2134
Sök

Här diskuterar vi Biltemas varor! Allt om Biltema!

2 410 Inlägg
28 september 2011
Köpte deras hjullager för ca 1år sedan och dessa är de sämsta skit jag någonsin köpt hmm  Har dragit åt lagren flera ggr pga spelet blir löjligt stort

...has left the building...
4 474 Inlägg
28 september 2011
Jag har kört ca 14000 mil med Biltemas hjullager bak till VW (kostar typ 150kr), ordentligt infettat håller de bra uppenbarligen. Har fått efterjustera ena hjullagret vid 10000 mil då jag kunde känna ett litet-litet glapp, har förblivit glappfritt sen dess. Deras stötdämpare+fjädrar bak (oxå till VW) har suttit på i knappa 4 år, inget läckage, inga brustna fjädrar o ingen svajande dämpning efter 16000mil. Jag är i vart fall nöjd.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

2 410 Inlägg
28 september 2011
Mina bakhjul glappar kännbart om man sparkar på däcken efter en månad tongue Inte riktigt okej,,

2 415 Inlägg
28 september 2011
Nybergrobin skrev:
Mina bakhjul glappar kännbart om man sparkar på däcken efter en månad tongue Inte riktigt okej,,

kan bero på handhavande fel också.

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!

496 Inlägg
28 september 2011
Nu måste jag bara ställa en fråga. Har sett väldigt många gånger i denna tråd att folk skriver, att all personal är okunning om man fårgar något. Men ni som frågar personalen måste ju också vara väldigt okunniga eftersom alla ex frågar vilken olja man ska ha, eller passar denna delen också vidare. Bara för att man jobbar så betyder det inte att man kan allt. Att man frågar vart en del ligger är en sak men att man fårgar för att man inte vet hur en sak fungerar och inte personalen vet betyder ju att ingen av dem är kunninga.

Har jag fel så får ni gärna rätta mig.

Rumpmas
3 860 Inlägg
28 september 2011
Mazdakillen skrev:
Ja jag måste få lov att säga cyklar.... nja jag köpte en Yoshimite för ca 2 lax och nu står den och rostar.
Brommsarna tar inte fast klossarna inte är slitna, växlarna får justeras för att justeras igen. Men som sagt brommsarna är katastrofdåliga.

Jag köpte en Yosemite MTB 24-växlad och hade den i fem år tills frihjulskransen bestämde sig för att paja, så att jag hade frihjul både framåt och bakåt när jag trampade. I övrigt inga problem alls, och den cykeln gick minst 3 mil i veckan. Visst var den duktig på att äta belägg, men det är alla cyklar i stan.

Förra året köpte jag således en ny Yosemite MTB, 21-växlad. Funkar klockrent. Den enda invändningen jag har är att den är alldeles för lågt växlad för en vältränad friskus som jag. Jag sitter och trampar på högsta växeln i princip hela tiden. Det skulle gått kunna funnits lite tyngre växlar så att man fick högre toppfart.

Alla cyklar måste skötas och servas, precis som bilar. Växel- och bromssystem tar också mycket stryk av vägsalt, grus, damm, väder och vind. Man måste tvätta cykeln och olja in den ibland, och att justera bromsar och växlar måste man också göra då och då. Du skulle bara veta hur ofta man behöver fixa på en racercykel för 30k fastän den är så dyr och bra kvalitet...

2 415 Inlägg
28 september 2011
Billy__bob skrev:
Nu måste jag bara ställa en fråga. Har sett väldigt många gånger i denna tråd att folk skriver, att all personal är okunning om man fårgar något. Men ni som frågar personalen måste ju också vara väldigt okunniga eftersom alla ex frågar vilken olja man ska ha, eller passar denna delen också vidare. Bara för att man jobbar så betyder det inte att man kan allt. Att man frågar vart en del ligger är en sak men att man fårgar för att man inte vet hur en sak fungerar och inte personalen vet betyder ju att ingen av dem är kunninga.

Helt rätt. men jag brukar inte fråga för jag okunnig. dock för jag är Osäker och vill ha tips och se vad andra tycker.

2 415 Inlägg
28 september 2011
dawwe skrev:
Jag har monterat Biltema-belägg på flertalet av mina bruxisar, utan problem. Ni som fått belägg som är "för tjocka" har antingen köpt fel belägg (beläggen till en oventilerad skiva är ofta tjockare!) eller så är förpackningen felmärkt, eller så har någon "kund" busat genom att lägga dyrare belägg i en "billigare kartong"....

Som exempel på felmärkta varor kan jag ta ett bilbatteri jag köpte i våras. Skulle köpa ett 88Ah batteri till ena bilen kostar 999kr. Av en slump så ser jag att ett 88Ah batteri är felmärkt med en etikett för ett batteri som kostar 599kr, givetvis köper jag detta batteri big_smile. Etiketten går INTE att flytta då de "går sönder" om man försöker pilla bort de, verkar som om batterierna märks upp av Biltema i Sverige eller till o med i den lokala Biltema-butiken, samma sak kan ju gälla andra varor oxå.

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … cded70.jpg

fy fanvilken tur smile nu tar du en kylspray och kyler ettiketten och drar av den o gör kopior i klisterlappar och på biltema klistarar du på dessa xD (skojade bara ) xD
Senast redigerat av Tryck_o_pys (28 september 2011)

496 Inlägg
28 september 2011
Tryck_o_pys skrev:
Billy__bob skrev:

Helt rätt. men jag brukar inte fråga för jag okunnig. dock för jag är Osäker och vill ha tips och se vad andra tycker.

Ja precis det jag menar, inga fel att fråga tycker jag, men att man sedan kräker ur sig att alla typ är iq befridade är ju fel om man själv nu inte vet.

2 410 Inlägg
28 september 2011
Tryck_o_pys skrev:
Nybergrobin skrev:

Hur menar du då?  Man ska inte behöva justera lagren flera ggr och jag kör inte "onormalt"

2 415 Inlägg
28 september 2011
Nybergrobin skrev:
Tryck_o_pys skrev:
Nybergrobin skrev:

Hur menar du då?  Man ska inte behöva justera lagren flera ggr och jag kör inte "onormalt"

ja menar du kan ha monterat lagret "fel" du kan ha fått en skada på lagret innan du montera det. och det där "normal körning" vad är normal körning? jag tycker jag kör normalt också. hur är en normal körning? söndagskörning?

16 197 Inlägg
28 september 2011
Nybergrobin skrev:
Tryck_o_pys skrev:
Nybergrobin skrev:

hjullager måste nästan alltid efterdras... dock endast en gång om man gjort de rätt från början

har haft biltemashjullager på säkert 4-5 bilar utan problem..   har de även bak nu på min ena stereobil som de sitter ca 400-500kg extra vikt i å de funkar utan problem.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

2 415 Inlägg
28 september 2011
Billy__bob skrev:
Tryck_o_pys skrev:
Billy__bob skrev:

Ja precis det jag menar, inga fel att fråga tycker jag, men att man sedan kräker ur sig att alla typ är iq befridade är ju fel om man själv nu inte vet.

exakt. dom flästa på biltema jobbar där som "lagerarbetare" bara för jag jobbar i en bilhamn då betyder inte de att ja vet hur allt fungerar på en bil
Senast redigerat av Tryck_o_pys (28 september 2011)

2 410 Inlägg
28 september 2011
Tycker en erfaren mekaniker ska kunna montera ett bakhjulslager smile  Ang min körning så kör jag ca 10mil om dagen  på asfalterad väg och inge höga hastigheter eller liknande. Far aldrig och sladdar på grusplan eller liknande

2 415 Inlägg
28 september 2011
evilaudio skrev:
Nybergrobin skrev:
Tryck_o_pys skrev:

hjullager måste nästan alltid efterdras... dock endast en gång om man gjort de rätt från början

har haft biltemashjullager på säkert 4-5 bilar utan problem..   har de även bak nu på min ena stereobil som de sitter ca 400-500kg extra vikt i å de funkar utan problem.

jag köpte lager till mig gamla A6 95a Quattro, och montera detta, och ena lagerbanan gled nästan ur när vi pressa in detta. men vi klarade lagret. la i lite nytt fett o packning. och det rullar fortarande, och det är väl säkert 2-3 månader sedan

2 415 Inlägg
28 september 2011
Nybergrobin skrev:
Tycker en erfaren mekaniker ska kunna montera ett bakhjulslager smile  Ang min körning så kör jag ca 10mil om dagen  på asfalterad väg och inge höga hastigheter eller liknande. Far aldrig och sladdar på grusplan eller liknande

även en "erfaren mekaniker" kan göra fel! han är inte perfekt bara för han gör detta dagligen!

* Studerande *
563 Inlägg
28 september 2011
Dieselsmurfen skrev:
Ljepone skrev:
Någon som testat någon utav Biltemas "Starthjälp" ?
Tänkte ta & ladda batteriet imorgon smile

http://biltema.se/ProductImages/37/medium/37-902_m.jpg
http://biltema.se/ProductImages/37/medium/37-800_m.jpg

Jodå. 37-800. Är det en mindre bensinsnurra så startar den. Större maskin eller diesel så glöm det :-(

Köpte, testade & lämnade tillbaka..... Handlade en massa biltvätt & interiör saker istället för den summan jag fick på tillgodo kvittot! Bra med 30dagars öppet köp  lol

2 415 Inlägg
29 september 2011
http://biltema.se/ProductImages/37/medium/37-902_m.jpg
köpte farsan nu. han kan ju inte engelska, så han läste fel o köpte starter ist för batteriladdare xD hmm
men han lämnar aldrig tillbaka saker hmm så han köper en batterieladdare senare ist.

Saabmeck
233 Inlägg
29 september 2011
Vet att det är sagt förr men det är värt att hyllas! smile

Biltemas fönstertoning är skitbra, lättarbetad, sitter bra och kunde inte varit enklare smile Dessutom billigt smile

"Ta det aldrig lungt, kör alltid 90 på 50 väg!" - Ronny och Ragge

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
29 september 2011
Tryck_o_pys skrev:
Nybergrobin skrev:

även en "erfaren mekaniker" kan göra fel! han är inte perfekt bara för han gör detta dagligen!

Faktum är att många har för bråttom när de fettar, om du gör det för hand så ska du knåda in fettet i lagret och aldrig snåla. Jag fettar mina lager med fettspruta och nål men det finns ju speciella lagerhållare med fettnippel om man byter ofta. Anledningen till att jag kör med nål är att den även funkar på bakhjulslager och stora lager. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Sök