3991
Sök

Här diskuterar vi Biltemas varor! Allt om Biltema!

663 Inlägg
10 april 2023
Äh vi får vara eniga om att vara oense, jag anser då iaf att OEM osv i många fall är ett fint sätt att få folk att blint köpa dessa delar för om du inte gör det så har du livsfarliga skräpdelar som kan explodera nästa gång du startar bilen! Se därför till att du köper dessa originaldelar som kostar 2000kr styck!

Professionell hatare

* Voff voff *
10 974 Inlägg
10 april 2023
torsen skrev:
Brådhis skrev:
I förrgår gav min Biltema domkraft upp. Enklaste lilla röda, köpt för 159:- 2006, dvs 17 år gammal. Misshandlat den rejält, lyft snett, tunga bilar, osv osv, men den har aldrig tvekat. Men nu är den epoken över. Blir nog en likadan igen. Så byter jag ut den år 2040... wink

På vilket sätt "gav den upp"?

Pinnen som skaftet påverkar, den som helt enkelt skapar trycket fastnade i nedre läget och även om man drar upp den manuellt med en polygrip så skapar den inget tryck längre. Så någonting inuti är nu helt enkelt färdiganvänt... wink
Senast redigerat av Brådhis (10 april 2023)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Avstängd
10 388 Inlägg
12 april 2023
Koster skrev:
"Okej så det mekonomen säljer är då alltså renoverade ok, men vad är det för material dom använder när dom renoverar dessa? Var kommer gummit ifrån och vilka kolvar använder man?

Jag är väldigt skeptisk om vissa prylar, särskilt när två saker ser likadana ut och har så få rörande delar som faktiskt kan gå sönder. Ska jag utgå utifrån att den ena är sämre än den andre för att det är "märkesprylar"? Från mitt snäva perspektiv ser jag två stenar, varav den ena står det "VOLVO" på. Det här kommer dock från någon som snålar med reservdelar och som än så länge har haft tur med billigare kopior."

Budweg ok är renoverade märkes ok som sedan säljs som utbytes ok. De är ett mellanpris alternativ och använder sig av tätningar/kolvar osv ifrån ATE eller andra stora tillverkare, stommen däremot är renoverande.

Vi kan ta ett exempel ifrån Biltema på hur saker och ting skiljer sig i kvalitet trots att de bägge två ser identiska ut rent visuellt.

Biltema säljer kinesiska kopior av Bosch 040 bränslepumpar för 649kr: https://www.biltema.se/bil---mc/tuning/ … 2000035738

En äkta Bosch 040 kostar idag över 3000kr om du lyckas få tag i en då tillverkningen verkar ha upphört.
https://www.speeding.nu/p/branslesystem … h-040.html (Ignorera priset då det är ifrån 2018)

Tittar vi då på flödet på de bägge pumparna som ser helt identiska ut så ser det ut på följande vis.
Biltema @3bar:160L
               @5bar:135L

Bosch   @3bar 210L
              @5bar 180L

Resultatet av det här är att den stackare som tror att en billig kopia kan prestera som det dyrare originalet kommer om det gäller en högeffektsapplikation att få betala för det misstaget med sin motor. Rör det sig om mer moderata effekter så kommer livslängden vara väldigt kort och prestandan kommer att försämras avsevärt.

Sedan kollade jag upp bromsok fram till en Volvo v70 00-08 på Trodo igår.
ATE ok(original) kostar 1997kr/st
Sedan kan man köpa en budget variant av samma ok av märket Kamaoka för 570kr/st

Den som inbillar sig att de 2 alternativen inte skiljer sig i kvalitet bör nog ta och kontakta biltillverkarna själva och övertala dem om samma sak...det skulle gynna oss alla.

Säger jag att Biltemas ok är helt värdelösa? Nej! bara att någonstans har man snålat in för att fä dem så billiga och livslängden kommer därför att vara kortare än ett kvalitets ok, hur mycket kortare är ett lotteri.

Varför skulle någon tro att en billigare pump, som skyltar med sina siffror, presterar som det dyrare originalet som skyltar med sina högre siffror?
Finns ingen logik i ett sådant antagande.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

2 852 Inlägg
13 april 2023
Håller helt med. Man får vad man betalar för. Köpte biltema torkarblad, billigaste varianten. (ca 70 kr st) De torkade helt okej... Första månaden. Efter 2 månader var de sämre än dom jag bytte innan.

Sen köpte jag bosch torkarblad (280 kr st) fortfarande efter drykt ett år torkar de som dom vore nya. Så visst, köper man billigt så köper man dyrt i längden.

7 670 Inlägg
13 april 2023
Brådhis skrev:
torsen skrev:
Brådhis skrev:
I förrgår gav min Biltema domkraft upp. Enklaste lilla röda, köpt för 159:- 2006, dvs 17 år gammal. Misshandlat den rejält, lyft snett, tunga bilar, osv osv, men den har aldrig tvekat. Men nu är den epoken över. Blir nog en likadan igen. Så byter jag ut den år 2040... wink

Pinnen som skaftet påverkar, den som helt enkelt skapar trycket fastnade i nedre läget och även om man drar upp den manuellt med en polygrip så skapar den inget tryck längre. Så någonting inuti är nu helt enkelt färdiganvänt... wink

Varför jag frågar är för att för några år sedan gav min gamla trokänare, en NIKE, upp.
Den måste "hjälpas upp" den första decimetern, sedan fungerar den.
Men den sjunker sakta.
Bytte olja i den(genom gummipluggen), men det var tydligen för sent i livscykeln.
Ersatt av Biltemas Racingdomkraft - som lyfter lågt för 2CV:n och Honda:n samt högt för Jimny´n.
Bilemas racingdomkraft kan rekommenderas av fler orsaker:
lätt(att ta med sig i bagageutrymmet)
stor spårvidd(stabilitet)
stort axelavstånd(stabilitet)
låg nog för de flesta låga bilar
hög nog(nästan) för de flesta offroadbilar

Stora nackdelen är de små hjulen(för grusanvändning bör plywoodskiva medföras som underlag).

4 257 Inlägg
13 april 2023
torsen skrev:
Brådhis skrev:
torsen skrev:

Varför jag frågar är för att för några år sedan gav min gamla trokänare, en NIKE, upp.
Men den sjunker sakta.
Bytte olja i den(genom gummipluggen), men det var tydligen för sent i livscykeln.
Ersatt av Biltemas Racingdomkraft - som lyfter lågt för 2CV:n och Honda:n samt högt för Jimny´n.

Stora nackdelen är de små hjulen(för grusanvändning bör plywoodskiva medföras som underlag).

Jag hoppas det börjar säljas någon domkraft här i Sverige snart som liknar Harbour freights Badlands.
https://www.harborfreight.com/3-ton-off … 59136.html

Det hade varit suveränt för mig om oftast byter däck mm på grusuppfarten, att slippa plywood skivorna.

627 Inlägg
13 april 2023
Jag har Biltema ok på min bil och 15 år senare är färgen kvar fortfarande. Inget har jag och klaga på.

663 Inlägg
13 april 2023
volvo-93 skrev:
Jag har Biltema ok på min bil och 15 år senare är färgen kvar fortfarande. Inget har jag och klaga på.

väntar ivrigt på att någon ska säga att deras biltema ok gått sönder efter bara någon månad big_smile

Professionell hatare

2 852 Inlägg
13 april 2023
Blanke skrev:
volvo-93 skrev:

väntar ivrigt på att någon ska säga att deras biltema ok gått sönder efter bara någon månad big_smile

Mitt gick sönder efter 4 timmar.

Hahaha, kunde inte låta bli.

Ruter Knekt
748 Inlägg
13 april 2023
zemet skrev:
torsen skrev:
Brådhis skrev:

Men den sjunker sakta.

Jag hoppas det börjar säljas någon domkraft här i Sverige snart som liknar Harbour freights Badlands.
https://www.harborfreight.com/3-ton-off … 59136.html

Det hade varit suveränt för mig om oftast byter däck mm på grusuppfarten, att slippa plywood skivorna.

Vet inte vart man skulle hitta hjulen, men det går ju att byta ut till dylika om man har två stångar på domkraftens däck. Gjutna 360° roterande hjul är lite svårare.
Senast redigerat av Duvetdet (13 april 2023)

Något sen på bollen

44 Inlägg
14 april 2023
Om man ska byta bromsok och nipplarna är såpass runddragna och fastrostade så man inte har annat val än att kapa bromsrören så är Biltemas dubbelkoningsverktyg guldvärt.

299 kr sen kan du enkelt trä på ny nippel och göra en dubbelkona som håller tätt, på min Volvo kunde jag göra det utan att lossa bromsröret på bilen.
Senast redigerat av WSTL (14 april 2023)

663 Inlägg
14 april 2023
WSTL skrev:
Om man ska byta bromsok och nipplarna är såpass runddragna och fastrostade så man inte har annat val än att kapa bromsrören så är Biltemas dubbelkoningsverktyg guldvärt.

299 kr sen kan du enkelt trä på ny nippel och göra en dubbelkona som håller tätt, på min Volvo kunde jag göra det utan att lossa bromsröret på bilen.

Bra att veta, övervägde att köpa förra helgen men var osäker.

Professionell hatare

44 Inlägg
14 april 2023
Blanke skrev:
WSTL skrev:

Bra att veta, övervägde att köpa förra helgen men var osäker.

Glömde skriva att jag rekommenderar att köpa ett bromsrör (runt 80 kr) för att träna på för det krävs lite träning för att få till en bra dubbelkona, men ge det en timme och sen kan du det, förvånansvärt enkelt var det tyckte jag.

6 228 Inlägg
14 april 2023
WSTL skrev:

Man kan också överväga att köpa nya bromsrör. Det brukar vara väldigt korta bitar ute vid hjulen då det sitter bromsslangar ut till länkarmarna så de skall kunna röra sig. Förmodligen inte mycket dyrare än att köpa nya nipplar i stället för de fastrostade, och så får man fräscha bromsrör dessutom.

* Voff voff *
10 974 Inlägg
14 april 2023
Någon som testat denna?

https://www.biltema.se/verktyg/tryckluf … 2000034980

Duger den till några stillsamma däckbyten hemma och kanske lite allmänt skruvande? smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

145 Inlägg
2 maj 2023
"Varför skulle någon tro att en billigare pump, som skyltar med sina siffror, presterar som det dyrare originalet som skyltar med sina högre siffror?
Finns ingen logik i ett sådant antagande."

Om du visste hur många som endera smält kolvar eller "pingat" sönder motorer pga att de snålat och köpt en Kinakopia av Bosch bränslepumpar eller spridare som sedan gått magert vid höga belastningar/ laddtryck.
Räcker med att läsa vissa kommentarer i tråden här av människor som bestämt tror att billigt är samma kvalitet som dyra märkesvaror
Senast redigerat av Koster (2 maj 2023)

663 Inlägg
2 maj 2023
Brådhis skrev:
Någon som testat denna?

Duger den till några stillsamma däckbyten hemma och kanske lite allmänt skruvande? smile

Kan inte säga någonting om just den här men såg på en loppis i byn att byns mekaniker sålde hans verktyg, varav en var en tryckluftsdriven mutterdragare från Biltema. Utan tvekan 20 år på nacken och den har använts till allting, och fick det lovat att den fortfarande fungerade som den skulle.

Finns kanske inte så mycket som kan gå fel med tryckluft. Men personligen har jag aldrig lyckats få lös några däck med tryckluft, blir alltid att värma upp och be till gud medans man håller ett två meters långt rör som förlängning.

Professionell hatare

Ruter Knekt
748 Inlägg
2 maj 2023
Blanke skrev:
Brådhis skrev:
Någon som testat denna?

Kan inte säga någonting om just den här men såg på en loppis i byn att byns mekaniker sålde hans verktyg, varav en var en tryckluftsdriven mutterdragare från Biltema. Utan tvekan 20 år på nacken och den har använts till allting, och fick det lovat att den fortfarande fungerade som den skulle.

Finns kanske inte så mycket som kan gå fel med tryckluft. Men personligen har jag aldrig lyckats få lös några däck med tryckluft, blir alltid att värma upp och be till gud medans man håller ett två meters långt rör som förlängning.

Kan det ... vara för att man dragit muttern till bristningsgräns och sedan efterdragit? smile
Har dock också fått muttrarna att låta som pistolskott. Men med korrekt symmetrisk åtdragning räcker ett vanligt fälgkors hela vägen. Positiva är att man då får av den med, just det. Ett fälgkors.
Senast redigerat av Duvetdet (2 maj 2023)

Något sen på bollen

Fri fart för ett fritt folk!
14 687 Inlägg
2 maj 2023
Duvetdet skrev:
Blanke skrev:
Brådhis skrev:
Någon som testat denna?

Kan det ... vara för att man dragit muttern till bristningsgräns och sedan efterdragit? smile
Har dock också fått muttrarna att låta som pistolskott. Men med korrekt symmetrisk åtdragning räcker ett vanligt fälgkors hela vägen. Positiva är att man då får av den med, just det. Ett fälgkors.

tanke på att man ska dra åt  den med 110nm så drar folk väldigt mycket för hårt inkl mig själv. smile

Kör fort så hinner inget hända...

663 Inlägg
3 maj 2023
Duvetdet skrev:
Blanke skrev:
Brådhis skrev:
Någon som testat denna?

I mitt fall så spelar det ingen roll hur hårt du drar muttrarna. Är ju rosten efter allt salt på vägarna som binder samman muttrarna med fälgarna snarare än navet. Drog av och ersatte bultarna med nya, satte dit lite fett också så att det inte skulle rosta över vintern. Tror du inte att 5 av 5 på alla däck krävde två personer för att få av jävlarna. Sket då ner mig efter att första släppte och det började att ringa i öronen. Så kan jag väl ha dragit lite för hårt också smile

Professionell hatare

Sök