RightFront: Snart 15000 mil med Biltema-olja (helsyntet eller delsyntet beroende på mitt "humör", bilen uppe i snart 36000 mil, VW -95), går lika bra som alltid.
En frisk motor börjar inte läcka pga att man byter olja, möjligtvis om visko-klassen är helt galen, dock mycket tveksamt! Gissar på att du körde motorerna som började läcka på nån riktig skräpolja med dålig klassning o nästan utan renande additiver. I en vettig olja så finns det renande additvier, bland annat. Det finns ett fåtal tillverkare i världen av additivpaket (runt 10 tror jag), kan till o med vara som så att konkurrerande märken köper additivpaketen av samma tillverkare...En vild gissning är att en "märkesolja" har kraftigare/bättre/större additivpaket än en lågpris-olja som Biltema är. MEN det gör inte Biltema-oljan dålig, den är mycket prisvärd. Sen skall man komma ihåg att Biltemas "helsyntet" är egentligen en hydro-crackad olja, det är skillnad på syntet och syntet. Men i handeln så kallas hydrocrackade oljor för syntetiska, tex Magnatec är hydrocrackad, och även Edge i vissa varianter har jag för mig...Läs på om olja, klassningar o annat smått o gått innan du slänger ur dig nåt utan grund. Vill poängtera att jag tycker INTE att Biltema är världens bästa olja, men till en äldre bruksbil (äldre än -02) funkar oljan utmärkt överlag.
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure