2591
Sök

CarbonLoader & Risetrade bygger bil, ELMIA 2011 - Uppföljning 21/5!

Team Carkings
2 300 Inlägg
17 januari 2010
Trådstartare
_DamnIt skrev:
Du, detta kommer bli ascoolt! Ser verkligen fram emot nya varianten av den, ska bli riktigt skoj! Lycka till med allt! smile

Och grattis till fortsatt spons! smile

Tack mannen big_smile
Ja vi får se vad engelsmännen skickar med posten denna gången, förhoppningsvis en ny mappning som hjälper den upp till 190hk tongue Annars får jag skicka in det tunga artilleriet cool

R1 driver!
5 128 Inlägg
17 januari 2010
CarbonLoader skrev:
_DamnIt skrev:
Du, detta kommer bli ascoolt! Ser verkligen fram emot nya varianten av den, ska bli riktigt skoj! Lycka till med allt! smile

Tack mannen big_smile
Ja vi får se vad engelsmännen skickar med posten denna gången, förhoppningsvis en ny mappning som hjälper den upp till 190hk tongue Annars får jag skicka in det tunga artilleriet cool

Man kan ju alltid hoppas! smile Annars kanske du kunde be dom om ett trevligt kompressorkit? wink Hade kunnat va fint! smile
Och sponsorföretaget, är det trimföretag bara? smile

Mensa -09
132 Inlägg
18 januari 2010
Jag som inte va något fan av den guldiga färgen blir glad nu när det blir vitt.

jag är nyfiken på buren.  försök få upp lite bilder.

Röda bilar är SNABBAST!

Team Carkings
2 300 Inlägg
18 januari 2010
Trådstartare
_DamnIt skrev:
CarbonLoader skrev:
_DamnIt skrev:

Tack mannen big_smile

Man kan ju alltid hoppas! smile Annars kanske du kunde be dom om ett trevligt kompressorkit? wink Hade kunnat va fint! smile

Är lite inne på ett kompressorkit till den i framtiden...det hänger lite på hur mycket spons man kan få ihop till för jag kan inte lägga de pengarna själv rakt av som det ser ut nu...hoppas på trissvinst wink

Team Carkings
2 300 Inlägg
18 januari 2010
Trådstartare
pale skrev:
Jag som inte va något fan av den guldiga färgen blir glad nu när det blir vitt.

jag är nyfiken på buren.  försök få upp lite bilder.

Buren ska förhoppningsvis påbörjas till helgen och bilen måste köras på trailer till Sportvagnskonsult där vi ska låna rörbock & svets + lite assistans från Krille förstås tongue
Något liknande denna skissen kommer den se ut:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/52210/840816_d133vx.jpg
Det blir ett avmonterbart kryss där bak så att man ska kunna få in bakstolarna till besiktningen.

Mensa -09
132 Inlägg
18 januari 2010
Hur ska du lösa det med krysset?
Avmonterbart, hur? 

lite nyfiken för går i tankarna själv lite.

Röda bilar är SNABBAST!

R1 driver!
5 128 Inlägg
18 januari 2010
CarbonLoader skrev:
_DamnIt skrev:
CarbonLoader skrev:

Tack mannen big_smile

Är lite inne på ett kompressorkit till den i framtiden...det hänger lite på hur mycket spons man kan få ihop till för jag kan inte lägga de pengarna själv rakt av som det ser ut nu...hoppas på trissvinst wink

Håller tummarna för dig! smile Btw, säg till om du skulle behöva hjälp med bilen något, alltid kul att lära sig nytt och skulle va kul att lära sig drapera i kolfiber! smile

Billackerare/Billjudmontör
1 171 Inlägg
18 januari 2010
du behöver inte ha baksätena till besiktningen, det räcker med bältena för det är bara det dom kollar...
Men däremot får du inte ha en fast monterad bur om den inte är reggad med det...ja kollade upp det för 1 månad sedan på besiktningen

Team Carkings
2 300 Inlägg
18 januari 2010
Trådstartare
eplamojje skrev:
du behöver inte ha baksätena till besiktningen, det räcker med bältena för det är bara det dom kollar...
Men däremot får du inte ha en fast monterad bur om den inte är reggad med det...ja kollade upp det för 1 månad sedan på besiktningen

Därför jag ska ha en som går att montera ur bilen smile
Visste inte detta men Krille har säkert råkoll på det & vet vilka bitar av buren som måste gå att montera bort enkelt.
Men kom & tänka på ditt ljudbygge som måste rivas ur bilen nästa år då....eller?
Senast redigerat av CarbonLoader (18 januari 2010)

Team Carkings
2 300 Inlägg
18 januari 2010
Trådstartare
_DamnIt skrev:
CarbonLoader skrev:
_DamnIt skrev:

Håller tummarna för dig! smile Btw, säg till om du skulle behöva hjälp med bilen något, alltid kul att lära sig nytt och skulle va kul att lära sig drapera i kolfiber! smile

Tack, bra & veta.

Billackerare/Billjudmontör
1 171 Inlägg
18 januari 2010
Det blir inga problem med min bil, han i stan sa att det går regga om min som 1 passagerare för tar ja bara bort bältena och har baslåda så går det, men om ja satte in bur i min bil gick det inte regga om som 1 pass pga att den är helbilsgodkänd...
det va därför ja visste det med buren till din bil..

140 Inlägg
18 januari 2010
Ska du köra på bana och besiktningsmännen där får syn på burbygget kommer dom bli frågsamma!
Va jag har lärt mig får man inte tävla eller liknande med sådan bur!

342 Inlägg
18 januari 2010
Hochland skrev:
Ska du köra på bana och besiktningsmännen där får syn på burbygget kommer dom bli frågsamma!
Va jag har lärt mig får man inte tävla eller liknande med sådan bur!

Varför skulle man inte få det??!! Är väl nästan en exakt likadan bur som sitter i folkracebilar.

Team Carkings
2 300 Inlägg
19 januari 2010
Trådstartare
Jo man får tävla med en fullgodkänd bur annars hade det inte funnits burar i rallybilar & banbilar smile
Som jag skrivit tidigare så kommer buren att gå monteras ur bilen såpass att besiktningen inte kan ge anmärkning smile
Bilden är bara en skiss & kan komma att ändras under tillverkningen eftersom vi ska kolla upp bra ritningar som byggts tidigare i samma bilmodell.
Har kollat upp alla regler för hur en godkänd bur ska se ut så nog kommer den få användas på bana alltid =/ hehe
Men så bra att jag får köra tävlingar tror jag aldrig jag blir, dessutom är bilen inte rätt modifierad för övrigt som tävlingsbil roll
Det är min lilla lekbil cool
Senast redigerat av CarbonLoader (19 januari 2010)

140 Inlägg
19 januari 2010
Tyvärr kan du inte montera ur buren! Ska den ha någon funktion så ska den va fast!
Menar att den ska va svetsad i karossen för att styva upp!
Och har du krysset borttagbart med bultar, sedan monterar bort det och kör en runda och den skulle röra på sig(räcker med att den flyttar sig ytterst lite) så förlorar du styvheten!
Och när du börjar bygga ihop buren så märker du hur trångt det blir, det är ytterst små millimeter man har att röra sig på!
Hade hellre gjort så som mojje sa med bältena!

Happytart: Kolla på en tävlingsbur på SBF så förstår du!cool

MvH
Senast redigerat av Hochland (19 januari 2010)

Team Carkings
2 300 Inlägg
19 januari 2010
Trådstartare
Hochland skrev:
Tyvärr kan du inte montera ur buren! Ska den ha någon funktion så ska den va fast!
Och har du krysset borttagbart med bultar, sedan monterar bort det och kör en runda och den skulle röra på sig(räcker med att den flyttar sig ytterst lite) så förlorar du styvheten!
Och när du börjar bygga ihop buren så märker du hur trångt det blir, det är ytterst små millimeter man har att röra sig på!

MvH

Ok, men Krille på Sportvagnskonsult bygger burar helt enligt SBF & det finns vissa modeller som är godkända trots att de går att plocka ur bilen. Om jag inte minns fel så har Hesslemark en liknande i sin EVO-drifter.... roll

Team Carkings
2 300 Inlägg
19 januari 2010
Trådstartare
Citerat från SBF nedan:

"Fordonet måste bibehålla original självbärande kaross eller ram. Kapning av delar av karossen (grundstommen), och ersätta den med t.ex. rör är inte tillåten. Detta gäller ej om bilen har separat ram."

Jag ska bibehålla original självbärande kaross & ram & sätta i en bur utan att kapa grundstommen, alltså ersätter jag inget med rör heller utan kompliterar med en bur av rör...som dessutom delvis går att lätt montera ur bilen.

342 Inlägg
19 januari 2010
Hochland skrev:

MvH

Jo. för visso, men det är väl ändå inte sagt att de här bilens ska vara en tävlingsbil lr wink

Team Carkings
2 300 Inlägg
19 januari 2010
Trådstartare
Happytart skrev:
Hochland skrev:

MvH

Jo. för visso, men det är väl ändå inte sagt att de här bilens ska vara en tävlingsbil lr wink

Nix smile Banbil för busbruk ska det bli wink

SVK Customs
1 639 Inlägg
19 januari 2010
Nu får ni nog hålla isär begreppen lite!
Det är skillnad på en gatbil och tävlingsbil till att börja med.
En tävlingsbil som kör på bana och tävlar ska uppfylla gällande tekniska reglemente, vissa klasser har egna tillägg utöver SBF tekniska.
Däremot om man har en gatbil som denna och inte tävlar med den utan bara kör på lite banträffar ibland så behöver man inte ens någon bur eller en båge överhuvudtaget.
En halvbur som denna är ju inte godkänd för att tävla med i en täckt bil då det krävs minimum en 6 eller 8 punkts bur beroende på om du har fjäderben fram eller ej i täckta bilar.
I Roadsport får man köra med öppna bilar med halvburar/bågar, t.ex miata till vilka jag byggt ett tiotal bågar.
Bågen i forden byggs så att man i framtiden kan komplettera med resten av rören som krävs för att få en godkänd fullbur för racing om man så vill.
Ett demonterbart kryss är inga problem, det finns tydliga skisser i SBF tekniska som visar exempel på hur demonterbara rörförbindningar ska se ut.
Det var någon som skrev att det kan bli problem om man tar bort krysset och sen kör med bilen och försöker sätta i det igen. Hur tror du att en bil skulle se ut om karossen kunde flexa och vrida sig såpass mycket att strukturen ändrar sig? big_smile

Sök