Mazdakillen skrev:
Jag skulle hjälpa en kompis med en VW Polo Color Concept 1997.
Vi skulle byta stötdämpare på hennes bil samt skivor och klossar, var jag å en polare till som gjorde jobbet.
Stötdämparna passar inte ÖVERHUVUDTAGET!!!!!!!!!!!! Det är fingängat på Feltema dämparna men på de som satt bak KYB var det mera grovgängat och muttrarna som de satt med var VAG orginal.
Och inte fan följde det med några extramuttrar och på Biltema Botkyrka hävdar de att de var kompletta.
Alltså bara en mutter men nu till det roliga att det ska vara 3 muttrar.
1 som håller tallriken till fjädern på plats, 1 som sitter i ovankant och en toppmutter som sitter högst upp.
Alltså 3 muttrar per fjäderben.
Så summan av kardemumman blev att vi fick montera tillbaka de gammla.
Problem nummer 2.
Vi skulle byta skivor och klossar och visst skivorna var inga som helst problem med, men desto mer problem med klossarna.
De passa i oket men de var för feta så de gick inte att montera på dem... nä nu får det va nog tänkte vi och slipade av ganska så mycket av beläggytan för att få på skiten.
Det var mellan 1-2mm för tjockt på varje kloss!!!!
MEd andra ord biltemas klossar till Volkswagen 1.6 -97 passar inte heller.
Som om det inte räckte, skulle montera deras Brisk stift.
Visst de passa såtillvida att bilen började gå på 3 cylindrar, Ett stifft var felaktigt men det var samma atikelnummer på alla.
Så jorå det var en bra helg.
Mycket huvudvärk, svordommar och flygande verktyg!!!
Så här i efterhand känner jag mig nöjd att de inte säljer något till min bild där, finns praktiskttaget inget där till Mazda MX3 eller MX6 om jag behöver något maskinellt.