FAQ: Polering, Vaxning och Tvätt av bil

Pelle_A
2 maj 2011 · 21 Inlägg

Bra guide.
När jag gör iordning bilen inför vårsäsongen åker jag
till en hall som har 250 bar högtryckstvätt, brukar lägga ner 2-3 timmar på tvätt, polering och vaxning.
Börjar med att avfetta, spola av, läääänge....
Sedan tvättar jag bilen två gånger, byter vatten 4-5 ggr per tvätt, börjar med att tvätta övre delen av bilen, sen den undre. Lägger inte av förrän bilen blänker och ser REN ut.
Efter det handtorkar jag med sämskinn, fintorkar med pappersrulle tills bilen är snustorr.

Sedan är det dags att det dra på polish, polerar sen med maskin, gör därefter samma procedur, fast med vaxet.
Brukar tvätta av rutorna med diskmedel och vatten, torkar av och polerar med tidningspapper. Väldigt effektivt.
Sist med inte minst fixar jag till plastlister och däcksidorna med bumpershine.

Brukar göra detta när jag byter till sommardäck, fälgarna har jag då tvättat, polerat och vaxat hemma...

Har haft bilen inne på en av dom stora rekondfirmorna innan, ser ingen större skillnad nu efter att jag gjort det själv. Blir minst lika bra. Det handlar bara om ork, vilja och att man har lite känsla för det.
Använder en härlig kompott av medel.

Autosmart bilshampoo
Autoglym Super Resin Polish
Meguiars Deep Crystal Carnauba wax
Turtle Wax Extreme Nano Tech Bumber Shine

Resultat finns att beskåda på några av mina bilder smile

Senast redigerat av Pelle_A (2 maj 2011)

BMW 320i "M-Tech II" (2004)
Dennis_999 Jag gjorde en liten hest!
3 maj 2011 · 2 100 Inlägg

Pelle_A skrev:
Bra guide.
När jag gör iordning bilen inför vårsäsongen åker jag
till en hall som har 250 bar högtryckstvätt, brukar lägga ner 2-3 timmar på tvätt, polering och vaxning.
Börjar med att avfetta, spola av, läääänge....
Sedan tvättar jag bilen två gånger, byter vatten 4-5 ggr per tvätt, börjar med att tvätta övre delen av bilen, sen den undre. Lägger inte av förrän bilen blänker och ser REN ut.
Efter det handtorkar jag med sämskinn, fintorkar med pappersrulle tills bilen är snustorr.

Sedan är det dags att det dra på polish, polerar sen med maskin, gör därefter samma procedur, fast med vaxet.
Brukar tvätta av rutorna med diskmedel och vatten, torkar av och polerar med tidningspapper. Väldigt effektivt.
Sist med inte minst fixar jag till plastlister och däcksidorna med bumpershine.

Brukar göra detta när jag byter till sommardäck, fälgarna har jag då tvättat, polerat och vaxat hemma...

Har haft bilen inne på en av dom stora rekondfirmorna innan, ser ingen större skillnad nu efter att jag gjort det själv. Blir minst lika bra. Det handlar bara om ork, vilja och att man har lite känsla för det.
Använder en härlig kompott av medel.

Autosmart bilshampoo
Autoglym Super Resin Polish
Meguiars Deep Crystal Carnauba wax
Turtle Wax Extreme Nano Tech Bumber Shine

Resultat finns att beskåda på några av mina bilder smile

Torkar du med papper får du ju en massa små repor!! Och det ser inte kul ut om man börjar syna bilen sad

Använd denna istället. Grym uppsugningsförmåga! http://shop.bollnasbilvard.se/sonus-der … c-268.aspx

Mvh!

Tja!
Pelle_A
3 maj 2011 · 21 Inlägg

Nej, jag drar inte med papper över lacken, utan duttar lixom, suger upp det lilla vattnet som ev. finns kvar efter jag torkat hela bilen med sämskinn...
kanske testar den där trasan framöver, verkar ju ha bra uppsugningförmåga...

BMW 320i "M-Tech II" (2004)
dude_kallstrom
13 juni 2011 · 110 Inlägg

Har en kort fråga angående tvätt, vilket shampo ska jag använda när bilen är waxad? Om man använder waxshampo finns det risk att den tar bort waxlagret? Använder meguiars shampo och wax

Bayerische Motoren Werke
BMW M5 (2001)
itouch
13 juni 2011 · 1 488 Inlägg

dude_kallstrom skrev:
Har en kort fråga angående tvätt, vilket shampo ska jag använda när bilen är waxad? Om man använder waxshampo finns det risk att den tar bort waxlagret? Använder meguiars shampo och wax

Man brukar rekommendera att använda schampo utan vax om du lackförseglat/vaxat bilen men det sliter inte mer än nödvändigt om du använder det, många använder vaxschampo för att hela tiden ha bra avrinning och ett tunt vaxlager på.

dude_kallstrom
13 juni 2011 · 110 Inlägg

itouch skrev:

dude_kallstrom skrev:
Har en kort fråga angående tvätt, vilket shampo ska jag använda när bilen är waxad? Om man använder waxshampo finns det risk att den tar bort waxlagret? Använder meguiars shampo och wax

Man brukar rekommendera att använda schampo utan vax om du lackförseglat/vaxat bilen men det sliter inte mer än nödvändigt om du använder det, många använder vaxschampo för att hela tiden ha bra avrinning och ett tunt vaxlager på.

Okej tusen tack för svaret!! smile

Bayerische Motoren Werke
BMW M5 (2001)
supraturbo gött med mos pajjka
19 juli 2011 · 181 Inlägg

jag kör mina 4 steg i följande

1: Fast Cut PLUS Compound (Grön poler)

2: Extra Fine Compound (gul poler)

3: ultrafina polish (blå poler)

4: 915 Marque D'Elegance show vax 2 omgångar.

funderar på att testa Zymol Rouge Wax - för röda solida lacker på min bil nästa gång.

Använder en Flex PE14-2-150 maskin,en kalas bra polermaskin som väger endast 2.5 kg
samt sakar inget mot belastning och går mkt tyst med en bra planetväxel i osv steglöst ställbart varvtal.

finns inga produkter som är mkt bättre än 3m serie när det handlar på medel innan vaxning
och 915 Marque D'Elegance show vax är ett relativt billigt vax som har piskat både dyra zymål och ännu dyrare swissvax på fingarna i tester .

Senast redigerat av supraturbo (19 juli 2011)

Toyota supra eurospec "old blue" (1994)
dude_kallstrom
19 juli 2011 · 110 Inlägg

supraturbo skrev:
jag kör mina 4 steg i följande

1: Fast Cut PLUS Compound (Grön poler)

2: Extra Fine Compound (gul poler)

3: ultrafina polish (blå poler)

4: 915 Marque D'Elegance show vax 2 omgångar.

funderar på att testa Zymol Rouge Wax - för röda solida lacker på min bil nästa gång.

Använder en Flex PE14-2-150 maskin,en kalas bra polermaskin som väger endast 2.5 kg
samt sakar inget mot belastning och går mkt tyst med en bra planetväxel i osv steglöst ställbart varvtal.

finns inga produkter som är mkt bättre än 3m serie när det handlar på medel innan vaxning
och 915 Marque D'Elegance show vax är ett relativt billigt vax som har piskat både dyra zymål och ännu dyrare swissvax på fingarna i tester .

Har du prövat meguiars på senare dar? Kul om du gjort det så du kan jämföra, för oftast är det ju typ en smaksak?

Bayerische Motoren Werke
BMW M5 (2001)
supraturbo gött med mos pajjka
19 juli 2011 · 181 Inlägg

dude_kallstrom skrev:

supraturbo skrev:
jag kör mina 4 steg i följande

1: Fast Cut PLUS Compound (Grön poler)

2: Extra Fine Compound (gul poler)

3: ultrafina polish (blå poler)

4: 915 Marque D'Elegance show vax 2 omgångar.

funderar på att testa Zymol Rouge Wax - för röda solida lacker på min bil nästa gång.

Använder en Flex PE14-2-150 maskin,en kalas bra polermaskin som väger endast 2.5 kg
samt sakar inget mot belastning och går mkt tyst med en bra planetväxel i osv steglöst ställbart varvtal.

finns inga produkter som är mkt bättre än 3m serie när det handlar på medel innan vaxning
och 915 Marque D'Elegance show vax är ett relativt billigt vax som har piskat både dyra zymål och ännu dyrare swissvax på fingarna i tester .

Har du prövat meguiars på senare dar? Kul om du gjort det så du kan jämföra, för oftast är det ju typ en smaksak?

jupp jag har meguiars saker med och jag älska deras "last touch detailer spray" den använder jag flitigt sedan luktar alla deras saker så mumma med smile  har även kört med deras swirlx och deras finare compond och nanotech vax2, men 3m ultra fina polish är bättre den polishen är ärligt talat enastående

så jag tycker av det jag provat under mina år att 3m saker är faktiskt lättarbetat samt topp klass

Mvh//Mojje

Toyota supra eurospec "old blue" (1994)
OUTLAW1
16 augusti 2011 ·

puh vilken tråd att läsa...
inte lite folk skriver i sina inlägg precis..bra tråd med andra ord:-)

har en lack som är nylaggd för ca 3 månader sedan..
undrar om det är "rätt" att använda en polish nu och sedan ett vaxskydd av god kvalite på lacken..
vill också ha råd om vilket vax som ger ett högt glanstal...

har inga repor/tvättrepor i lacken och den är inte extremt skitig ..ska man bara ha lite polish då eller behöver jag rubba en såpass nylackad bil???

mvh
polernoob;)

klockan
16 augusti 2011 · 24 Inlägg

Ett tips till! lägg aldrig avfettning på en varm motorhuv

Astren
16 augusti 2011 · 2 Inlägg

supraturbo skrev:

dude_kallstrom skrev:

supraturbo skrev:
jag kör mina 4 steg i följande

1: Fast Cut PLUS Compound (Grön poler)

2: Extra Fine Compound (gul poler)

3: ultrafina polish (blå poler)

4: 915 Marque D'Elegance show vax 2 omgångar.

funderar på att testa Zymol Rouge Wax - för röda solida lacker på min bil nästa gång.

Använder en Flex PE14-2-150 maskin,en kalas bra polermaskin som väger endast 2.5 kg
samt sakar inget mot belastning och går mkt tyst med en bra planetväxel i osv steglöst ställbart varvtal.

finns inga produkter som är mkt bättre än 3m serie när det handlar på medel innan vaxning
och 915 Marque D'Elegance show vax är ett relativt billigt vax som har piskat både dyra zymål och ännu dyrare swissvax på fingarna i tester .

Har du prövat meguiars på senare dar? Kul om du gjort det så du kan jämföra, för oftast är det ju typ en smaksak?

jupp jag har meguiars saker med och jag älska deras "last touch detailer spray" den använder jag flitigt sedan luktar alla deras saker så mumma med smile  har även kört med deras swirlx och deras finare compond och nanotech vax2, men 3m ultra fina polish är bättre den polishen är ärligt talat enastående

så jag tycker av det jag provat under mina år att 3m saker är faktiskt lättarbetat samt topp klass

Mvh//Mojje

Fin-fina grejer. http://www.autogeek.net/flex-pe14-2-150 … isher.html
smile Finns på tyska ebay för strax under 4000:- med frakt. Rätt mkt kan jag själv tycka. Men jag utgår nästan från att den är bättre än bra, och att den håller.

supraturbo gött med mos pajjka
17 augusti 2011 · 181 Inlägg

Astren skrev:

supraturbo skrev:

dude_kallstrom skrev:

Har du prövat meguiars på senare dar? Kul om du gjort det så du kan jämföra, för oftast är det ju typ en smaksak?

jupp jag har meguiars saker med och jag älska deras "last touch detailer spray" den använder jag flitigt sedan luktar alla deras saker så mumma med smile  har även kört med deras swirlx och deras finare compond och nanotech vax2, men 3m ultra fina polish är bättre den polishen är ärligt talat enastående

så jag tycker av det jag provat under mina år att 3m saker är faktiskt lättarbetat samt topp klass

Mvh//Mojje

Fin-fina grejer. http://www.autogeek.net/flex-pe14-2-150 … isher.html
smile Finns på tyska ebay för strax under 4000:- med frakt. Rätt mkt kan jag själv tycka. Men jag utgår nästan från att den är bättre än bra, och att den håller.

den e riktigt bra kan jag lova dig

Toyota supra eurospec "old blue" (1994)
dude_kallstrom
19 augusti 2011 · 110 Inlägg

OUTLAW1 skrev:
puh vilken tråd att läsa...
inte lite folk skriver i sina inlägg precis..bra tråd med andra ord:-)

har en lack som är nylaggd för ca 3 månader sedan..
undrar om det är "rätt" att använda en polish nu och sedan ett vaxskydd av god kvalite på lacken..
vill också ha råd om vilket vax som ger ett högt glanstal...

har inga repor/tvättrepor i lacken och den är inte extremt skitig ..ska man bara ha lite polish då eller behöver jag rubba en såpass nylackad bil???

mvh
polernoob;)

Polera ska du inte behöva än, lägga ett lackskydd skadar aldrig. Efter som att du är "polernoob" så rekomenderar jag wax, och meguiars ultimate liquid wax är GRYMT mannen big_smile

Bayerische Motoren Werke
BMW M5 (2001)
klockan
20 augusti 2011 · 24 Inlägg

komihåg att man ska inte lägga lackskydd på vax.

dude_kallstrom
20 augusti 2011 · 110 Inlägg

klockan skrev:
komihåg att man ska inte lägga lackskydd på vax.

Hur är det när man lägger wax på lackskyddad bil då? La på wax på en bil som vart lackskyddad förra sommaren, och det är en sommarbil. Fick inte någon rolig avrinning alls, dock så vart den blankare?

Bayerische Motoren Werke
BMW M5 (2001)
klockan
20 augusti 2011 · 24 Inlägg

varför lägga ett wax på ett lackskydd? ett lackskydd är typ som ett vaw fast hållbarare. om man lägger ett lackskydd på ett vax då fäster inte lackskyddet i porerna.

dude_kallstrom
20 augusti 2011 · 110 Inlägg

klockan skrev:
varför lägga ett wax på ett lackskydd? ett lackskydd är typ som ett vaw fast hållbarare. om man lägger ett lackskydd på ett vax då fäster inte lackskyddet i porerna.

Därför att lackskyddet hade tappat all sin avrinning, och han ville ha bilen lite mer lätt tvättat. Prövade att tvätta bilen innan, och den var verkligen inte lätt tvättad.

Bayerische Motoren Werke
BMW M5 (2001)
eleonoree
1 oktober 2011 · 55 Inlägg

Brukar stå i många guider att man ska ''vaxa bilen 2 ggr om året''

vilken period brukar man göra detta? innan vintern, typ nu eller för någon månad sedan, och sedan? april maj innan sommarn?

dude_kallstrom
2 oktober 2011 · 110 Inlägg

Felplacerad skrev:

eleonoree skrev:
Brukar stå i många guider att man ska ''vaxa bilen 2 ggr om året''

vilken period brukar man göra detta? innan vintern, typ nu eller för någon månad sedan, och sedan? april maj innan sommarn?

Innan och efter vinter, det vill säga till vintern och till sommaren.
Finns väl inget vax vad jag vet som pallar mer än sex månader så, den intervallen blir lagom.

Kör du bilen under vintern kan jag rekomendera att waxa den varanann månad då waxet tar mycket stryk av allt salt.. Dessutom märker man när waxets effekter börjar avta

Bayerische Motoren Werke
BMW M5 (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang