Efter att ha läst alla inlägg i denna tråd ytterligare en gång inser jag att biltema borde ha ett kunskapstest innan kassan. "Vet du hur man byter olja i din bil, och vilken olja du ska ha?" etc.
Det enda som alla varit konsekvent missnöjda med är tänddelar, vilka fungerar till dess att de ska demonteras och då går allt sönder.
Annars är det positiva röster från något håll om allt.
Och som det nämnts ett antal gånger i tråden, man kan inte räkna med att något som kostar en bråkdel av priset att hålla lika länge. Skulle det hålla ska man bara vara glad.
Men tänk på hur ni monterar sakerna. Lita inte på Biltema-katalogen som reservdelsguide, den specificerar bara vad deras produkt passar på. Om ditt fordon kräver en del som de inte har är det inte deras fel att den inte passar, det är ditt fel att du inte kontrollerat vad du ska ha för produkt.
Vid osäkerhet kan alltid märkesverkstaden kontaktas för att få veta exakta specifikationer på det som ska bytas, och eventuella saker som bör bytas samtidigt. Har sedan biltema sakerna och du anser dig vara kunnig nog att byta är det bara att testa.
Sen med bromsar vidhåller jag att de ska köras in så de blir genomvarma och sedan få svalna helt. Att bromsa in 200-0 för att få dem varma är inte lämpligt, men arbeta upp tempen i dem mjukt och låt dem sedan kallna. En normal bil har väldigt sällan riktigt varma bromsar, och medelsvenssons bil kommer inte upp i en sån temperatur som krävs för att härda beläggen under beläggens livstid. Samma sak med stålskivor, får de en gång komma upp i en viss temperatur lugnt och kontrollerat klarar de senare att nå samma temperatur utan att skadas.
Att det kan fungera på olika sätt med belägg och skivor från olika tillverkare beror på sammansättningen av belägg och skivor. Vissa bolag har härdat skivorna innan leverans, men då blir det dyrare. Sammansättningen av beläggen avgör arbetstemperaturen vilket gör att normala bromsar mattas av när de blir varma och racebromsar inte greppar när de är kalla. Jag har själv sett biltemabelägg klara 2-3timmars konstant körning runt mantorp innan de var slut, men då hade de bromsats upp till temp under ett "långsamt" varv och sedan fått svalna, fungerade klockrent.
Så ni som klagar på biltemas bromsar och hur det fungerat, fundera hur ni gjort när ni monterade dem, det kan vara där felet låg, precis som när spärrskaftet inte vill vara med efter man nyttjat det som hammare och sedan ska ta ett 2metersrör för att lossa bulten. Jag har gjort såna dumheter själv och oavsett märke så går det sönder.