FAQ: Polering, Vaxning och Tvätt av bil

Siqqe Besserwisser
12 april 2009 · 263 Inlägg
#41

hedley skrev:
Exakt vad innehåller en komplett "utvändig" rekond då som gör att det kommer upp i såpass till synes stora siffror?

Tvätt, polering, lackskydd av hela bilen inklusive alla olackerade detaljer samt fälgar. Även polering och lackskydd innanför dörrar osv osv osv.

Givetvis ingår spotlackering av stenskott och eventuella dörruppslag som ej går att polera bort.

Senast redigerat av Siqqe (12 april 2009)

hedley Saaboholic
12 april 2009 · 3 129 Inlägg
#42

Siqqe skrev:

hedley skrev:
Exakt vad innehåller en komplett "utvändig" rekond då som gör att det kommer upp i såpass till synes stora siffror?

Tvätt, polering, lackskydd av hela bilen inklusive alla olackerade detaljer samt fälgar. Även polering och lackskydd innanför dörrar osv osv osv.

Givetvis ingår spotlackering av stenskott och eventuella dörruppslag som ej går att polera bort.

Så alla dörruppslag å små lackfel som märken osv försvinner?

"Liberty of thought is the life of the soul"
Siqqe Besserwisser
13 april 2009 · 263 Inlägg
#43

Ja, alltså vad som ingår vid en rekond är högst varierande så det kan jag inte svara på. Du måste ringa och höra med de företag du är intresserad av och se vad de har att erbjuda och till vilket pris.

_Bill_
3 maj 2009 · 42 Inlägg
#44

Suveränt smile nu ska ja putsa ihjäl 56"an HAHA

enpatte
4 maj 2009 · 498 Inlägg
#45

Saknar info om cleaner i denna tråd?

itouch
4 maj 2009 · 1 488 Inlägg
#46

enpatte skrev:
Saknar info om cleaner i denna tråd?

En cleaner är mildare än rubbing men lite grövre än polish, dvs ett mellanting.
Uppdaterar i informationen.

enpatte
4 maj 2009 · 498 Inlägg
#47

Kanske är lite överkurs, men det vore smart med en lite mer detaljerad guidning om vilket medel man ska använda vid olika tillfällen.
Gärna med bildexempel på lacker i olika skick som kräver olika medel.


Ska polera S4:an i sommar som mestadels har tvättrepor och funderar själv på om jag ska använda polish eller cleaner.

itouch
4 maj 2009 · 1 488 Inlägg
#48

Jag hade nog börjat med cleaner och gått uppåt vid behov. De flesta bilarna brukar ha tvättrepor som iaf kräver styrkan av en cleaner så man blir nöjd. En polish är alldeles för mild smile

Håller med dig om en sådan guide. Dock så är det väldigt svårt att säga vilket medel som är bra då alla lacker är olika.

a_wingard73 Pedant med passion för bankörning
6 maj 2009 · 113 Inlägg
#49

Bra guide! En annan bra sak att tänka på förutom solljus osv när man försöker få bilen fin utomhus är att de garanterat kommer någon form av skit på bilen. (ex: du står med din pärla på garageuppfarten och har precis tagit de sista dragen med sämsskinnet när grannen blåser förbi i 35km/h med sin nybesiktigade Ascona B på den ännu osopade gatan utanför. Om än osynligt när han passerar blir de med största sannolikhet ett litet moln av gruspartiklar och annat bjäfs, som landar på din pärla du alldeles strax glad i hågen ska gno och gnugga för glatta livet.. Följderna behöver man väl knappast nämnas) De flyger alltid små partiklar i luften även om man bortser från mitt exempel. Jag brukar när jag ska tvätta och ev polera/waxa göra tvätten ute förutom avtorkning. Direkt när avspolning är gjord kör jag in i garaget för att göra ännu en avspolning med mer duschmunstyckeliknande vattenstråle så de inte skvätter ner allt va väggar, verktyg och annan bråte heter. Nu har ju inte alla garage med golvbrunn, men de kan iaf va ett tips att stå ute så kort tid som möjligt efter avspolning eller få bilen torr snabbt så de inte lägger sig skit i vattnet som du sedan gnor ut med sämsskinnet.

BMW ///M-Power - När du älskar att köra!
RallySaaben85 R3k0nDaRe & BilMekaNik3r
12 maj 2009 · 120 Inlägg
#50

Siqqe skrev:

hedley skrev:
Någon som kan ge en ungefärlig prisbild av vad det kostar att lämna in sin bil på rekond?
Har en hel del repor, dörruppslag och sånna tråkigheter som man vill ha bort hmm

Allt mellan 2000:- till 6000:- för en total utvändig rekond. Priset beror bl.a. hur pass väletablerad firman i fråga är samt var i sverige den befinner sig (jag inbillar mig iaf att det är dyrare i stockholm city än i en liten by på 4000 pers).

Jag personligen hade tyckt ett pris på 3000-4000:- är lämpligt för en normalsliten bil. Jag har dock ingen jättestor erfarenhet av prisbilden för rekond då jag alltid gör min egen.

Japp ligger mycket i det du säger smile

Där jag jobbar tar vi 2500kr för en lackförsegling, av en bil som är i någorlunda bra skick.
Annars ligger priset mellan 1500-2000kr för en vanlig rekond, det varierar på vad kunden
vill ha gjort och som innan, hur bilens skick är.

Fellow
18 maj 2009 · 1 581 Inlägg
#51

Jag har ju en solidsvart bil med en hel del små repor i lacken. Den är absolut inte felfri o måste göras en del stenskottsifyllnad. Jag står i tankarna om att lämna bilen till firma eller köpa grejer o göra själv. Aldrig rört detta område så är helt grön på detta. Hur pass svårt är det att lära sig?

Lägger man på lackförsegling som vax? Med polermaskin eller för hand?
Jag skulle behöva länk till trissorna man behöver för detta då jag inte vet vad som ska till vad:P
Kollat på Claes ohlsson dubbelhövdade polermaskin o den får de bli.

Måste få lacken i riktigt gott skick igen sen har jag inget emot att handputsa så lämna bort bilen lockar men då slår ju tanken till. Kan ju köpa ett par sportstolar för den summan.

Snacka om beslutsångest!

RallySaaben85 R3k0nDaRe & BilMekaNik3r
18 maj 2009 · 120 Inlägg
#52

Fellow skrev:
Jag har ju en solidsvart bil med en hel del små repor i lacken. Den är absolut inte felfri o måste göras en del stenskottsifyllnad. Jag står i tankarna om att lämna bilen till firma eller köpa grejer o göra själv. Aldrig rört detta område så är helt grön på detta. Hur pass svårt är det att lära sig?

Lägger man på lackförsegling som vax? Med polermaskin eller för hand?
Jag skulle behöva länk till trissorna man behöver för detta då jag inte vet vad som ska till vad:P
Kollat på Claes ohlsson dubbelhövdade polermaskin o den får de bli.

Måste få lacken i riktigt gott skick igen sen har jag inget emot att handputsa så lämna bort bilen lockar men då slår ju tanken till. Kan ju köpa ett par sportstolar för den summan.

Snacka om beslutsångest!

Hej Fellow smile

Om du tänker köra med en cyclo så bör du komplettera svarta svampar för just din bil.
Dessa är lite mjukare än vad de vanliga är och de kan du använda när du kör finrubbing, waxpolish och lackförseglingen. Till grovrubbingen skulle jag använda oranga svampar som är lite hårdare.

http://www.lahega.se/Bilder/w70330.jpg

Medelhård polerrondell med kardborr, 125mm. Används i kombination med oscillerande polermaskin, typ Top- tool. Finns även i måtten 106mm om så önskas.


Du kan även gå in på Lahegas hemsida här ---> http://www.lahega.se/

Klicka på:

* Fordonsvård

* Produktsortiment

* Polerrondeller Roterande

Så ser du alla trissor du kan tänkas behöva. De svarta trissorna är tyvärr borta på hemsidan, men borde
komma upp snart igen. Annars är det bara att säga till dem att skicka med svarta 125mm trissor till cyclo när du ringer dem och beställer smile

* 6st svarta 125mm Finns även i måtten 106mm om så önskas.
* 2st oranga 125mm Finns även i måtten 106mm om så önskas.

Det går bra att köra ner repor med cyclo. Får du inte första resultatet bra så blir det det på andra, om det
bara handlar om tvättrepor, eller andra lättare repor.

Slänger upp ett produktpaket jag rekommenderar:

http://www.prorecond.se/webshop/index.p … ductId=214

Du kan även köpa till Waxpolish Nr.23 från Lahega för att få ett extra lager lagt innan du
lackförseglar.

Hållbarheten ligger mellan 12-18 månader, men jag rekommenderar dig
att göra om det efter ca 12 månader för bästa skydd smile

Mvh

Stefan

Senast redigerat av RallySaaben85 (18 maj 2009)

Fellow
18 maj 2009 · 1 581 Inlägg
#53

Tack för utförligt svar RallySaaben85 smile Nu fick jag lite mer koll iaf. Blir att tvätta bilen i helgen i undersöka den grundligt. Har ju som sagt tvättrepor, lastrepor och liknande.

Hur är det att lägga igen stenskott för att sedan försöka polera ner det?

RallySaaben85 R3k0nDaRe & BilMekaNik3r
18 maj 2009 · 120 Inlägg
#54

För att det inte ska vara så "i-ögon-fallande" så kan du alltid lägga i reporna med ett lackstift, lite försiktigt.
Sedan så väntar du en stund och polerar försiktigt över de ställena du har lagt i. Räcker gott och väl att köra över dem med Nr.17, Finrubbingen för att sedan lägga på Nr.23 Waxpolish och lackförseglingen.
Tänk på att göra rent lackskadan innan du fyller i med lackstiftet,
så att lacken har så bra fäst-yta som möjligt.

Det minskar iaf irritationen smile

Mvh

Stefan

Senast redigerat av RallySaaben85 (18 maj 2009)

Fellow
20 maj 2009 · 1 581 Inlägg
#55

Återigen tackar=) Står ju i valet o kvalet som sagt om jag ska lämna bort bilen eller inte. Får tillbaka min nya BLANKA motorhuv imorgon och vill gärna försöka få resten av bilen lika fin. Så lämnar jag bort den så blir det inga nya stolar just nu dock=/

Fawve Fotograf
23 maj 2009 · 166 Inlägg
#56

Tjenare!

Tack för en superbra guide! smile

Jag har nyligen köpt min en svart Saab 9-3 Aero, 2001. Just nu är den inte körbar, måste få toppen lyft och fixa en avgasventil.. Men iaf, just nu står den bara och blir smutsig av regn, dam och pollen mm.

När hon väl fungerar igen vill jag ge henne en superbehandling nu inför sommaren! Kan någon här skriva vad som ska göras i steg och med vilka medel ungefär? Ska man tvätta först, sen poleare och sen vaxa? För hand eller med maskin? Finns det någon bra medel för att skydda plastlisterna? Hur får man gummilisterna riktigt svarta och "mjuka" igen?

Jag är bara 17 år och har nyss köpt bil så min erfarenhet är tyvärr inte så stor, än!

Tacksam för svar!! smile

SAAB - Move Your Mind.
Jullee
21 juni 2009 · 235 Inlägg
#57

Jag har polerat min bil och ska lägga på vax, har för mig att jag läst här på garaget att man ska tvätta bilen efter poleringen med avfettning mm. så att det inte finns några polermedel-rester kvar. Har jag fel eller?

// Julle

Albers
17 augusti 2009 · 18 Inlägg
#58

itouch skrev:
Menzerna Intensive Polish är lite för grov att avsluta med. Det går att få det bra men oftast så är det lite polerrosor/hologram kvar efter den. Blir även lite blankare och finare att avsluta med Final Finish. Jag kör alltid IP och avslutar med FF, spritar hela bilen och avslutar med vax/lackskydd.

Hej tack för en bra guide. Men vad menar du med spritar hela bilen??

itouch
18 augusti 2009 · 1 488 Inlägg
#59

Blanda en mild blandning av hd-grön och vatten och tvättar med och sen torkar eller spruta på final inspection som är färdigblandad lösning som löser alla kvarvarande polermedel. Ska vara en helt ren yta före applicering av vax eller lackskydd helst.

Okim Dra mig i draken!!!
12 september 2009 · 616 Inlägg
#60

Kan lägga till att man kan även använda "lera" om tjäran inte släpper med avfettning...
Gnugga ABSOLUT inte mot lacken.

Mvh// Okim // Jocke
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang