Köphjälp! Sportbil för ca. 20.000kr?

HyperSonica Amor Patriae Nostra Lex
1 februari 2009 · 2 258 Inlägg

Only-volvo skrev:
Säger bara honda crx. Är bra i alla avseenden. Enda nackdelen är väl att krocksäkerheten är =noll.

håller med dej på alla sätt... Billig i drifft.. Lätt stylad, Pigg..
Men som sagt... frontar man så har man motorn i knät hmm

CRX::
Har nåra saker jag kommer att gå efter:
Den ska vara sportig.  ¨+
Kosta runt 20k. ++
Bra bränsleekonomi.  +++
Inte allt för dyr att försäkra.   ++
Den ska ha körglädje.   +++
Bra väghållning. ++ (Lite ostabil när det är halt ute.. röven vill gjärna dra iväg)
Bra driftsäkerhet/hållbarhet. ++ Drifftsäker är dem.. Och hållbarheten är inget att gnälla på..
Den får gärna vara ganska rapp.--  Varvvillig som fasen wink

Senast redigerat av HyperSonica (1 februari 2009)

Sump Runk Rätt O Slätt!
hagg
1 februari 2009 · 36 Inlägg

Varför inte satsa på celica gen 5. Mycket driftsäkra, ligger bra på vägen och 16v modellen är inte så dyr att försäkra.

Ford Mustang GT "Trick Flow 5.0" (1995)
Clintan_86 Elektiker ;)
1 februari 2009 · 403 Inlägg

steifan skrev:

Clintan_86 skrev:
Hm sportbil och billig i försäkring brukar ju inte gå bra ihop.. men corrado smile

Blir nog lite dyrt i slutändan att köpa en Corrado G60 eller VR6 för 20 000 skulle jag tro.

Vilken sport bil i 20K krsklassen kostar inte pengar i längden ? tongue

Rquired Allmänt envis
1 februari 2009 · 12 512 Inlägg

_night_stalker_ skrev:
LX-Dempa: Har hört mkt skit om BMW, att dom rasar å så. Har du nån egen erfarenhet av såna?


Nån som kan beretta lite mer om:
Celica Gen 5
Ford Probe

Får väl försvara Bmw lite här då smile

Att en Bmw skulle hålla sämre eller vara dyrare att äga än motsvarande Volvo är en myt. Kollar du upp reservdelar, bensinförbrukning, servicekostnader osv så kommer du upptäcka att Bmw i många fall är billigare att äga. Visst är det lättare att hitta billiga delar till en volvo, å andra sidan slipper du byta kamrem på en Bmw (förutom några enstaka modeller slutet 80 början 90) och de dra betydligt mindre soppa. Bmw som bilmärke  ligger betydligt högre i ägarundersökningar och kvalitetsundersökningar än volvo och saab tex. Och de senaste åren har de tillsammans med Toyota och Subaru delat prispallen i dessa undersökningar, medans volvo och saab seglar runt i mitten nånstans. Bmw har dessutom "ägt" titlen världens bästa motorer ett bra tag nu.

Själv är jag väl lite ung för att slänga upp "min bmw erfarenhet". Men kan hänvisa till pappas bilar, dvs de vi haft under tiden jag växt upp. Där finns bla en 525 E34 som rullade 30000 mil utan ett enda fel, en 325 E46 som rullade 40000 mil utan ett enda fel. En 520 som köptes ny och ägdes i tre år utan problem, ok då blinkersen gav upp vid ett tillfälle. osv

Ett bra tips är Autopower.se där hittar du begagnatguider och modellguider som kan hjälpa dig med köpet.

Ett tips vore 325 E36 som skrevs tidigare: kamkedja, bakhjulsdrift, vägegenskaper på en annan nivå än de flesta andra personbilar, kvalite, komfort osv En sån kör man lätt på 0,9, ska du upp på litern får du jävlar köra på wink

Kanske lite partisk smile , men att en Bmw skulle vara ett sämre köp än en volvo är en myt. Jag gissar på att den kom till som en förklaring till varför svensson köpte en volvo istället för en Bmw/merca etc...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Janken Driver
1 februari 2009 · 2 111 Inlägg

steifan skrev:

Clintan_86 skrev:
Hm sportbil och billig i försäkring brukar ju inte gå bra ihop.. men corrado smile

Blir nog lite dyrt i slutändan att köpa en Corrado G60 eller VR6 för 20 000 skulle jag tro.

Exakt. Att hitta en corrado G60 för högst 20k är inte svårt. Att hitta en i bra skick osv är nog svårare!. Finns många "nylackerade"  vrak till salu titt som tätt.

MVH Janken

Senast redigerat av Janken (1 februari 2009)

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
Beeenny
1 februari 2009 · 982 Inlägg

hitta en sportbil för 20t så ska ja oxå köpa en om du lyckas

Janken Driver
1 februari 2009 · 2 111 Inlägg

Clintan_86 skrev:

steifan skrev:

Clintan_86 skrev:
Hm sportbil och billig i försäkring brukar ju inte gå bra ihop.. men corrado smile

Blir nog lite dyrt i slutändan att köpa en Corrado G60 eller VR6 för 20 000 skulle jag tro.

Vilken sport bil i 20K krsklassen kostar inte pengar i längden ? tongue

Är nog snarare så att du har en hel del jobb o göra om du ska få en g60 eller vr6 för de pengarna...

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
steifan DR!FTT3KN!K3R
1 februari 2009 · 10 427 Inlägg

Clintan_86 skrev:

steifan skrev:

Clintan_86 skrev:
Hm sportbil och billig i försäkring brukar ju inte gå bra ihop.. men corrado smile

Blir nog lite dyrt i slutändan att köpa en Corrado G60 eller VR6 för 20 000 skulle jag tro.

Vilken sport bil i 20K krsklassen kostar inte pengar i längden ? tongue

Jo men kanske mer lönt att köpa en Corrado för c:a 40k istället.
Slippa kamkedjehaveri/byten eller eventuella kompressor-ras
som ev borde vara åtgärdade/förhindrade på en mer påkostad bil.

Borde ju vara nåt 'större fel' på en Corrado som säljs för endast 20k.

Antar att trådskaparen vill ha nåt som rullar bekymmerslöst dom första månaderna iaf. big_smile

Janken Driver
1 februari 2009 · 2 111 Inlägg

steifan skrev:

Clintan_86 skrev:

steifan skrev:

Blir nog lite dyrt i slutändan att köpa en Corrado G60 eller VR6 för 20 000 skulle jag tro.

Vilken sport bil i 20K krsklassen kostar inte pengar i längden ? tongue

Jo men kanske mer lönt att köpa en Corrado för c:a 40k istället.
Slippa kamkedjehaveri/byten eller eventuella kompressor-ras
som ev borde vara åtgärdade/förhindrade på en mer påkostad bil.

Borde ju vara nåt 'större fel' på en Corrado som säljs för endast 20k.

Antar att trådskaparen vill ha nåt som rullar bekymmerslöst dom första månaderna iaf. big_smile

40k, nja. 30 räcker. Gäller bara o kolla bilen, speciellt kompressorn så den inte är oljig, laddar dåligt. G60 sitter det kamrem på förövrigt wink. Vr6 så är det väl kedjesträckarna man ska se upp med har jag för mig. Dessa har väl sabbat mer än en kamkedja...

MVH /En före detta nöjd G60 ägare

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
FYeah Avstängd
1 februari 2009 · 103 Inlägg

Rquired skrev:

_night_stalker_ skrev:
LX-Dempa: Har hört mkt skit om BMW, att dom rasar å så. Har du nån egen erfarenhet av såna?


Nån som kan beretta lite mer om:
Celica Gen 5
Ford Probe

Får väl försvara Bmw lite här då smile

Att en Bmw skulle hålla sämre eller vara dyrare att äga än motsvarande Volvo är en myt. Kollar du upp reservdelar, bensinförbrukning, servicekostnader osv så kommer du upptäcka att Bmw i många fall är billigare att äga. Visst är det lättare att hitta billiga delar till en volvo, å andra sidan slipper du byta kamrem på en Bmw (förutom några enstaka modeller slutet 80 början 90) och de dra betydligt mindre soppa. Bmw som bilmärke  ligger betydligt högre i ägarundersökningar och kvalitetsundersökningar än volvo och saab tex. Och de senaste åren har de tillsammans med Toyota och Subaru delat prispallen i dessa undersökningar, medans volvo och saab seglar runt i mitten nånstans. Bmw har dessutom "ägt" titlen världens bästa motorer ett bra tag nu.

Själv är jag väl lite ung för att slänga upp "min bmw erfarenhet". Men kan hänvisa till pappas bilar, dvs de vi haft under tiden jag växt upp. Där finns bla en 525 E34 som rullade 30000 mil utan ett enda fel, en 325 E46 som rullade 40000 mil utan ett enda fel. En 520 som köptes ny och ägdes i tre år utan problem, ok då blinkersen gav upp vid ett tillfälle. osv

Ett bra tips är Autopower.se där hittar du begagnatguider och modellguider som kan hjälpa dig med köpet.

Ett tips vore 325 E36 som skrevs tidigare: kamkedja, bakhjulsdrift, vägegenskaper på en annan nivå än de flesta andra personbilar, kvalite, komfort osv En sån kör man lätt på 0,9, ska du upp på litern får du jävlar köra på wink

Kanske lite partisk smile , men att en Bmw skulle vara ett sämre köp än en volvo är en myt. Jag gissar på att den kom till som en förklaring till varför svensson köpte en volvo istället för en Bmw/merca etc...

världens bästa motor kan du inte säga, det är väl inom en viss liter? 2.5-3.0? men snygga bilar är dom:) min polares 325 e36 drog 3 liter milen på fullgas haha men den va ju inte frisk heller

Holiace
1 februari 2009 · 1 754 Inlägg

Opel Kadett GSi 16v.


Citat från Teknikens Värld om Kadett:
”ofta känns fyrventilare ”tomma i botten” (som Honda)- ej citat)
Denna maskin har optimerats så att alla potentiella fördelar med flerventilsteknik verkligen tagits tillvara.
Fullgas på femman vid 3000 r/m känns som att trycka in trean på de flesta andra bilar.”
”Bilen behöver alltså sällan växlas om man inte känner för det.”

Ska det bli fart på Hondan (CRX)- ej citat) måste man växla ner och varva hårt.

Enligt Teknikens Värld behöver Kadett 15,95 sekunder för sträckan 0–400 meter medan Honda behöver 16,37 sek. för att göra det samma.

Varning utfärdas härmed till BMW M3, Mazda RX-7 Turbo, Porsche 944 S,
VW Golf GTI 16V samt hela den övriga GTi-klassen.

Ingen av de uppräknade bilarna har lika snabb acceleration på fjärde växeln som Kadett Gsi 16V!
Tacka den explosiva motorn för det.”

Senast redigerat av Holiace (1 februari 2009)

Jag kan inget om allt.
Ghost_Face
1 februari 2009 · 517 Inlägg

bmw e30 och nissan 200sx s13 brukar det oftast pratas om i "dessa" trådar...

TTMotorsport
1 februari 2009 · 196 Inlägg

Kan inte nån ange en SPORTBIL ! ? eller ser ni inte rubriken ?!

Lotus Europa S1 "Ex Gatregad Modsport 1" (1968)
MG B GT "Sebring Replica - Roadsport C" (1970)
Austin Mini Van "Ex Jana s" (1965)
Holiace
1 februari 2009 · 1 754 Inlägg

Sportbilar går för 35k+ vad jag vet...

Jag kan inget om allt.
snoddas
1 februari 2009 · 1 142 Inlägg

nissan 200sx finns de väll nån för runt 20 000 kanske inte så sjukt feta då men dom är riktigt snygga orginal me...

Holiace
1 februari 2009 · 1 754 Inlägg

Naae... http://www.blocket.se/vi/19721685.htm?c … amp;last=1

Enda för under 20k. För under 20 tusen måste det bli FWD eller 740/940 eller Sierra/Scorpio...

Senast redigerat av Holiace (1 februari 2009)

Jag kan inget om allt.
TTMotorsport
1 februari 2009 · 196 Inlägg

Ah måste vara FIA som lagt en undregräns på typade sportbilar då . .

Letar killen i 20+ klassen så kan du hitta en jävligt risig MGB Roadster (mk1-2) för dom pengarna , lägg ner några tusen på iprincip all plåt / ny inredning / ny renoverad spis / hjulupphängning och slutligen ny lack + nut&bolts så har du en fin klassisk sportbil sen för 100 000 + (när det redan kostat 100 000+)

20 000 för en klassad sportbil . . nee

Holiace
1 februari 2009 · 1 754 Inlägg

Helt sant Tysken! Det går utan tvekan att få en sportig bil för 20 tusen. Men inte en sportbil.

Jag kan inget om allt.
TTMotorsport
1 februari 2009 · 196 Inlägg

Hell yeah . . så trött på att alla skriver "sportbil" och menar en 740 . . tyvärr har vi inte böter på sånt sad

Rquired Allmänt envis
1 februari 2009 · 12 512 Inlägg

FYeah skrev:

Rquired skrev:

_night_stalker_ skrev:
LX-Dempa: Har hört mkt skit om BMW, att dom rasar å så. Har du nån egen erfarenhet av såna?


Nån som kan beretta lite mer om:
Celica Gen 5
Ford Probe

Får väl försvara Bmw lite här då smile

Att en Bmw skulle hålla sämre eller vara dyrare att äga än motsvarande Volvo är en myt. Kollar du upp reservdelar, bensinförbrukning, servicekostnader osv så kommer du upptäcka att Bmw i många fall är billigare att äga. Visst är det lättare att hitta billiga delar till en volvo, å andra sidan slipper du byta kamrem på en Bmw (förutom några enstaka modeller slutet 80 början 90) och de dra betydligt mindre soppa. Bmw som bilmärke  ligger betydligt högre i ägarundersökningar och kvalitetsundersökningar än volvo och saab tex. Och de senaste åren har de tillsammans med Toyota och Subaru delat prispallen i dessa undersökningar, medans volvo och saab seglar runt i mitten nånstans. Bmw har dessutom "ägt" titlen världens bästa motorer ett bra tag nu.

Själv är jag väl lite ung för att slänga upp "min bmw erfarenhet". Men kan hänvisa till pappas bilar, dvs de vi haft under tiden jag växt upp. Där finns bla en 525 E34 som rullade 30000 mil utan ett enda fel, en 325 E46 som rullade 40000 mil utan ett enda fel. En 520 som köptes ny och ägdes i tre år utan problem, ok då blinkersen gav upp vid ett tillfälle. osv

Ett bra tips är Autopower.se där hittar du begagnatguider och modellguider som kan hjälpa dig med köpet.

Ett tips vore 325 E36 som skrevs tidigare: kamkedja, bakhjulsdrift, vägegenskaper på en annan nivå än de flesta andra personbilar, kvalite, komfort osv En sån kör man lätt på 0,9, ska du upp på litern får du jävlar köra på wink

Kanske lite partisk smile , men att en Bmw skulle vara ett sämre köp än en volvo är en myt. Jag gissar på att den kom till som en förklaring till varför svensson köpte en volvo istället för en Bmw/merca etc...

världens bästa motor kan du inte säga, det är väl inom en viss liter? 2.5-3.0? men snygga bilar är dom:) min polares 325 e36 drog 3 liter milen på fullgas haha men den va ju inte frisk heller

Nja, det är inom lite olika storlekar som du skriver. Bmw ligger som jag skrev på topp i många.
Tex M3ans S54
M54B30 (3L 231hp bensin) fick bla miljöpriset framför en massa dieslar.
Alla bmws moderna dieslar osv

Men visst, Bmw leder inte varenda kategori. Men när det gäller motorer som platsar i en "sportbil" som topic förestrider så wink
Ferrari osv borde kanske inneha titlen "världens bästa motorer", men tyvärr räknas förbrukning, servicekostnader, miljö osv. Och därmed är det helkört för dessa.
Dessutom har de en svår kombantant i S54, som iaf har allt ovanför smile

Senast redigerat av Rquired (1 februari 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang