3137
Sök

Här diskuterar vi Biltemas varor! Allt om Biltema!

1 938 Inlägg
23 augusti 2013
dawwe skrev:
Precis...Om dina bakre bromsskivor är "nerslitna" efter 5000 mil så är det nåt fel på bromssystemet. Mina bromsskivor bak (inte från Biltema men Ebay) har suttit på ca 6000 mil, inte det minsta slitna, trots att bromsen legat på rätt bra på ena sidan. Bak byter man skivor i regel pga att de slagit sig eller att de blivit rostiga på slitytan... Normalt ligger typ 70% av bromsverkan fram. På en riktigt tung bil som körs hårt på bana lite då och då kan jag tänka mig att även de bakre skivorna kan slitas ner snabbt (ska vi säg inom 8-10000 mil), men på en brukskörd bil??? Eller sitter du o gör burnouts varje kväll (bakhjulsdriven bil...)???

Förstår mig inte på din logik riktigt, bromsskivor bak byts i regel när dom är för tunna för att användas på ett säkert sätt, dom slår sig väldigt sällan bak pga den lilla bromsverkan som uppstår.

Det finns bromsbelägg som är väldigt snälla, typ vanliga standardbelägg som sliter väldigt lite på skivorna.
Men det finns också belägg som går betydligt hårdare åt skivan och käkar på materialet.

Man brukar inte köra riktigt tunga bilar på bana, om inte jag missat något. smile

Avstängd
10 388 Inlägg
23 augusti 2013
Glesmark skrev:
dawwe skrev:
Precis...Om dina bakre bromsskivor är "nerslitna" efter 5000 mil så är det nåt fel på bromssystemet. Mina bromsskivor bak (inte från Biltema men Ebay) har suttit på ca 6000 mil, inte det minsta slitna, trots att bromsen legat på rätt bra på ena sidan. Bak byter man skivor i regel pga att de slagit sig eller att de blivit rostiga på slitytan... Normalt ligger typ 70% av bromsverkan fram. På en riktigt tung bil som körs hårt på bana lite då och då kan jag tänka mig att även de bakre skivorna kan slitas ner snabbt (ska vi säg inom 8-10000 mil), men på en brukskörd bil??? Eller sitter du o gör burnouts varje kväll (bakhjulsdriven bil...)???

Förstår mig inte på din logik riktigt, bromsskivor bak byts i regel när dom är för tunna för att användas på ett säkert sätt, dom slår sig väldigt sällan bak pga den lilla bromsverkan som uppstår.

Det finns bromsbelägg som är väldigt snälla, typ vanliga standardbelägg som sliter väldigt lite på skivorna.
Men det finns också belägg som går betydligt hårdare åt skivan och käkar på materialet.

Man brukar inte köra riktigt tunga bilar på bana, om inte jag missat något. smile

Min erfarenhet är snarare att de byts för att de är rostskadade (därav min undran om hur många som faktiskt sliter ner sina skivor bak)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

1 938 Inlägg
23 augusti 2013
it_mutt skrev:
Glesmark skrev:
dawwe skrev:

Min erfarenhet är snarare att de byts för att de är rostskadade (därav min undran om hur många som faktiskt sliter ner sina skivor bak)

Dom bilar jag bytt på har varit pga att dom är så nötta att dom är för tunna.
Har gått att spräcka genom att stoppa en mejsel i ventilationshålet och bända något.

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
23 augusti 2013
Glesmark skrev:
it_mutt skrev:
Glesmark skrev:

Dom bilar jag bytt på har varit pga att dom är så nötta att dom är för tunna.
Har gått att spräcka genom att stoppa en mejsel i ventilationshålet och bända något.

Har dom kört utan OK? yikes

...has left the building...
4 474 Inlägg
23 augusti 2013
Jo de kan slå sig bak, tex om ett ok ligger på... O precis som IT, och jag skrivit, rost, vilket är förmodligen den vanligaste orsaken...Om du kan spräcka en skiva genom att bända så måste den varit LÖVTUNN, vi snackar typ 1-2 mm till "ventilationsspalten". En (ventilerad) bromsskiva från en viss tysk tillverkare med 28mm tjocklek anses vara "helt slut" vid 26.4mm, men man kan gott köra ner de till 25mm, vilket många gör, speciellt om man svarvat skivan en gång... Hade en bil en gång som hade LÖVTUNNA främre skivor, vi snackar 2mm max till ventilationsspalten, den skivan hade säkert spruckit av ett släggslag, men den hade suttit på i ca 33000 mil oxå (främre skiva!!). Kommer inte ihåg totaltjockleken på den skivan men den var ner mot 14mm säkerligen (nya är 22mm...)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

2 411 Inlägg
24 augusti 2013
Nja asså mina skivor börjar bli ganska tunna bak!  handbromsen ligger inte på iaf :S

50 Inlägg
27 augusti 2013
cewee skrev:
Luuther skrev:
Funderar på att köpa nya bromsskivor till min volvo 740 då mina fram är jävligt vinda. Durrar jävel när jag bromsar och rycker i ratten.
Är en a-traktor, dock 5 växlad och går som en bil, så inget tjat om att det ändå bara går i trettio.

Hur är Biltemas bromsskivor? Är ju inte direkt superhård körning, kör 70 där det är 70, kör 50 där det är 50.

http://forums.watchuseek.com/attachment … e-meme.png

Ot;
Biltemas bromsskivor fungerar för ditt bruk, garanterat.

Haha, fnissade lite faktiskt. big_smile

Kika gärna in på mitt projekt!
745 16v Turbo
Vå Garage

254 Inlägg
27 augusti 2013
köpte en tryckprovare för att se lufttrycket i däcken o den lever ännu smile

SuddenRacing Performance Club

En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
27 augusti 2013
Hur är biltemas limpistol?

755 Inlägg
27 augusti 2013
Frågar återigen då ingen respons sist,

Hur är biltemas analogiska mätare?
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … are-32265/

If you want to win, You mustn't loose.

Inbiten Volvonörd
799 Inlägg
27 augusti 2013
voltmätaren funkar prima! bra ljus i den oxå smile

Volvo V70N 2,5T projekt>>> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=290249
www.skogenracing.com
Volvo 944 Turbo+ 1991
Volvo 854 SE 1995

En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
28 augusti 2013
Laddtrycksmätaren köpte jag för något år sedan på annat håll men är samma som biltema. Köpte den enbart för den "rena" designen och priset.  Vad jag vet så fungerade den perfekt iaf.

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
28 augusti 2013
Extrazz skrev:
Hur är biltemas limpistol?

Tycker den har funkat riktigt bra. Lite långsam på att bli varm, men annars inget annat att klaga på smile

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk

408 Inlägg
28 augusti 2013
MSpader skrev:

har biltemas 52mm analoga oljetryck samt oljetempmätare. Funkar kanon. Lite tråkig färg på ljuset men det är ju bara att trycka i någon led lampa eller dylikt istället.

haft dom i 4-5mån nu kanske. Koppla allt på ett seriöst sätt så slipper du problem smile

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se

755 Inlägg
28 augusti 2013
pompe90 skrev:
MSpader skrev:

har biltemas 52mm analoga oljetryck samt oljetempmätare. Funkar kanon. Lite tråkig färg på ljuset men det är ju bara att trycka i någon led lampa eller dylikt istället.

haft dom i 4-5mån nu kanske. Koppla allt på ett seriöst sätt så slipper du problem smile

Har en 52mm ladd just nu den visar fel, så funderade på 45mm och bygga om lite i panelen på 940n

If you want to win, You mustn't loose.

408 Inlägg
28 augusti 2013
MSpader skrev:
pompe90 skrev:
MSpader skrev:

Har en 52mm ladd just nu den visar fel, så funderade på 45mm och bygga om lite i panelen på 940n

laddtryck vågar jag inte köra med biltemas. Kör lite dyrare märke där. Mest för att jag hade en över från min sommarbilen innan jag sålde den.

vet ej om det skiljer något mellan 52mm och 45mm i kvalité. Men vem vet :-)

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se

5 846 Inlägg
3 september 2013
Hur är biltemas nya elfläktar?
Funderar på att köpa en 14" sedan min gamla från sportstolen.se slutat funka efter nära på 2års tjänst (vägrade helt plötsligt starta en dag efter jag kört några minuter i regn), elfläkten gick inte igång vilket orsakade att bilen kokade och kylaren sprack jag letar därför efter en relativt platt sugande 14" elfläkt som går att lita på.
Senast redigerat av simlar (3 september 2013)

Fri fart för ett fritt folk!
14 757 Inlägg
3 september 2013
är nu inne på mitt 5:E hjullager på min arosa. alla från biltema..köp inget sånt skit. det sista var paj efter en resa på 50mil =/

ska bli skoj när jag får hem lager från något annat ställe och se om dom är lika kassa eller ej.

har monterat säkert 20 lager på bilar och aldrig haft detta problemet men då har det ej varit billigskittemas skräp

Kör fort så hinner inget hända...

...has left the building...
4 474 Inlägg
3 september 2013
Growe: Fram eller bak?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Fri fart för ett fritt folk!
14 757 Inlägg
3 september 2013
dawwe skrev:
Growe: Fram eller bak?

bak hade problem på min golf mk2 när jag köpte därifrån oxå.. vet inte vad som är problemet då man kollar lagrena efteråt så är dom ej skadade eller repiga men dom låter så inåthelvete illa

Kör fort så hinner inget hända...

Sök