2291
Sök

Här diskuterar vi Biltemas varor! Allt om Biltema!

En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
5 december 2013
#4421
Det enda man egentligen ska göra om man byter mellan två oljor är att göra ett tätt oljebyte efter för att få bort evt klegg som kan lossnat. Sen så kan man få problem med tidigare läckage som har täppts igen av en olja som agera packning och med nya oljan så kanske det börjar läcka för att det är något annat fel. Tex skev topp eller toppackning som är trasig.


115 Inlägg
5 december 2013
#4422
Hur är Biltemas gas-stötdämpare? Tänkt köpa till en 740.

600 Inlägg
5 december 2013
#4423
nisseper skrev:
Hur är Biltemas gas-stötdämpare? Tänkt köpa till en 740.

helt ok. bytte till sånna för nån månad sen.

Voodoo
1 444 Inlägg
5 december 2013
#4424
https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/600903_10151730127205047_1259608052_n.jpg
biltema skräp säkringar  och hållare....
istället för att bränna av tråden i säkringen så smälter skiten ihop så man måste byta hållaren..

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
6 december 2013
#4425
Hur är biltemas "nöd kompressor" som man kan plugga in i cigg uttaget i bilen?


Slav
1 454 Inlägg
6 december 2013
#4426
Någon mer än jag som haft problem med deras ballaster till H1 xenon kit?

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.

5 851 Inlägg
6 december 2013
#4427
Extrazz skrev:
Hur är biltemas "nöd kompressor" som man kan plugga in i cigg uttaget i bilen?

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o … sor-15217/
Jag har en sådan, tar tid som fan men duger i nödfall.


En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
6 december 2013
#4428
simlar skrev:
Extrazz skrev:
Hur är biltemas "nöd kompressor" som man kan plugga in i cigg uttaget i bilen?

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o … sor-15217/
Jag har en sådan, tar tid som fan men duger i nödfall.

Okey. Kanske finns någon lite snabbare någon annanstans eller alla kanske bara är slöa? hur mycket kan man pumpa upp till då? tex i bilen vill man ju ha 2bar iaf tills man kan ta sig till en mack etc.


5 851 Inlägg
6 december 2013
#4429
Extrazz skrev:
simlar skrev:
Extrazz skrev:
Hur är biltemas "nöd kompressor" som man kan plugga in i cigg uttaget i bilen?

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o … sor-15217/
Jag har en sådan, tar tid som fan men duger i nödfall.

Okey. Kanske finns någon lite snabbare någon annanstans eller alla kanske bara är slöa? hur mycket kan man pumpa upp till då? tex i bilen vill man ju ha 2bar iaf tills man kan ta sig till en mack etc.

Upp till två bar ska den då palla. Tar ca 15-20min från ca 1bar upp till 2bar (minns inte riktigt exakt hur lång tid det tog, har bara behövt använda den en gång och det var förra vintern).


Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
6 december 2013
#4430
Jag har en sådan kompressor man stoppar i cigg pluggen. Dock verkar de inte sälja just den längre men den kostade 450kr eller något liknande.

Funkat kanon och har med de på banträffar för att pumpa däcken med om/när det behövs.

Glömde den och gick å käka en gång.. 15min senare levde den och va stadigt med tryck i däcket.

Annars pumpar jag till max 3bar och det går "fort".

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

711 Inlägg
6 december 2013
#4431
Extrazz skrev:
Hur är biltemas "nöd kompressor" som man kan plugga in i cigg uttaget i bilen?

Jag har denna: http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o … sor-15218/

Har 3däck på bilen nu som läcker,så denna har kommit till användning. Från 1.5bar till 2.5bar tog inte många minutrar sist den fick jobba.


Edit:från 1.9 till 2.5bar=1min30sek
Senast redigerat av jimbon (6 december 2013)

48 Inlägg
6 december 2013
#4432
Köpte sotnings sats till b20 hade panik med att få igång amazonen en söndags kväll och cylinder packningen va totalt kass metall ringarna för cylinder loppen var större än själva packningen så den täta inte så bra sad så köp inget sånt där

Live Fast Die Young..RAGGER 4 LIFE

165 Inlägg
6 december 2013
#4433
Jag och en polare bytte spindel på hans Audi 80 för 2 veckor sedan, kikade på den i förrgår och fick se att den såg värre ut än den gamla som satt på andra sidan (21år), får hoppas att gummit och det viktiga håller längre än det skit svartstålet som använts till att gjuta den...neutral

Han har ju fyrhjulsdrift fan!
Aah men du, jag har raggarspinn!

600 Inlägg
8 december 2013
#4434
frågade förut om jag skulle ha mineral eller delsyntet i b234an.. Det vart krig om vilka oljor som förstör alla packningar och gud vet vad. Någon som klart kan säga nu istället ? ingen aning om vad som varit i tidigare..

...has left the building...
4 474 Inlägg
8 december 2013
#4435
Helsyntet om du vill ha det bästa. Men det finns knappast någon motorolja, oavsett sort, som INTE uppfyller kraven som ställdes när din bil tillverkades. Om det gäller din 16-ventilare så skulle jag slå i Aral SuperTronic 0W40, kostar 260kr/4 liter om man köper 5 dunkar samtidigt härifrån. Kör den oljan i min Passat från -96, utan problem.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

600 Inlägg
8 december 2013
#4436
dawwe skrev:
Helsyntet om du vill ha det bästa. Men det finns knappast någon motorolja, oavsett sort, som INTE uppfyller kraven som ställdes när din bil tillverkades. Om det gäller din 16-ventilare så skulle jag slå i Aral SuperTronic 0W40, kostar 260kr/4 liter om man köper 5 dunkar samtidigt härifrån. Kör den oljan i min Passat från -96, utan problem.

tänkte köpa på biltema idag wink Beställer bara med kompis som bor i närheten.. Bilen sjunger nog på sista såatte.. Kan ja slå i helsyntet fast jag inte vet vad som kört innan? Tycker den är svårstartad redan nu också..

...has left the building...
4 474 Inlägg
8 december 2013
#4437
Ja du kan slå i helsyntet. Skrönan om att helsyntet kan få en motor att läcka är inte helt sann, även om det låg lite i det när syntetoljorna kom runt slutet av 80-talet. Alla moderna oljor har "detergenter" i sig (typ rengörare..) det är dessa som kan lösa upp eventuella avlagringar som täppt till eventuella läckage. I klartext: Dessa "detergenter" finns även i mineralolja. Biltemas "helsyntet" är ingen äkta helsyntet som Aral oljan jag länkar till, utan den har "endast" syntetiska tillsatser. Köper du Biltemas 5W50 har du en relativt tjock olja när den är varm!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Avstängd
10 388 Inlägg
8 december 2013
#4438
Som dawwe skriver. Det var förr.

Mitt svar från denna tråd; http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277987

Förr höll mineraloljor rent löjligt låg kvalité, just med ex.vis koks som resultat. I kombination med detta var motorerna även sämre ihopsnickrade. Denna kombination gav att "skiten" som bildades, helt enkelt fastnade på lämpliga (nåja) ställen i motorn, och där blev de sittandes. TILLS man för en 20-25år sedan började med tillsatser i oljan, som hade en renande effekt i motorn. Vad hände då? Jo, skiten lossnade och ställde till problem.

Det är i sig alltså -inte- en myt. Men, det är en sanning som inte längre gäller.

Men, det handlar i sin tur om hur motorn är skött, hur gammal och så vidare och så vidare.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

600 Inlägg
8 december 2013
#4439
dawwe skrev:
Ja du kan slå i helsyntet. Skrönan om att helsyntet kan få en motor att läcka är inte helt sann, även om det låg lite i det när syntetoljorna kom runt slutet av 80-talet. Alla moderna oljor har "detergenter" i sig (typ rengörare..) det är dessa som kan lösa upp eventuella avlagringar som täppt till eventuella läckage. I klartext: Dessa "detergenter" finns även i mineralolja. Biltemas "helsyntet" är ingen äkta helsyntet som Aral oljan jag länkar till, utan den har "endast" syntetiska tillsatser. Köper du Biltemas 5W50 har du en relativt tjock olja när den är varm!

it_mutt skrev:
Som dawwe skriver. Det var förr.

Mitt svar från denna tråd; http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277987

Förr höll mineraloljor rent löjligt låg kvalité, just med ex.vis koks som resultat. I kombination med detta var motorerna även sämre ihopsnickrade. Denna kombination gav att "skiten" som bildades, helt enkelt fastnade på lämpliga (nåja) ställen i motorn, och där blev de sittandes. TILLS man för en 20-25år sedan började med tillsatser i oljan, som hade en renande effekt i motorn. Vad hände då? Jo, skiten lossnade och ställde till problem.

Det är i sig alltså -inte- en myt. Men, det är en sanning som inte längre gäller.

Men, det handlar i sin tur om hur motorn är skött, hur gammal och så vidare och så vidare.

har lite läckage i packboxen bakom lådan och lite runt ventilkåpan men somsagt så bilen är inget att bry sig så mycket om då den verkligen börjar bli slut. Om man säger vad är att föredra då? Räcker 10w-40 i 15-20 minus om man glömt motorvärmarn?

...has left the building...
4 474 Inlägg
8 december 2013
#4440
Kör på 5W50, det är en bättre olja för kallare väderlek. 10W40 funkar den med. En ventilkåpspackning kostar inte många kronor...O det finns "mjukgörare" att hälla i oljan (tex från Omega) som kan få ett mindre läckage från en packbox att upphöra, funkar på så sätt att "mjukgöraren" får gummit i packboxen att svälla en aning, o antagligen göra den mjukare med...Men som sagt det funkar bara vid mindre läckage, i regel.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure


Sök