Åka fort MC kontra Bil

KHRacing
1 februari 2009 ·

blacken skrev:

KHRacing skrev:
Jag har aldrig blitt ifrånkörd på krokiga vägar utav nån hoj., & då har jag kört vanliga bilar med bra väghållning.

Har dock en polare som är 100% säker på att han drar mig i EVO´n med sin Kawa ZXR626.... vi får se till sommaren då vi skall jämföra både acc & toppfart.

Så värst vanliga bilar kan det inte ha varit utan nog mera åt det extrema hållet.
http://www.hayabusa.nu:80/e107_plugins/ … bY&p=1
en sådan knarr med en sådan förare är nog ganska så svår att "hålla stången" även på en kurvig väg med en "vanlig" Volvo eller BMW,eller Saab osv,osv....

Honda CRX -89 med standard motor & 17" fälgar med klistriga michelindäck
AlfaRomeo 75 2,0  136hk (100% standard)

Du har nog inte sett mig köra wink
& så vet du ju faktiskt inte vilka vägar jag pratar om heller smile

leksak Kanon..
1 februari 2009 · 1 473 Inlägg

KHRacing skrev:

blacken skrev:

KHRacing skrev:
Jag har aldrig blitt ifrånkörd på krokiga vägar utav nån hoj., & då har jag kört vanliga bilar med bra väghållning.

Har dock en polare som är 100% säker på att han drar mig i EVO´n med sin Kawa ZXR626.... vi får se till sommaren då vi skall jämföra både acc & toppfart.

Så värst vanliga bilar kan det inte ha varit utan nog mera åt det extrema hållet.
http://www.hayabusa.nu:80/e107_plugins/ … bY&p=1
en sådan knarr med en sådan förare är nog ganska så svår att "hålla stången" även på en kurvig väg med en "vanlig" Volvo eller BMW,eller Saab osv,osv....

Honda CRX -89 med standard motor & 17" fälgar med klistriga michelindäck
AlfaRomeo 75 2,0  136hk (100% standard)

Du har nog inte sett mig köra wink
& så vet du ju faktiskt inte vilka vägar jag pratar om heller smile

Riktig värstinghoj...

Detta eviga tjat om hojar vs. bilar.
Kolla varvtiderna på våra svenska banor, jämför o se, där har ni allt svart på vitt vilket som är snabbast.
Sen kan ni dilla fram o tillbaka i all evighet om vem som är snabbast på den o den vägen, kör en vända, byt fordon med varandra o kör en vända till så har vi nog en totaltid där MCföraren vinner ganska överlägset smile

volvokrille12 Blyfot
1 februari 2009 · 829 Inlägg

jag kör mycke fortare med hojen än med bil rakt fram och lätt kurviga vägar men blir de för skarpa kurvor så går de fortare med bil känns tryggare

"bara en mor kan älska en sån son"
RobinNilsson
1 februari 2009 · 369 Inlägg

Det är kul att åka fort med bil, men det är inte i närheten av känslan som att köra mc i högre hastigheter.. Kan inte bara jämnföras, när man ligger slimmad på tanken, andas genom flisen framme på käkskyddet på hjälmen och bara ser asfalten swicha förbi.. Nä fyfan va jag saknar sommarn nu sad

åh va man myser, när turbon den pyyser =)
saab_sonett Handledare
2 februari 2009 · 1 481 Inlägg

Finns många tester som gjorts i detta ämne. Bl.a. STCC-bil mot 600 racehoj på Gelleråsen för några år sedan. Med proffsförare dessutom. Generellt kan man säga att bilen kan köra fortare i kurvorna medans hojen accar bättre och har högre toppfart på rakorna. Sammantaget så får hojen snabbare tid på varvet mot STCC. Däremot är det ganska jämt mot Carrera cup.
Tider från 2008. STCC: 1,06,7.  Pro superbike(1000cc): 1.05,05. GT3 Cup: 1,05,03.

nosferato
2 februari 2009 · 439 Inlägg

calle- skrev:
skulle aldrig åka fort på mc. åkte 140 bak på en 450cc kross i somras, det känns ingefär som 400 i bil, och man tänker på hur förödande det skulle vara att ramla av på grusvägen i badbrallor och linne tongue

det är därför man är lite mer begåvad och kör med riktigt ställ.

old,low and slow....
nicnir90 Servicetekniker, Toyota BT
10 mars 2009 · 216 Inlägg

När du kör hoj sitter man betydligt mer oskyddat detta gör att du oftast kanske inte vill köra snabbare rent psykiskt även om det faktiskt går. Har kört mot en skyline R33 på en väg som erbjuder både snäva kurvor och långa rak sträcker. Vet inte hur pass erfaren förare han var men under den första bilten men mycket kurvor hade jag helt klart övertag, sedan mot slutet när det kommer rak sträckor så drog han om mig, Körde en XR600 supermotard så min topp hastighet är ju dock bara 150km/h

Detta var inte något seriöst race utan kom bara ikapp honom och han hängde på när jag körde om. 

http://kartor.eniro.se/query?mop=aq& … e=shortest

Guide! 850 Instrumentpanel demontering, allting inte bara överdelen och mätarhus. http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=146291
Volvo 850 felkoder: http://www.turboperformanceclub.com/_fi … ll_850.pdf
BMW 528i E28 "Madame" (1985)
Bostrom RS
10 mars 2009 · 886 Inlägg

V10 skrev:

MilleN skrev:

Schipperke-owner skrev:
Är det en kurvig väg och en bra mc-förare så ska inte många bilar hänga med ! Däremot rakt fram på motorvägar och liknande så hänger bilar på bra och i en del fall kör dom ifrån en mc . Jag själv har aldrig blivit ifrånåkt på kurvig väg än så länge när jag åkt mc men den dagen kommer säkert !

Nja är väl snarare tvärtom, på kurviga vägar är det svårare att köra snabbt med hoj men däremot på raksträcka är det inte många bilar som har någon chans mot en skrevraket. Sedan är inte jag någon erfaren förare på hoj ännu men bilarna har ju mer kontakt med marken och lättare att hålla fullgas i svängarna.

På många filmer från Nürburgring t.ex. ser det ut som om MC-förarna är ute och söndagskör i kurvorna när dom möter lite fränare bilar som Porschar, M3 eller RS6or osv..

Nürburgring är en såpass krävande bana att dom flesta som är där ute med Mc är vanliga förare och minsta fel skulle med all säkerhet leda till döden, därav det slöa tempot.

Det finns tider på ca 7:30 med en modern sporthoj, snabbare än dom flesta värstingbilar och det på en bana som Nürburgring.

Man ska aldrig överskatta någon men det mest roliga är bilfolk som underskattar 1000 cc sporthojar som t,ex R1, GSX-R 1000, CBR 1000 osv osv....på kurviga vägar kan man ta dom eller iaf hänga på om föraren är medelmåttig, men träffar man på någon som KAN köra en sporthoj, ja då lär han försvinna så fort även på kurviga partier att man inte ens hinner att se vilket håll han åkte åt! På rakorna ska vi inte ens tala om....

Själv så väntar jag tills man stöter på en 1000cc sportcykel...det kommer bli riktigt roligt big_smile

Ja och träffar man på nån som KAN köra sportbil så har sporthojen inte en suck på kurviga partier. wink

Focus RS
kolvas
10 mars 2009 · 4 001 Inlägg

bara för att jämföra lite med chaufförer & bilar/MC som är byggda för ändamålet:

STCC 2008
Knutstorp 1.00.611
Sturup 1.02.287
Mantorp 1.22.829
Karlskoga 1.07.112

Pro Superbike
Knutstorp 59.288
Sturup 1.02.039
Mantorp 1.20.902
Karlskoga 1.06.108

Nu tog jag bara snabbaste varv för respektive vinnare men här ser man att det är oerhört jämt iaf.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang