Här diskuterar vi Biltemas varor! Allt om Biltema!

Oreggad Ruter Knekt
15 juli 2023 · 670 Inlägg

Brådhis skrev:
Testade dessa husvagnsbackspeglar över midsommar (Biltema var det enda som var öppet när behovet uppstod) och hade väl inte förväntat mig underverk för en hundring styck, men något så uselt som detta är nog svårt att hitta.

Skakar nå´t fruktansvärt vid körning, plasten känns som den ska gå sönder bara man tittar på den och spegelglaset har nå´n skum vidvinkel så man får noll perspektiv när man tittar i dom (när man står still, för det är bara då man kan se nå´t i dom).

Husvagnsspeglar - 37-572

https://www.biltema.se/bil---mc/biltill … 2000036113

Undvik eländet!

Rekommenderar starkt ÅVC som har förespråkar återbruk. Gummibanden är det första som går sönder på kvalitets-speglar, dessa kostar en spottstyvel att byta (men slängs alltså för jämnan till ÅVC pga detta).

Senast redigerat av Duvetdet (15 juli 2023)

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Mossan1
15 juli 2023 · 2 851 Inlägg

Brådhis skrev:
Testade dessa husvagnsbackspeglar över midsommar (Biltema var det enda som var öppet när behovet uppstod) och hade väl inte förväntat mig underverk för en hundring styck, men något så uselt som detta är nog svårt att hitta.

Skakar nå´t fruktansvärt vid körning, plasten känns som den ska gå sönder bara man tittar på den och spegelglaset har nå´n skum vidvinkel så man får noll perspektiv när man tittar i dom (när man står still, för det är bara då man kan se nå´t i dom).

Husvagnsspeglar - 37-572

https://www.biltema.se/bil---mc/biltill … 2000036113

Undvik eländet!

Jag köpte dom på samma premisser.
Hade då en V70N och dom var knappt användbara, precis som du säger.
Fick i 3 av fyra "krokar" och gummibandet låg sådär.  Skakade hemskt så man såg typ bara ljusen av bilen bakom.

Sen bytte vi bil till en Rav4 IV och glömde helt spegelsituationen inför resan, så jag svor och satte dit dom på Rav4'an också i brist på andra.  Där funkade dom utmärkt så jag är inte motiverad att köpa andra.  Inget vibrerande alls.
Perspektivet/vidvinkel vet jag inte om jag tycker är knepig.  Det var vibreringen som gjorde dom värdelösa på Volvon.

Det skiljer alltså mellan bilar.  Kanske hur luftströmmarna går, eller nått...

WSTL
25 augusti 2023 · 44 Inlägg

Inte långt kvar till däckbyte nu, säg vad man vill om att köpa en billig momentnyckel från Biltema, men har testat deras digitala momentadapter och är nöjd so far. Om man har skitiga/ytrost på hjulbultar så är deras gängborstar bra också, dom är rätt aggresiva så det räcker att dra dom för hand och vara lite försiktig speciellt med bultar som har rostskydd/zink coating så man inte borstar av det med.

Testade genom att sätta fast digitala momentadaptern i skruvstädet och sätta den på peak läge, testade först en analog biltema momentnyckel (viktigt att den står på 0 och att pinnen är spikrak) upp till 50nm (svårt att dra mer och kolla på pinnen samtidigt) och den diffade bara 1-2 nm.

Sen testade jag 2 klickmomentnycklar, ena var en helt ny Tengtools inställd på 110nm och där visade den 107nm, på en gammal tuv märkt (som jag kalibrerat med analoga så gott det gick) inställd på 112 nm visade den 117 nm.

Följde inte med något kalibreringscertifikat, men min stämmer ju rätt bra iallafall, sen hur länge den håller kalibreringen återstår att se "your mileage may vary" som dom säger i Amerika.

Senast redigerat av WSTL (26 augusti 2023)

Koster
26 augusti 2023 · 108 Inlägg

it_mutt skrev:

Koster skrev:
"Varför skulle någon tro att en billigare pump, som skyltar med sina siffror, presterar som det dyrare originalet som skyltar med sina högre siffror?
Finns ingen logik i ett sådant antagande."

Om du visste hur många som endera smält kolvar eller "pingat" sönder motorer pga att de snålat och köpt en Kinakopia av Bosch bränslepumpar eller spridare som sedan gått magert vid höga belastningar/ laddtryck.
Räcker med att läsa vissa kommentarer i tråden här av människor som bestämt tror att billigt är samma kvalitet som dyra märkesvaror

Det kanske verkar så för dig, men det var inget svar på min fråga.

Det finns fortfarande ingen anledning att tro att en pump som levererar XX när originalet levererar YY, är likadana.

Sen att folk inte läser är knappast Biltemas fel.

Kinesiska Bosch 040/044 kopior finns överallt, och oavsett vad du tycker så sker det en uppsjö med haverier pga att folk tror billiga kopior typ Biltema är lika bra som dyra original och snålar in på komponenterna.

it_mutt Avstängd
27 augusti 2023 · 10 388 Inlägg

Koster skrev:

it_mutt skrev:

Koster skrev:
"Varför skulle någon tro att en billigare pump, som skyltar med sina siffror, presterar som det dyrare originalet som skyltar med sina högre siffror?
Finns ingen logik i ett sådant antagande."

Om du visste hur många som endera smält kolvar eller "pingat" sönder motorer pga att de snålat och köpt en Kinakopia av Bosch bränslepumpar eller spridare som sedan gått magert vid höga belastningar/ laddtryck.
Räcker med att läsa vissa kommentarer i tråden här av människor som bestämt tror att billigt är samma kvalitet som dyra märkesvaror

Det kanske verkar så för dig, men det var inget svar på min fråga.

Det finns fortfarande ingen anledning att tro att en pump som levererar XX när originalet levererar YY, är likadana.

Sen att folk inte läser är knappast Biltemas fel.

Kinesiska Bosch 040/044 kopior finns överallt, och oavsett vad du tycker så sker det en uppsjö med haverier pga att folk tror billiga kopior typ Biltema är lika bra som dyra original och snålar in på komponenterna.

Då har du alltså bekräftat vad jag skrivit, trots att du väntade i närmare fyra månader; det är alltså inte Biltemas fel, utan att folk TROR, för att de inte LÄSER vad Biltema skriver.

Vilket var precis vad jag initialt skrev;

Original levererar XX
Biltema levererar YY (och är tydliga med informationen)

Och folk läser inte och får därför dras med konsekvenserna av att inte ha läst väldigt lättillgänglig info.

Gott att vi slutligen är överens (även om du på något märkligt vis envisas med att ge Biltema skulden...men hey...).

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Koster
27 augusti 2023 · 108 Inlägg

Köp du en Biltemapump och mät sedan flöde och tryck på den så får vi se om den ens lever upp till det dom skriver. Min erfarenhet är att dom kommer inte ens i närheten av dem.

Hör av dig när du har reultaten!

Senast redigerat av Koster (27 augusti 2023)

Oreggad Ruter Knekt
27 augusti 2023 · 670 Inlägg

Ni håller med i sak men klyver hårstrån, vilja bäbis fasoner

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
granadadr
27 augusti 2023 · 7 295 Inlägg

Duvetdet skrev:
Ni håller med i sak men klyver hårstrån, vilja bäbis fasoner

förklara gärna detta argument ,,

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Oreggad Ruter Knekt
27 augusti 2023 · 670 Inlägg

granadadr skrev:

Duvetdet skrev:
Ni håller med i sak men klyver hårstrån, vilja bäbis fasoner

förklara gärna detta argument ,,

Båda håller med om att biltemas pump inte håller måttet.

Fyller väl i när jag ändå postar.
Testade bromsokspressen artnr 19-287, M12 skruven som man skruvar med gick av efter några användningar. Bra allverktyg annars.

Senast redigerat av Duvetdet (27 augusti 2023)

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
it_mutt Avstängd
27 augusti 2023 · 10 388 Inlägg

Koster skrev:
Köp du en Biltemapump och mät sedan flöde och tryck på den så får vi se om den ens lever upp till det dom skriver. Min erfarenhet är att dom kommer inte ens i närheten av dem.

Hör av dig när du har reultaten!

Det är givetvis inte ett giltigt argument i sammanhanget. Mest för att det är inte det som varit din ståndpunkt och därigenom inte heller vad som diskuterats. Så nej, det tänker jag givetvis inte göra för att du nu helt plötsligt vill skifta argumentorisk utgångspunkt.



Duvetdet skrev:

granadadr skrev:

Duvetdet skrev:
Ni håller med i sak men klyver hårstrån, vilja bäbis fasoner

förklara gärna detta argument ,,

Båda håller med om att biltemas pump inte håller måttet.

Fyller väl i när jag ändå postar.
Testade bromsokspressen artnr 19-287, M12 skruven som man skruvar med gick av efter några användningar. Bra allverktyg annars.

Nej. Då har du inte läst.

Koster påpekar att den inte når upp till originalpumpens kvalité och kapacitet, med diverse ödesdigra resultat för folk som köper den i tron om att den ska leverera som originalet.

Jag hävdar att om man tror att en pump, som klart och tydligt påstår att den inte presterar som originalpumpen, ska göra det iaf, så är man lite smått dum i huvudet och kan knappast lasta Biltema för detta utan får skylla sig själv.

Jag har däremot inte uttalat mig alls om huruvida den håller måttet som i; vad Biltema påstår. Vilket nu är den senaste infallsvinkeln från Koster.


- - Edit - -

För att förtydliga ska jag ta ett annat, påhittat, exempel.

En batteritillverkare släpper ett helt nytt revolutionerande batteri. Ett batteri som får namnet XYZ. 12v 7000Ah.

Biltema släpper 1 år senare ett batteri "av XYZ typ". 12 2000Ah.

Det Koster gjort är att fram till nyss argumenterat för att folk som köpt Biltemas batteri har drabbats av katastrofala följder för att det inte "levererar" 7000Ah utan bara 2000Ah. Trots att Biltema klart och tydligt påstår att det är 2000Ah som gäller för deras batteri. Därför är Biltemas batteri värdelöst.

Det är givetvis en orimlig argumentationsgrund.

Men, om det däremot var som så att Biltemas batteri "av typ XYZ" påstås "leverera" 2000Ah, men i verkligenheten är det bara 1000Ah, DÅ kan man givetvis hävda att det är ett problem. Men det är inte det argumentet Koster fört under fyra månader från och till, utan det har alltså uppkommit som argument först "nu".

Senast redigerat av it_mutt (27 augusti 2023)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Blanke
27 augusti 2023 · 345 Inlägg

Ska göra lite spontan rostlagning innan vinter. Någon som prövat deras rostkonverterare? Tänkte ta med stålborsten och få bort all ytrost sen pensla på biltemas konverterare och underredsmassa.

Galet att köpa från biltema eller ska man punga ut för märkes?

it_mutt Avstängd
27 augusti 2023 · 10 388 Inlägg

Blanke skrev:
Ska göra lite spontan rostlagning innan vinter. Någon som prövat deras rostkonverterare? Tänkte ta med stålborsten och få bort all ytrost sen pensla på biltemas konverterare och underredsmassa.

Galet att köpa från biltema eller ska man punga ut för märkes?

Många år sen jag använde den. Men den fungerade (då) som utlovat.
Förfarandet var dock;

Slipa & stålborsta - pensla - slipa och stålborsta - pensla. Dvs "dubbel omgång". Rosten har då inte kommit tillbaka ~10 år senare.

Prisskillnaden till Hagmans är väl dock inte så stor per burk har jag för mig (men Biltemas innehåller väl mer).

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Oreggad Ruter Knekt
27 augusti 2023 · 670 Inlägg

it_mutt skrev:
Nej. Då har du inte läst.

Koster påpekar att den inte når upp till originalpumpens kvalité och kapacitet, med diverse ödesdigra resultat för folk som köper den i tron om att den ska leverera som originalet.

Jag hävdar att om man tror att en pump, som klart och tydligt påstår att den inte presterar som originalpumpen, ska göra det iaf, så är man lite smått dum i huvudet och kan knappast lasta Biltema för detta utan får skylla sig själv.

Jag har däremot inte uttalat mig alls om huruvida den håller måttet som i; vad Biltema påstår. Vilket nu är den senaste infallsvinkeln från Koster.

Olika vinklar men ni påstår samma sak, är ditt ställningstagande annat än att biltemas pumpar visar kapacitet lägre än ex v. bosch 044 så ursäktar jag mig.

Senast redigerat av Duvetdet (27 augusti 2023)

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
it_mutt Avstängd
27 augusti 2023 · 10 388 Inlägg

Duvetdet skrev:

it_mutt skrev:
Nej. Då har du inte läst.

Koster påpekar att den inte når upp till originalpumpens kvalité och kapacitet, med diverse ödesdigra resultat för folk som köper den i tron om att den ska leverera som originalet.

Jag hävdar att om man tror att en pump, som klart och tydligt påstår att den inte presterar som originalpumpen, ska göra det iaf, så är man lite smått dum i huvudet och kan knappast lasta Biltema för detta utan får skylla sig själv.

Jag har däremot inte uttalat mig alls om huruvida den håller måttet som i; vad Biltema påstår. Vilket nu är den senaste infallsvinkeln från Koster.

Olika vinklar men ni påstår samma sak, är ditt ställningstagande annat än att biltemas pumpar visar kapacitet lägre än ex v. bosch 044 så ursäktar jag mig.

Nej, det är inte olika vinklar av samma sak. Då har du läst hattigt igen.

Koster påstår den är kass. Anledningen till att den är kass, enligt Koster, är för att folk köper den och tror att den ska leverera som originalet. Och det gör den inte, så därför skiter det sig för folk, och därför är pumpen kass.

Jag påstår att det är knappast Biltemas fel att folk är dumma i huvudet och tror att en kopia som anger lägre spec än originalet, ska leverera som orignalet. Och utifrån förd argumentation går det inte att påstå att den är kass.

Det Koster gör är alltså ett enkelt logiskt arumentationsfel. Det är inte svårare än så.

Mitt ställningstagande är alltså att Biltemas pump inte är kass för att den inte når samma kapacitet som originalet. Då den aldrig påstått sig göra det.
Den kan vara värdelös av 100 andra anledningar som är fullt giltiga.
Ett äpple kan aldrig bli dåligt som päron då det inte är ett päron och aldrig har utgett sig för att vara ett päron, utan bara en frukt.

Senast redigerat av it_mutt (27 augusti 2023)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Oreggad Ruter Knekt
27 augusti 2023 · 670 Inlägg

it_mutt skrev:
Mitt ställningstagande är alltså att Biltemas pump inte är kass för att den inte når samma kapacitet som originalet. Då den aldrig påstått sig göra det.
Den kan vara värdelös av 100 andra anledningar som är fullt giltiga.
Ett äpple kan aldrig bli dåligt som päron då det inte är ett päron och aldrig har utgett sig för att vara ett päron, utan bara en frukt.

Bara för att du överanalyserar vad ditt ställningstagande är, så har inte den förra sagt emot dig..
Vilka pumpar utger biltema är kopior av annan för övrigt?

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
it_mutt Avstängd
27 augusti 2023 · 10 388 Inlägg

Duvetdet skrev:

it_mutt skrev:
Mitt ställningstagande är alltså att Biltemas pump inte är kass för att den inte når samma kapacitet som originalet. Då den aldrig påstått sig göra det.
Den kan vara värdelös av 100 andra anledningar som är fullt giltiga.
Ett äpple kan aldrig bli dåligt som päron då det inte är ett päron och aldrig har utgett sig för att vara ett päron, utan bara en frukt.

Bara för att du överanalyserar vad ditt ställningstagande är, så har inte den förra sagt emot dig..
Vilka pumpar utger biltema är kopior av annan för övrigt?

- - Edit - -
För att jag inte orkar; "vi säger så". Du har uppenbarligen inte läst eller inte förstått vad det är du läser trots att du vill ge sken av det.
Så; "det blir så bra så".

Senast redigerat av it_mutt (27 augusti 2023)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Lucif3r
28 augusti 2023 · 2 219 Inlägg

Blanke skrev:
Ska göra lite spontan rostlagning innan vinter. Någon som prövat deras rostkonverterare? Tänkte ta med stålborsten och få bort all ytrost sen pensla på biltemas konverterare och underredsmassa.

Galet att köpa från biltema eller ska man punga ut för märkes?

Den största skillnaden är väl att biltemas inte är något vidare att måla över, utan den bör slipas bort innan man målar. Hagmans och många andra fungerar bra att låta ligga kvar som grund. Varken biltemas eller någon annan rostomvandlare klarar att vara blottade dock, dvs samtliga kräver antingen borttagning+lack, eller lack över sig. Underredsmassa är inte tillräckligt.

Funktionsmässigt, dvs "rostomvandling", är väl snudd på snarlik.

Tänk dock på att ingen rostomvandlare är någon "mirakelprodukt". Dom är mest tänkta för att hjälpa till i porer där man kanske inte kan komma åt att slipa. Man ska alltid slipa bort så mycket rost man bara kan.

Richard-R
28 augusti 2023 · 340 Inlägg

it_mutt skrev:

Duvetdet skrev:

it_mutt skrev:
Mitt ställningstagande är alltså att Biltemas pump inte är kass för att den inte når samma kapacitet som originalet. Då den aldrig påstått sig göra det.
Den kan vara värdelös av 100 andra anledningar som är fullt giltiga.
Ett äpple kan aldrig bli dåligt som päron då det inte är ett päron och aldrig har utgett sig för att vara ett päron, utan bara en frukt.

Bara för att du överanalyserar vad ditt ställningstagande är, så har inte den förra sagt emot dig..
Vilka pumpar utger biltema är kopior av annan för övrigt?

- - Edit - -
För att jag inte orkar; "vi säger så". Du har uppenbarligen inte läst eller inte förstått vad det är du läser trots att du vill ge sken av det.
Så; "det blir så bra så".

Men Snälla... lägg ner nu båda 2





...Oooch andas!
Vi lägger nu ner diskussionen om bränslepumparna tycker jag..
Vidare inlägg i ämnet, om de fortsätter att mala på om samma sak, kommer att tas bort.

Mvh mod

Blanke
30 augusti 2023 · 345 Inlägg

Lucif3r skrev:

Blanke skrev:
Ska göra lite spontan rostlagning innan vinter. Någon som prövat deras rostkonverterare? Tänkte ta med stålborsten och få bort all ytrost sen pensla på biltemas konverterare och underredsmassa.

Galet att köpa från biltema eller ska man punga ut för märkes?

Den största skillnaden är väl att biltemas inte är något vidare att måla över, utan den bör slipas bort innan man målar. Hagmans och många andra fungerar bra att låta ligga kvar som grund. Varken biltemas eller någon annan rostomvandlare klarar att vara blottade dock, dvs samtliga kräver antingen borttagning+lack, eller lack över sig. Underredsmassa är inte tillräckligt.

Funktionsmässigt, dvs "rostomvandling", är väl snudd på snarlik.

Tänk dock på att ingen rostomvandlare är någon "mirakelprodukt". Dom är mest tänkta för att hjälpa till i porer där man kanske inte kan komma åt att slipa. Man ska alltid slipa bort så mycket rost man bara kan.

Tänkte dra med en av dom där stålborstarna ämnade för borrmaskinen, sedan pensla på, se hur det ligger till, slipa lite till och repetera tills nöjd. Får se hur jag gör angående blottning.


Ytterligare en fråga angående biltemas produkter. Köpte krängningshämmarstag bak för s60n, allting blev korrekt installerat, men satan vad det gnisslar i guppen! Någon som har några rekommendationer? Smorde in med fett och det tystnade tills regnet sköljde bort allt.

Oreggad Ruter Knekt
31 augusti 2023 · 670 Inlägg

Är väl gummit som gnisslar till det? Alt. fel vinkel på staget, skulle bytt gummin först om det kändes viktigt.

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang