2114
Sök

Här diskuterar vi Biltemas varor! Allt om Biltema!

4 005 Inlägg
11 september 2009
Har sett att biltema säljer snitzlade skivor för 449kr/paret. Någon som har erfarenhet av dem?
http://www.biltema.se/Archive/ProductCat/bil/Bromsskivor.jpg

767 Inlägg
11 september 2009
Ducato skrev:
köpte stabilisatorstag i våras. Efter 3 månader på bilen var all gummi sprucket i båda ändar.
Återlämnade och fick pengarna tillbaka. Endast ett blev monterad.
Alla gummiringar för upphängning av avgasrör spricker sönder efter ett par månader.
Har en gummidamask till en drivknut, som jag INTE kommer att montera.

Så nu har jag bestämt att hålla mig unna alla bildelar med gummi från detta företaget.

Har reklamerat och återlämnad många andra saker.  Så inte allt är av kvalité på denna butiken.
Så Feltema är ett bra namn för mig. smile

Tur man inte råkat ut för det iaf:D sitter en biltema drivaxeldammask och har suttit i snart 1500 mil. ser fortfarande bra ut=)

Avstängd
50 Inlägg
12 september 2009
Vet inte om detta räknas som larv direkt. men det kan komma till att låta roligt. Min son har ju ett favorit gossedjur som är just ifrån biltema och små barn ( 8 månader ) sliter ju rätt hårt på sina saker genom att ha dem i munnen etc big_smile MEN denna katten har hållt i ja 8 månader riktigt bra big_smile gillar den! trodde inte biltema kunde göra säkra barnsaker men tydligen big_smile

Musiker och Bilnörd
89 Inlägg
12 september 2009
Min erfarenhet av biltema är att deras verktyg funkar kanonbra. De har 10 års garanti också. Däremot är passformen på bildelarna lite si och så. Köpte stötdämpare fram till en volvo 240, då passade inte muttern som följde med dom, så jag fick använda de gamla muttrarna.

//Tobbe

Det finns två saker i världen som luktar fisk - Det ena är fisk...
www.rebel-state.com

204 Inlägg
13 september 2009
Nån som köpt Biltemas bildammsugare och har nåt att säga om den? Skräp eller bra?

1 634 Inlägg
13 september 2009
linuslinje skrev:
Har sett att biltema säljer snitzlade skivor för 449kr/paret. Någon som har erfarenhet av dem?
http://www.biltema.se/Archive/ProductCa … skivor.jpg

Vad jag hört skall deras sportskivor funka helt ok. Men de vanliga köper jag inte där igen.

Numera Saab 9-5 Aero -00

Xenoholic
2 559 Inlägg
13 september 2009
linuslinje skrev:
http://www.biltema.se/Archive/ProductCa … skivor.jpg

Brukar inte märka ord eller hacka på andras stavfel men snitzlade var ju lite kul lol
Undrar oxå om de är nåt att ha? hmm

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

Volvo850-92
1 682 Inlägg
20 september 2009
Hejsan.

Jag hade tänk köpa biltemas vitablinkers fram och vita sidoblinkers och VH baklykta.

Hur är kvalitén på dom?

2 271 Inlägg
20 september 2009
Volvo740-88 skrev:
Hejsan.

Jag hade tänk köpa biltemas vitablinkers fram och vita sidoblinkers och VH baklykta.

Hur är kvalitén på dom?

Hade båda paren på min gamla 16V,  funkar hur bra som.

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
21 september 2009
Efter att ha läst alla inlägg i denna tråd ytterligare en gång inser jag att biltema borde ha ett kunskapstest innan kassan. "Vet du hur man byter olja i din bil, och vilken olja du ska ha?" etc.

Det enda som alla varit konsekvent missnöjda med är tänddelar, vilka fungerar till dess att de ska demonteras och då går allt sönder.

Annars är det positiva röster från något håll om allt. smile

Och som det nämnts ett antal gånger i tråden, man kan inte räkna med att något som kostar en bråkdel av priset att hålla lika länge. Skulle det hålla ska man bara vara glad.
Men tänk på hur ni monterar sakerna. Lita inte på Biltema-katalogen som reservdelsguide, den specificerar bara vad deras produkt passar på. Om ditt fordon kräver en del som de inte har är det inte deras fel att den inte passar, det är ditt fel att du inte kontrollerat vad du ska ha för produkt.
Vid osäkerhet kan alltid märkesverkstaden kontaktas för att få veta exakta specifikationer på det som ska bytas, och eventuella saker som bör bytas samtidigt. Har sedan biltema sakerna och du anser dig vara kunnig nog att byta är det bara att testa.

Sen med bromsar vidhåller jag att de ska köras in så de blir genomvarma och sedan få svalna helt. Att bromsa in 200-0 för att få dem varma är inte lämpligt, men arbeta upp tempen i dem mjukt och låt dem sedan kallna. En normal bil har väldigt sällan riktigt varma bromsar, och medelsvenssons bil kommer inte upp i en sån temperatur som krävs för att härda beläggen under beläggens livstid. Samma sak med stålskivor, får de en gång komma upp i en viss temperatur lugnt och kontrollerat klarar de senare att nå samma temperatur utan att skadas.
Att det kan fungera på olika sätt med belägg och skivor från olika tillverkare beror på sammansättningen av belägg och skivor. Vissa bolag har härdat skivorna innan leverans, men då blir det dyrare. Sammansättningen av beläggen avgör arbetstemperaturen vilket gör att normala bromsar mattas av när de blir varma och racebromsar inte greppar när de är kalla. Jag har själv sett biltemabelägg klara 2-3timmars konstant körning runt mantorp innan de var slut, men då hade de bromsats upp till temp under ett "långsamt" varv och sedan fått svalna, fungerade klockrent.

Så ni som klagar på biltemas bromsar och hur det fungerat, fundera hur ni gjort när ni monterade dem, det kan vara där felet låg, precis som när spärrskaftet inte vill vara med efter man nyttjat det som hammare och sedan ska ta ett 2metersrör för att lossa bulten. Jag har gjort såna dumheter själv och oavsett märke så går det sönder.

Rälspilot
391 Inlägg
21 september 2009
När jag byggde billjud handlade jag en jävla massa byggmaterial på Biltema. Tyckte det funkade prima även om kanske ångorna vid plastningsprocessen gav huvudvärk. big_smile

Edit: Kom på att jag köpte ett par strömbrytare där också men de funkade inte. Jag orkade inte lämna tillbaka dem men nästa gång får det bli bättre grejer. wink
Senast redigerat av Madland (21 september 2009)

1 915 Inlägg
21 september 2009
Det är exakt samma med handbromsbackarna till 940, de är oxå för små på biltema.

epapower skrev:
Jag köpte lite akut förra söndagen handbromsbackar då mina spruckit på golfen och allt annat var stängt förutom biltema. Åkte dit och inhandla backar och mont.sats.

Satte ihop skiten och hur mkt jag än justera så vart det ingen kanon bromsverkan.
Körde med bilen några dagar i hopp om de skulle bli bättre imed det är självjusterande.
Men efter ett bromsprov och ett snack med jobbarkompisen som skrek rakt ut: "Biltemas skitbackar är för små". så börja jag fundera  på om backarna verkligen var för små...?!

Sagt och gjort, åkte till Autoexperten, köpte backar där och fick kanon bromsverkan på en gång.

EDIT: KÖP ALDRIG BROMSBACKAR TILL GOLF MK3 på biltema.

mvh

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

. . . .[brehas spar tid!!] . . .
264 Inlägg
21 september 2009
Tjena, Tänkte köpa lite Motor olja till volvon och fylla på, Är det någon som har andvändt biltemas?

*Gasa bör man annars dör man,* Man har inte hållit tillräckligt om man inte smakar diketskanten ;)

75 Inlägg
21 september 2009
_JLarsson skrev:
Tjena, Tänkte köpa lite Motor olja till volvon och fylla på, Är det någon som har andvändt biltemas?

ska du ha det i GL'n så går de bra, men till turbo motorer och trimmade etc.. så ska du ha märkes olja, använder själv biltema olja till bilen smile

Darth Vader
1 644 Inlägg
21 september 2009
Biltemas olja måste vara den mest omskrivna produkten på hela g.org. Ja, den duger till volvon...

Braaaaap?

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
21 september 2009
_JLarsson skrev:

Kör biltemaolja i Stagean, inga bekymmer ännu. All olja idag är bra om vi jämför med det som fanns för ett antal år sedan. Det jag kan rekommendera är dock aningen tätare oljebyten. smile

. . . .[brehas spar tid!!] . . .
264 Inlägg
22 september 2009
Okej tackar allesammans!

*Gasa bör man annars dör man,* Man har inte hållit tillräckligt om man inte smakar diketskanten ;)

1 749 Inlägg
22 september 2009
latina skrev:
Vet inte om detta räknas som larv direkt. men det kan komma till att låta roligt. Min son har ju ett favorit gossedjur som är just ifrån biltema och små barn ( 8 månader ) sliter ju rätt hårt på sina saker genom att ha dem i munnen etc big_smile MEN denna katten har hållt i ja 8 månader riktigt bra big_smile gillar den! trodde inte biltema kunde göra säkra barnsaker men tydligen big_smile

Köpte du en katalysator till ditt barn!yikes

Ursäkta men det var ett "tvångsinlägg"

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

OEM <3
6 957 Inlägg
23 september 2009
patrikke skrev:
latina skrev:

Köpte du en katalysator till ditt barn!yikes

Ursäkta men det var ett "tvångsinlägg"

Hihi tongue

Biltemas fälgstripe/tejp, bra eller anus? tongue 90kr är inte farligt.

OEM <3

4 005 Inlägg
23 september 2009
Jag köpte Biltemas 2 st sportbromsskivor 64-836 för 1000kr jämnt och deras bromsbelägg 65-9042 för 229kr.

Jag återkommer om något halvår hur bra de är smile

Sök