FAQ: Polering, Vaxning och Tvätt av bil

lindell90
18 mars 2010 · 876 Inlägg

Chrissofsweden skrev:
Måste jag köra med maskin eller går det för hand också? Man gör det ju ändå bara två gånger om året smile  Jag har redan planerat in en heldag i företagsgaraget wink

För mig känns det mest som jag vill ha en polish och fireglaze.

/Christian

Du kan inte göra samma jobb för hand som maskinen gör hur länge du än gnider. För mig brukar det ta 7-10 timmar med maskin att göra lacken på en bil. Någon timme till för lister och sånt sen på det smile

jocke_gronberg
21 mars 2010 · 4 586 Inlägg

lindell90 skrev:

Chrissofsweden skrev:
Måste jag köra med maskin eller går det för hand också? Man gör det ju ändå bara två gånger om året smile  Jag har redan planerat in en heldag i företagsgaraget wink

För mig känns det mest som jag vill ha en polish och fireglaze.

/Christian

Du kan inte göra samma jobb för hand som maskinen gör hur länge du än gnider. För mig brukar det ta 7-10 timmar med maskin att göra lacken på en bil. Någon timme till för lister och sånt sen på det smile

7-10 timmar låter lite väl. Dags att köra med lite gröve trissor samt medel för att halvera tiden

Torlejf Bilvårdstönt.
21 mars 2010 · 1 109 Inlägg

jocke_gronberg skrev:

lindell90 skrev:

Chrissofsweden skrev:
Måste jag köra med maskin eller går det för hand också? Man gör det ju ändå bara två gånger om året smile  Jag har redan planerat in en heldag i företagsgaraget wink

För mig känns det mest som jag vill ha en polish och fireglaze.

/Christian

Du kan inte göra samma jobb för hand som maskinen gör hur länge du än gnider. För mig brukar det ta 7-10 timmar med maskin att göra lacken på en bil. Någon timme till för lister och sånt sen på det smile

7-10 timmar låter lite väl. Dags att köra med lite gröve trissor samt medel för att halvera tiden

En väldig skillnad på tidsåtgång beroende om man gör sin egna bil eller andras.

Jag kan lägga 15-20 timmar på min bil och jag vill vara superpetig.

Snabbhet är inte alltid bäst. smile

Mvh. David.

Bygger rolig bil. :)
lindell90
21 mars 2010 · 876 Inlägg

Torlejf skrev:

jocke_gronberg skrev:

lindell90 skrev:

Du kan inte göra samma jobb för hand som maskinen gör hur länge du än gnider. För mig brukar det ta 7-10 timmar med maskin att göra lacken på en bil. Någon timme till för lister och sånt sen på det smile

7-10 timmar låter lite väl. Dags att köra med lite gröve trissor samt medel för att halvera tiden

En väldig skillnad på tidsåtgång beroende om man gör sin egna bil eller andras.

Jag kan lägga 15-20 timmar på min bil och jag vill vara superpetig.

Snabbhet är inte alltid bäst. smile

Mvh. David.

Roligare att lägga ner extra tid på sin egen än andras. Polerade en silvergrå Peugeot 307SW idag. Inte särskillt kul med silvergråa. Blir ingen riktig wow-effekt på dem. Tog ca 7 timmar.

LINGSTROM Gotlänning på drift.. Konstant!
26 mars 2010 · 1 325 Inlägg

Mycket bra info! smile

Så jag bör alltså skippa polering än så länge? ca 1 månad sedan bilen lackerades ^^
Vilka produkter rekommenderar ni?
Alltså bästa schampo, tvättsvamp, rubbing, wax osv osv osv?
Använder ni semskinn eller kör ni microfiber dukar lr vad?

Vill veta allt det bästa, ingen större lust att förstöra nya lacken.


Mvh

Senast redigerat av LINGSTROM (26 mars 2010)

lindell90
26 mars 2010 · 876 Inlägg

LINGSTROM skrev:
Mycket bra info! smile

Så jag bör alltså skippa polering än så länge? ca 1 månad sedan bilen lackerades ^^
Vilka produkter rekommenderar ni?
Alltså bästa schampo, tvättsvamp, rubbing, wax osv osv osv?
Använder ni semskinn eller kör ni microfiber dukar lr vad?

Vill veta allt det bästa, ingen större lust att förstöra nya lacken.


Mvh

Jag har använder Sanego Waxschampoo när jag tvättar och svampar då med en microfiberhandske. Ger en fin och glansig yta efteråt och lätt är det att spola av. Har dock köpt Ultima schampoot nu och där följde med en tvätthandske i fårskinn tror jag det va.

Vi gör så här istället för att skriva allt här så gå in på http://bilvardsforum.se/forum.php och läs lite. Där hittar du nästan allt och lite till vad du behöver veta smile

Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
26 mars 2010 · 4 418 Inlägg

LINGSTROM skrev:
Mycket bra info! smile

Så jag bör alltså skippa polering än så länge? ca 1 månad sedan bilen lackerades ^^
Vilka produkter rekommenderar ni?
Alltså bästa schampo, tvättsvamp, rubbing, wax osv osv osv?
Använder ni semskinn eller kör ni microfiber dukar lr vad?

Vill veta allt det bästa, ingen större lust att förstöra nya lacken.


Mvh

En polering är inget problem, det kan tom vara bra för att få lacken jämnare och bli av med lackdamm.
Sen kan man lägga vax eller 1komp.lackskydd... Det viktiga är att det inte är 2komp.lackskydd som täpper igen porerna.

Själv polerade jag vår och hade carnauba vax, nu ska jag lägga 1 komp.lackskydd... Efter sommaren blir det 2 komp. lackskydd.

LINGSTROM Gotlänning på drift.. Konstant!
26 mars 2010 · 1 325 Inlägg

lindell90 skrev:

LINGSTROM skrev:
Mycket bra info! smile

Så jag bör alltså skippa polering än så länge? ca 1 månad sedan bilen lackerades ^^
Vilka produkter rekommenderar ni?
Alltså bästa schampo, tvättsvamp, rubbing, wax osv osv osv?
Använder ni semskinn eller kör ni microfiber dukar lr vad?

Vill veta allt det bästa, ingen större lust att förstöra nya lacken.


Mvh

Jag har använder Sanego Waxschampoo när jag tvättar och svampar då med en microfiberhandske. Ger en fin och glansig yta efteråt och lätt är det att spola av. Har dock köpt Ultima schampoot nu och där följde med en tvätthandske i fårskinn tror jag det va.

Vi gör så här istället för att skriva allt här så gå in på http://bilvardsforum.se/forum.php och läs lite. Där hittar du nästan allt och lite till vad du behöver veta smile

Jätte tack! big_smile


Jill skrev:

LINGSTROM skrev:
Mycket bra info! smile

Så jag bör alltså skippa polering än så länge? ca 1 månad sedan bilen lackerades ^^
Vilka produkter rekommenderar ni?
Alltså bästa schampo, tvättsvamp, rubbing, wax osv osv osv?
Använder ni semskinn eller kör ni microfiber dukar lr vad?

Vill veta allt det bästa, ingen större lust att förstöra nya lacken.


Mvh

En polering är inget problem, det kan tom vara bra för att få lacken jämnare och bli av med lackdamm.
Sen kan man lägga vax eller 1komp.lackskydd... Det viktiga är att det inte är 2komp.lackskydd som täpper igen porerna.

Själv polerade jag vår och hade carnauba vax, nu ska jag lägga 1 komp.lackskydd... Efter sommaren blir det 2 komp. lackskydd.

Okej, jätte tack!
Då blir det en polering om typ 2 veckor när bilen är klar smile



Mvh

LINGSTROM Gotlänning på drift.. Konstant!
26 mars 2010 · 1 325 Inlägg

Hittar ändå ingen klok info om vilka produkter som är bäst att använda sig utav. hmm

Vill ha ett schampo som skummar som fasen för att slippa att lacken tar skada när man svampar runt bilen och så vilket vax man skall ha, tvätthandske, torkdukar (hatar sämskinn, lämnade bara en massa repor på min gamla golf, kanske var ngt annat?) m.m.
Vart kan man köpa bra grejer på nätet?

Mvh

jocke_gronberg
26 mars 2010 · 4 586 Inlägg

LINGSTROM skrev:
Mycket bra info! smile

Så jag bör alltså skippa polering än så länge? ca 1 månad sedan bilen lackerades ^^
Vilka produkter rekommenderar ni?
Alltså bästa schampo, tvättsvamp, rubbing, wax osv osv osv?
Använder ni semskinn eller kör ni microfiber dukar lr vad?

Vill veta allt det bästa, ingen större lust att förstöra nya lacken.


Mvh

Jag fick rådet att knappt tvätta min bil dom första månaderna efter lackering. Vid tvättning innan den tiden skulle det ske med milt schampo samt vanlig trädgårdslang.

Jag torkar av bilen med gummiskrapan samt microfiberhandske.

LINGSTROM Gotlänning på drift.. Konstant!
26 mars 2010 · 1 325 Inlägg

jocke_gronberg skrev:

LINGSTROM skrev:
Mycket bra info! smile

Så jag bör alltså skippa polering än så länge? ca 1 månad sedan bilen lackerades ^^
Vilka produkter rekommenderar ni?
Alltså bästa schampo, tvättsvamp, rubbing, wax osv osv osv?
Använder ni semskinn eller kör ni microfiber dukar lr vad?

Vill veta allt det bästa, ingen större lust att förstöra nya lacken.


Mvh

Jag fick rådet att knappt tvätta min bil dom första månaderna efter lackering. Vid tvättning innan den tiden skulle det ske med milt schampo samt vanlig trädgårdslang.

Jag torkar av bilen med gummiskrapan samt microfiberhandske.

Okej, får se vad det blir.
Den måste iaf tvättas efter all damm som samlat sig på den nu när den stått.
Gummiskrapa har jag också använt mig utav förr men den kastade jag efter en olycka på min gamla bil.
Microfiberhandske borde man kunna köpa lite överallt lr?


mvh

Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
26 mars 2010 · 4 418 Inlägg

Stämmer bra. Första 2 veckorna ska den inte tvättas, när den är nylackad.

lindell90
26 mars 2010 · 876 Inlägg

LINGSTROM skrev:

jocke_gronberg skrev:

LINGSTROM skrev:
Mycket bra info! smile

Så jag bör alltså skippa polering än så länge? ca 1 månad sedan bilen lackerades ^^
Vilka produkter rekommenderar ni?
Alltså bästa schampo, tvättsvamp, rubbing, wax osv osv osv?
Använder ni semskinn eller kör ni microfiber dukar lr vad?

Vill veta allt det bästa, ingen större lust att förstöra nya lacken.


Mvh

Jag fick rådet att knappt tvätta min bil dom första månaderna efter lackering. Vid tvättning innan den tiden skulle det ske med milt schampo samt vanlig trädgårdslang.

Jag torkar av bilen med gummiskrapan samt microfiberhandske.

Okej, får se vad det blir.
Den måste iaf tvättas efter all damm som samlat sig på den nu när den stått.
Gummiskrapa har jag också använt mig utav förr men den kastade jag efter en olycka på min gamla bil.
Microfiberhandske borde man kunna köpa lite överallt lr?


mvh

för tvätt av bilen så gå in här http://shop.bollnasbilvard.se/ och sök på Ultima och så väljer du Car Wash kit. Ska tydligen vara skitbra. Har inte hunnit prova mitt ännu. Blir nog ett test imorron så kan återkomma då. Annars så vet jag att Sanego Waxschampoo med en microfiberhandske funkar bra smile

LINGSTROM Gotlänning på drift.. Konstant!
27 mars 2010 · 1 325 Inlägg

lindell90 skrev:

LINGSTROM skrev:

jocke_gronberg skrev:

Jag fick rådet att knappt tvätta min bil dom första månaderna efter lackering. Vid tvättning innan den tiden skulle det ske med milt schampo samt vanlig trädgårdslang.

Jag torkar av bilen med gummiskrapan samt microfiberhandske.

Okej, får se vad det blir.
Den måste iaf tvättas efter all damm som samlat sig på den nu när den stått.
Gummiskrapa har jag också använt mig utav förr men den kastade jag efter en olycka på min gamla bil.
Microfiberhandske borde man kunna köpa lite överallt lr?


mvh

för tvätt av bilen så gå in här http://shop.bollnasbilvard.se/ och sök på Ultima och så väljer du Car Wash kit. Ska tydligen vara skitbra. Har inte hunnit prova mitt ännu. Blir nog ett test imorron så kan återkomma då. Annars så vet jag att Sanego Waxschampoo med en microfiberhandske funkar bra smile

Ja det paketet verkade jäkligt nice big_smile

Tänkte polera bilen i början av Maj, vilka produkter rekommenderas? Även wax tack.


mvh

lindell90
27 mars 2010 · 876 Inlägg

LINGSTROM skrev:

lindell90 skrev:

LINGSTROM skrev:

Okej, får se vad det blir.
Den måste iaf tvättas efter all damm som samlat sig på den nu när den stått.
Gummiskrapa har jag också använt mig utav förr men den kastade jag efter en olycka på min gamla bil.
Microfiberhandske borde man kunna köpa lite överallt lr?


mvh

för tvätt av bilen så gå in här http://shop.bollnasbilvard.se/ och sök på Ultima och så väljer du Car Wash kit. Ska tydligen vara skitbra. Har inte hunnit prova mitt ännu. Blir nog ett test imorron så kan återkomma då. Annars så vet jag att Sanego Waxschampoo med en microfiberhandske funkar bra smile

Ja det paketet verkade jäkligt nice big_smile

Tänkte polera bilen i början av Maj, vilka produkter rekommenderas? Även wax tack.


mvh

Jag använder Menzerna PowerFinish med vita hårda trissor, Adams Machine Polishing Fin med Orangea sprängda trissor och till sist Fireglaze som jag lägger på med svarta mjuka trissor. Vet dock inte om man kan lägga ett sånt här 1K lackskydd på nylackad bil. 2K går inte iallafall. Annars så får du skaffa ett bra wax smile

BF_KS
5 april 2010 · 96 Inlägg

Jag var nyss på Statoil och köpte en Sonax rubbing, eller vad det heter, med tanke på att polera min bil och ta bort några små repor som min bil har, en kompis rekomenderade det, så jag köpte.
Någon som vet om det är värd att polera bilen med det, om det hjälper, om den är bra?

//Burim

lindell90
5 april 2010 · 876 Inlägg

BF_KS skrev:
Jag var nyss på Statoil och köpte en Sonax rubbing, eller vad det heter, med tanke på att polera min bil och ta bort några små repor som min bil har, en kompis rekomenderade det, så jag köpte.
Någon som vet om det är värd att polera bilen med det, om det hjälper, om den är bra?

//Burim

Vet ej hur rubbingen är men använde Sonax Bilpolish innan jag köpte riktiga medel. Det funkade lite sådär, tog lite repor när jag körde med maskin men det blev ingen wow-effekt som man får nu smile

Janneutanb
29 juni 2010 · 7 271 Inlägg

Finns det någon anledning till att använda vax istället för ex. fireglaze?

LINGSTROM Gotlänning på drift.. Konstant!
29 juni 2010 · 1 325 Inlägg

Tjo!

Jag gjorde lackrengöring på min bil för drygt 2 veckor sedan och la wax på efteråt.
MEN när jag skulle torka av lackrengöringen hade den "fastnat" i lacken typ :S
Endast på vissa ställen. Huven, dörrarna och fronten så lossnade det direkt men inte på resten av bilen, grejerna lackerades visserligen i omgångar och där rengöringen inte lossnade det på dom ställena som lackerades först.

Över 4 månader sedan bilen lackerades nu.

Vad kan vara orsaken? Dålig blandning av härdare? FÖr lite klarlack? :S
Bilen är ruskigt mkt blankare på dom ställen som lackerades sist, dvs det som lackerades först är inte ett dugg lika blankt som resten av bilen.


Har förklarat väldigt konstigt men hoppas ni förstår ^^

Som sagt, vad kan vara orsaken?

Mvh

Senast redigerat av LINGSTROM (29 juni 2010)

tobbe12
5 juli 2010 · 152 Inlägg

Hej jag har ny bil, som jag förstår ska jag inte polera dom första 2 månaderna, men kan jag lägga vax åtminstone?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang