Här diskuterar vi Biltemas varor! Allt om Biltema!

Blanke
10 april 2023 · 329 Inlägg

Koster skrev:
"Var är dessa ok gjorde dock? Står ju verkligen ingenting någonstans om det. Jag slår även vad om att många som köper dessa saker inte sedan tar hand om dom. Till exempel smörjer vissa kanske oket lite halvdant när dom installerar den och smörjer sedan aldrig igen. Sen klagar man på att biltemas saker är skräp när det visar sig att det är rostigt, kärvigt och hål i damaskerna. "

Man ser tydlig skillnad på renoverade original ok som tex Mekonomen och andra säljer (Budweg) för dom har ATE/GIRLING eller någon annan märkning ifrån de stora tillverkarna som bilindustrin använder sig av på oken. Det är därfor Mekonomen mfl kräver att du lämnar in dina gamla ok i retur så får man ett lägre pris, dem skickas sedan på "rekonditionering" och sedan säljs dom som utbytes ok.

Kina tillverkade ok har ingen sån märkning.

Det finns en anledning att biltillverkarna använder sig av dyrare och högre kvalitet på saker som utsätts för sån extrem påfrestning som bromsar, och den heter fabriksgaranti!
Kunde dom spara in 50% av kostnaden på varje ok utan att riskera kvalitén så gjorde dom det direkt, men inget bilmärke i världen kan ta risken att tvingas återkalla miljontals bilar pga att man snålade på en sån viktig komponent, dom skulle gå i konkurs.

En sak är helt säker iaf, det är inga original ok som Biltema säljer, hur länge dom håller är ett lotteri, inte lika länge som original iaf.

Okej så det mekonomen säljer är då alltså renoverade ok, men vad är det för material dom använder när dom renoverar dessa? Var kommer gummit ifrån och vilka kolvar använder man?

Jag är väldigt skeptisk om vissa prylar, särskilt när två saker ser likadana ut och har så få rörande delar som faktiskt kan gå sönder. Ska jag utgå utifrån att den ena är sämre än den andre för att det är "märkesprylar"? Från mitt snäva perspektiv ser jag två stenar, varav den ena står det "VOLVO" på. Det här kommer dock från någon som snålar med reservdelar och som än så länge har haft tur med billigare kopior.

Utmarks-Loke
10 april 2023 · 5 841 Inlägg

Blanke skrev:
Jag är väldigt skeptisk om vissa prylar, särskilt när två saker ser likadana ut och har så få rörande delar som faktiskt kan gå sönder. Ska jag utgå utifrån att den ena är sämre än den andre för att det är "märkesprylar"? Från mitt snäva perspektiv ser jag två stenar, varav den ena står det "VOLVO" på. Det här kommer dock från någon som snålar med reservdelar och som än så länge har haft tur med billigare kopior.

Den ena stenen kan vara granit och den andra sandsten.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 april 2023 · 13 744 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Men Makitas nyare batteri-vinkelslipar är åtminstone användbara nu, de var också värdelösa förr. Men de går fortfarande inte att jämföra med en vanlig sladdmaskin

Går ju att kapa ett lås med även den billigaste batteri maskinen. Bara kolla på när polisen säljer hittegods där säljs det mängder av billiga vinkelslipar som någon släppt när bängen kommit 😁

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Koster
10 april 2023 · 108 Inlägg

"Okej så det mekonomen säljer är då alltså renoverade ok, men vad är det för material dom använder när dom renoverar dessa? Var kommer gummit ifrån och vilka kolvar använder man?

Jag är väldigt skeptisk om vissa prylar, särskilt när två saker ser likadana ut och har så få rörande delar som faktiskt kan gå sönder. Ska jag utgå utifrån att den ena är sämre än den andre för att det är "märkesprylar"? Från mitt snäva perspektiv ser jag två stenar, varav den ena står det "VOLVO" på. Det här kommer dock från någon som snålar med reservdelar och som än så länge har haft tur med billigare kopior."

Budweg ok är renoverade märkes ok som sedan säljs som utbytes ok. De är ett mellanpris alternativ och använder sig av tätningar/kolvar osv ifrån ATE eller andra stora tillverkare, stommen däremot är renoverande.

Vi kan ta ett exempel ifrån Biltema på hur saker och ting skiljer sig i kvalitet trots att de bägge två ser identiska ut rent visuellt.

Biltema säljer kinesiska kopior av Bosch 040 bränslepumpar för 649kr: https://www.biltema.se/bil---mc/tuning/ … 2000035738

En äkta Bosch 040 kostar idag över 3000kr om du lyckas få tag i en då tillverkningen verkar ha upphört.
https://www.speeding.nu/p/branslesystem … h-040.html (Ignorera priset då det är ifrån 2018)

Tittar vi då på flödet på de bägge pumparna som ser helt identiska ut så ser det ut på följande vis.
Biltema @3bar:160L
               @5bar:135L

Bosch   @3bar 210L
              @5bar 180L

Resultatet av det här är att den stackare som tror att en billig kopia kan prestera som det dyrare originalet kommer om det gäller en högeffektsapplikation att få betala för det misstaget med sin motor. Rör det sig om mer moderata effekter så kommer livslängden vara väldigt kort och prestandan kommer att försämras avsevärt.

Sedan kollade jag upp bromsok fram till en Volvo v70 00-08 på Trodo igår.
ATE ok(original) kostar 1997kr/st
Sedan kan man köpa en budget variant av samma ok av märket Kamaoka för 570kr/st

Den som inbillar sig att de 2 alternativen inte skiljer sig i kvalitet bör nog ta och kontakta biltillverkarna själva och övertala dem om samma sak...det skulle gynna oss alla.

Säger jag att Biltemas ok är helt värdelösa? Nej! bara att någonstans har man snålat in för att fä dem så billiga och livslängden kommer därför att vara kortare än ett kvalitets ok, hur mycket kortare är ett lotteri.

Brådhis * Voff voff *
10 april 2023 · 10 280 Inlägg

I förrgår gav min Biltema domkraft upp. Enklaste lilla röda, köpt för 159:- 2006, dvs 17 år gammal. Misshandlat den rejält, lyft snett, tunga bilar, osv osv, men den har aldrig tvekat. Men nu är den epoken över. Blir nog en likadan igen. Så byter jag ut den år 2040... wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
10 april 2023 · 7 238 Inlägg

Brådhis skrev:
I förrgår gav min Biltema domkraft upp. Enklaste lilla röda, köpt för 159:- 2006, dvs 17 år gammal. Misshandlat den rejält, lyft snett, tunga bilar, osv osv, men den har aldrig tvekat. Men nu är den epoken över. Blir nog en likadan igen. Så byter jag ut den år 2040... wink

På vilket sätt "gav den upp"?

Mossan1
10 april 2023 · 2 828 Inlägg

Jag köpte 4ggr bromsok till en V70 2005 ca 2016. Jag har inte bilen kvar i egen ägo, men en bekant kör den nu med samma bromsok 7år och ca 15.000mil senare.

Koster
10 april 2023 · 108 Inlägg

Finns ju faktiskt saker som Biltema är mångdubbelt dyrare på också. Ta tex bromscylinderfett där man kan tro att Biltema kränger kokain jämfört med Mekonomen.
180gr MEKONOMEN 111KR
6gr Biltema 46:90kr
Eller skruvlåsning, 3ml för 43kr!!
Limtuberna är likadana, storleken på tuben stämmer med märkesvaror, men innehållet är oftast långt mycket mindre.

Varför kostar en Mora Companion i rostfritt 149kr och samma modell i kolstål kostar 95kr när de båda i övrigt tillverkas på exakt samma ställe och köper stålet till båda ifrån Sandvik? Därför att 12c27 stål innehåller fler legeringar och är därför dyrare att tillverka. Bägge två fungerar lika bra som kniv, men den rostfria håller skärpan mycket längre samt klarar av mycket svårare miljöer än den i kolstål.

Det är bra att det finns ekonomidelar då man ibland faktiskt inte har råd att köpa premiumdelar till allt man behöver, men man kan fortfarande inte köpa guld till skrotpriser, det finns fortfarande flera områden där priset spelar en avgörande roll.

Jag köper ruggigt mycket saker på Biltema, men inte allt.

Senast redigerat av Koster (10 april 2023)

Blanke
10 april 2023 · 329 Inlägg

Äh vi får vara eniga om att vara oense, jag anser då iaf att OEM osv i många fall är ett fint sätt att få folk att blint köpa dessa delar för om du inte gör det så har du livsfarliga skräpdelar som kan explodera nästa gång du startar bilen! Se därför till att du köper dessa originaldelar som kostar 2000kr styck!

Brådhis * Voff voff *
10 april 2023 · 10 280 Inlägg

torsen skrev:

Brådhis skrev:
I förrgår gav min Biltema domkraft upp. Enklaste lilla röda, köpt för 159:- 2006, dvs 17 år gammal. Misshandlat den rejält, lyft snett, tunga bilar, osv osv, men den har aldrig tvekat. Men nu är den epoken över. Blir nog en likadan igen. Så byter jag ut den år 2040... wink

På vilket sätt "gav den upp"?

Pinnen som skaftet påverkar, den som helt enkelt skapar trycket fastnade i nedre läget och även om man drar upp den manuellt med en polygrip så skapar den inget tryck längre. Så någonting inuti är nu helt enkelt färdiganvänt... wink

Senast redigerat av Brådhis (10 april 2023)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
it_mutt Avstängd
12 april 2023 · 10 388 Inlägg

Koster skrev:
"Okej så det mekonomen säljer är då alltså renoverade ok, men vad är det för material dom använder när dom renoverar dessa? Var kommer gummit ifrån och vilka kolvar använder man?

Jag är väldigt skeptisk om vissa prylar, särskilt när två saker ser likadana ut och har så få rörande delar som faktiskt kan gå sönder. Ska jag utgå utifrån att den ena är sämre än den andre för att det är "märkesprylar"? Från mitt snäva perspektiv ser jag två stenar, varav den ena står det "VOLVO" på. Det här kommer dock från någon som snålar med reservdelar och som än så länge har haft tur med billigare kopior."

Budweg ok är renoverade märkes ok som sedan säljs som utbytes ok. De är ett mellanpris alternativ och använder sig av tätningar/kolvar osv ifrån ATE eller andra stora tillverkare, stommen däremot är renoverande.

Vi kan ta ett exempel ifrån Biltema på hur saker och ting skiljer sig i kvalitet trots att de bägge två ser identiska ut rent visuellt.

Biltema säljer kinesiska kopior av Bosch 040 bränslepumpar för 649kr: https://www.biltema.se/bil---mc/tuning/ … 2000035738

En äkta Bosch 040 kostar idag över 3000kr om du lyckas få tag i en då tillverkningen verkar ha upphört.
https://www.speeding.nu/p/branslesystem … h-040.html (Ignorera priset då det är ifrån 2018)

Tittar vi då på flödet på de bägge pumparna som ser helt identiska ut så ser det ut på följande vis.
Biltema @3bar:160L
               @5bar:135L

Bosch   @3bar 210L
              @5bar 180L

Resultatet av det här är att den stackare som tror att en billig kopia kan prestera som det dyrare originalet kommer om det gäller en högeffektsapplikation att få betala för det misstaget med sin motor. Rör det sig om mer moderata effekter så kommer livslängden vara väldigt kort och prestandan kommer att försämras avsevärt.

Sedan kollade jag upp bromsok fram till en Volvo v70 00-08 på Trodo igår.
ATE ok(original) kostar 1997kr/st
Sedan kan man köpa en budget variant av samma ok av märket Kamaoka för 570kr/st

Den som inbillar sig att de 2 alternativen inte skiljer sig i kvalitet bör nog ta och kontakta biltillverkarna själva och övertala dem om samma sak...det skulle gynna oss alla.

Säger jag att Biltemas ok är helt värdelösa? Nej! bara att någonstans har man snålat in för att fä dem så billiga och livslängden kommer därför att vara kortare än ett kvalitets ok, hur mycket kortare är ett lotteri.

Varför skulle någon tro att en billigare pump, som skyltar med sina siffror, presterar som det dyrare originalet som skyltar med sina högre siffror?
Finns ingen logik i ett sådant antagande.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
uhlin
13 april 2023 · 2 834 Inlägg

Håller helt med. Man får vad man betalar för. Köpte biltema torkarblad, billigaste varianten. (ca 70 kr st) De torkade helt okej... Första månaden. Efter 2 månader var de sämre än dom jag bytte innan.

Sen köpte jag bosch torkarblad (280 kr st) fortfarande efter drykt ett år torkar de som dom vore nya. Så visst, köper man billigt så köper man dyrt i längden.

torsen
13 april 2023 · 7 238 Inlägg

Brådhis skrev:

torsen skrev:

Brådhis skrev:
I förrgår gav min Biltema domkraft upp. Enklaste lilla röda, köpt för 159:- 2006, dvs 17 år gammal. Misshandlat den rejält, lyft snett, tunga bilar, osv osv, men den har aldrig tvekat. Men nu är den epoken över. Blir nog en likadan igen. Så byter jag ut den år 2040... wink

På vilket sätt "gav den upp"?

Pinnen som skaftet påverkar, den som helt enkelt skapar trycket fastnade i nedre läget och även om man drar upp den manuellt med en polygrip så skapar den inget tryck längre. Så någonting inuti är nu helt enkelt färdiganvänt... wink

Varför jag frågar är för att för några år sedan gav min gamla trokänare, en NIKE, upp.
Den måste "hjälpas upp" den första decimetern, sedan fungerar den.
Men den sjunker sakta.
Bytte olja i den(genom gummipluggen), men det var tydligen för sent i livscykeln.
Ersatt av Biltemas Racingdomkraft - som lyfter lågt för 2CV:n och Honda:n samt högt för Jimny´n.
Bilemas racingdomkraft kan rekommenderas av fler orsaker:
lätt(att ta med sig i bagageutrymmet)
stor spårvidd(stabilitet)
stort axelavstånd(stabilitet)
låg nog för de flesta låga bilar
hög nog(nästan) för de flesta offroadbilar

Stora nackdelen är de små hjulen(för grusanvändning bör plywoodskiva medföras som underlag).

zemet
13 april 2023 · 4 041 Inlägg

torsen skrev:

Brådhis skrev:

torsen skrev:

På vilket sätt "gav den upp"?

Pinnen som skaftet påverkar, den som helt enkelt skapar trycket fastnade i nedre läget och även om man drar upp den manuellt med en polygrip så skapar den inget tryck längre. Så någonting inuti är nu helt enkelt färdiganvänt... wink

Varför jag frågar är för att för några år sedan gav min gamla trokänare, en NIKE, upp.
Den måste "hjälpas upp" den första decimetern, sedan fungerar den.
Men den sjunker sakta.
Bytte olja i den(genom gummipluggen), men det var tydligen för sent i livscykeln.
Ersatt av Biltemas Racingdomkraft - som lyfter lågt för 2CV:n och Honda:n samt högt för Jimny´n.
Bilemas racingdomkraft kan rekommenderas av fler orsaker:
lätt(att ta med sig i bagageutrymmet)
stor spårvidd(stabilitet)
stort axelavstånd(stabilitet)
låg nog för de flesta låga bilar
hög nog(nästan) för de flesta offroadbilar

Stora nackdelen är de små hjulen(för grusanvändning bör plywoodskiva medföras som underlag).

Jag hoppas det börjar säljas någon domkraft här i Sverige snart som liknar Harbour freights Badlands.
https://www.harborfreight.com/3-ton-off … 59136.html

Det hade varit suveränt för mig om oftast byter däck mm på grusuppfarten, att slippa plywood skivorna.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
volvo-93
13 april 2023 · 625 Inlägg

Jag har Biltema ok på min bil och 15 år senare är färgen kvar fortfarande. Inget har jag och klaga på.

Blanke
13 april 2023 · 329 Inlägg

volvo-93 skrev:
Jag har Biltema ok på min bil och 15 år senare är färgen kvar fortfarande. Inget har jag och klaga på.

väntar ivrigt på att någon ska säga att deras biltema ok gått sönder efter bara någon månad big_smile

uhlin
13 april 2023 · 2 834 Inlägg

Blanke skrev:

volvo-93 skrev:
Jag har Biltema ok på min bil och 15 år senare är färgen kvar fortfarande. Inget har jag och klaga på.

väntar ivrigt på att någon ska säga att deras biltema ok gått sönder efter bara någon månad big_smile

Mitt gick sönder efter 4 timmar.

Hahaha, kunde inte låta bli.

Oreggad Ruter Knekt
13 april 2023 · 653 Inlägg

zemet skrev:

torsen skrev:

Brådhis skrev:
Pinnen som skaftet påverkar, den som helt enkelt skapar trycket fastnade i nedre läget och även om man drar upp den manuellt med en polygrip så skapar den inget tryck längre. Så någonting inuti är nu helt enkelt färdiganvänt... wink

Varför jag frågar är för att för några år sedan gav min gamla trokänare, en NIKE, upp.
Den måste "hjälpas upp" den första decimetern, sedan fungerar den.
Men den sjunker sakta.
Bytte olja i den(genom gummipluggen), men det var tydligen för sent i livscykeln.
Ersatt av Biltemas Racingdomkraft - som lyfter lågt för 2CV:n och Honda:n samt högt för Jimny´n.
Bilemas racingdomkraft kan rekommenderas av fler orsaker:
lätt(att ta med sig i bagageutrymmet)
stor spårvidd(stabilitet)
stort axelavstånd(stabilitet)
låg nog för de flesta låga bilar
hög nog(nästan) för de flesta offroadbilar

Stora nackdelen är de små hjulen(för grusanvändning bör plywoodskiva medföras som underlag).

Jag hoppas det börjar säljas någon domkraft här i Sverige snart som liknar Harbour freights Badlands.
https://www.harborfreight.com/3-ton-off … 59136.html

Det hade varit suveränt för mig om oftast byter däck mm på grusuppfarten, att slippa plywood skivorna.

Vet inte vart man skulle hitta hjulen, men det går ju att byta ut till dylika om man har två stångar på domkraftens däck. Gjutna 360° roterande hjul är lite svårare.

Senast redigerat av Duvetdet (13 april 2023)

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
WSTL
14 april 2023 · 44 Inlägg

Om man ska byta bromsok och nipplarna är såpass runddragna och fastrostade så man inte har annat val än att kapa bromsrören så är Biltemas dubbelkoningsverktyg guldvärt.

299 kr sen kan du enkelt trä på ny nippel och göra en dubbelkona som håller tätt, på min Volvo kunde jag göra det utan att lossa bromsröret på bilen.

Senast redigerat av WSTL (14 april 2023)

Blanke
14 april 2023 · 329 Inlägg

WSTL skrev:
Om man ska byta bromsok och nipplarna är såpass runddragna och fastrostade så man inte har annat val än att kapa bromsrören så är Biltemas dubbelkoningsverktyg guldvärt.

299 kr sen kan du enkelt trä på ny nippel och göra en dubbelkona som håller tätt, på min Volvo kunde jag göra det utan att lossa bromsröret på bilen.

Bra att veta, övervägde att köpa förra helgen men var osäker.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang