_night_stalker_ skrev:
LX-Dempa: Har hört mkt skit om BMW, att dom rasar å så. Har du nån egen erfarenhet av såna?
Nån som kan beretta lite mer om:
Celica Gen 5
Ford Probe
Får väl försvara Bmw lite här då

Att en Bmw skulle hålla sämre eller vara dyrare att äga än motsvarande Volvo är en myt. Kollar du upp reservdelar, bensinförbrukning, servicekostnader osv så kommer du upptäcka att Bmw i många fall är billigare att äga. Visst är det lättare att hitta billiga delar till en volvo, å andra sidan slipper du byta kamrem på en Bmw (förutom några enstaka modeller slutet 80 början 90) och de dra betydligt mindre soppa. Bmw som bilmärke ligger betydligt högre i ägarundersökningar och kvalitetsundersökningar än volvo och saab tex. Och de senaste åren har de tillsammans med Toyota och Subaru delat prispallen i dessa undersökningar, medans volvo och saab seglar runt i mitten nånstans. Bmw har dessutom "ägt" titlen världens bästa motorer ett bra tag nu.
Själv är jag väl lite ung för att slänga upp "min bmw erfarenhet". Men kan hänvisa till pappas bilar, dvs de vi haft under tiden jag växt upp. Där finns bla en 525 E34 som rullade 30000 mil utan ett enda fel, en 325 E46 som rullade 40000 mil utan ett enda fel. En 520 som köptes ny och ägdes i tre år utan problem, ok då blinkersen gav upp vid ett tillfälle. osv
Ett bra tips är Autopower.se där hittar du begagnatguider och modellguider som kan hjälpa dig med köpet.
Ett tips vore 325 E36 som skrevs tidigare: kamkedja, bakhjulsdrift, vägegenskaper på en annan nivå än de flesta andra personbilar, kvalite, komfort osv En sån kör man lätt på 0,9, ska du upp på litern får du jävlar köra på

Kanske lite partisk

, men att en Bmw skulle vara ett sämre köp än en volvo är en myt. Jag gissar på att den kom till som en förklaring till varför svensson köpte en volvo istället för en Bmw/merca etc...