1628
Sök

Volvo kan bli Kinesiskt

118 Inlägg
10 februari 2009
svenskt? amerikanskt? kinesiskt? spelar roll de är ju samma skit ändå eller??? måste påpeka att jag har aldrig haft en så problemfri bil som mercedes.. de är kvalitet på en helt annan nivå än volvo..

Fritidsforskare
344 Inlägg
10 februari 2009
Förstår att folk kanske tycker kvalitén är dålig på Volvo om man jämför med en Mercedes som kostar X00000. Jag kanske kan tycka(bara jag kanske) att vi inte kan jämföra nya Volvo bilar mot dom från Tyskland, inte Audi, Bmw, Mercedes. Men kan väl ur egen erfarenhet säga att Volvo håller en helt Okej kvalité på dom nya bilarna också, farsan kör Volvo V50 och den funkar prima. själv kör jag 940 och tycker den ger ett kvalitets intryck. Kanske bara är jag, brukar bara vara jag.

Mvh//Robin.
Senast redigerat av Zajpner (10 februari 2009)

Dom kallar mig Danino

"Unloaded"
1 557 Inlägg
10 februari 2009
Kan rekommendera sidan www.LeftLaneNews.com:

"Despite some rumors in the industry, China’s largest private automaker, Geely, does not have any plans to acquire Ford’s Swedish Volvo unit. The two automakers - Geely and Ford - have held talks over the last few months, but it appears that the discussions haven’t produced any firm agreement between the two

“We don’t have plans to buy Volvo as some media have reported,” a Geely spokesperson told Reuters.

“When you compare the market value of Geely and Volvo, you will ask how can Geely raise enough money to buy the European car brand,” Li Chunbo, an analyst with CITIC Securities in Beijing told China Daily.

Chunbo also said that it would be difficult for Geely to manage to Swedish brand from China - a concern that other Chinese automakers have echoed when asked if they were planning to purchase any of the Ford and General Motors subsidiaries currently on the market. In addition to Ford’s attempt to sell Volvo, General Motors is shopping around its Hummer, Saab and Saturn brands."

Volvo blir ej kinesiskt, i alla fall inte på ett tag. Ursäktar ifall detta kommit fram tidigare i tråden.

"When innovation meets passion!"

Bilmekaniker
1 354 Inlägg
10 februari 2009
blacken skrev:
"Jag hörde att du tjackat en ny Volvo vad för någon?. En Volvo Ping Pong!".. loltongue

lol lol lol lol

Har Du Plattan i Mattan, Så Har Du För Seg Bil!

635 Inlägg
10 februari 2009
EmilHammarlund skrev:
VOLVO 240KUNGEN skrev:
Irmscher Vectra skrev:

Snarare 1927-1993 då 240'n gick ur tiden... Sen gick det utför...

Håller med dej till 100%, det va nära att ryssarna köpte pressarna till 240, då skulle den byggas under namnet volga !! cool

Det hade varit häftigt! Jag älskar många av de ryska modellerna och skulle jag köpe en ny bil skulle det bli en sådan här: http://www.blocket.se/vi/7349961.htm?ca=14_s

Jag gillar oxå ryska motorfordon, i ryssland finns Nivan med 4 dörrar, då även med förhöjd tak !!

min favoritlänk med ryska fordon, även bilar från övriga världen finns med !!

http://www.rcforum.ru/modules.php?name= … m&f=51

Avstängd
103 Inlägg
10 februari 2009
sik skrev:
Haha detta måste kännas tungt mot märkestrogna kunder som aldrig kan vidga sina vyer.
Jag kan tänka mig att volvo kommer bli bättre än nånsin med lite japanska fingerspetsar inblandade. Bla med ett yttre tilltalande utseende, lite form på vardagen skadar inte.

Snart konkar BMW och Daewoo tar över. Sen kommer det bli slutsnackat och aldrig höra nån skryta om sina premium vagnar. big_smile

Ja de blev lite OT detta med..

När blev china japanskt?

Avstängd
103 Inlägg
10 februari 2009
Thiger_84 skrev:
Pikey skrev:
alain skrev:
Var är Volvo på väg?
Ska man snart köpa en volvo med made in China? det är sjuk!
Vad blir det med volvo och nordisk kvalitet?
Kommer volvo att sälja lika många bilar i europa?
Ni som älskar volvo tycker ni inte att volvo ska komma tillbaka i Sverige som Svensk företag? 
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d … p;a=474708

Har Volvo någonsin varit kvalité?
Tycker det mest har varit sega och bensinklunkande tegelstenar.

Om man jämför med bilar i samma prisklass med kanske tyska märken såsom BMW så får man bra mycket mer bil för pengarna, eller aa du får en bil istället för en jävla tegelsten.

Jag tycker de e rätt bra kvalité i volvo. Tegelsten?? Trodde alla visste att dom har gjort fler modeller efter 240, 740 å 940.

Trodde jag med han måste vara förblindad av sin jätte snabba sportiga bmw e36 325 haha han kanske t,o,m har dratt en volvo 740 någon gång.

Avstängd
103 Inlägg
10 februari 2009
Rquired skrev:
C70 skrev:
Rquired skrev:

+1
Men nu är det väl så att svenskarna gillar sina tegelstenar, var det någon som sa avskalad skandinavisk design? roll

Då har ni inte provat många Volvo. Eller möjligtvis bara bonntrimmade 740 med kapade fjädrar. Kanske en 940 också?

V70, alla tre generationerna. Dessutom hade vi en V70N hemma...
850, vi hade en 855 glt när jag var liten...
S80, enbart gamla
S60
x40
240
740
XC70
XC90

Jag ställer gärna upp min tegelsten mot din kebab räser;) då får du en ny blick för vad ordet seg innebär puss puss

424 Inlägg
10 februari 2009
benz_elias skrev:
svenskt? amerikanskt? kinesiskt? spelar roll de är ju samma skit ändå eller??? måste påpeka att jag har aldrig haft en så problemfri bil som mercedes.. de är kvalitet på en helt annan nivå än volvo..

Men din nyaste merca är ju 13 år gammal? Jämför den med en 940 som är från samma år istället. Kolla hur många 13 år gamla MB det finns kvar om du jämför med t.ex 940. 80% av MB är ju bortrostade nu. En 13 år gammal bil har dessutom inte i närheten så mycket moderniteter och elektronik som en ny bil har. Det är oftast sånna fel som drabbar en ny bil.

Känner en som köpte en helt ny MB för ca 3 år sedan. Kostade 900 000kr! Efter 3 månader var det dags att byta bakluckan på garantin pga rost! roll
Senast redigerat av C70 (10 februari 2009)

4 637 Inlägg
10 februari 2009
VOLVO 240KUNGEN skrev:
EmilHammarlund skrev:
VOLVO 240KUNGEN skrev:
Håller med dej till 100%, det va nära att ryssarna köpte pressarna till 240, då skulle den byggas under namnet volga !! cool

Det hade varit häftigt! Jag älskar många av de ryska modellerna och skulle jag köpe en ny bil skulle det bli en sådan här: http://www.blocket.se/vi/7349961.htm?ca=14_s

Jag gillar oxå ryska motorfordon, i ryssland finns Nivan med 4 dörrar, då även med förhöjd tak !!

min favoritlänk med ryska fordon, även bilar från övriga världen finns med !!

http://www.rcforum.ru/modules.php?name= … m&f=51

Hade jag inte haft andra dyra drömmar i livet så skulle det lätt ha blivit en sådan Niva som den på blocketlänken som bruksbil. Jag har funderat länge på att provköra en Niva men risken är att jag blir för sugen, älskar det som är enkelt och Niva är dessutom söttuff. Och militärgrönt är så snyggt! Ska kolla in sidan, trist att jag inte kan ryska... Många ryska bilar har väl namn efter typ städer eller vattendrag? Det är fränt.
Senast redigerat av EmilHammarlund (11 februari 2009)

Norrlänning
1 453 Inlägg
10 februari 2009
alain skrev:
Ellertz skrev:
alain skrev:
Jag lyssnade ikväll på Fransk tv kanal och hörde att  Peugeot/citroën och Renault får fran staten 6 miljard euro (60 miljard Svenska kronor) för att det ska forsätta att bygga bilar så att alla under leverentör ska leva med sina jobb och bilfabriken ska också leva i stället för göra många arbetslös som skulle ändå kosta mycket pengar.
Varför staten i Sverige inte gör någonting för rädda volvo och saab så att folk kan forsätta att jobba?
I Frankrike har vi från: de tre mousketer: tous pour un, un pour tous! (alla för en, en för alla).

Därför att volvo är ett aktibolag. Staten kan inte skjuta in pengar i ett företag som går dåligt. Det skulle innebära att alla skattebetalare skulle ge pengar till volvo. Volvo ska vända sig till sina aktieägare och be om hjälp, inte svenska staten.

Ja hörde ett bra citata från en journalist häromdagen. " När det går bra för Volvo vänder man sig till aktieägarna. När det går dåligt vänder man sig till skattebetalarna".

Sen kan man fråga sig hur smarta fransmännen är som tillverkar bilar som bara kommer bli stående, för ingen köper dom nu i dessa tider.

Peugeot/Citroën och renault är också numera aktiebolag och det är trevligt att staten vill hjälpa till.
Den kris som finns idag kanske inom 2-3 år är den borta, det får man hoppas.

Då har franska regeringen gjort ett stort misstag. Staten kan inte gå in och hjälpa företag med dålig vinst, de blir riktigt dålig konkurrens då. För det är ju riktigt fult mot de företag som klarar sig på egna ben.

Krisen som vi ser idag, har redan börjat vänt. Nu när bankerna redovisat bra vinster så vågar dom långa ut pengar igen. Vilket kommer få fart på ekonomin. Sen förstår ja inte vem som ska köpa alla franska bilar som kommer bli stående nu, när dom tillverkar fler mer bilar än efterfrågan är.

Blir inte lätt att sälja 1 år gamla "nya" bilar.

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

Norrlänning
1 453 Inlägg
10 februari 2009
benz_elias skrev:

Det låter bra. mammas sambos Mb 220 Cdi -02 var på verkstan nu i somras några veckor då dom bytte ut mer eller mindre hela karossen.

De låter som kvalité wink

Sen märks de att du aldrig testat en ny volvo.

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

4 637 Inlägg
10 februari 2009
Phaetoon skrev:
Ellertz skrev:
Det tror jag inte dom blir... Volvo blev 100 gånger bättre den dagen dom gick till FWD smile  En bil som är gjord för svenska klimat ska klara av det också.

http://www.youtube.com/watch?v=SSZLSfBDyhs
Volvo Snowrace wink

En annan reklamfilm. http://www.youtube.com/watch?v=sdiq1uiXiqg

När det gäller vad som är bäst ur kvalitetssynpunkt när det gäller Volvo och andra märken så finns denna sida med bl a besiktningsresultat och krocktest. (Få har tillverkat någon så dålig bil som Volvo (400-serien.) Något att tänka på innan man kallar Volvo bäst! smile http://begbilguiden.bilprovningen.se/
Senast redigerat av EmilHammarlund (10 februari 2009)

huh?
10 427 Inlägg
10 februari 2009
Mechanimal skrev:
Kan rekommendera sidan www.LeftLaneNews.com:

"Despite some rumors in the industry, China’s largest private automaker, Geely, does not have any plans to acquire Ford’s Swedish Volvo unit. The two automakers - Geely and Ford - have held talks over the last few months, but it appears that the discussions haven’t produced any firm agreement between the two

“We don’t have plans to buy Volvo as some media have reported,” a Geely spokesperson told Reuters.

“When you compare the market value of Geely and Volvo, you will ask how can Geely raise enough money to buy the European car brand,” Li Chunbo, an analyst with CITIC Securities in Beijing told China Daily.

Chunbo also said that it would be difficult for Geely to manage to Swedish brand from China - a concern that other Chinese automakers have echoed when asked if they were planning to purchase any of the Ford and General Motors subsidiaries currently on the market. In addition to Ford’s attempt to sell Volvo, General Motors is shopping around its Hummer, Saab and Saturn brands."

Volvo blir ej kinesiskt, i alla fall inte på ett tag. Ursäktar ifall detta kommit fram tidigare i tråden.

Inlägg nr 8 i tråden sida 1 står det, kul att tråden fortsätter starkt. tongue

**

Ska vi inte dra upp den där 'BMW köper Volvo' tråden igen också?

Reservdansk
6 271 Inlägg
10 februari 2009
Volvo satsar ju tydligen stenhårt på att avveckla sin personal. tongue

Nu kickar man ytterligare 7600 anställda och delar istället ut 4 miljarder till aktieägarna, och facket skiter i det... tongue

På Volvoklubbens hemsida i Umeå har facket räknat ut vad fyra miljarder skulle räcka till.

Ett ordentligt kompetensutvecklingsprogram och anställning ett år för samtliga 7 600 varslade och då skulle det ända finnas en miljard till annat.
Eller ett avgångsvederlag på en halv miljon kronor till var och en som varslats.
Eller avtalspension till alla över 60.

http://www.sr.se/cgi-bin/vasterbotten/n … el=2624515

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

WANGAN-MEET CREW / Subaru Driver
162 Inlägg
10 februari 2009
Det är trisst att Sveriges bilfabrikanter (och världens för den delen med) går dåligt,sånt som händer lite då och då, i alla branscher.
Jag kan tycka det är synd att ett sådant gediget svenskföretag blir icke svensk (är ju redan det) men nu kanske det kan komma en ändring,nya krafter att ha lite kul vid designborden, tillverkningen osv.
Framförallt behöver Volvo tänka nytt (man kan inte hålla på med lastförmågor och krocksäkerhet hela tiden när alla konkurrenterna har detsamma PLUS mindre törstiga bilar.)
Nej, jag personligen hoppas att både Volvo OCH Saab får leva vidare som åtminstone lite svenska.

Mvh.Micke

WANGAN MEET CREW: Sveriges största Japsträff - Wangan-Meet 5 Lördagen den 6 Juli 2013 @ Ljungbyheds flygplats F5 för mer information: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265689

WANGAN-MEET CREW / Subaru Driver
162 Inlägg
10 februari 2009
Ellertz skrev:
benz_elias skrev:

Det låter bra. mammas sambos Mb 220 Cdi -02 var på verkstan nu i somras några veckor då dom bytte ut mer eller mindre hela karossen.

De låter som kvalité wink

Sen märks de att du aldrig testat en ny volvo.

Håller med dig: Vilka andra bilar kan stoltsera med att rosta upp totalt i balkarna inom 2 år, det är bara Merceds som klarar av det.men så tummar de ju också på kvaliteten sedan ledningen ville ha mera gryn kvar i bolaget, (Läs bla. några kilo mindre rostskydd på sina Mercedes bilar)

På tal om kvalitet och biltester, vilken del av världen gör de mest tillförlitliga bilarna? Asien kanske,och kanske Volvo snart..!
Vi får hoppas det går bra för dem i alla fall.Volvo bör få leva vidare..!

Mvh.Micke

WANGAN MEET CREW: Sveriges största Japsträff - Wangan-Meet 5 Lördagen den 6 Juli 2013 @ Ljungbyheds flygplats F5 för mer information: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265689

Teddan
2 495 Inlägg
10 februari 2009
TurbOla skrev:
Volvo satsar ju tydligen stenhårt på att avveckla sin personal. tongue

Nu kickar man ytterligare 7600 anställda och delar istället ut 4 miljarder till aktieägarna, och facket skiter i det... tongue

På Volvoklubbens hemsida i Umeå har facket räknat ut vad fyra miljarder skulle räcka till.

Ett ordentligt kompetensutvecklingsprogram och anställning ett år för samtliga 7 600 varslade och då skulle det ända finnas en miljard till annat.
Eller ett avgångsvederlag på en halv miljon kronor till var och en som varslats.
Eller avtalspension till alla över 60.

http://www.sr.se/cgi-bin/vasterbotten/n … el=2624515

klart som fan att aktieägarna skal ha rätt till sina pengar.
dom har ju spottat in dom en gång.

Jag tar fortfarande ut vinst ur mitt bolag trots att jag har kickat folk, finns det inget att göra för dom så skall man ju fan inte gedom lön heller.
Då måste dom ju gå hem, sen om bolaget går med vinst endå så har det inget med dom anställda som har fått gå hem att göra.

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

168 Inlägg
10 februari 2009
haha de är ju ingen som vill köppa en svin-dyr volvo som e ungefär licka kul som vilken annan framhjulsdriven skit-bil som hälst fast den e svin-dyr.. kommer nog bara gå uttför för volvo..

811 Inlägg
10 februari 2009
orange skrev:
haha de är ju ingen som vill köppa en svin-dyr volvo som e ungefär licka kul som vilken annan framhjulsdriven skit-bil som hälst fast den e svin-dyr.. kommer nog bara gå uttför för volvo..

Amen

Ursprungligen postat av Jak@n
Den enda instansen i samhället dit alla vänder sig, en liten kal panel där alla ska pilla - oavsett vem du är. Det enda som knyter oss samman. Det och Anna anka.

Sök