1768
Sök

Här diskuterar vi Biltemas varor! Allt om Biltema!

2 415 Inlägg
18 oktober 2011
Drfrasse skrev:
har dem röd hammarlack? smile

japp.

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!

Waahlvik skrev:
evilaudio skrev:
Waahlvik skrev:
hur är biltemas olja? tänkte köpa till mersan.

funkar hur bra som helst.

okej bra då ska ja fara å köpa där. för den är ju billig.

Man kan köpa mycket på biltema, men inte olja (om du bryr dig om motorn).

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

2 419 Inlägg
18 oktober 2011
RightFront skrev:
Waahlvik skrev:
evilaudio skrev:

Och vad vet du om det?

Använder biltemas olja i både v70in och 850in! Går åretom ca 1000mil  mellan varje olje byte!

Vet flera som kör med biltemas olja o crossar även jag och det funkar utan problem!

KHRacing
18 oktober 2011
Trådstartare
RightFront skrev:
Waahlvik skrev:
evilaudio skrev:

Undrar vad din källa är, eller om du bara hört detta som de flesta andra ?

jag o många mera jag känner kör deras olja i våra presdandabilar utan minsta problem.

...has left the building...
4 474 Inlägg
18 oktober 2011
RightFront: Källa samt labaratorietest som backar upp ditt påstående tack!

PS: Biltemas olja ÄR bra, MEN det finns mycket bättre oljor. Till äldre bilar (fram till ca årsmodell 2002) så är Biltemas helsyntet mer än tillräckligt bra, undantag finns givetvis, tänker på bilar som KRÄVER en viss olja, tex Porsche i allmänhet, vissa BMW M osv.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

2 415 Inlägg
18 oktober 2011
M_Broberg skrev:
RightFront skrev:
Waahlvik skrev:

haha ja du kan mycket om motoerer, biltemas olja är dålig för motorn men att plocka bort ett par balansaxlar är helt ofarligt lol

hahaha
Jag har nästan alltid kört på biltema olja sedan min första bil, och aldrig en maskin har rasat pga av biltemas olja! självklart kan det vara skillnad på en dunk för 300 kr ist för 1500 kr dunk. MEN som dom flästa i sverige, köper hällre billigare o byter 1 gång extra!

733 Inlägg
18 oktober 2011
Jag har nyligen polerat upp mina vinterfälgar och använde mig av Biltemas färgborttagningsmedel i gelform, funkade bra, penslade på fälgarna och lät dom ligga över natten, sen var det vara att skrapa bort & rengjöra fälgarna dagen efter smile

KHRacing skrev:
RightFront skrev:
Waahlvik skrev:

jag o många mera jag känner kör deras olja i våra presdandabilar utan minsta problem.

Jävla huggen man ska bli då..

Hade det i en B230 (12 000 mil) började läcka som ett såll, vilket den inte gjorde varken med oljan den hade innan eller den som den hade efter

Samma sak hände min far i hans Volvo V70

Och i min farbrors minibuss skar motorn (minns inte exakt vad), och det var enligt märkesverkstaden pga Biltema oljan, det var en VW

Det var dock några år sedan

Sen får Ni väl se glada ut och hälla i vilken olja Ni vill, kan säga att jag inte kommer använda biltema olja

För Volvo i tiden
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.

M_Broberg skrev:
RightFront skrev:
Waahlvik skrev:

haha ja du kan mycket om motoerer, biltemas olja är dålig för motorn men att plocka bort ett par balansaxlar är helt ofarligt lol

Har du någon erfarenhet av balansaxlarna i en B234F 90' så får du ta det i en annan tråd som jag inte kommer att läsa

För Volvo i tiden

16 197 Inlägg
18 oktober 2011
RightFront skrev:
KHRacing skrev:
RightFront skrev:

Hade det i en B230 (12 000 mil) började läcka som ett såll, vilket den inte gjorde varken med oljan den hade innan eller den som den hade efter

Och i min farbrors minibuss skar motorn (minns inte exakt vad), och det var enligt märkesverkstaden pga Biltema oljan, det var en VW

Sen får Ni väl se glada ut och hälla i vilken olja Ni vill, kan säga att jag inte kommer använda biltema olja

har kört me biltema mineral i ena bilen i typ 5 år å de funkar hur bra som helst.     att den motor skär rakt av beror ofta på en blandning av orsaker.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

4 474 Inlägg
18 oktober 2011
RightFront: Snart 15000 mil med Biltema-olja (helsyntet eller delsyntet beroende på mitt "humör", bilen uppe i snart 36000 mil, VW -95), går lika bra som alltid.
En frisk motor börjar inte läcka pga att man byter olja, möjligtvis om visko-klassen är helt galen, dock mycket tveksamt! Gissar på att du körde motorerna som började läcka på nån riktig skräpolja med dålig klassning o nästan utan renande additiver. I en vettig olja så finns det renande additvier, bland annat. Det finns ett fåtal tillverkare i världen av additivpaket (runt 10 tror jag), kan till o med vara som så att konkurrerande märken köper additivpaketen av samma tillverkare...En vild gissning är att en "märkesolja" har kraftigare/bättre/större additivpaket än en lågpris-olja som Biltema är. MEN det gör inte Biltema-oljan dålig, den är mycket prisvärd. Sen skall man komma ihåg att Biltemas "helsyntet" är egentligen en hydro-crackad olja, det är skillnad på syntet och syntet. Men i handeln så kallas hydrocrackade oljor för syntetiska, tex Magnatec är hydrocrackad, och även Edge i vissa varianter har jag för mig...Läs på om olja, klassningar o annat smått o gått innan du slänger ur dig nåt utan grund. Vill poängtera att jag tycker INTE att Biltema är världens bästa olja, men till en äldre bruksbil (äldre än -02) funkar oljan utmärkt överlag.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.

dawwe skrev:
RightFront: Snart 15000 mil med Biltema-olja (helsyntet eller delsyntet beroende på mitt "humör", bilen uppe i snart 36000 mil, VW -95), går lika bra som alltid.
En frisk motor börjar inte läcka pga att man byter olja, möjligtvis om visko-klassen är helt galen, dock mycket tveksamt! Gissar på att du körde motorerna som började läcka på nån riktig skräpolja med dålig klassning o nästan utan renande additiver. I en vettig olja så finns det renande additvier, bland annat. Det finns ett fåtal tillverkare i världen av additivpaket (runt 10 tror jag), kan till o med vara som så att konkurrerande märken köper additivpaketen av samma tillverkare...En vild gissning är att en "märkesolja" har kraftigare/bättre/större additivpaket än en lågpris-olja som Biltema är. MEN det gör inte Biltema-oljan dålig, den är mycket prisvärd. Sen skall man komma ihåg att Biltemas "helsyntet" är egentligen en hydro-crackad olja, det är skillnad på syntet och syntet. Men i handeln så kallas hydrocrackade oljor för syntetiska, tex Magnatec är hydrocrackad, och även Edge i vissa varianter har jag för mig...Läs på om olja, klassningar o annat smått o gått innan du slänger ur dig nåt utan grund. Vill poängtera att jag tycker INTE att Biltema är världens bästa olja, men till en äldre bruksbil (äldre än -02) funkar oljan utmärkt överlag.

10W-40 mineral är jag nästan säker på att det var som jag hade i vintebilen, B230 88'
Då vet jag inte om det var fel på oljan, men den läckte, vilket den inte gjorde när jag bytte till en annan
Köpte på mig 4 st 4L, så har tre kvar i garaget om du vill komma och titta... Du kan få dunkarna också för jag   vill då inte ha smile

För Volvo i tiden

16 197 Inlägg
18 oktober 2011
RightFront skrev:
dawwe skrev:

10W-40 mineral är jag nästan säker på att det var som jag hade i vintebilen, B230 88'
Då vet jag inte om det var fel på oljan, men den läckte, vilket den inte gjorde när jag bytte till en annan
Köpte på mig 4 st 4L, så har tre kvar i garaget om du vill komma och titta... Du kan få dunkarna också för jag   vill då inte ha smile

så den sluta läcka olja när du bytte till en annan?

"Testar man inte så får man aldrig veta"

4 474 Inlägg
18 oktober 2011
RightFront: Menade att Biltema-oljan renade den igenslammade motorn vilket ledde till läckage! Jag tar gärna emot Biltema-oljan, trots att det bara är snik-mineral, men det funkar det med, på sommaren iaf:).

2 415 Inlägg
19 oktober 2011
RightFront skrev:
KHRacing skrev:
RightFront skrev:

äh jag kan inte fatta att du kan påpeka att biltemas motor olja har sett till att era motorer rasar! det kan ju aldrig bero på biltemas olja! kan jag aldrig tro på! under mina år ja har haft biltemas olja, och det är i över 17 bilar vi har haft biltemas olja i! o att alla inte lever idag är inte pga oljan, utan av andra skäl. men min poäng är att det kan aldrig ha varit biltemas olja fel! utan pump som är skuren osv.
vill du inte handla deras olja länge. it's up to you!
Senast redigerat av Tryck_o_pys (19 oktober 2011)

2 415 Inlägg
19 oktober 2011
men det du menar är att bara för biltema tar ett billigt pris på en olja, så är den kass?
om AD center säljer ut olja billigt är den kass då med?

1 062 Inlägg
19 oktober 2011
Pappa Audi har idag rullat 34000mil varav 28000mil på biltemas oljor och filter. Och den motorn går väldigt fint och knäpptyst när väl insprutningen fungerar som den ska.
Att Biltemas helsyntet är bra råder det inget tvivel om. Och klassningen som de har idag är svår att fixa utan bra ingredienser.

M.V.H.

2 410 Inlägg
19 oktober 2011
Jag har då alltid kört på biltemas oljor i både motor och växellåda och det har funkat bra. Dock suger deras 2t olja då den rycker så inåthelvete samt ger dålig smörjning vid högre vartal/värme. Kan säga att det var stor skillnad på kolvarna efter att jag kört med biltemas 2t och shells tribtron(stavning?) Ioförsig skiljer det 150kr/l också..

5 111 Inlägg
19 oktober 2011
benz_89 skrev:
Jag har nyligen polerat upp mina vinterfälgar och använde mig av Biltemas färgborttagningsmedel i gelform, funkade bra, penslade på fälgarna och lät dom ligga över natten, sen var det vara att skrapa bort & rengjöra fälgarna dagen efter smile

Jag håller med, den är riktigt bra.

Självlärd
3 083 Inlägg
19 oktober 2011
Jag har kört både moppe, mc och cross med biltemas oljor, även 2-T olja och inte varit något problem alls. Förutom att 2-t oljan luktar djungelapa.

Även kört och åkt bil med biltema olja. Farsans 740 har gått 25K mil i hans ägo med biltema olja i motorn och oljebyte var tredje år eller nått.

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

Sök