2272
Sök

Här diskuterar vi Biltemas varor! Allt om Biltema!

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
23 december 2010
___ skrev:
jag tycker den gör ju ungefär samma jobb ändå

jo men det blir jo olika påfrestningar  och som en tidigare skrivit så beror det på hur man fettar in drivknutarna innan montering.
mycket saker går sönder för att folk inte  montera rätt och inte kör in grejerna innan eller inte smörjer dom tillräkligt.

gamla tanter kör inte bra, är inte det redan konstaterat ????

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Rumpmas
3 860 Inlägg
25 december 2010
Jag köpte deras "dyra" stereo för ett par-tre år sedan till Aset. 999:- eller så med CD, radio, USB osv. Den första ville inte ta skivor, och den andra jag fick på garantin åkte ejectknappen in i stereon på. Denna saknade dessutom kablage i paketet så jag fick åka tillbaka och plocka kablage från hyllan utan att få ersättning för bilresa och besvär. Tyket. Det var säkert så att de själva försökt fullaga en stereo de fått tillbaka på garanti och glömt lägga i kablar innan den åkte upp på hyllan igen. Den tredje funkar, men radiomottagningen är kass fastän antennen sitter fast i uppfällt läge.

Rumpmas
3 860 Inlägg
25 december 2010
Stötdämpare köpte jag till Aset.

På hemfärd efter montering i morbrors garage körde jag i ett tjälskott och det smällde satan i baken och bilen började kränga. Stötdämparen bak hade släppt i toppmuttern!
De hade satt på en mutter med fel gängstigning (mutter medföljde dämparen). Den kändes ändå som att den tog när jag skruvade dit den pga låsplasten. Men vid första stöt rensades gängorna på muttern. Blev limp-home och leta i reservmutterlådan. Jag fick en ny, men likadant här, inget extra för resor och det ändå rätt så dryga monteringsarbetet, och jag var naturligtvis tvungen att ta loss och ta med den felaktiga då de inte nöjde sig med foton.

Bromsbelägg:

Funkar bra, men dammar mer än andra belägg vilket syns på fälgarna. De är faktiskt hyggligt billiga på Saab, så ser ingen anledning att köra med Biltemas på Saabar.

Bromsskivor: Helt OK

Bilvårdsprodukter: Helt OK

Jag skulle inte köpa något på Biltema som kräver en hel del arbete att få på plats, t ex stötdämpare. Går de sönder måste man ju pilla loss dom igen mad

485 Inlägg
25 december 2010
någon som vet om bromsbackarna är bra ? knäckte min innan idag. snö + framhjulsdriven bil = kul ^^

...has left the building...
4 474 Inlägg
25 december 2010
Andromeda: Sitter Biltema dämpare inkl deras fjädrar bak på mina ena Passat 35i, o dämpare/fjädrar funkar fortfarande som de skall efter ca 2.5 år och dryga 11000 mil. Kan kanske vara som så att en "kund" lånade toppskruven från "din" dämpare? Är ju inte helt ovanligt med öppnade förpackningar där både det ena o det andra saknas...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

KHRacing
25 december 2010
Trådstartare
Sam1r skrev:
någon som vet om bromsbackarna är bra ? knäckte min innan idag. snö + framhjulsdriven bil = kul ^^

Till Volvo 855 är handbromsbackar super iaf.

485 Inlägg
25 december 2010
KHRacing skrev:
Sam1r skrev:

okej tack smile får kolla det imon

Rumpmas
3 860 Inlägg
25 december 2010
4-stroke skrev:
deras batterier är kassa!
3 st har gått åt helvete iår men får nya på garantin

Tycker inte jag. Aset stod 3 månader i iskyla förra vintern och startade på första draget med ett 3 år gammalt Biltema-batteri.

Var inne med grannen som köpte ett batteri där i april, och det hade däremot slutat att ta laddning. Men tjejen i kassan sade att det var ett undantag. De hade väldigt få returer. De flesta verkar köra en halvmil till jobbet för att sedan bli förvånade/förbannade att bilen inte startar när det varit kallt ett tag roll, men när Biltema laddat det över natten fungerar det igen.

Rumpmas
3 860 Inlägg
25 december 2010
dawwe skrev:
Andromeda: Sitter Biltema dämpare inkl deras fjädrar bak på mina ena Passat 35i, o dämpare/fjädrar funkar fortfarande som de skall efter ca 2.5 år och dryga 11000 mil. Kan kanske vara som så att en "kund" lånade toppskruven från "din" dämpare? Är ju inte helt ovanligt med öppnade förpackningar där både det ena o det andra saknas...

Jo, kan det väl vara. Och det lär ju inte vara Biltema som packar sakerna/ sätter på muttrar. Det gör nog tomtenissarna i dämparfabriken smile

Jo, de har suttit på sedan 2006 nu och gör absolut sitt jobb, så annars fungerar de bra verkar det som. Men jag skulle ändå undvika att köpa något mer svårmonterat därifrån eftersom det är så bökigt om grejorna går sönder. De ville inte ens följa med till bilen på parkeringen och titta på dämparen och den rensade muttern utan skulle tvunget ha den demonterad på disken framför sig, vilket var onödigt drygt beteende tycker jag.

Angående öppnade förpackningar köpte jag torkarblad till halva familjen för ett tag sedan, och av 6-7 förpackningar hittade kassörskan 2 tomma, själv hade jag inte märkt något utan bara rafsat åt mig några stycken med rätt siffror på kartongerna smile

Man måste alltid kolla t ex oljefilter så att det står samma artikelnummer på delen som på kartongen, för det har hänt ett par gånger att man fått hem fel filter i "rätt" kartong. Står folk och jämför filter och lägger tillbaka dom fel, eller är det ungar som jävlas? Fan vad kul när Andromeda sitter med oljefiltret borta och ska sätta dit det nya och så passar det inte...
Senast redigerat av Andromeda (25 december 2010)

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
25 december 2010
andreas1 skrev:
finns anledning hur dom kan sälja så billigt .
det snacket att dom beställer stora volymer därav kan hålla lågt pris kan inte stämma.
bilen kördes av en äldre dam inom 1000 mil började 2 st knutar knaka .
kan inte finna andra svar på det då mekonomens knut rullat snart 2000 mil och är som ny .
numera handlar jag antingen orginal eller mekonomen ,förlorar på biltemas grejor genom att behöva göra om o välja om varje gång gäller bildelar.

spindelled till volvo s60 tog 6 olika på hyllan olika mått på splines skillnad mellan 0 och 1 mm större än innermåttet på bilen .
stor skillnad när splines ska passa in i bilens delar = omöjligt att använda.

spindelled volvo 740 hållbarhet ca 3000 mil sen pep sbp , volvos egna har gått nästan 10000 mil sen såldes bilen . MAN FÅR VAD MAN BETALAR FÖR !!

Jag har insyn i ett företag som klassas väldigt högt när det kommer till våra tillbehör - och om vi ser en rörklamma som kunder får betala 80kr för hos erkända butiker köper vi som grossist in för 5kr.
Detta är då de prylar som folk här inne sitter och kallar kvalitetssaker.

Ser vi då biltema finns det många varor de endast tar ut någon kronas vinst.

Detta är anledningen de kan vara så billiga.
Inte skillnader i kvalitet - utan i vinstmarginal.

Man blir chockad när man får insyn i verkligheten. Saker är inte dyra att tillverka - när man tar bort alla avgifter för patent och liknande.

Rumpmas
3 860 Inlägg
25 december 2010
Jag har i och för sig hört att när det gäller vissa framvagnsdelar köper Biltema in motsvarande Klass B medan endast klass A får säljas som originaldelar. Om sedan klass B innebär större tolerans i materiakvaliteten och dimension eller enbart lite mer gjutskägg är ju en annan femma.

Och eftersom jag läst det på något forum kan det lika gärna vara ett rykte.

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
25 december 2010
Andromeda skrev:
Jag har i och för sig hört att när det gäller vissa framvagnsdelar köper Biltema in motsvarande Klass B medan endast klass A får säljas som originaldelar. Om sedan klass B innebär större tolerans i materiakvaliteten och dimension eller enbart lite mer gjutskägg är ju en annan femma.

Klass B innebär att det finns rester av gjutningen kvar, sen finns ju fler klasser efter det. Men det stämmer att bolag som biltema ofta köper saker som har lite gjutskägg och liknande kvar. smile

Rumpmas
3 860 Inlägg
25 december 2010
sirmiro skrev:
Andromeda skrev:

Klass B innebär att det finns rester av gjutningen kvar, sen finns ju fler klasser efter det. Men det stämmer att bolag som biltema ofta köper saker som har lite gjutskägg och liknande kvar. smile

Jo det gör ju inte mig någonting, de ska ju sitta under bilen smile

En Biltema-anställd sade att han fick stå och packa om Lemförder (eller vad de heter) styrleder till Biltema-kartonger.

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
25 december 2010
Andromeda skrev:
sirmiro skrev:
Andromeda skrev:

Jo det gör ju inte mig någonting, de ska ju sitta under bilen smile

En Biltema-anställd sade att han fick stå och packa om Lemförder (eller vad de heter) styrleder till Biltema-kartonger.

Nej, lite gjutskägg påverkar ytterst sällan något, och ska man polera delarna så försvinner det ju i första slipningen. smile

Väldigt vanligt att det kommer med fel kartonger från fabrikerna, eller med felstavningar. Men det är ju inte så konstigt när de inte ens nyttjar våra tecken normalt. tongue
Dessa saker gör dock att man kan hålla låga priser. big_smile

huh?
10 427 Inlägg
25 december 2010
Sam1r skrev:
KHRacing skrev:
Sam1r skrev:

Till Volvo 740/940 har jag hört att de är dåliga, går sönder osv.
Inte testat själv men värt att nämna i sammanhanget wink

Bra / Dåliga 1 - 1   tongue

Saabmeck
233 Inlägg
25 december 2010
Någon som vet om deras bromsvajer är bra? smile

Behöver nya till min saab 9000 då de har frösit sönder i kylan...

så någon som vet hur deras är mot kyla etc..? smile

"Ta det aldrig lungt, kör alltid 90 på 50 väg!" - Ronny och Ragge

Rumpmas
3 860 Inlägg
25 december 2010
Kribban92 skrev:
Någon som vet om deras bromsvajer är bra? smile

Behöver nya till min saab 9000 då de har frösit sönder i kylan...

så någon som vet hur deras är mot kyla etc..? smile

Jag hade en Biltema-vajer på Audin, men den hann nog bara sitta något år innan jag sålde bilen. Den funkade bra så länge i alla fall.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
26 december 2010
Har kört biltemas handbrombackar men det verkar vara svårt att klara 2 besök på sbp med dom. Hade på min E23 och en hel hög volvo med samma resultat.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Rumpmas
3 860 Inlägg
26 december 2010
RD_87 skrev:
Har kört biltemas handbrombackar men det verkar vara svårt att klara 2 besök på sbp med dom. Hade på min E23 och en hel hög volvo med samma resultat.

Kan det vara så att det är en bil som är svår att få igenom handbromsen på utan att justera den också rent allmänt?

Jag bara frågar eftersom handbromsen på ng900 t ex är ett litet helsicke att hålla fungerande oavsett om man kör Biltema rakt igenom eller originaldelar.

Tvivlare
2 266 Inlägg
26 december 2010
steifan skrev:
Sam1r skrev:
KHRacing skrev:

Till Volvo 740/940 har jag hört att de är dåliga, går sönder osv.
Inte testat själv men värt att nämna i sammanhanget wink

Bra / Dåliga 1 - 1   tongue

Jag körde dom på min gamla omega o där funkade de bra. handbromsen på 7/900 har ju aldrig varit riktigt bra wink

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

Sök