FAQ: Polering, Vaxning och Tvätt av bil

itouch
5 februari 2009 · 1 488 Inlägg
#1

Vad ska jag tvätta bilen med?
Först så ska du avfetta bilen för att få bort asfaltsfläckar och annan inbiten smuts. Sedan spolar du av bilen med vatten och avslutningsvis schamponerar hela bilen med en svamp och spolar rent efteråt.

Vilken avfettning ska jag använda?
En alkalisk avfettning används för att få bort damm, trafikfilm,sot och annan smuts. Men den är inte så effektiv på asfalt och tjära.

Kallavfettning är mycket effektiv på asfalt, tjära och salt. Används väldigt ofta på vintern inför
tvätt av bilen. Denna består nästan helt av lösningsmedel. Denna avfettningen löser även olja, fetter,asfalt och vaxskikt. Därför rekommenderas det att man använder denna typen mer sällan och endast vid grov smutsgrad.

Microavfettning brukar man säga en en blandning av de ovannämnda. Dvs den löser olja och smuts samt även trafikfilm och damm.

Sommartid rekommenderar jag att använda mildare avfettningar för att spara på lackskydd/vaxet. Under vintern brukar man nästan behöva att köra med kallavfettning för att få bort det mesta.

Vad är viktigt att tänka på innan jag börjar polera lacken på min bil?
Tvätta noga av all smuts på bilen så att du har en klinisk ren lack när du är klar. Tänk på att all smuts du lämnar kvar sätter sig på poleringsdukar/svampar sedan när du kör maskin på den och samtidigt så roteras smutsen på din lack som du ska polera upp och kan istället repa mer.

Vilka risker finns det med att polera?
Så länge man använder låga varvtal på maskinerna man kör med och milda medel så brukar riskerna vara väldigt små. Det man ska akta sig för är när man använder en "roterande" maskin med endast en polertrissa på. Kör man ett högt varvtal på denna maskinen och håller för länge på samma yta eller över skarvar/kanter så är det lätt att man bränner igenom lacken. För nybörjare rekommenderar jag en oscillerande maskin med dubbla trissor och som kör på ett lägre varvtal. Det är svårare att bränna igenom med en sådan maskin.

Kan man lägga vax direkt på lacken utan att rengöra den?
Man kan göra detta men bör helst avstå. Det är A och O att lacken är ren och fin innan man lägger på ett skydd. Så ett bra underarbete är vad som är viktigast vid en bra rekond av bil. Man vill ju ha en fin lyster/glans på bilens lack innan man lägger på ett skyddande skikt.

Vilka olika typer av medel finns? Vad är vad?
Rubbing, cleaner, polish, vax/lackförsegling används. Rubbing är ett grövre medel som tar bort oxid och repor men kan lämna polerrosor(ser ut som rosor i lacken när man lyser på den med lampa eller tittar i solljus.). Cleaner är ett mellanting mellan rubbing och polish. Avverkar inte lika bra som rubbing men är heller inte lika mild som polish. Kan med fördel användas för polering av mildare tvättrepor.
Polish används för att finpolera och jämna ut dessa polerrosor som kan uppstå. Polish är mer rekommenderat för mindre finrepor som tvättrepor. Avslutningsvis brukar man lägga på ett lackskydd eller vax av något slag  på ytan man polerat för att skydda den. Ett vax brukar hålla mindre än ett riktigt lackskydd. Det varierar väldigt stort mellan de olika sorterna och det som är bäst är att prova sig fram och se vilket man trivs bäst med.

Hur ofta kan man polera?
Varje grovpolering tunnar ut lacken lite eftersom den sliter på yttre lackskiktet, men det är så lite så man har idag egentligen inte sagt någon gräns på hur ofta man kan polera. Finns bilar där man grovpolerat över 20 gånger i dens livstid utan problem.


Ska jag rekonda själv eller lämna in på firma?
Detta är något som plånboken och kunskapen avgör. Det är mycket billigare att lära sig rekonda sin bil själv än att lämna bort men samtidigt fysiskt krävande. Jag brukar rekommendera att lämna bort bilen när den är grovt repad och oxiderad. Risken finns att man då skadar sin lack när man försöker polera bort repor och saknar kunskapen. Internet innehåller idag så många guider både textliga och över video så man kan med lite tålamod bli riktigt duktig själv och samtidigt rekonda sin bil oftare.

Finns olika polermaskiner, vilken ska jag använda till vilket moment?
Finns två olika typer av polermaskiner, Roterande och Oscillerande. Den roterande maskinen används oftast först och är till för att grovpolera samt rengöra lacken på djupet. Då denna maskinen brukar kunna hålla ett högt varvtal så används den för att plocka djupare repor som kräver mer värme. Den oscillerande maskinen används för att finpolera och duger perfekt till att plocka bort tvättrepor med. Den används för att "städa" bort polerrosor som den roterande maskinen skapat och för att bygga en slutglans och fördela ut lackskydd/vax med.

Vad ska man vara i för lokal och spelar temperaturen någon roll?
Man bör helst ha +10 grader i lokalen man vistas i. Detta är för att vaxet ska torka snabbt och bra. Vissa polermedel biter inte lika bra under kallare temperaturer.

Mina plastlister blev vita efter polering, hur kan jag undvika detta?
Man bör som grundregel alltid maskera svarta lister eller plocka bort de innan polering. Vanlig maskeringstejp fungerar perfekt. Har man ändå glömt att maskera och fått vita fläckar på plastlisterna så finns det olika medel man kan köpa för att få bort detta med. Det är poleringsmedel med silikon som orsakar detta och det finns många silikonfria som är väldigt snälla mot plasten idag.

Hur mycket medel? Är mycket medel bättre än lite?
Man ska använda så lite medel som möjligt då allt som blir över bara blir överflöd som du sedan måste torka borta och innebär mer arbete. Jag brukar ha som tumregel att sätta tre droppar per trissa i storlek av ärtor och köra med. Kör alltid en karossdel i taget. Mycket medel blir mer trögpolerat och jobbigare att få bort, gör ingen nytta alls då lacken bara tar en viss mängd innan den är mättad.

Hur ska man använda en enkeltrissig maskin?
Detta är en maskin man ska vara väldigt försiktig med om man är nybörjare. Tryck aldrig maskinen för hårt mot lacken och håll alltid ett stadigt stag om den. Polera in medlet tills den bryts ner på lacken och kör endast en karossdel i taget. Lys gärna med dubbla 500wattslampor för att se hur ytan blir och om reporna försvinner.

Ska man polera och lackskydda en nylackad bil?
Nej, det är rekommenderat av alla lackfirmor att vänta minst 2 månader så lacken får härda ordentligt. Sen är det starkt rekommenderat att vaxa eller lackskydda bilen så den skyddas mot oxid.

Hoppas ni har fått lite mer koll på de olika stegen nu.

riggley Valkyrie
5 februari 2009 · 118 Inlägg
#2

Mycket bra information!

Forge Distributer http://www.maptun.com/
itouch
5 februari 2009 · 1 488 Inlägg
#3

Kul att det uppskattas smile

keffy89 Saab
5 februari 2009 · 344 Inlägg
#4

http://img246.imageshack.us/img246/8399/thumbsup4kk.gifhttp://i66.photobucket.com/albums/h276/DianneOnly/clap2.gif

darkwizard Fordonstekniker
5 februari 2009 · 1 740 Inlägg
#5

itouch, bra guide. Fräschar upp minnet, känns nu som det var igår man gick Smartabs utbildning, Fast det är lite mer än 3 år sen.

Lev livet, det kan ta slut fort
_DamnIt R1 driver!
5 februari 2009 · 5 128 Inlägg
#6

Toppen! Precis vad som behövs inför sommaren smile

itouch
5 februari 2009 · 1 488 Inlägg
#7

Självklart, men lite jobbigare smile Men ger man det tid så.

Aronsson_Kil
5 februari 2009 · 653 Inlägg
#8

Du kan inte lägga in info om att man ska ha syra på fälgarna? bra för dom som inte vet smile

Galic_Andro Sthlm(s)low Familia
8 februari 2009 · 1 177 Inlägg
#9

Lägger in en extrafråga som jag tror några undrar över.

När man lägger ut 2-komponents lackkydd, i det här fallet Lahegas, så står det att dem ska läggas ut på varandra innan avtorkning med occilerande maskin med mjuk svart trissa...

Jag har gjort detta men alltid lagt tjocka lager som fått det att bli svårtorkat, resultatet blir kanon men hur lägger man på detta på effektivaste sättet?

Mvh Andro

| Sthlm(s)low @ facebook | | wescrape |
itouch
8 februari 2009 · 1 488 Inlägg
#10

Jag tror du syftar på lahegas 37a+b. Jag har använt detta 2-kompskydd väldigt många gånger och det är riktigt bra. Nu till din fråga, jag lägger alltid A och B i väldigt tunna lager. Du ska verkligen bryta ner medlena så du bara ser en väldigt svag hinna av skyddet. Först lägger du ut A med en mellanhård trissa som är lätt fuktad i lite vatten(blir lättare att polera då) sedan får du inte vänta för länge innan du lägger på B med en mjukare svart eller vit trissa. Brukar avslutningsvis torka efter 4-5 timmar vilket jag märkt duger gott, vissa väntar ett helt dygn och jag har provat båda och inte märkt skillnad.

Viktigt är, ju mer du bryter ner medlena desto lättare och mindre blir det att torka. Allt du torkar är bara överflöd. Jag brukar klara mig med 4st ärtstora droppar på en skärmkant tex, så mycket behöver du. Lycka till smile

Turbomatte Lackerare/Rekondare
22 februari 2009 · 834 Inlägg
#11

Har en sak att tillägga dock.

Att rekomendera att använda lite polermedel är helt fel. Mindre medel gör att du får mer friktion vilket medför hög värme och lättare kunna bränna igenom.

Annars bra guide!

itouch
22 februari 2009 · 1 488 Inlägg
#12

Turbomatte skrev:
Har en sak att tillägga dock.

Att rekomendera att använda lite polermedel är helt fel. Mindre medel gör att du får mer friktion vilket medför hög värme och lättare kunna bränna igenom.

Annars bra guide!

Med lite menar man ju inte obefintligt, utan lagomt. De flesta tror att ju mer man har på desto bättre blir det. Ger man sig på att polera sin bil borde man se med ögat när det är för lite samt känna på maskinen att det går trögt.

-MR2- "Mo"
2 mars 2009 · 58 Inlägg
#13

Precis vad jag behövde inför sommaren smile
Undrar om man kan få ett tips. Bilen jag nyss skaffade är inte fin vad det gäller asfaltsfläckar och smuts som inte går bort märkte jag igår. Finns det något mirakelmedel för riktigt tuffa asfaltsfläckar och smuts?

//Mo

itouch
2 mars 2009 · 1 488 Inlägg
#14

Prova gärna OK/Q8s superavfettning. Många skrattar när man nämner den men den är RIKTIGT stark. Brukar lösa riktigt grova asfaltsfläckar. Annars så finns även prickbort som är väldigt starkt på statoil. Vill du in på dyrare produkter så är det alfasol extra eller herbiol som gäller. Skippa milda bio/miljöavfettningar då de är effektivast på mildare smuts.

-MR2- "Mo"
3 mars 2009 · 58 Inlägg
#15

Tack så jättemycket för tipsen. Skall prova så snart vädret är på min sida igen smile

//Mo

jocke_gronberg
4 mars 2009 · 4 585 Inlägg
#16

vad skulle du säga om att avsluta med Menzerna Final Finish? eller duger det gott med Menzerna Intensive Polish innan jag lägger lackskydd

itouch
4 mars 2009 · 1 488 Inlägg
#17

Menzerna Intensive Polish är lite för grov att avsluta med. Det går att få det bra men oftast så är det lite polerrosor/hologram kvar efter den. Blir även lite blankare och finare att avsluta med Final Finish. Jag kör alltid IP och avslutar med FF, spritar hela bilen och avslutar med vax/lackskydd.

jocke_gronberg
7 mars 2009 · 4 585 Inlägg
#18

itouch skrev:
Menzerna Intensive Polish är lite för grov att avsluta med. Det går att få det bra men oftast så är det lite polerrosor/hologram kvar efter den. Blir även lite blankare och finare att avsluta med Final Finish. Jag kör alltid IP och avslutar med FF, spritar hela bilen och avslutar med vax/lackskydd.

okey får köpa en sådan flaska med

jocke_gronberg
19 mars 2009 · 4 585 Inlägg
#19

hittade en röd flaska med polish ifrån sonax.

"kan användas direkt i solen"

Bilen var lätt flammig sedan tidigare poleringsförsök som misslyckades. Tog en polersvamp och drog ut i den fina vädret. Tog sedan ena dörren som försökskanin samt handpolering. Nu till det roliga flammigheten försvann bilen fick fin lyster iallafall på dörren.

Hur kommer det sig att när jag kör med maskin (dubbelhuvad) så blir det flammigt sedan när jag tar och polerar det slutliga förhand så blir resultatet perfekt?

sedan en fråga till ska man andvända som det står denna produkt i solen?

http://photos.autoexpress.co.uk/images/front_picture_library_UK/dir_501/car_photo_250848_7.jpg

Senast redigerat av jorre83 (19 mars 2009)

twin_cam Smålänning
19 mars 2009 · 7 733 Inlägg
#20

jorre83 skrev:
hittade en röd flaska med polish ifrån sonax.

"kan användas direkt i solen"

Bilen var lätt flammig sedan tidigare poleringsförsök som misslyckades. Tog en polersvamp och drog ut i den fina vädret. Tog sedan ena dörren som försökskanin samt handpolering. Nu till det roliga flammigheten försvann bilen fick fin lyster iallafall på dörren.

Hur kommer det sig att när jag kör med maskin (dubbelhuvad) så blir det flammigt sedan när jag tar och polerar det slutliga förhand så blir resultatet perfekt?

sedan en fråga till ska man andvända som det står denna produkt i solen?

http://photos.autoexpress.co.uk/images/ … 0848_7.jpg

Du kan ju undvika det om det går.

Att den KAN användas i sol betyder ju inte att det är det mest optimala wink

Däremot betyder det att den är silikonfri, vilket är bra smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang