2628
Sök

Här diskuterar vi Biltemas varor! Allt om Biltema!

...has left the building...
4 474 Inlägg
2 december 2010
4-stroke: Ok. Jag har ett Biltema batteri (88Ah, köpt för dryga 5 år sedan) i min M, den står långa perioder (iofs "inomhus" som kallast kring +5) larmad utan att startas, trots detta startar bilen efter dryga 3 månader, larmet drar ju en del ström, märks på att startmotorn går långsammare än "vanligt". Batteriet är deras "standard batteri", jag gav 700kr för 5 år sen om jag ej missminner mig. Just detta batteri harn jag lyckats "djupurladda" några gånger, dvs jag har glömt bort att efter ca 3mån så har larmet tagit så pass mycket ström att man behöver köra en ordentlig runda för att ladda det.
Ett batteri som dras ut på futtiga 3v har antingen nåt produktionsfel (men TRE på raken är osannolikt!) eller så drar bilen ordentligt med tjuvström.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

46 Inlägg
2 december 2010
dawwe skrev:
4-stroke: Jag har haft deras batteri i 5-år, o trots långa avställningsperioder med dessvärre flera "djupurladdningar" så lirar batteriet bra! Efter att bilen stått larmad o orörd i ca 3 mån finns det fortfarande precis så mycket kraft kvar att bilen startar. Har även haft Biltema batterier i flera bruxisar, aldrig några problem. Ditt problem ligger nog kanske i din "körprofil" (många korta sträckor!) gissningsvis...

så sant kört biltema i alla mina bilar. förmodligen det eller fel på bilen. man kan inte dra ut batterier helt tänkte om du har motorvärmare eller någon bilstereo som du poppar med utan motorn igång

Gymnasieutbildad däcksparkare
382 Inlägg
2 december 2010
mangkot skrev:
dawwe skrev:
4-stroke: Jag har haft deras batteri i 5-år, o trots långa avställningsperioder med dessvärre flera "djupurladdningar" så lirar batteriet bra! Efter att bilen stått larmad o orörd i ca 3 mån finns det fortfarande precis så mycket kraft kvar att bilen startar. Har även haft Biltema batterier i flera bruxisar, aldrig några problem. Ditt problem ligger nog kanske i din "körprofil" (många korta sträckor!) gissningsvis...

så sant kört biltema i alla mina bilar. förmodligen det eller fel på bilen. man kan inte dra ut batterier helt tänkte om du har motorvärmare eller någon bilstereo som du poppar med utan motorn igång

kassetbandspelare och kassa högtalare är inget å skryta med så ingen dunkande för min del. motorvärmare....ne jag har varmgarage

Motorer är som människor, Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 562 Inlägg
2 december 2010
4-stroke skrev:
han laddar 13.8volt.. jag har 2 st volvo 740 å batteriet beter sig likadant i den andra. men de funkar med ett batteri från mekonomen.

du har fel på laddningen du ska minst ha strax över 14v du knäcker nog batterierna ganska snabbt.

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
2 december 2010
mange_240 skrev:
4-stroke skrev:
han laddar 13.8volt.. jag har 2 st volvo 740 å batteriet beter sig likadant i den andra. men de funkar med ett batteri från mekonomen.

du har fel på laddningen du ska minst ha strax över 14v du knäcker nog batterierna ganska snabbt.

ett batteri börjar inte sulfatera förrän under 12 volt. dvs har man över 12 volt så klarar det sig.

1 562 Inlägg
2 december 2010
de blir ingen aceptabel laddning under 14volt. du får räkna med att vara strömlös om generatorn laddar under 14volt.

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
2 december 2010
mange_240 skrev:
de blir ingen aceptabel laddning under 14volt. du får räkna med att vara strömlös om generatorn laddar under 14volt.

som sagt så beror det helt enkelt på hur långa sträckor man kör varje gång

1 562 Inlägg
2 december 2010
mk2_power skrev:
mange_240 skrev:

som sagt så beror det helt enkelt på hur långa sträckor man kör varje gång

mät spänningen på din egen du lär ha strax över 14 volt.

911 Inlägg
2 december 2010
köpte en universal 4 polig lambdason till min bmw 318is, väl på plats å värderna stämde inte helt hundra.. efter 2 dagar börja bilen strula igen å tänkte vafan nu da....   bytte iaf lambdan " inte från Biltema " den här gången och värderna gick ner det dubbla och jag kunde besikta bilen igen.. stor skillnad...  rekommenderar inte er att köpa en sådan sond ifrån biltema !

pic up the phone, wazzzaaa

4 474 Inlägg
2 december 2010
zortep: Håller med delvis, den första lambdan ja köpte från BT (2007) var "död" vid leverans, fick givetvis pengarna i retur. Lambda nr 2 köptes 2009 o den funkade klockrent, det var helt klart en annan tillverkare än 2007. Vem som tillverkar deras sonder idag vet jag ej, men är det modellen men många runda hål på känselkroppen så är den högst troligt bra! Är det däremot en model med 4 långa "springor" så¨skulle jag stå över...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.

236 Inlägg
3 december 2010
mange_240 skrev:
4-stroke skrev:

haha 14v in my A*S 13.8 är bra ladning och kommer du över 14 så börjar alla elektroniska balla ur i hela bilen "ta reda på fakta innan man lägger ut sådana kommentarer" tändspolarna på en tx: v70 -00 tål inte ström över 14v lol

de kostar att ligga på topp...

4 474 Inlägg
3 december 2010
Finne-83: Suck, du har verkligen läst på...NOT. Läs här specifikt för "Voflo": http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … p;p=255965

236 Inlägg
3 december 2010
dawwe skrev:
Finne-83: Suck, du har verkligen läst på...NOT. Läs här specifikt för "Voflo": http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … p;p=255965

jobbat med bilar snart 13år konstant så inte har jag haft en bil som laddar över 14v och bilens elektronik är inte byggd för det ...kolla själv på laddings regulatorn så står det på alla 14v på dom så den ska inte ladda mer än det så nu e vi igen på  nivå noll... lol

236 Inlägg
3 december 2010
gamlingen skrev:
http://www.startmotor.se/page/generator

ju läste det där men konstigt att man har haft många bilar som laddar 14.9-15.1v då e redan tändspolarna utbrända och andra givare....hmm

5 198 Inlägg
3 december 2010
vad jag vet så finns det regulatorer som ger 14,5 volt...

4 474 Inlägg
3 december 2010
Även om du så jobbat med bilar i 1000 år så har du fel, över 14V är OK, jag tror de flesta delar min åsikt.

5 198 Inlägg
3 december 2010
Nu är ju inte detta biltema men... http://catalog.meca.se/ProductSheet.asp … yType_ID=1

Min mazda laddar 14,5v
Senast redigerat av gamlingen (3 december 2010)

5 198 Inlägg
3 december 2010
*När generatorn börjar ladda skall glödlampan slockna och man känner tydligt hur det bromsar.
Vill man ha mer exakta mätvärden kopplar man en voltmeter parallellt över batteriet. När generatorn börjar ladda skall spänningen uppgå till åtminstone 13.5 V men 14-14.5 V är OK beroende på batteriets kondition.*

http://www.audi200.se/aladdin/generator.htm

Sök