 · 144 Inlägg

TurbOla skrev:

Heller_gbg skrev:

TurbOla skrev:
3,8bar som det står skrivet. smile

FEL, s60r, v70r har en steglöspump. så den har ingen btr utan endast en blow over ventil på 6bar har jag för mig.

Ah det visste jag faktiskt inte, men de gröna spridarna mäts ju vid 3,8 bars tryck av någon anledning och därför utgick jag ifrån det.

okej, aa jag vet. men det samma med volvo 850 T5, deras spridare är specade på 3.8bar men har bara 3.0bars bränslesystem

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang