Jo de kan slå sig bak, tex om ett ok ligger på... O precis som IT, och jag skrivit, rost, vilket är förmodligen den vanligaste orsaken...Om du kan spräcka en skiva genom att bända så måste den varit LÖVTUNN, vi snackar typ 1-2 mm till "ventilationsspalten". En (ventilerad) bromsskiva från en viss tysk tillverkare med 28mm tjocklek anses vara "helt slut" vid 26.4mm, men man kan gott köra ner de till 25mm, vilket många gör, speciellt om man svarvat skivan en gång... Hade en bil en gång som hade LÖVTUNNA främre skivor, vi snackar 2mm max till ventilationsspalten, den skivan hade säkert spruckit av ett släggslag, men den hade suttit på i ca 33000 mil oxå (främre skiva!!). Kommer inte ihåg totaltjockleken på den skivan men den var ner mot 14mm säkerligen (nya är 22mm...)
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure